Apua kaivataan...
Valvoja: Moderaattorit
Apua kaivataan...
Moi kaikille!Olen kasvattanut tässä pikku hiljaa kunnon merivesiallaskuumeen ja nyt kun sopiva tilakin löytyi, niin ajattelin syventyä asiaan. Olen tuossa selaillut ja lukenut todella hyviä ohjeita ja apuja, mutta nyt kyllä tuntuu, että olenkohan haukannut liian ison palan ja niinpä ajattelin, että täältä varmaan apua saan.
Eli mitään en ole vielä hankkinut, mutta hankin, kun saan tietoa enemmän. Allas joka tapauksessa tulee tässä kevään aikana. Jos tämä haluamani merivesisysteemi ei ota onnistuakseen, niin stten altaasta tulee sellainen "normaali" joita minulta kyllä jo löytyy parikin kappaletta.
Eli altaan kooksi tulisi 130*50*65. Tuota korkeutta(50cm) voisi olla vaikka 20 senttiä lisääkin, mutta kannattaako? Ja mitä kaikkea tarvitsisin tuohon systeemin?Kyselen sit lisää... Näillä sivuilla tulen varmaan suurin piirtein asumaan tässä kevään aikana, sillä aivan hevillä en anna periksi.
Sen verran olen jo hajulla, että meillä olisi mahdollisuus siihen, että altaan alle voisi laittaa sen toisen, pienen altaan, josta olen lukenut kehuja paljon. Kävisikö siihen esim. tuo toinen nykyinen altaani, joka on kooltaan 128l? Ja siis muutenkin saan ison altaan alle piilotettua kaiken mahdollisen "koneiston".
Eli mitään en ole vielä hankkinut, mutta hankin, kun saan tietoa enemmän. Allas joka tapauksessa tulee tässä kevään aikana. Jos tämä haluamani merivesisysteemi ei ota onnistuakseen, niin stten altaasta tulee sellainen "normaali" joita minulta kyllä jo löytyy parikin kappaletta.
Eli altaan kooksi tulisi 130*50*65. Tuota korkeutta(50cm) voisi olla vaikka 20 senttiä lisääkin, mutta kannattaako? Ja mitä kaikkea tarvitsisin tuohon systeemin?Kyselen sit lisää... Näillä sivuilla tulen varmaan suurin piirtein asumaan tässä kevään aikana, sillä aivan hevillä en anna periksi.
Sen verran olen jo hajulla, että meillä olisi mahdollisuus siihen, että altaan alle voisi laittaa sen toisen, pienen altaan, josta olen lukenut kehuja paljon. Kävisikö siihen esim. tuo toinen nykyinen altaani, joka on kooltaan 128l? Ja siis muutenkin saan ison altaan alle piilotettua kaiken mahdollisen "koneiston".
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Re: Apua kaivataan...
Parempi on tosiaan olla menemättä perse edellä kasvustoon, eli hyvä kun kyselet ennenkuin on sormi suussa
Luethan tuon Mikaelin oppaan kannesta kanteen viisi kertaa? Niin minä aloitin ja sen jälkeen oli helpompaa kysellä asioita.
Ei välttämättä kannata. Vedensyvyys syö aina valotehoja, joten jos haluat kasvatella vaikeampia koralleja (jossain vaiheessa useimmat haluavat) niin vaihtoehdot ovat matala allas ja heikompi valo tai syvempi allas ja enempi valo. Matalemmassa altaassa on koralleilla vähemmän tilaa kasvaa, mutta nämä ovat paljolti makuasioita.gianäiti kirjoitti:Eli altaan kooksi tulisi 130*50*65. Tuota korkeutta(50cm) voisi olla vaikka 20 senttiä lisääkin, mutta kannattaako?
Vakivastaus: riippuu siitä, mitä ajattelit laittaa altaaseen. Minimi mitä ilman minä en eläisi on kunnon valot, vaahdottaja, lämmitin, kiertovesipumput, ala-allas, nostopumppu, vedenpinnantasaaja ja RO-laite. Niin ja ilman suolaa ja ominaispainomittaria ei kyllä pitkälle pötki. Sen jälkeen reilusti laadukasta elävää kiveä, kohtuullinen korallimurskakerros ja eikun kypsyttelemään.gianäiti kirjoitti:Ja mitä kaikkea tarvitsisin tuohon systeemin?
Kutsutaan mielikuvituksellisesti ala-altaaksi. On ihan kätevä mutta ei missään nimessä pakollinen.gianäiti kirjoitti:Sen verran olen jo hajulla, että meillä olisi mahdollisuus siihen, että altaan alle voisi laittaa sen toisen, pienen altaan, josta olen lukenut kehuja paljon.
Juu, se käy. Mieluiten siinä ei saisi olla metallikehyksiä, ne ovat nopeasti yövyttävän suolan jäljiltä entiset. Riippuen siitä, miten aiot käyttää ala-allasta joutuu siihen luultavasti silikoonaamaan väliseiniä (usein ala-altaassa on kolme lokeroa; tekniikkakammio johon vesi tulee, refugio jossa elää altaan "vararavinto", nostopumpun kammio. Ja tosiaan on kätevää saada korvausvedet sun muut altaan alle. Altaan alla ei ikinä ole liikaa tilaa...gianäiti kirjoitti:Kävisikö siihen esim. tuo toinen nykyinen altaani, joka on kooltaan 128l? Ja siis muutenkin saan ison altaan alle piilotettua kaiken mahdollisen "koneiston".
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Olen vähän samassa jamassa ketjun aloittajan kanssa, paitsi että allas on tilattu ja osa tekniikasta ja luettavaa/opiskeltavaa piisaa kyllä netissä. Jos päädyt ala-allas ratkaisuun niin helpoimmalla pääset kun teetät altaat ja väliin tulevat reiät, putket ja väliseinät valmiina ammattimiehellä tai käytettynä mutta käyttövalmiina settinä. Mulle on tulossa tällänen valmiiksi tehty paketti. Tekniikka kannattaa ostaa myös kerralla hyvää ettei ala kaduttaa ja myöhemmin ostaakin parempaa kun tympääntyy huonoihin vehkeisiin (käynyt mulle monesti makeavesialtaiden kanssa). Rahaa tietysti menee mutta toisaalta äkkiä saman summan tuhlaa moneen muuhunkin asiaan
.
fleedu: mistä tilasit altaat? Kuka on hyvä ammattimies räätälöityjen altaiden toteuttajaksi?
Entä onko kellään tiedossa hyvää kapiston rakentajaa altaiden ja jalustojen ympärille? Haluan sisustukseen hienosti istuvan kokonaisuuden.
Allaskokonaisuuden rakentaminen alkaa kesällä...VIHDOIN
-Toni
Entä onko kellään tiedossa hyvää kapiston rakentajaa altaiden ja jalustojen ympärille? Haluan sisustukseen hienosti istuvan kokonaisuuden.
Allaskokonaisuuden rakentaminen alkaa kesällä...VIHDOIN
-Toni
kysymyksiä...kysymyksiä....ja vielä vähän lisää kysymyksiä
ToniP: www.coralhouse.fi allas on siis tulossa vasta mutta ainakin hyvää palautetta olen kuullut. Tulee jollain paremmalla täysin värittömällä lasilla. On ainakin tehnyt tietääkseni paljon altaita. Ja jalusta tulee alumiinijalusta johon varmaankin itse värkkään kuoret vanerista ja sisustuslevyistä tms.
Siniriutta ilmeisesti tekee kanssa mutta en saanut selvää vastausta tai tarjousta sieltä.
Itse tekemällä tietysti saa hyvän jos tietää mitä on tekemässä.
Siniriutta ilmeisesti tekee kanssa mutta en saanut selvää vastausta tai tarjousta sieltä.
Itse tekemällä tietysti saa hyvän jos tietää mitä on tekemässä.
Kiitos!!
Vastauksista jo tähänkin asti.Tuo opus tosiaan on kattava : ) No voisikos joku kertoilla, että mitä kaikkea noista voi tehdä itse? Tai siis varmaan mies joutunee "uhriksi" teon puolesta
Allas me ostetaan valmiina mutta onko tuossa laitteistossa jotain minkä voisi rakennella? Vai kannattaako suoraan ostaa kaikki valmiina? Ainakin valoissa tulen satsaamaan parhaaseen mahdolliseen eli mikä se olisi tuolle mainitsemalleni altaalle?
Kaikkea voi näppärä ihminen tehdä itse mutta itse suosin kaupan tuotteita ja tunnettuja merkkejä
Jos tulee ala-allas ja kaappi niin sinnehän saa vähän rumempiakin tee-se-itse vempeleitä piiloon. Mutta jos tulee olohuoneeseen niin kannattaa miettiä myös kuinka paljon ääntä lähtee jos on itsetehtyjä jne. Valaisin asiaan haluaisin itsekin vinkkejä, kyselin tuolla toisessa ketjussa... Mua miellyttäisi semmonen valaisin jossa on HQI ja pari sinivaloa samassa kotelossa siististi.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Meillä rakennetaan parhaillaan uutta allasta - eli allas on asia joka on ehkä helpoin rakentaa itse (vinkkinä, kurkatkaa vanhan altaan myynti-ilmoitusta
, se on tekniikkaaa vaikka valmis allas + putkistokokonaisuus).
Mitä tulee tekniikkaan niin itse voinee väsätä vaikka mitä, vaahdottajista vedenpinnantasaajiin, mutta moni aparaatti on kovin tekninen joten aloittelijalta menee useimmiten sormi suuhun aika nopeasti
Sitten kun on kunnolla tutustunut laitteisiin niin voi ruveta väsäämään parannuksia tai omia versioita.
Valoiksi suosittelen kunnon monimetallivalaisinta (teho riippuu altaan pinta-alasta ja syvyydestä). Niitä saa halvempina ja ei-niin-kauniina tai todella hienoina ja kalliimpina. Vaihtoehto on T5-putket, mutta niistä tulee minun mieleen liian kuollut valo.
Sininen ai ole mikään poissuljettu väri merivesialtaassa. Tai lähinnä sini-valko-vaalenpunainen
Moni koralli on sininen (SPS-koralleista ainakin) ja taustamuovi on muutenkin monella sininen. Kalkkilevä on kyllä melkein jokaisella (=ihan hyvä juttu) ja se tuuppaa useimmiten olemaan vaaleanpunaista ja se helposti peittää joka paikan laseja myöten. Muttasiis, mikään ei estä maalamasta jalustaa siniseksi, laittamasta sinistä taustamuovia ja valkkaamasta sinisiä koralleja. Sinistä korallimurskaa voi tosin olla mahdotonta löytää

Mitä tulee tekniikkaan niin itse voinee väsätä vaikka mitä, vaahdottajista vedenpinnantasaajiin, mutta moni aparaatti on kovin tekninen joten aloittelijalta menee useimmiten sormi suuhun aika nopeasti
Valoiksi suosittelen kunnon monimetallivalaisinta (teho riippuu altaan pinta-alasta ja syvyydestä). Niitä saa halvempina ja ei-niin-kauniina tai todella hienoina ja kalliimpina. Vaihtoehto on T5-putket, mutta niistä tulee minun mieleen liian kuollut valo.
Sininen ai ole mikään poissuljettu väri merivesialtaassa. Tai lähinnä sini-valko-vaalenpunainen
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Re: Apua kaivataan...
Ja pienenä tarkennuksena vielä se, että vaikkei perustaisikaan sen altaan kehysten säilymisestä niin niistä liukenevat aineet ovat myrkyllisiä etenkin selkärangattomille riutta-akvaarion asukkaille. Jos kehyksellinen akvaario otetaan suolavesikäyttöön niin kehykset kannattaa sivellä silikonilla ympäriinsä ihan asukkaiden turvallisuuden vuoksi.-Alix- kirjoitti:Juu, se käy. Mieluiten siinä ei saisi olla metallikehyksiä, ne ovat nopeasti yövyttävän suolan jäljiltä entiset.gianäiti kirjoitti:Kävisikö siihen esim. tuo toinen nykyinen altaani, joka on kooltaan 128l? Ja siis muutenkin saan ison altaan alle piilotettua kaiken mahdollisen "koneiston".
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta