Mikä vialla akvaariossani?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
aik1980
Starting Member
Starting Member

Mikä vialla akvaariossani?

Viesti Kirjoittaja aik1980 »

Mulla on seuraavanlainen ongelma. Viime keväänä akvaariossani oli vihersamennus, josta pääsin eroon Algizit-tableteilla. Vaihdoin toukokuussa loisteputket ja akvaarioni näytti voivan hyvin. Kesän jälkeen kuitenkin huomasin, että kasvit olivat kasvaneet keväästä (siis noin neljän kuukauden aikana) maksimissaan pari senttiä.

Syys-lokakuuhun mennessä kasvit olivat tupsumaisen, tummanvihreän levän peitossa ja kasvit pikku hiljaa hajosivat veteen. Lopulta altaassa oli jäljellä vain kasvien rungot, joiden latvoissa oli muutamia huonokuntoisia lehtiä.

Tällä hetkellä tilanne on se, että 28.12.06 ostin uudet loisteputket. Olin perheeni kanssa uuden vuoden poissa kotoa ja tullessamme takaisin, oli altaassa kuollut kala ja altaan seinät (pohjasta pintaa kohti) 2/3 ruskean ruostemaisen levän peitossa. Poistin kuolleen kalan, levän lasista, lapposin pohjan ja vaihdoin n. 2/3 osan vedestä. Tästä veden vaihdosta on kulunut nyt noin viikko ja tilanne on toisaalta rauhoittunut, mutta...

Nyt pohjalla kasvaa pari kasvin taimea, jotka puskevat lehtiä, joka on tietysti hyvä merkki, mutta ruskeaa ruosteen väristä levää alkaa taas olemaan laseissa. Kysymys kuuluu, mitä minun pitäisi oikein tässä tilanteessa tehdä? Olen kysellyt paikallisilta akvaarioliikkeiden kauppiailta, mutta yksikään neuvo ei ole minua ongelmassani auttanut.
Tänään mittasin veden arvot, ja nitraatti on päin mäntyä, joten huomenna odottaa veden vaihto.

Tässä vielä arvoja ja mittoja, jos ne auttavat asiaa lainkaan.

Ph 7,5
No2-N 1,9mg/l
No2 3,3mg/l

Altaan korkeus 54cm, pituus 125cm ja syvyys 52cm.

Altaassa on yksi kahden loisteputken valaisin, jossa 36W putket (Actizoo-merkkiset). Akvaarioliikkeiden kauppiaat ovat sitä mieltä, että pitäisi ostaa toinen valaisin, eli vähintään yksi loisteputki, mielellään kaksi lisää, mutta kun olen pitkään pärjännyt kahdella putkella, eikä aiemmin ole ollut lainkaan ongelmaa.

Hiilidioksidilevitintä en ole altaassa käyttänyt.

Valaistuksen aika on klo 9.00 - 22.00, ei taukoa päivällä.

Ruokin kaloja aamuin illoin.

Ystävällisin terveisin,

Antti
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Valoa lisää ja lannoitus kasveille, ei ne kasva ja elä pyhällä hengellä. Lisäksi se hiilidioksiidi levitin saisi lainoituksen kanssa ne kasvit kasvamaan vauhdikkaasti.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Mikä vialla akvaariossani?

Viesti Kirjoittaja memma »

aik1980 kirjoitti:Ph 7,5
No2-N 1,9mg/l
No2 3,3mg/l

Altaan korkeus 54cm, pituus 125cm ja syvyys 52cm.
Hmm, tuon testituloksen mukaan altaassasi on nitriittiä, ja paljon :| NO2 pitäisi siis olla nolla toimivassa altaassa, eli paras olisi vaihtaa ihan heti sitä vettä tuollaisen tuloksen saatuaan. -Tietenkin olettaen, ettei vaihtovedessä ole nitriittiä. Minkäkokoinen tuo poissa ollessa kuollut kala oli? Minun Seran nitriittitestissäni muuten tuo NO2 3,3 mg/l vastaa 1,0 mg/l NO2-N 8O . Olitko sen nitraatin NO3 mitannut, kun mainitsit sen tuossa? Tuleeko teille vesi kunnan verkosta vai omasta kaivosta?

Mitä kaloja altaassa on, ja millainen suodatus? Miten normaalisti vaihtelet vettä, eli paljonko kerralla ja kuinka usein? Tuo valaistus on aika niukka kyllä. Itselläni 2 x 36 W 325-litraisessa (jonka korkeus kuitenkin vain 50 cm), ja kyllä sillä pärjäilee kuitenkin, kun valitsee kasviston oikein. Leviä ei ole lainkaan. Ja lannoitetta ne kasvit kyllä tarvitsevat kasvuunsa. Jos kasveilta puuttuu jokin minimitekijä, ne eivät kasva ja silloin kaikki muut ravinteet menevät levien käyttöön. Tiedätkö, mitä kasveja sinulla on? Syövätkö kalasi kasveja? Entä minkälainen pohjamateriaali altaassasi on, hiekkaa vai soraa? Ilmeisesti jonkinasteista soraa, kun lapposit sitä?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
aik1980
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastuksista. Tuota, se kuollut kala oli n.10cm pitkä. Nitraattia en ole mitannut. Vesi tulee kunnan verkosta, eikä aiemmin ole ollut ongelmaa. Altaassa on kaksi lehtikalaa, kolme haarniskamonnia, yksi purjemonni, neljä tiikeribarbia, yksi tulisuu, kaksi avainkirjoahventa ja kaksi sitruunatetraa.
Veden vaihdan kerran kuukaudessa ja noin 2/4 - 2/3 kerrallaan. Hiekka on sitä normaalia akvaariosoraa. Mulla on altaassa enää yksi ainut kasvi ja se on intianvesitähdikki. Altaassa on Eheimin ulkosuodatin (tyyppi 2215, 15w, suodatus tunnissa 620 l).

Mä vaihdan tänään veden ja pesen suodattimen. Eli onko nyt niin, että olisi järkevää ostaa vähintään yksi loisteputki lisää ja lisätä ravinteita kasveille (tai siis kasveille, joita käyn ostamassa altaaseen)? Mitä ravinteita/lannoiteita suosittelette ja miten tuo hiilidioksidilevitin kannattaa toteuttaa 350l akvaariossa?

Kiitos aiemmista vastauksistanne.

-Antti-
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Älä pese suodatinta samaan aikaan kun vaihdat vettä. Bakteerikantaan tulee liian iso menetys jos teet ne yhtäaikaa . Eli muutama päivä väliin ennenkuin peset suodattimen.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
memma
Advanced Member
Advanced Member

aik1980 kirjoitti:Veden vaihdan kerran kuukaudessa ja noin 2/4 - 2/3 kerrallaan. Hiekka on sitä normaalia akvaariosoraa.

Eli onko nyt niin, että olisi järkevää ostaa vähintään yksi loisteputki lisää ja lisätä ravinteita kasveille (tai siis kasveille, joita käyn ostamassa altaaseen)? Mitä ravinteita/lannoiteita suosittelette ja miten tuo hiilidioksidilevitin kannattaa toteuttaa 350l akvaariossa?
Kannattaa pikkuhiljaa siirtyä semmoiseen vedenvaihtotahtiin, että vaihtaa vettä joka viikko. Tulet hämmästymään sen vaikutuksista, lupaan ja vannon [;)] 2/3 vaihto on huima määrä, ja noin harvoin suoritettuna vaikuttaa jo kovasti altaan tasapainoon. Mieluummin siis vähemmän kerrallaan ja useammin. Onko tuo purjemonni isopurjepleko tai joku sen sukuinen jättimäiseksi kasvava ja paljon sotkeva imusuu? Suodattimen riittävyys yksinään alkaa mielestäni olla jo siinä hilkulla, kun altaassa on tuo pleko ja isoksi kasvavia kirjoahvenia.

Jos sinulla olisi nitraattitesti, voisit sen avulla vaihtaa vettä niin, että nitraatti kieppuisi 10-20 mg/l paikkeilla. Liika nitraatti kun innostaa leviä kasvamaan, ja kasvitkin kuitenkin tarvitsevat jonkin verran nitraattia lannoitteenaan. Uusien loisteputkien vaihto altaaseen, jossa on vain yksi kasvi, suorastaan kerjää leväongelmaa. Normaalistikin suositellaan vaihtamaan vain yksi putki kerrallaan, ettei altaan tasapaino heilahtaisi kohtalokkaasti.

Soran takia pohjalannoitus voi liueta veteen, mutta pohjaan kertyvä liete kai myös lannoittaa juuria, olen käsittänyt. Veteen kannattaa kuitenkin lisätä nestemäistä lannoitetta, juuri intianvesitähdikin kaltaiset köynnöstävät kasvit ilahtuvat siitä. Näitä löytyy kaikilta akvaariotarvikevalmistajilta, itse käytän mm. Tetraa. Voipa lannoitetta (PMDD) tehdä itsekin, tai ostaa joltakulta palstalaiselta edukkaasti, samaten kuin kasvejakin. Turvallisinta on vaihtaa sitä vettä viikottain ja sen jälkeen lisätä aina lannoitetta. -Jotkin himokasviakvaristit toki lannoittavat kasvejaan päivittäin.. Itselläni on hiilidioksidilannoitus tuossa 325-litraisessa ihan vain kiljuperiaatteella toteutettu. Jos haluaa rahaa sijoittaa hiilarilannoitukseen, niin sekin käy kätevästi ja saa hienot tekniset vermeet [;)]
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
aik1980
Starting Member
Starting Member

No mikä olisi sopiva vaihtomäärä, kun vaihtaa viikoittain? Purjemonni ei ole imumonni, vaan panssarimonneihin kuuluva kala. Kaveri on hyvin pieni, n. 4cm. Miten tuo kiljuperiaatteella toimiva hiilidioksidilannoitus rakennetaan? Minkä kokoinen systeemi sulla on, kun sullakin on aikas iso akvaario? Miten muuten mun kannattaisi nyt edetä, jos alan vaihtamaan vettä kerran viikossa? Olisiko mun hyvä hommata tonne kasveja, jotta jonkinmoinen elämä altaassa alkaisi taas virkoamaan. Ja tietysti se lannoitus. Tuleeko vielä jotakin mieleen?

-Antti-
memma
Advanced Member
Advanced Member

aik1980 kirjoitti:Purjemonni ei ole imumonni, vaan panssarimonneihin kuuluva kala. Kaveri on hyvin pieni, n. 4cm. Miten tuo kiljuperiaatteella toimiva hiilidioksidilannoitus rakennetaan? Minkä kokoinen systeemi sulla on, kun sullakin on aikas iso akvaario? Miten muuten mun kannattaisi nyt edetä, jos alan vaihtamaan vettä kerran viikossa?
Eli kala on purjemonninen? Monniset ovat hyvin parvisidonnaisia kaloja, eli hankipa niitä 5 kappaletta lisää.

Tuosta kiljusysteemistä kannattaa katsoa ohjeita palstan haulla. Viitseliäimmät tekevät sen parista muovisesta limupullosta, sokerista ja hiivasta. Minä ostin Nutrafin-systeemin kalakaupasta, siinä kun on näppärä flipperilevitin. Kun käytän siinä sokerin (1 dl) ja kuivahiivan lisäksi myös ruokasoodaa, tarvitsee ainekset vaihtaa vain kuukauden välein. Periaatteessa kai tuon yhden kiljupullon ei pitäisi riittää altaaseeni, mutta hyvin on toiminut ja kalastokin tietenkin lisää hengittäessään hiilidioksidia veteen. Hiilidioksidin määrän voi määrittää veden pH ja KH-arvoista.

Kalojen kannalta olisi ehkä parempi siirtyä suoraan siihen, että vaihtaa vettä viikottain. Kun ovat jo tottuneet aika suurin vedenvaihtoihin tässä lähiaikoina. Itse kokeilisin vaihtaa 25-30 % viikossa. Toisesta altaastani vaihdan tuon 30 % viikossa, toisesta lähemmäs 50 %. Vedenvaihtotarve riippuu paljolti siitä, miten paljon vettä kuormitetaan eli paljonko sinne syydetään ruokaa. 30 % on ainakin turvallinen määrä normaalissa altaassa kalojen hyvinvoinnin ja senkin mukaan, ettei nitraatti pääse nollaksi missään vaiheessa.
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Lehtiksen sivuilla on erinomaisen selkeät ja kuvin varustetut ohjeet kiljupullon rakentamisesta. Niiden ohjeiden mukaan tein itsekin hiilarilevitykset omiin altaisiin. Lehtiksen löydät täältä AW:stäkin ja hänen sivunsa siis myös.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
memma
Advanced Member
Advanced Member

Lehtiksen projektit löytyy tuolta.

Tuosta kalastosta vielä, ne monniset ovat parvikaloja, samatenhan tiikeribarbit ja sitruunatetratkin. Monnisten viiksille sanotaan käyvän huonosti sorassa. Itselläni on joskus ollut monnisia soralla, eikä viiksissä ollut mitään vikaa. Sorapohjassa monniset eivät kuitenkaan kaivele, kuten ne tekevät hienossa hiekassa. Itseasiassa ne eivät juuri kaivele minun hiekassanikaan, jonka raekoko on 0,6 - 1,5 mm. Hiekan etu soraan nähden on myös se, ettei sitä juuri tarvitse lapota (kierteissarvikotilot pitävät sen puhtaana ja kuohkeana) koska kuona ei valu sen sisään, ja että isojuurisille kasveille voi laittaa pohjalannoitteita juurten lähelle. Monet tykkäävät kyllä sorastakin, itse pidän tuosta karkeasta hiekasta. Ihan pölymäisen hienoa hiekkaa en pohjan tukkeutumisen pelossa valinnut.

Tiikeribarbien sanotaan olevan aika ärhäköitä liian pienessä parvessa. Sitruunatetroille (joilla ilmeisesti kokoa alkaa jo tetraksi olla niin paljon etteivät tule ahventen puolesta syödyiksi?) mieluusti soisin isomman parven kuin 2 kappaleen pari. Jos kalasi, erityisesti ahvenet, ovat kuitenkin vielä keskenkasvuisia, voi allas alkaa aikaa myöten näyttää aika täydeltä, jos edes henkisesti mahtuvat siellä olemaan. Muutama pieni parvikala ei paljon vettä kuitenkaan kuormita, joten kannattaisi ehkä harkita parvien täydentämistä ainakin siihen kuuteen. -Ehkäpä nyt on kuitenkin ensin tärkeintä saada ne olot vakiintumaan altaassa, ja kasvit kasvuun ja levät pois.
sakosa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Laitanpa tähän yksinkertaisemmin noita yllämainittuja asioita niin saadaan ainakin kalojen vointi paremmaksi. (ainakin itse menin aika sekaisin noista kaikista viesteistä :) )

1. Vaihda vettä kerran viikossa vaikkapa 1/3 ja ruoki kaloja aivan minimaalinen määrä.

2. suodatinta ei saa pestä liian hyvin, vaan siitä vaan nypitään ja puristellaan suurimmat möhnät pois. Puristelun voi tehdä ihan ilmassa tai sitten akvaarion lämpöisessä vesiämpärissä. Suodattimen putsaus on tarpeellinen vasta sitten, kun vedenkierto alkaa hidastua liikaa.

3. Hanki nitraattitesti NO3 (tippatestinä) ja mittaile sitä aluksi vaikka päivittäin. Hyvä arvo on 5-15.

4. Nitriittiä NO2 ei saa olla akvaariossa lainkaan. Nitriitti on kaloille todella myrkyllistä ja jos sitä on, pitää vaihtaa vettä päivittäin, kunnes sitä ei enää ole. (Olettaen, että hanavedessä ei ole nitriittiä.) Nitriittiä tulee jos suodattimen pesee liian hyvin.

5. Osta nopeasti kasvavia kasveja, kuten vaikka vedensuosikkia tai muuta sellaista. Näille sitten nestemäistä lannoitetta.

Hiilarilevittimellä ei vielä ole niin kiirus, koska sulla ei siellä kasveja ole. Hoida ensin vesi kuntoon ja mieti sitten vasta lisää. Kalastoa kannattaa myös miettiä sitten, kun vesi on kunnossa.

Tsemppiä!
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Ajattelin rakentaa itse tommosen hiilari systeemin ja kysymys kuuluu:pitääkö sen pullon olla lattialla vai voiko se olla samalla tasolla altaan kanssa vai voiko se olla altaan yläpuolella?
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Piipukka77 kirjoitti:Ajattelin rakentaa itse tommosen hiilari systeemin ja kysymys kuuluu:pitääkö sen pullon olla lattialla vai voiko se olla samalla tasolla altaan kanssa vai voiko se olla altaan yläpuolella?
Voi olla missä paikassa vain. Paras mahdollinen on altaan vedenpinnan yläpuolella. Muissa tapauksissa takaiskuventtiilin käyttö on suositeltavaa.
96l+38l+20l
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Hyvä,sit on pullolle hyvä piilopaikka,veden yläpuolella on iso kukka jonka taakse pullon saa hienosti piiloon!

Kiitos!
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”