Mikä tätä kalaa vaivaa?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
axu
Member
Member

Mikä tätä kalaa vaivaa?

Viesti Kirjoittaja axu »

Eli kala on kauttaaltaan tuollaisen valkoisen töhnän peitossa.

Lisäksi toisesta silmästä on lähtenyt se uloin kalvo kokonaan irti, sen jälkeen kun se kalvo meni harmaaksi ja pullistui lopulta veks.. samoin on nyt käymässä toiselle silmälle. Kala näkee kyllä jotain, mutta huonosti...

Mikä tauti ja onko lääkettä? En haluaisi sitä lopettaa. :cry:
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Miten kauan se on ollut tuollainen?
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Nyt pari viikkoa.

Tuo valkoinen töhnä muodosti aikaisemmin sellaisia isoja laikkuja, mutta niitä oli harvemmassa. Nyt se on vähentynyt selkeästi, mutta toisaalta levinnyt ympäri kalaa pienempinä alueina. Ilmeisesti kala raapii itseään johonkin tai muut purevat sitä ja niissä haavoissa sitten kasvaa tuo home(?) tai mitä onkaan.

Ja laitetaas nyt tuo kuvakin vielä:
Kuva
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Äkkiä pois altaasta ja perusbakteerilääkettä karanteenialtaaseen. Mulla oli myös joskus parisen vuotta sitten samankaltainen paisuvaissilmäinen yksilö ja kun tuon edellisen toimenpiteen tein, kala on elänyt tähän päivään asti terveenä.
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Jees, dippasin kalan nyt karanteenialtaaseen...

Heti kun nuo oireet huomasin, pistin koko akvaarion viiden päivän myxazin kuurille.. Nyt sitten aloitin karanteenissa uuden kuurin tuolle kalalle. Voiko liika lääkitys pahentaa, vai pitäisikö vaan vaihtaa vettä reilusti ja pistää vedenparannusainetta perään?
Izze
Senior Member
Senior Member

En usko että ainakaan pahentaa jos yrittää lääkitä. Jos kala on jo tuollaisessa selvästi ulospäin näkyviä oireita olevassa tilassa, näyttää tulevaisuus kalan osalta huonolta. Ilman lääkintää en ainakaan uskaltais luvata hyvää.

Ainoa hyvä asia sairastapauksissa on se, että jos se kala toipuu, tulee siitä omasta tekemisestä ja vaivannäöstä oikeasti arvokas asia. Samalla siihen kalaan kiintyy jotenkin enemmän. Fiilis; sitkeä sissi selviydyttiin yhdessä.
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Izze: juu, näin on :)

Poloinen on nyt ihan hädissään tuolla 100l karanteenissa. Uiskentelee lasia pitkin ihan pallo hukassa...

Toivottavasti nyt hoito auttaa :/
Izze
Senior Member
Senior Member

Yksi iso kalojen terveyttä haittaava tekijä on stressi (mm. vesiarvoista, kilpailusta ja kalamäärästä johtuvat). Olen siitä niin paljon lukenut muualta ja myös itse olen huomannut vastaavan omissa altaissani. Tuo karanteeniallas tuntuu ehkä oudolta ja pelottavalta paikalta aluksi kalasta, mutta kunhan vesiarvot ovat kohdillaan, se varmasti hyötyy yksityisyyden tuomasta stressin vähenemisestä. Yleensähän kierre sairauksille syntyy siitä kun voimat vähenevät sairauden myötä ja kala ei jaksa kilpailla ruoasta, näivettyy lisää ja sairaus pahenee.

Koita pudottaa ruokaa kalan nenän eteen, jos se ei jaksa aktiivisesti hakea/etsiä ruokaa. Jos kala syö ruokaa, on hyvinkin vielä toivoa. Jos ei syö useampaan päivään, tarkoittaa että ei ole ainakaan hetiseltään paranemistakaan odotettavissa. Olen tosin ruokahalun kokonaan menettäneen kalan saanut syömään kunhan se on vain saanut hetken aikaa levätä lääkityssä altaassa ja kerätä voimia.

Tuo asia että se uiskentelee pitkin lasia pallo hukassa kertoo siinä mielessä ihan hyvää, että sillä on vielä energiaa ja ei ole mennyt apaattiseksi.
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Juu, mulla oli kerran sellaisessa tilassa kala, ettei se jaksanut liikkua tai pelätä enää mitään. Sain sen virkoamaan ihan kirjaimellisesti syöttämällä sitä kädestä. kun ruokaa tunkee suun eteen, niin kyllä kala sen syö. :)

Tuo nykyinen karanteenissa oleva kala näkee huonosti, eikä se siksi huomaa sille tiputettavaa ruokaa, mutta huomasin aamulla, että se ulosti pitkää tavaraa, joten yön aikana on tainnut kalan nokka osua johonkin pohjalla maanneeseen hiutalekasaan... :) Eli ruokahalu on tallella, kun vain naaman eteen sattuu sopivasti tavaraa. Kala on myös todella energinen...

Ilmeisesti oikeasta silmästä kokonaan puuttuva kalvo pienentää kyseisen silmän näkökenttää aika pahasti ja toisessa silmässä taas rikkoutunut ja harmaa kalvo estää vasemmalla silmällä näkemisen kokonaan. :/
Kamppu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kamppu »

Minullakin yhdellä flavuksella oli tuollainen silmä noin puolivuotta sitten.
Päätin, että töistä tullessani sen siirrän toiseen altaaseen ja kun tulin töistä oli sen silmä parantunut????

Nyt huomasin, että jälleen yhdellä kalallani on sellainen silmä jälleen Flavus, mutta mielestäni eri. Aikaa on kulunut edellisestä kuitenkin yli puoli vuotta.

Ongelmana on nyt se että altaani on 600L ja sisältää 3 kottikärryllistä kiviä, voitte varmasti arvata kuinka hankalaa kalan pyydystäminen on. Onko kenelläkään tietoa mikä oireet kalalle aiheuttaa ja onko se tarttuvaa? Näin ei ollut edellisellä kerralla, mutta nyt hirvittää.

Täytyy ruveta miestäni houkuttelemaan minun avukseni kalan pyyntiin.
Sydämellinen pila, vai pelkkä onnettomuus?
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Luultavasti aiheuttaja oli minun kalalla se, että se oli raapinut itseään johonkin ja/tai tapellut ja ne haavat olivat syystä taikka toisesta päässeet sitten tulehtumaan ja siitä levisi myös silmään.

Parantui myxazin kuurilla ja karanteenauksella.

Tuon minun kalani kanssa kävi nyt sillä tavalla, että se menetti näkönsä toisesta silmästä - toiseen kasvoi kalvo takaisin, toiseen ei. Joka tapauksessa se näyttäisi tulevan yksisilmäisenä toimeen tuolla, niin saa olla taas muiden joukossa...

aki
Kamppu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Huojentavaa on kuulla, että mistään tarttuvasta taudista ei kuitenkaan ole kyse. itsekkin epäilin sen olevan siitä, että on silmänsä satuttanut.
Eilen yritin kalaa pyydystää, mutta se oli aivan mahdotona. Kalani, kun ovat kaivaneet onkaloita kivien ja hiekan alle.
Nyt täytyy koko akvaario purkaa :roll:
Kamppu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

:roll: Kalan silmä näyttää jälleen siltä, että on paranemaan päin!
Enään jäljellä sumea kalvo silmän päällä.
Ei siis enään pullota niin kuin tuolla yhdellä kalalla tuolla kuvissa.
Izze
Senior Member
Senior Member

Mullakin on ollut yhdellä flavuksella samea silmä. Ihan selkeästi siis läpinäkyvyys oli huonontunut, varmaan kala oli toisesta silmästä sokea. No, kuitenkin muutama viikko jo kala toipui ja ei ole sen jälkeen mitään vastaavaa ollut. Liekkö ollut haavasta lähtenyt infektio jonka kala kuitenkin tsemppasi itse kuntoon. Oon tosin kyllä nähnyt Cynotilapia afralle käyvän samassa tilanteessa huonosti.
Kamppu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

No, vielä en uskalla tuulettaa, mutta oletan että mistään tarttuvasta taudista ei kuitenkaan ole kyse.

Flavukset ovat Izze muuten kasvaneet melkoisesti [;)] sitten viime näkemän...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”