pohjakalojen määrä kiekkoaltaassa
Valvoja: Moderaattorit
pohjakalojen määrä kiekkoaltaassa
Mieltäni huolestuttaa seikka,että paljonko "uskaltaa" pitää pohjakaloja esim. 500 litraisessa altaassa? Ja minkälaisia? Kiekkoja 10kpl, kardinaalitetroja 10. Onko leväbarbeista ja tiikerinuoliaisista haittaa? 
-
Räähkä
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Kyllä sinne useampiakin pohjakaloja menee, riippuu ihan niiden koosta. Tiikerinuoliaiset sopivat hyvin, pieni parvi olisi hyvä. Monet plekot ja monniset käyvät, kunhan ne sietävät lämmintä vettä. Leväbarbeja en itse laittaisi. Minulla on 400-litraisessa kiekkojen lisäksi 4 erilaista plekoa, hyvin tulevat toimeen.
Minäkään en laittaisi leväbarbeja kiekkolaan. Nyt meillä on niitä muutama, mutta muuttavat uuteen kotiin jahka itse muutetaan keväämmällä.
Leväbarbit ovat äärettömän rohmuja (samalla ihania nallenaamoja
), vievät ruoan kiekkojen nenän edestä. En usko niiden viihtyvän hyvin kiekkolämmöissä (29/30), sillä seitsemästä jo kolme on hypännyt (todella pienestä raosta) vähällä aikaa pihalle. Olen ajatellut niiden paenneen kuumuutta.
Muita vaihtoehtoja on paljolti; erilaiset plekot ja monniset ovat hauskaa seurattavaa ja viihtyvät lämpimässä paremmin. Itselläni kiekkolassa polskii mm. appelsiinipleko, safiiripleko, paranpleko, sinieväplekoja, muutama L-199, muutama L-316, muutama L-333 sekä parvet ruso- ja kiiltomonnisia. Myös jokunen purjesampimonni löytyy.
Leväbarbit ovat äärettömän rohmuja (samalla ihania nallenaamoja
Muita vaihtoehtoja on paljolti; erilaiset plekot ja monniset ovat hauskaa seurattavaa ja viihtyvät lämpimässä paremmin. Itselläni kiekkolassa polskii mm. appelsiinipleko, safiiripleko, paranpleko, sinieväplekoja, muutama L-199, muutama L-316, muutama L-333 sekä parvet ruso- ja kiiltomonnisia. Myös jokunen purjesampimonni löytyy.
Itsekkin haluaisin hankkia purjesampimonneja kiekkoaltaaseen, mutta joillakin harrastajilla ne ovat käyneet kiekkojen kyljessä ruokailemassa josta kiekot ovat ottaneet paniikkikohtaukset, miten sun altaassa on mennyt?Mymmeli81 kirjoitti:Minäkään en laittaisi leväbarbeja kiekkolaan. Nyt meillä on niitä muutama, mutta muuttavat uuteen kotiin jahka itse muutetaan keväämmällä.
Leväbarbit ovat äärettömän rohmuja (samalla ihania nallenaamoja), vievät ruoan kiekkojen nenän edestä. En usko niiden viihtyvän hyvin kiekkolämmöissä (29/30), sillä seitsemästä jo kolme on hypännyt (todella pienestä raosta) vähällä aikaa pihalle. Olen ajatellut niiden paenneen kuumuutta.
![]()
Meillä on purjesampimonnien ja kiekkojen yhteiselo sujunut oikein hyvin, ainakin tähän asti. Minäkin olen lukenut/kuullut, että voisivat käydä herkuttelemassa kiekkojen kyljillä. Vuoden yhteiselon jälkeen ei ole raportoitavaa.Morpho kirjoitti:Itsekkin haluaisin hankkia purjesampimonneja kiekkoaltaaseen, mutta joillakin harrastajilla ne ovat käyneet kiekkojen kyljessä ruokailemassa josta kiekot ovat ottaneet paniikkikohtaukset, miten sun altaassa on mennyt?
Mielenkiintoista tuo leväbarbien hyppely minulle käynyt samoin pari kertaa mutta ei koskaan kiekko altaasta vaan muista altaista joissa lämpötila alempi. Eli en usko että lämpötilasta johtuu vaan juuri siitä rohmusta luonteesta kun kuvittelee ruokaa tippuvan ja ponkaisee valtavalla vaudilla sitä syömään (vaikka ei mitään tippuisikaan) ja kuinka ollakaan tulee itse syödyksiMymmeli81 kirjoitti:Minäkään en laittaisi leväbarbeja kiekkolaan. Nyt meillä on niitä muutama, mutta muuttavat uuteen kotiin jahka itse muutetaan keväämmällä.
Leväbarbit ovat äärettömän rohmuja (samalla ihania nallenaamoja), vievät ruoan kiekkojen nenän edestä. En usko niiden viihtyvän hyvin kiekkolämmöissä (29/30), sillä seitsemästä jo kolme on hypännyt (todella pienestä raosta) vähällä aikaa pihalle. Olen ajatellut niiden paenneen kuumuutta.
![]()
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L