Korumonnisina ostetut 4 monnista näyttää oleva A) kahta eri lajia ja B) ei korumonnista ole vissiin nähneetkään.
Mitäköhän voisivat olla? Sori huonot kuvat..
Eli kahdella selvästi musta selkäevä, kahdella ei.
matra kirjoitti: Korumonnisina ostetut 4 monnista näyttää oleva A) kahta eri lajia ja B) ei korumonnista ole vissiin nähneetkään.
Mitäköhän voisivat olla? Sori huonot kuvat..
Eli kahdella selvästi musta selkäevä, kahdella ei.
Muistatko aivan varmasti nimen oikein? Ettei se ollut kirjomonninen? Kalasi ovat nimittäin niitä. Yhdelläkään ei muuten ole musta selkäevä. Parilla kalalla on vähän enemmän mustaa selkäevässään, mutta se mahtuu mainiosti kirjomonnisen vaihtelun rajoihin.
miuagua kirjoitti:
Toi monninen millä on musta selkäevä, muistuttaa mielestäni aika paljon sysievämonnista.
Ei se kyllä muistutta juuri ollenkaan. Sysievällä on paljon enemmän mustaa selkäevässään eli iso vinoneliö. Kyljissä pisteet ovat sillä sekaisin eivät selvissä riveissä kuten kirjolla.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Ei se kyllä muistutta juuri ollenkaan. Sysievällä on paljon enemmän mustaa selkäevässään eli iso vinoneliö. Kyljissä pisteet ovat sillä sekaisin eivät selvissä riveissä kuten kirjolla.
Korumonnisina kyllä ostin koska oli perässä nimi C. elegans.
Mutta kiva tietää että ovat kirjomonnisia kaikki niin saa parvea kasvatettua oikeella väellä
matra kirjoitti:Korumonnisina kyllä ostin koska oli perässä nimi C. elegans.
Mutta kiva tietää että ovat kirjomonnisia kaikki niin saa parvea kasvatettua oikeella väellä
Älä kuitenkaan hanki samasta liikkeestä! Sen tietotaidon kanssa on vähän niin ja näin. Noin karkeaa virhettä ei saisi akvaarioliikkeessä olla.
Tuohon monnissekoiluun kommenttina, että ei ole harvinaista, että ihan laadukkaastakin liikkeesta saat mukaasi sekä leopardi- että jaguaarimonnisia vain toisia havitellessasi. Nän kävi myös minulle, tosin ei haittaa - ihan yhtä kivoja ovat kaikki.
plenty kirjoitti: Tuohon monnissekoiluun kommenttina, että ei ole harvinaista, että ihan laadukkaastakin liikkeesta saat mukaasi sekä leopardi- että jaguaarimonnisia vain toisia havitellessasi. Nän kävi myös minulle, tosin ei haittaa - ihan yhtä kivoja ovat kaikki.
Tuo virhe on aivan ymmärrettävä, sillä toisinaan näiden lajien erottaminen on äärimmäisen vaikeaa. Sitä paitsi kyseessä ei yleensä ole virhe. Jaguaarimonninen on PALJON harvinaisempi kuin yleensä luullaan. Leopardimonnisen porukkaan kun liittyy erehdyttävästi jaguaarin näköisiä yksilöitä. Saattaapi jopa olla, että leopardimonnisia on vielä useampikin laji. Aika näyttää.
Tigeri kirjoitti:
Noita saman näköisiä lajeja on tusinan verran. Veikkaisin hohtomonninen.
Jäisikin tusinaan.
Vastaus: Ehei. Noin selvät juovat kyljissä! Eivät ne kyllä ole kirjomonnisiakaan. Niillä muuten näkyy yksi aivan erityinen piirre. Mikä?
prboy kirjoitti:Eivät ne kyllä ole kirjomonnisiakaan. Niillä muuten näkyy yksi aivan erityinen piirre. Mikä?
Kyljen keskimmäinen juova näyttäisi kulkevan keskiviivan kohdalla eli olisiko kauno- tai valekaunomonninen? Kirjomonnisellahan se kulkee taas vähän keskiviivan yläpuolella. Lisäksi kirjomonnisen kuono on pyöreämpi kuin kuvien monnisilla.
Selkäevän ensimmäinen ruoto on paksu..? En kyllä tiedä mikä monninen on kyseessä, mutta ainakin se on mielestäni erilainen kuin muilla monnisilla, vai?
Hei nostetaan tämä juttu esiin. Olisiko mahdollisesti ketään, joka tunnistaisi mitä lajia nuo mun kaksi monnia ovat?
Yritin kyllä kattella googlella noita mahdollisia ehdotuksia ja tuo kaunomonninen on kyllä lähellä, mutta kyljissä on mun mielestä eroa enkä oikein noista muista vaihtoehdoista löytänyt kuvaa...
Tiedän kyllä Lempiliisa että sinä tarkoitat niitä, mutta ainakin minä sain sen käsityksen tuossa edellisessä viestissäni lainaamastani miljoonakala84:n lausahduksesta että hän olisi tarkoittanut niitä ketjun ensimmäisessä kuvassa olevia...
Noh kumminkin, huono olen vielä monnisia tunnistamaan, mutta pikaisella silmäyksellä veikkaan kaunomonnista C. pulcher, olevan tuossa Lempiliisan kuvassa. Perusteluina käytän mm. juurikin kyljen pitkittäisjuovia, eritoten sijaintia, myös naamio ja selkäevä vastaavat kuvausta s. 106 Panssarimonnit kirjassa.