Sitkeä pilkkutauti, lääkitys costapur:illa ei tunnu auttavan
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Sitkeä pilkkutauti, lääkitys costapur:illa ei tunnu auttavan
Viime keskiviikkona huomasin muutamalla rubiinitetralla ja sinileukakirjoahvenella pilkkutaudin. Torstaina menin hakemaan "lääkettä". Silloin putsasin akvaarion ja jätin akvaarion veten n. 350 litraan, ettei tarttisi laittaa lääkettä niin paljon. Veden lämpötila on n 24 astetta.
Nyt olen laittanut 3 kertaa lääkettä n 8,7 ml (siis joka toinen päivä), vettä en ole vaihtanut.
Pilkkujen määrä ei oo muutakuin kasvanut vain, kalakuolemilta on tähän mennessä säästytty ja muutenkin kalat syövät ihan hyvin.
Sinileukoja ja rubiinitetroja tauti vaivaa pahiten, myös kardinaalitetroissa on pilkkuja.
Sitten taas keltabarbeilla, aurinkobarbeilla, avainkirjoahvenilla, monnisilla ja monneilla ei pilkkuja ole oikeastaan näkynyt.
Eli mitä ihmettä pitäis tehdä? Huomenna laitan neljännen kerran lääkettä. Pitääkö mun aloittaa kuuri aluusta (sitä ennen vaihtaa vettä)?
Vesiarvoissa ihmetyttää se, että kh oli noussut 15 (ennen ollut 3,5) ja pH noussut 7 (ennen 6,8)
Muut arvot: (näissä ei siis muutoksia)
No3 alle 20
No2 0
Gh alle 4
Nyt olen laittanut 3 kertaa lääkettä n 8,7 ml (siis joka toinen päivä), vettä en ole vaihtanut.
Pilkkujen määrä ei oo muutakuin kasvanut vain, kalakuolemilta on tähän mennessä säästytty ja muutenkin kalat syövät ihan hyvin.
Sinileukoja ja rubiinitetroja tauti vaivaa pahiten, myös kardinaalitetroissa on pilkkuja.
Sitten taas keltabarbeilla, aurinkobarbeilla, avainkirjoahvenilla, monnisilla ja monneilla ei pilkkuja ole oikeastaan näkynyt.
Eli mitä ihmettä pitäis tehdä? Huomenna laitan neljännen kerran lääkettä. Pitääkö mun aloittaa kuuri aluusta (sitä ennen vaihtaa vettä)?
Vesiarvoissa ihmetyttää se, että kh oli noussut 15 (ennen ollut 3,5) ja pH noussut 7 (ennen 6,8)
Muut arvot: (näissä ei siis muutoksia)
No3 alle 20
No2 0
Gh alle 4
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Joo se on kyllä tiedossa, mutta ku tuo lämmitin on rikki. Tai sen termostaatti on mennyt rikki, välillä se oli ajastuksella, että lämmittää vain öisin. Mut nyt tuon kellokytkimen on varastanut meidän auto, eli pitääpi miettiä jos mä itte toimisin kytkimenä..
Kai nuo barbit kestäis parin asteen lämmön nousua.?.
Mutta huolestuttaa vaan että kestöökö kalat enää kauaa tuota lääkintää?
Kai nuo barbit kestäis parin asteen lämmön nousua.?.
Mutta huolestuttaa vaan että kestöökö kalat enää kauaa tuota lääkintää?
ellmarj@luukku.com
No nii tänään oon haavinu 6 kuollutta kardinaalitetraa. Nostin lämpötilan 26 asteeseen, en tiedä salliiko kalasto korkeampaa lämmönnousua.
Sitä vaan että mitä tekisitte (jos olisitte samas tilantees)?
Tänään annoin neljännen kerran lääkettä. Vaihdanko huomenna vettä ja laitan heti perään uudestaan lääkettä? Sit semmonen että jjärven sivuilla puhutaan tuosta valostaki jotain, eli kannattaisko mun lyhentää "valoaikaa"?
Kuinkahan kestäviä nuo sinileuat on?? En todellakaa haluaisi että ne kuolee.
Sitä vaan että mitä tekisitte (jos olisitte samas tilantees)?
Tänään annoin neljännen kerran lääkettä. Vaihdanko huomenna vettä ja laitan heti perään uudestaan lääkettä? Sit semmonen että jjärven sivuilla puhutaan tuosta valostaki jotain, eli kannattaisko mun lyhentää "valoaikaa"?
Kuinkahan kestäviä nuo sinileuat on?? En todellakaa haluaisi että ne kuolee.
ellmarj@luukku.com
Vastahan täällä puhuttiin kymmenen sivua tästä aiheesta... Eikö löydy vanhoista viesteistä?
Muokattu: Tätä ketjua tarkoitin: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
Muokattu: Tätä ketjua tarkoitin: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
-
cichlid
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Oletko ihan varma että kyseessä on pilkkutauti? Esim. samettitaudissa (Oodinium) on myös vaaleita pilkkuja kalan iholla mutta ne ovat pienempiä kuin pilkkutaudissa ja kala on niin kuin olisi tomusokerissa pyöritetty. Siihen on taas ijhan erilainen hoito kuin pilkkutautiin. Tappava ja nopeasti etenevä on, kahdessa päivässä itse menetin tähän tautiin kahdeksan kalaa mm. isopurjeplekon. Auttaisi paljon, jos saisit kuvia kaloistasi tänne katsottavaksi.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Sepä se, mä oon lukenu varmaan kaikki mahdolliset. Ja joskus 10 vuotta sitte tuo pilkkutauti meni nii vaivattomasti ohi. Tai silloin kaloja kuoli mut se oli omaa typeryyttä ku en ensi tienny mikä kaloja vaivasi (aloittelija).
Tuo valaisu juttu ny mietityttää että olisko apua, kuten ennemmin jo kirjotin. Tääpäin on kuitenki aika huonosti liikkeitä (autokaa ei aina käytös) että kirjotin suoraan otsikkoonki tuon mistä lääkkeestä on kyse, jos joku joka sitä on käyttänyt vois kertoo omia kokemuksia..
Tuo valaisu juttu ny mietityttää että olisko apua, kuten ennemmin jo kirjotin. Tääpäin on kuitenki aika huonosti liikkeitä (autokaa ei aina käytös) että kirjotin suoraan otsikkoonki tuon mistä lääkkeestä on kyse, jos joku joka sitä on käyttänyt vois kertoo omia kokemuksia..
ellmarj@luukku.com
No ajattelin kans tuota samettitautia jossakin vaihees, mut nuo on aika selviä pisteitä, ts. kirkkaita. Ei oo kovin samean näköistä.
Tai ehkä hieman meinaan sinileuoissa pilkut peittävät jo melkein koko kalan. Otan huomenna kuvia ja koitan laittaa ne johonki että te viisaammat voisitte tulkita.
Tai ehkä hieman meinaan sinileuoissa pilkut peittävät jo melkein koko kalan. Otan huomenna kuvia ja koitan laittaa ne johonki että te viisaammat voisitte tulkita.
ellmarj@luukku.com
-
Teemu Salonen
Muutama kuukausi sitten täällä puhuttiin pilkkuongelmasta. Ainakin eräs harrastaja pääsi eroon lääkkeistään tällä reseptillä:
Jbl Furanolia ohjeen mukaan täysi annos, Jbl Oodinolia puolet ohjeesta, Jbl Punktolia puolet ohjeesta.
Ensin 50% vedenvaihto, lääkkeet kehiin.
4 päivän päästä 50% vettä vaihtoon ja uusi annos lääkkeitä.
Siitä 1-2 päivän päästä 50% vedenvaihto ja taas lääkkeet.
Ja taas 4 päivän päästä se 50% vettä vaihtoon ja lääkkeet.
Kokemusta tuosta mikstuurasta on myös itselläni.
Kyseessä sinulla mahdollisesti nk "tsernobyl pilkku" todella sitkeää tavaraa ja tappaa talossa ja puutarhassa pahimmillaan alle vuorokaudessa oireiden puhjettua.
Jbl Furanolia ohjeen mukaan täysi annos, Jbl Oodinolia puolet ohjeesta, Jbl Punktolia puolet ohjeesta.
Ensin 50% vedenvaihto, lääkkeet kehiin.
4 päivän päästä 50% vettä vaihtoon ja uusi annos lääkkeitä.
Siitä 1-2 päivän päästä 50% vedenvaihto ja taas lääkkeet.
Ja taas 4 päivän päästä se 50% vettä vaihtoon ja lääkkeet.
Kokemusta tuosta mikstuurasta on myös itselläni.
Kyseessä sinulla mahdollisesti nk "tsernobyl pilkku" todella sitkeää tavaraa ja tappaa talossa ja puutarhassa pahimmillaan alle vuorokaudessa oireiden puhjettua.
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Meiltä tuo kyseinen tshernobyl-pilkku lähti malakiittivihreä-metyleenisini-formaliini -liuoksella. Tuotakin hoitoa jatkettiin 25 vrk ennenkuin kalat tervehtyivät. Todella sitkeästä taudista on siis kysymys ja meillä kesti reilut pari kuukautta, koska kaupalliset lääkkeet eivät tehonneet.
Plekot saimme terveeksi kippohoidolla, jossa joka päivä vaihdettiin kalat puhtaaseen astiaan, jolloin loinen ei kerkeä koteloitumaan.
Plekot saimme terveeksi kippohoidolla, jossa joka päivä vaihdettiin kalat puhtaaseen astiaan, jolloin loinen ei kerkeä koteloitumaan.
-
rsy
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS ry.
Kokeilitteko kaupallisista myös noita ylempänä mainittuja JBL:n rohtoja?Mörrikkä kirjoitti:Meiltä tuo kyseinen tshernobyl-pilkku lähti malakiittivihreä-metyleenisini-formaliini -liuoksella. Tuotakin hoitoa jatkettiin 25 vrk ennenkuin kalat tervehtyivät. Todella sitkeästä taudista on siis kysymys ja meillä kesti reilut pari kuukautta, koska kaupalliset lääkkeet eivät tehonneet.
-
Ville K.
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Viesti:
Re: Sitkeä pilkkutauti, lääkitys costapur:illa ei tunnu autt
Mitä "lääkettä" olet annostellut veteen?ellmarj kirjoitti:Torstaina menin hakemaan "lääkettä". Silloin putsasin akvaarion ja jätin akvaarion veten n. 350 litraan, ettei tarttisi laittaa lääkettä niin paljon. Veden lämpötila on n 24 astetta.
-
rsy
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS ry.
Aihe -kentässä lukee, että (Sera) costapur.Ville K. kirjoitti:Mitä "lääkettä" olet annostellut veteen?ellmarj kirjoitti:Torstaina menin hakemaan "lääkettä". Silloin putsasin akvaarion ja jätin akvaarion veten n. 350 litraan, ettei tarttisi laittaa lääkettä niin paljon. Veden lämpötila on n 24 astetta.
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
ei onneksi jouduttu sinne astirsy kirjoitti:Kokeilitteko kaupallisista myös noita ylempänä mainittuja JBL:n rohtoja?Mörrikkä kirjoitti:Meiltä tuo kyseinen tshernobyl-pilkku lähti malakiittivihreä-metyleenisini-formaliini -liuoksella. Tuotakin hoitoa jatkettiin 25 vrk ennenkuin kalat tervehtyivät. Todella sitkeästä taudista on siis kysymys ja meillä kesti reilut pari kuukautta, koska kaupalliset lääkkeet eivät tehonneet.
-
Ville K.
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Viesti:
rsy kirjoitti:Aihe -kentässä lukee, että (Sera) costapur.
No kas, niinpä todella lukeekin
No en kyllä tienny tuota että malakiittivihreä on myrkyllistä tetroille.
Mut eihän mikään muu auta pilkkutautiin?? Nyt kaloja on kuollut ainaki 16. Sinänsä olisin siirtänyt nuo tetrat kokonaan pois tuolta altaasta toiseen. Onneksi en keriinny sitä tehdä, sillä olis toiseski akvaarios sitten tämä tauti.
Yritin ottaa kuvia, mut nua ahvenet meni vaan piiloon. Mut vieläkin epäilen ettei kyse ole samettitaudista. En nyt ole ihan varma, mutta voipi olla että pilkkuja ei ole ihan niin paljon mitä eilen oli.
Joo oon lukenu senki viestin missä oli tuosta tshernobyl-pilkkutaudista ja pelkään pahoin että se myllää nyt tuola. Kurikas ja Kauhajoella vaan ei taida olla JBL:n tuotteita. Pitäis soittaa seinäjoelle päin jos sieltä löytyy niin menisi hakemaan.
Tosiaan outoa on että barbit (kelta- ja aurinkobarbi) jatkavat kuturalliaan. Eilenki löysin kutua kasvitiheiköstä, missä koiraat "käyttävät" naaraitaan.
Mulla ei ole tuon ison akvaarion lisäksi muutakuin 180 litranen missä tautia ei ole, joten sinne en kaloja voi laittaa. Ja 63 litrainen, joka taitaa olla turhan pieni.
----------------------
Tuos olis niitä kuvia, toivottavasti osaan ne laittaa tänne.
Eli onko nyt kyse siitä pilkkutaudista (miksi oon sitä kuvitellu) vai voiko kyse olla samettitaudista.
http://kuvablogi.com/nayta/204062/
Yritin ottaa kuvia, mut nua ahvenet meni vaan piiloon. Mut vieläkin epäilen ettei kyse ole samettitaudista. En nyt ole ihan varma, mutta voipi olla että pilkkuja ei ole ihan niin paljon mitä eilen oli.
Joo oon lukenu senki viestin missä oli tuosta tshernobyl-pilkkutaudista ja pelkään pahoin että se myllää nyt tuola. Kurikas ja Kauhajoella vaan ei taida olla JBL:n tuotteita. Pitäis soittaa seinäjoelle päin jos sieltä löytyy niin menisi hakemaan.
Tosiaan outoa on että barbit (kelta- ja aurinkobarbi) jatkavat kuturalliaan. Eilenki löysin kutua kasvitiheiköstä, missä koiraat "käyttävät" naaraitaan.
Mulla ei ole tuon ison akvaarion lisäksi muutakuin 180 litranen missä tautia ei ole, joten sinne en kaloja voi laittaa. Ja 63 litrainen, joka taitaa olla turhan pieni.
----------------------
Tuos olis niitä kuvia, toivottavasti osaan ne laittaa tänne.
Eli onko nyt kyse siitä pilkkutaudista (miksi oon sitä kuvitellu) vai voiko kyse olla samettitaudista.
http://kuvablogi.com/nayta/204062/
ellmarj@luukku.com
Laitan ny taas vähän pientä infoa..
Eli nyt on kuollu jo n 50 kalaa, tai muutaman rubiinitetran tapoin ite, ku tiesin että ne kuolisivat kuitenki.
Aamulla oli kaikki sinileuat 4 kpl kuollut ja nyt illalla toinen helmipartamonneista,joka oli käsittääkseni ihan aito. Jos tää palstalla sais kiroilla, tekisin sen nyt ja keksisin uusia sanoja vielä lisäksi. Sen verran ottaa aivoon.
Niin voisko tuola olla jokin muukin tauti, meinaan partiksen iho oli semmonen limainen. Eli vähän niinku räkäkiiski (kiiski). En osaa paremmin selittää..Sit sen evät oli menny aika huonoon kuntoon, niinkuin evärutto.
Kaiketi kuolee kaikki kalat tuosta akvaariosta sen verran pahalta näyttää.
Nyt en halua ketään syyttää mutta olen aika varma että tauti tuli uusien kalojen takia joulun alla. Meinaan ennen sitä ei oo piiitkään aikaan ostettu tuonne kaloja ja olen hoitanut akvaariota hyvin.
Eli nyt on kuollu jo n 50 kalaa, tai muutaman rubiinitetran tapoin ite, ku tiesin että ne kuolisivat kuitenki.
Aamulla oli kaikki sinileuat 4 kpl kuollut ja nyt illalla toinen helmipartamonneista,joka oli käsittääkseni ihan aito. Jos tää palstalla sais kiroilla, tekisin sen nyt ja keksisin uusia sanoja vielä lisäksi. Sen verran ottaa aivoon.
Niin voisko tuola olla jokin muukin tauti, meinaan partiksen iho oli semmonen limainen. Eli vähän niinku räkäkiiski (kiiski). En osaa paremmin selittää..Sit sen evät oli menny aika huonoon kuntoon, niinkuin evärutto.
Kaiketi kuolee kaikki kalat tuosta akvaariosta sen verran pahalta näyttää.
Nyt en halua ketään syyttää mutta olen aika varma että tauti tuli uusien kalojen takia joulun alla. Meinaan ennen sitä ei oo piiitkään aikaan ostettu tuonne kaloja ja olen hoitanut akvaariota hyvin.
ellmarj@luukku.com
-
Teemu Salonen
Jos nyt siis on ymmärrettävissä oikein, et ole käyttänyt sitä jbl sekotusta?
Nimittäin jos diagnoosi on oikea (niinkuin luultavasti tällä hävikillä on) olisi tuo jbl sekoitus säästänyt paljon kaloja. Jos et vielä sitä ole käyttänyt ja on jotain pelastettavaa jäljellä, niin laita ihmeessä se jbl lääkitys sinne. Aineet ja annostukset on kerrottu aiempana.
Nimittäin jos diagnoosi on oikea (niinkuin luultavasti tällä hävikillä on) olisi tuo jbl sekoitus säästänyt paljon kaloja. Jos et vielä sitä ole käyttänyt ja on jotain pelastettavaa jäljellä, niin laita ihmeessä se jbl lääkitys sinne. Aineet ja annostukset on kerrottu aiempana.
Joo eli tuota jbl ei oo käytetty. Isännällä oli auto perjantaina ja pyörällä ei oikeen ruveta ajeleen 35 km seinäjoelle ja vielä poika kyytis
Tiistaina ollaan menos seinäjoelle pakottivista syistä nii silloin ostan tnuota jos on vielä tarpeen
mut katellaan kuinka käy..
Monniset, barbit ja avaimet vielä on suht. terveitä., mutta niissäkin on jo pilkkuja. Normi partis, helmipartis ja juovapuuplekot on jo aika huonossa kunnossa ja varmaan joutuu tappolistalle huomenna, jos ei ole yön aikana kuollut.
Tiistaina ollaan menos seinäjoelle pakottivista syistä nii silloin ostan tnuota jos on vielä tarpeen
Monniset, barbit ja avaimet vielä on suht. terveitä., mutta niissäkin on jo pilkkuja. Normi partis, helmipartis ja juovapuuplekot on jo aika huonossa kunnossa ja varmaan joutuu tappolistalle huomenna, jos ei ole yön aikana kuollut.
ellmarj@luukku.com
Miten muuten oli, eikö nuo JBL:n tuotteet ollu samettitautia, pilkkutautia ja jotain bakteeria vastaan? Eli onko mahdollista tehä sama sekoitus jollain muulla tuotteella vai onko oikeesti niin että jbl on ainut joka tuohon pystyy?
Selväähän se on että normi valkkopilkkutaudista ei oo kyse ku hoito aloitettiin heti ku pilkkuja näkyi.
Niin Teemu ei täs mitään hirveen hitaita olla että pitäis toistaa itteensä , mut joskus sekin on ihan hyvä
Selväähän se on että normi valkkopilkkutaudista ei oo kyse ku hoito aloitettiin heti ku pilkkuja näkyi.
Niin Teemu ei täs mitään hirveen hitaita olla että pitäis toistaa itteensä , mut joskus sekin on ihan hyvä
ellmarj@luukku.com
Nii ja tuo vielä että onko pilkkutautiin viittaavaa tuo että se helmipartis oli liman peitos?? Tai se mikä kalan pinnan pitää hyvänä lähti periaattees irti ja oli ihan harmahtavaa, kelmuista. Ei siis mitään muuta pintavaurioita oo ollut.
ellmarj@luukku.com
-
Teemu Salonen
Punktolin raaka-aineet: Malachite green oxalate 70 mg; brilliant green 0.35 mg; aqua purif. ad 100 ml
Furanol: Nifurpirinol 5 mg
Oodinol: Cuprum (II) sulfuricum 5 H2O 1,5 g citric acid monohydrate 0,150 g Methyl-thioninium chloride 0,004 g aqua purif . ad 100 ml
Eiköhän noi aineet paikallisesta apteekista löydy. Jai eiku pikkukemisti töihin:D
Furanol: Nifurpirinol 5 mg
Oodinol: Cuprum (II) sulfuricum 5 H2O 1,5 g citric acid monohydrate 0,150 g Methyl-thioninium chloride 0,004 g aqua purif . ad 100 ml
Eiköhän noi aineet paikallisesta apteekista löydy. Jai eiku pikkukemisti töihin:D