pohjakalojen määrä kiekkoaltaassa

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
amadeus
Junior Member
Junior Member

pohjakalojen määrä kiekkoaltaassa

Viesti Kirjoittaja amadeus »

Mieltäni huolestuttaa seikka,että paljonko "uskaltaa" pitää pohjakaloja esim. 500 litraisessa altaassa? Ja minkälaisia? Kiekkoja 10kpl, kardinaalitetroja 10. Onko leväbarbeista ja tiikerinuoliaisista haittaa? :(
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Leväbarbi viihtyy viileämmässä kuin kiekot, tiikerit sopivat paremmin lämpötilan puolesta, mutta ovatko ne sitten liian vilkkaita kiekkojen seuraan. :?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Ei ole leväbarbeista eikä tikruista haittaa ja appelsiiniplekotkin ovat pohjakaloiksi hyvä valinta ja yksi partiskin sillä hyvin menee.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Kyllä sinne useampiakin pohjakaloja menee, riippuu ihan niiden koosta. Tiikerinuoliaiset sopivat hyvin, pieni parvi olisi hyvä. Monet plekot ja monniset käyvät, kunhan ne sietävät lämmintä vettä. Leväbarbeja en itse laittaisi. Minulla on 400-litraisessa kiekkojen lisäksi 4 erilaista plekoa, hyvin tulevat toimeen.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Minäkään en laittaisi leväbarbeja kiekkolaan. Nyt meillä on niitä muutama, mutta muuttavat uuteen kotiin jahka itse muutetaan keväämmällä.
Leväbarbit ovat äärettömän rohmuja (samalla ihania nallenaamoja :mrgreen: ), vievät ruoan kiekkojen nenän edestä. En usko niiden viihtyvän hyvin kiekkolämmöissä (29/30), sillä seitsemästä jo kolme on hypännyt (todella pienestä raosta) vähällä aikaa pihalle. Olen ajatellut niiden paenneen kuumuutta. :roll:

Muita vaihtoehtoja on paljolti; erilaiset plekot ja monniset ovat hauskaa seurattavaa ja viihtyvät lämpimässä paremmin. Itselläni kiekkolassa polskii mm. appelsiinipleko, safiiripleko, paranpleko, sinieväplekoja, muutama L-199, muutama L-316, muutama L-333 sekä parvet ruso- ja kiiltomonnisia. Myös jokunen purjesampimonni löytyy.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Mymmeli81 kirjoitti:Minäkään en laittaisi leväbarbeja kiekkolaan. Nyt meillä on niitä muutama, mutta muuttavat uuteen kotiin jahka itse muutetaan keväämmällä.
Leväbarbit ovat äärettömän rohmuja (samalla ihania nallenaamoja :mrgreen: ), vievät ruoan kiekkojen nenän edestä. En usko niiden viihtyvän hyvin kiekkolämmöissä (29/30), sillä seitsemästä jo kolme on hypännyt (todella pienestä raosta) vähällä aikaa pihalle. Olen ajatellut niiden paenneen kuumuutta. :roll:

Muita vaihtoehtoja on paljolti; erilaiset plekot ja monniset ovat hauskaa seurattavaa ja viihtyvät lämpimässä paremmin. Itselläni kiekkolassa polskii mm. appelsiinipleko, safiiripleko, paranpleko, sinieväplekoja, muutama L-199, muutama L-316, muutama L-333 sekä parvet ruso- ja kiiltomonnisia. Myös jokunen purjesampimonni löytyy.
Itsekkin haluaisin hankkia purjesampimonneja kiekkoaltaaseen, mutta joillakin harrastajilla ne ovat käyneet kiekkojen kyljessä ruokailemassa josta kiekot ovat ottaneet paniikkikohtaukset, miten sun altaassa on mennyt?
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Morpho kirjoitti:Itsekkin haluaisin hankkia purjesampimonneja kiekkoaltaaseen, mutta joillakin harrastajilla ne ovat käyneet kiekkojen kyljessä ruokailemassa josta kiekot ovat ottaneet paniikkikohtaukset, miten sun altaassa on mennyt?
Meillä on purjesampimonnien ja kiekkojen yhteiselo sujunut oikein hyvin, ainakin tähän asti. Minäkin olen lukenut/kuullut, että voisivat käydä herkuttelemassa kiekkojen kyljillä. Vuoden yhteiselon jälkeen ei ole raportoitavaa. :D
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Mymmeli81 kirjoitti:Minäkään en laittaisi leväbarbeja kiekkolaan. Nyt meillä on niitä muutama, mutta muuttavat uuteen kotiin jahka itse muutetaan keväämmällä.
Mielenkiintoista tuo leväbarbien hyppely minulle käynyt samoin pari kertaa mutta ei koskaan kiekko altaasta vaan muista altaista joissa lämpötila alempi. Eli en usko että lämpötilasta johtuu vaan juuri siitä rohmusta luonteesta kun kuvittelee ruokaa tippuvan ja ponkaisee valtavalla vaudilla sitä syömään (vaikka ei mitään tippuisikaan) ja kuinka ollakaan tulee itse syödyksi [:I] altaan ulkopuolella kun vaanii kaksi kissaa. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Sama homma, viileämmistä vesistä on hypätty veden vaihdon aikaan. Kaikki hävisivät sillä tavoin, koska en aina muistanut tarkistaa kalojen määrää ja joskus oli pomppinut piiloon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”