Tällaista kalasoppaa kehitellään, sopiiko yhteen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MariaC
Starting Member
Starting Member

Tällaista kalasoppaa kehitellään, sopiiko yhteen?

Viesti Kirjoittaja MariaC »

Eli haaveissa olisi omppukotiloita, lehtikalapariskunta ja piikkisiä. Ehkäpä joku monni, vai onko tarpeen jos piikkisiä on jo purkissa? Sopivatko piikkiset em. otusten kanssa? Ehdotuksiakin saa antaa.

Homma on niin alussa että purkki on tilattu, mutta kaikki kasvillisuus ja sisältö on hakusessa. Ainut varma juttu taitaa olla nuo lehtikalat. 8O
"Laita sinne ihan mitä helvatan silakoita haluat, mulle on aivan sama..."
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Ompuille kovaa vettä, lehtikalat ja piikkarit tykkää pehmeestä.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Ameno
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Ameno »

Lähinnä kiinostais sen purkin tilavuus ja korkeus. Lehtikalat kun tarttee väh. 250 litraa vettä ja väh. 50 cm korkeutta.
Kysy ihan mitä haluat, minä vastaan mitä minä haluan..
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

sos-84 kirjoitti:Ompuille kovaa vettä, lehtikalat ja piikkarit tykkää pehmeestä.
Näin, ja sopivat pH arvotkin ovat erilaiset. Eli omppuja kovan veden kalojen seuraan, niin kaikki voivat hyvin.
MariaC
Starting Member
Starting Member

Ameno, purkki on reilu 200 litrainen ja yli 50cm korkea. Toiset sanovat että vähintään 250 litraa lehtikaloille, toiset sanovat että 200 riittää. Tuota korkeutta on eniten korostettu, että sen pitää olla sen 50 vähintään.

Ohjeita ja neuvoja näyttää akvaariohommissa olevan yhtä monta kuin on tekijääkin. :)

Netistä plarannut näitä juttuja, joka sivulla tuntuu olevan eri ohjeet. Ompuille suositellaan yleisimmin yli 5dH, mielellään 10. Piikkareille yläraja tuntuu olevan tuo 10. Lehtikalalle keskiarvoinen suositus olisi alle 12. Näitäkö ei voi sovittaa yhteen, esim. niin että kovuus olisi tuon 10?
sos-84
Member
Member

No hyvin sopuinen pariskunta saattaa mennä tuossa 200l, mutta kutuaikaan voi tulla kanssaeliöille ongelmia.
En lähtis yhdistelemään omppuja ja pehmeästä vedestä tykkääviä kaloja, joku joutuu kuitenkin kärsimään vääristä oloista. Omppujen kuori kärsii huomattavasti pehmeässä vedessä ja lehtiksille yleisesti suositellaan pehmeää vettä. Turvelisäyksen kera vielä.
Mut kukin tyylillään. Ja näitä ohjeita ja ohjeistajia kyllä piisaa niin paljon, kuin ihmisiäkin. [;)]
MariaC
Starting Member
Starting Member

Niin ja pH, siitäkin löytyy aika montaa eri suositusta. Kuitenkin keskimääräisesti mitä olen plarannut, tuo 7 voisi sopia näille kaikille, lähes kaikissa löytämissäni tietolähteissä tuo 7 on annettujen arvojen sisällä.

Miten kovaa vettä ompuille sitten pitäis oikein olla? dH? Ongelmaksi muodostuu se ettei nuo omput oikein meinaa sopia yhteen minkään kanssa mitä akvaan haluttais.
sos-84
Member
Member

Ompuille ph pitäis olla yli 7 ja lehtikset siinä 6-7 välillä. Kovuuksia koitin katella tuossa mut ei oikeen löytäny muuta kuin että ompuille tarvii sekä KH.n että GH.n olla korkealla.
Suurimmaksi esteeksi näen kuitenkin lämmön. Omppu elää 25 asteessa n. vuoden. Alle 25 asteessa ikä voi venyä jopa 3 vuoteen. Lehtikaloille lämmön olis hyvä olla päälle 25 astetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”