Askartelukipsillä kovettaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pipaka
Junior Member
Junior Member

Askartelukipsillä kovettaminen

Viesti Kirjoittaja pipaka »

Katselin tuota tuoteselostetta tuosta askartelukipsistä, mitä minulla on. Siinä on kalsiumkarbonaatin lisäksi 6,8 % arabikumia ja 0,2 % valkoista väriainetta E170. Käykö tuo nyt varmasti veden kovetukseen?

Kuinka paljon suunnilleen minun on sitä laitettava, kun akvaario on noin 60l ja siellä asustelee platyja. Hanaveden kovuus on noin 3. Tavoite olis varmaan n GH 8 (vai onko muita mielipiteitä?).
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Samaa ollaan mietitty täällä kipsin kanssa enkä ole vielä uskaltanut kokeilla. Mutta tuota arabikumia en löytänyt oman pussin kyljestä...
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Minulla on käytössä sellaista kipsiä, missä ei ole mitään ylimääräistä seassa, eli pelkkää kalsiumsulfaattia. En laittaisi mitään lisäaineita sisältävää akvaarioon. Toivottavasti joku kertoo, jos tuota voi laittaa. Ohje on muistaakseni niin, että 1 tl, 100 l vettä, nostaa yhden asteen.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Mistä kovettamiseen soveltuvaa akvaariokipsiä voisi ostaa? Onko Tiimarissa? Mistä saisi kaikkein edullisimmin? Lemmikkiliikkeestä tuskin nyt ainakaan...
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NK »

Sarkka kirjoitti:Mistä kovettamiseen soveltuvaa akvaariokipsiä voisi ostaa? Onko Tiimarissa? Mistä saisi kaikkein edullisimmin? Lemmikkiliikkeestä tuskin nyt ainakaan...
Askartelukaupoista löytyy. En tiedä onko Tiimarissa, itse olen ostanut Harrasteesta.

Tuo on joka paikassa aika edullista, joten halpaa kipsiä ei kannata kovin kaukaa lähteä hakemaan. Itse maksoin muistaakseni kilosta 5 - 6€, ja tuo pussi riittää minun käytössäni vuosiksi. Eli vaikka ostaisit kallistakin kipsiä, sen käyttö on pitkässä juoksussa hyvin edullista.
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

Sarkka kirjoitti:Mistä kovettamiseen soveltuvaa akvaariokipsiä voisi ostaa? Onko Tiimarissa? Mistä saisi kaikkein edullisimmin? Lemmikkiliikkeestä tuskin nyt ainakaan...
Lemmikkieläinliikkeestä varmaan löytyy GH+ -valmisteita, jotka maksavat paljon. Oulussa Tiimarissa oli useampaakin lajia ja ostin sitä, jossa ei ollut arabikumia yms. 'ylimääräisiä mausteita'. Varmasti löytyy kaikista askartelutarvikeliikkeistä ja esimerkiksi Suomalainen kirjakauppa luultavasti myy myös.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

^ Ok, kiitos. Säntäänpä siis tänään tarkistamaan Espoon keskuksen Tiimarin tarjonnan.

Sivuhuomautuksena mainitakseni sinulla on varsin asiallinen musiikkimaku. :mrgreen:
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”