Lehtikala vs pikkulehtikala
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikala vs pikkulehtikala
Kumpi olisi mielestänne näyttävämpi 300-litraiseen akvaarioon: lehtikalapariskunta vai pikkulehtikalaparvi?
Parvi on komea kokonsa puolesta, mutta toisaalta pikkulehtikaloja rohkeampien lehtikalojen olemuksessa on sitä jotain.
Minkälaisia kokemuksia/mietteitä teillä on?
Parvi on komea kokonsa puolesta, mutta toisaalta pikkulehtikaloja rohkeampien lehtikalojen olemuksessa on sitä jotain.
-
- Member
Re: lehtikala vs pikkulehtikala
Lempiaiheeni pikkulehtikalataquar kirjoitti:Kumpi olisi mielestänne näyttävämpi 300-litraiseen akvaarioon: lehtikalapariskunta vai pikkulehtikalaparvi?

Itselläni 5 aikuista pikkulehtistä 325 litraisessa ja 115 kpl nuorisoa 300 litraisessa. Ovat rusokirjoahventen rinnalla parasta, mitä itselläni on akvaariossa ollut.
Viihtyessään eivät ole lainkaan arkoja, vaan liihottelevat akvaarion etualalla kauniisti parvessa. Vedenvaihtopäivänä piilottelevat muutaman tunnin myllerryksen jälkeen, mutta muuten ovatkin sitten aina esillä. En tiedä, olisivatko arempia, jos eivät viihtyisi tai allasseura ei olisi kohdallaan...
Itse pidän myös pikkulehtikalan pyöreämmästä muodosta. Vaikkapa lippulehtikalaan verraten heidän päänsä on todellakin kauniimman muotoinen. Vertaisin lippulehtikalan nenänseutua persialaiskissan ulkonäköön eikä se miellytä minun silmääni.
Pikkulehtiksissä on myös se etu, että heitä voi pitää akvaariossa parven eikä tarvitse tyytyä siihen yhteen kutupariin. Lehtikalan saa kuulemma helposti kutemaan, mutta kun siinä onnistuu pikkulehtikalan kohdalla, on ilo moninkertainen. Omani ovat harjoitelleet ahkerasti, mutta vain tuon yhden poikueen olen saanut säilymään.
Siis minultakin ääni pikkulehtikaloille!
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Minulla on kutuparin lisäksi 3 "paritonta" pikkulehtistä ja hyvin menevät samassa tölkissä.Tittis kirjoitti:Meneekö pikkulehtikset tavallisen kutuparin kanssa samassa? Vai katsooko kutupari nämä "häiriötekijöiksi"?
Kutuaikaan tietysti kutupari pitää oman reviirinsä (ovathan kirjoahvenia) ja silloin saavat kaikki muut kyytiä (eivät vain pikkulehtikalat). Omani kutevat yleensä vielä ihan keskelle akvaariota, joten reviiri on siinä keskellä. Jonkun kudun aikana olin vähän huolissani yhdestä pikkulehtikalasta, jolla evät vähän rispaantuivat, mutta kun kutu oli ohi ja tilanne rauhoittui, parani tämä ressukka ihan kuntoon.
Näistä lapsukaisesta olen päättänyt pitää itselleni ainakin 3, jotka täydentävät pientä viiden kalan parveani. Saattaa olla, että teen tuosta 300-litraisesta pikkulehtikalojen lajiakvaarion, johon jätän isomman porukan (15-20 kpl, juu kauhistelkaa vain) ja otan pohjalle vaikkapa vain yhden parven monnisia... mutta nämä ovat vain alustavia suunnitelmia, jotka kirpoavat siitä, kun katselen tuota 115 kalan parvea, siis ihan oikeata parvea, jotka käyttäytyvät kuten parvikalat konsanaan. Hienoa katseltavaa!
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Mistä saan..?
Täkäläinen liikkeen pitäjä väittää ettei pikkulehtikaloja ole olemassakaan! Vaikea on lähteä taistelemaan miehen kanssa.
Mistä minä niitä sitten oikein saan? Haluan niintä ehdottomasti. Minulla on 140 litrainen akvaario ja nähdäkseni tavallisest lehtikalat ovat auttamattomasti liian suuria sinne.
Mistä minä niitä sitten oikein saan? Haluan niintä ehdottomasti. Minulla on 140 litrainen akvaario ja nähdäkseni tavallisest lehtikalat ovat auttamattomasti liian suuria sinne.
Re: Mistä saan..?
Pikkulehtikala-nimi on hieman harhaanjohtava: kala kasvaa (kuulemma) yhtä suureksi kuin tavallinen lehtikala, mutta pikku-nimensä se on kai saanut siitä, että sen evät eivät kasva yhtä korkeiksi kuin tavallisen lehtikalan. Evät kasvavat enemmänkin taakse päin kuin ylös, joten lehtikalan 50 cm-akvaariokorkeudesta voidaan pikkulehtikalan kohdalla vähän tinkiä.Calatar kirjoitti: Mistä minä niitä sitten oikein saan? Haluan niintä ehdottomasti. Minulla on 140 litrainen akvaario ja nähdäkseni tavallisest lehtikalat ovat auttamattomasti liian suuria sinne.
Koska pikkulehtikala kasvaa suureksi, johtaa se siihen, että akvaarion minimikooksi pikkulehtikalaparvelle suositellaan 200 litraa. Parveen suositellaan vähintään kuutta kalaa. Itselläni aikuisia on enää 5. Ostin viime keväänä 6, joista 1 kuoli. Parven kokoa on hankala kasvattaa, koska kaloja on vaikea löytää akvaariokaupoista. Omani elivät ensin 200-litraisessa, mutta viihtyvät selvästi paremmin tuossa 325-litraisessa.
-
- Member
Minusta on hyvä nähdä, että lapset ovat kotiutuneet noin hyvin viivis:n hienoon akvaarioon. Sen verran niitä haavittiin, että olivat varmasti vähän stressaantuneita. Silti ovat jo ensimmäisen tunnin aikana noin hyvän värisiä ja esillä akvaariossa
Tällä kokemuksella uskaltaa kalasia lähettää jo pidemmän matkan päähänkin!

Tällä kokemuksella uskaltaa kalasia lähettää jo pidemmän matkan päähänkin!
Piipukka77
Odottavan aika on kyllä pitkä.
Eipä paljoa muuta ole ehtinyt tehdäkään, kuin noita ihailla
ja kuvata. Kovia ovat ipanat syömään. Toistaiseksi illan aikana on mennyt surviaisen toukkia.. hiutaleita ja nyt popsivat tuolla sellaisia pieniä rakeita. Vähän pelkäsin, miten tuo ruokapuoli, mutta koko ajan kerjäävät ruokaa.
Jännitti ihan hirveästi koko viikon. Nyt helpottaa jo.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eipä paljoa muuta ole ehtinyt tehdäkään, kuin noita ihailla

Jännitti ihan hirveästi koko viikon. Nyt helpottaa jo.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Pistin sinulle yv:tä.paul kirjoitti:Missä hinnoissa pikkulehtikset nykyään on?
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Täällä myös pähkäilen tuota samaa, mitä aloittaja, eli laittaako altaaseen pari tavis-lehtikaloja, joita saisi joka kaupasta, vai etsiäkö pikkulehtikaloja... Pikkulehtikalat houkuttaisivat, koska viihtyisivät porukassa ja ovat todella kauniita. Vaan mistä noita tänne Norjaan
... Näin kauas tuskin kukaan uskaltaa lähettääkään
. Appiukko tosin olisi tulossa käymään lähiaikoina, jos sen mukaan jostain saisi...
Tyhmä kysymys, mutta miten erottaa nuoren lehtikalan ja pikkulehtikalan?

Tyhmä kysymys, mutta miten erottaa nuoren lehtikalan ja pikkulehtikalan?
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.