Joten en siis täysin aloittelija ole.
Ostin käytettynä 180 litran akvaarion muutama viikko sitten. Mukana sain hiekat kierteisineen. Lisäksi sain pari sisäsuodatinta, mutta niissä en usko kovinkaan paljon bakteereja elelleen. Akvaario oli kuitenkin ollut ilman kaloja jo jonkun aikaa ennenkuin se minulle päätyi (en tiedä kuinka kauan), joten epäilin, olisiko se ihan valmis vielä kaloille.
En ole edes vielä päättänyt tässäkään vaiheessa kalastoa, joten sinänsä asialla ei ole kiirettä

Viikonlopun jälkeen palasin kotiin, ja olin siis jättänyt uuden akvaarioni hiekoilla ja vedellä varustettuna viikonlopuksi yksin. Sisäsuodatin pyöritti siellä vähän vettä ja lämmittimenkin olin sitten jättänyt päälle. Aluksi en kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota, sillä mitäpä lähes tyhjässä altaassa on katselemista, kunnes menin lähemmäksi akvaariotani ja näin karmaisevan näyn:kierteissarvikoitiloita sojotti muutamia pystyssä hiekassa. Lämpömittaria minulla ei vielä siinä vaiheessa ollut mutta huomasin jo sormituntumalla että nyt ollaan vähän liian kuumilla vesillä.
Veden lämpötila oli 35 astetta. Ihme että suodatinkin oli vielä kunnossa (joissakin on näkynyt olevan lämpötilarajoja, missä toimivat). Vaihdoin nopeasti yli puolet vedestä ja tietysti lämmitinkin irrotettiin sähköistä. Huh, sääli kierteisiä, onneksi tuli testattua lämmitimen tehokkuus ilman kaloja.
Nopeasti (viikon sisällä) kierteisiä kuhisi jälleen hiekassa.
Hankin pari akvaariokasvia pari viikkoa sitten. Lisäsin niille pohjalannoitetta (Tetran Initial Sticks) ja kierteisten iloksi muhensin muutaman päivänä hieman kalanruokaa (hiutale). Ne vaikuttivat kovasti sen haistavan kun lähtivät rynnäköllä pintaa kohti...
Noh, pitkän sepustukseni jälkeen ongelmani on siis tämä:
mitä tekisin nyt? Aion myös rakennella mattosuodattimenkin tuohon, mutta miten kypsytys, alanko joillakin vesitesteillä testailemaan, onko akvaario kypsä vai mitä teen? Ainiin, ja tällä hetkellä, akvaariossa vaikuttaisi olevan (jos oikein näen) bakteerisamennus.
Kiitos ja anteeksi