Katselin tuota tuoteselostetta tuosta askartelukipsistä, mitä minulla on. Siinä on kalsiumkarbonaatin lisäksi 6,8 % arabikumia ja 0,2 % valkoista väriainetta E170. Käykö tuo nyt varmasti veden kovetukseen?
Kuinka paljon suunnilleen minun on sitä laitettava, kun akvaario on noin 60l ja siellä asustelee platyja. Hanaveden kovuus on noin 3. Tavoite olis varmaan n GH 8 (vai onko muita mielipiteitä?).
Askartelukipsillä kovettaminen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Minulla on käytössä sellaista kipsiä, missä ei ole mitään ylimääräistä seassa, eli pelkkää kalsiumsulfaattia. En laittaisi mitään lisäaineita sisältävää akvaarioon. Toivottavasti joku kertoo, jos tuota voi laittaa. Ohje on muistaakseni niin, että 1 tl, 100 l vettä, nostaa yhden asteen.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Askartelukaupoista löytyy. En tiedä onko Tiimarissa, itse olen ostanut Harrasteesta.Sarkka kirjoitti:Mistä kovettamiseen soveltuvaa akvaariokipsiä voisi ostaa? Onko Tiimarissa? Mistä saisi kaikkein edullisimmin? Lemmikkiliikkeestä tuskin nyt ainakaan...
Tuo on joka paikassa aika edullista, joten halpaa kipsiä ei kannata kovin kaukaa lähteä hakemaan. Itse maksoin muistaakseni kilosta 5 - 6€, ja tuo pussi riittää minun käytössäni vuosiksi. Eli vaikka ostaisit kallistakin kipsiä, sen käyttö on pitkässä juoksussa hyvin edullista.
Lemmikkieläinliikkeestä varmaan löytyy GH+ -valmisteita, jotka maksavat paljon. Oulussa Tiimarissa oli useampaakin lajia ja ostin sitä, jossa ei ollut arabikumia yms. 'ylimääräisiä mausteita'. Varmasti löytyy kaikista askartelutarvikeliikkeistä ja esimerkiksi Suomalainen kirjakauppa luultavasti myy myös.Sarkka kirjoitti:Mistä kovettamiseen soveltuvaa akvaariokipsiä voisi ostaa? Onko Tiimarissa? Mistä saisi kaikkein edullisimmin? Lemmikkiliikkeestä tuskin nyt ainakaan...
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP