Olen kuullut väitettävän, että hiilidioksidi on ilmaa raskaampaa, ja painuu siten, ennen ilmaan sekoittumistaan, alimmaiseksi kaasukerrokseksi.
En haluaisi virittää akvaariooni (350L) ylimääräisiä levittimiä ja virityksiä, joten tuosta virisi mieleeni ajatus, jolla hyödyntää nykyistä ilmastuskiveä.
Mahtaisiko veteen saada liukenemaan yhtään ylimääräistä hiilidioksidia, jos sijoittaisi normaalin ilmapumpun samaan saaviin hiilidioksidilähteen - esimerkiksi jonkinlaisen kiljupullon - kanssa, ja antaisi ilmapumpun pumppailla ilmastuskiven kautta tuota hiilidioksidipitoista ilmaa akvaarioon?
Tuolloin kuvittelisi saavin pohjalle kertyvän hiilidioksidin tehokkaasti nostavan pumpun pumppaaman ilman hiilidioksidipitoisuutta, jolloin kuplista veteen liukenisi hieman enemmän hiilidioksidia ja vastaavasti vähemmän vedestä ilmaan. Kun lisäksi tuo voimakkaasti hiilidioksidipitoinen ilma jäisi akvaarioon veden pinnalle (senkin täytyy olla muuta ilmaa raskaampaa) antaisi se hiilidioksidille vielä aikaa liueta veteen ennen tuulettumistaan pois.
Mikä päättelyssä mättää?
-Juuso
Hiilidioksidin levityksestä
Valvoja: Moderaattorit
Olisihan se hienoa, jos saisi sekä ilmastuksen (hapetuksen) että hiilidioksidin levityksen tehtyä samalla letkulla.
Pari ongelmaa asiassa kyllä taitaa olla: Jos hiilidioksidipitoista ilmaa pumpataan altaaseen saattaa käydä niin, että veteen liuenneen hiilidioksidin määrä jää lähes olemattomaksi, koska hiilari ei juuri ehdi liueta veteen. Tämän takia yleensä käytetään erillistä levitintä.
Tietääkseni myös vedenpinnan "rikkominen" esim. suodattimen virtauksella tai kuplilla auttaa hiilidioksidin haihtumista vedestä.
Itse en ole tehnyt pätevästi mitattuja testejä hiilarilla, vaan olen tyytynyt yleiseen käsitykseen, jonka mukaan olen säätänyt hiilarilevityksen letkulla ulkosuodattimen sisäänottoon päiväksi ja ilmapumpun poreilemaan yöksi. Siis erillisestä letkusta ja ilmastinkivestä.
Mutta kannattaa kokeilla ja viritellä. Väsäilin itselleni erillistä akvaarioimuria useampia viikkoja (vesipönikkä, johon imin lapolla vettä ja jossa ollut sisäsuodatin paiskasi vedet takaisin altaaseen) kunnes huomasin keksineeni ulkosuodattimen...
Pari ongelmaa asiassa kyllä taitaa olla: Jos hiilidioksidipitoista ilmaa pumpataan altaaseen saattaa käydä niin, että veteen liuenneen hiilidioksidin määrä jää lähes olemattomaksi, koska hiilari ei juuri ehdi liueta veteen. Tämän takia yleensä käytetään erillistä levitintä.
Tietääkseni myös vedenpinnan "rikkominen" esim. suodattimen virtauksella tai kuplilla auttaa hiilidioksidin haihtumista vedestä.
Itse en ole tehnyt pätevästi mitattuja testejä hiilarilla, vaan olen tyytynyt yleiseen käsitykseen, jonka mukaan olen säätänyt hiilarilevityksen letkulla ulkosuodattimen sisäänottoon päiväksi ja ilmapumpun poreilemaan yöksi. Siis erillisestä letkusta ja ilmastinkivestä.
Mutta kannattaa kokeilla ja viritellä. Väsäilin itselleni erillistä akvaarioimuria useampia viikkoja (vesipönikkä, johon imin lapolla vettä ja jossa ollut sisäsuodatin paiskasi vedet takaisin altaaseen) kunnes huomasin keksineeni ulkosuodattimen...

Pidin ilmapumpun kuviossa lähinnä siksi, että koen tarvitsevani joka tapauksessa jonkinlaisen pumpun tuomaan uutta ilmaa akvaarioon, koska se on lasein peitetty ja hapenkierto muuten varmaankin jäisi aika pieneksi.
Täytyy kokeilla tuon viritystä. Minulla on sellainen kutina, että vaikka kuplat sitä hiilidioksidia vedestä veisivätkin, sitä varmaankin imeytyy aika tehokkaasti takaisinkin veteen kun se runsaasti hiilidioksidipitoinen ilma killuu siellä vedenpinnan ja kansilevyjen välillä.
Täytyy kokeilla tuon viritystä. Minulla on sellainen kutina, että vaikka kuplat sitä hiilidioksidia vedestä veisivätkin, sitä varmaankin imeytyy aika tehokkaasti takaisinkin veteen kun se runsaasti hiilidioksidipitoinen ilma killuu siellä vedenpinnan ja kansilevyjen välillä.
No siinä tapauksessa homma voi toimiakin oikein hyvin.
Taas ei tullut ajatelleeksi kansilaseja, kun en itse ole vielä niitä käyttänyt...
Kannattaisiko laittaa tuollainen "permanent CO2 plus PH" -testeri altaan nurkkaan (lisää romua, tiedän) niin hiilarin määrän nousun tietäisi suht' varmasti?
http://www.aquaristikshop.com...
Edit: pitkä linkki lyhennetty.
Taas ei tullut ajatelleeksi kansilaseja, kun en itse ole vielä niitä käyttänyt...

Kannattaisiko laittaa tuollainen "permanent CO2 plus PH" -testeri altaan nurkkaan (lisää romua, tiedän) niin hiilarin määrän nousun tietäisi suht' varmasti?
http://www.aquaristikshop.com...
Edit: pitkä linkki lyhennetty.
Löytyy myös Akvaarioon.fi:stä