Touhukotilot ovat vallanneet akvani jo haitaksi asti, niitä on suoraan sanoen joka paikassa!
Tämä ei kuitenkaan miellytä minua, joten olisiko teillä jotain helppoja konsteja joilla saisin heittää hyvästit kotiloille?
Kiitos jo etukäteen!
Kaupalliset kotilomyrkyt voivat toimia, tosin vaarassa voivatolla myös kalat ja kasvit. Ennemmin päätyisin murskaamaan kotilot aina kun niitä nenän eteen sattuu.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Helpoin konsti on myrkyttää kotilot, mutta siitä voi tulla vaivoja kaloille. Jos se myrkky ei tapa kalojasi ja kasvejasi, niin viimeistään mätänevät kotilon raadot voivat sen tehdä. Tokahelpoin keino on lisätä akvaarioon kotiloita syöviä kaloja. Tässä on se vaara mikä tuossa ekassa kikassakin, eli kotiloita syövät kalat voivat olla hyvinkin vaarallisia muille kaloillesi ja kun eivät kuitenkaan syö kotiloa ihan kokonaa, myös se mätänemisvaara piilee tässä.
Helpot keinot loppuivat siihen. Muilla kikoilla joudut ihan itse poistamaan elävät kotilot altaasta tai nirhaamaan ne altaaseen. Avuksi on kehitetty kaiken maailman kotiloansoja tai sitten voit vaan odottaa haavin kanssa tulevia kotiloivainaita jotka raahautuvat ruokansa luokse.
simo12 kirjoitti:Yksi hyvä tapa on siivota koko akvaario,ottaa hiekka pois ja kaataa sinne tulikuumaavettä sitten kun on nyt talvi laittaa hiekat vielä pakkaseen ulos.
Loistavaa! Kerrassaan mullistava tehokas keino tappaa kasvit, kalat ...ja kotilotkin!
Eli ei näin, akvaarion hiekkaa ei keitellä eikä pakastella.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Itse totesin Easy-Life-vedenparannusaineen toimivan myös kotiloiden tappamisessa. Pari päivää sitten käytin kys. ainetta ja eilen oli useampi kotilo ihan hengettöminä laseilla. Hyvä vedenparannusaine, kirkastaa vedenkin mutta jos on vaikka kierteisiä niin en suosittele...
Jos minulla nyt olisi kotilo-ongelma altaassani, tekisin ansan. Se on turvallisin tapa. Osta vaikka kaupasta kotiloansa, tai sitten voit tehdä itse yksinkertaisen syötin, jossa on vaikkapa pieni lasipurkki jonka pohjalla on kurkku tai porkkana, tai kalanruokaa, sitten vain purkki akvaarioon kyljelleen odottelemaan, mieluiten illalla. Aamulla sitten heräät aikaisin ja noukit purkin täynnä kotiloita pois. Tämä kannattaa toistaa muutama kertaa, että vain pääset kaikista eroon.
Minä pääsin kotiloista eroon ostamalla pallokaloja altaaseen (aivan ihastuttavia pieniä olioita). Muutama yö, eikä kotiloista ollut enää havaintoakaan.. Ihanaa! Tosin meidän altaassa niitä kotiloita näytti olevan enemmän kuin hiekkaa akvaarion pohjalla.. Niitä oli siis PALJON!
Eilen akvaa puhdistaessa siirsin yhtä kasvia ja kasvin juuret möyhensivät hiekkaa sen verran, että tiedän kotiloiden olevan edelleen altaassa.. Siis pallot saavat noukkia niitä öiseen aikaan ruuaksi kun ne onnettomat nousevat hiekan pintaan
olin todella epätoivoinen kotiloiden suhteen, mutta nyt olen onnellinen pallokalojen omistaja.
Dauthi kirjoitti:Jos minulla nyt olisi kotilo-ongelma altaassani, tekisin ansan. Se on turvallisin tapa. Osta vaikka kaupasta kotiloansa, tai sitten voit tehdä itse yksinkertaisen syötin, jossa on vaikkapa pieni lasipurkki jonka pohjalla on kurkku tai porkkana, tai kalanruokaa, sitten vain purkki akvaarioon kyljelleen odottelemaan, mieluiten illalla. Aamulla sitten heräät aikaisin ja noukit purkin täynnä kotiloita pois. Tämä kannattaa toistaa muutama kertaa, että vain pääset kaikista eroon.
Kuulostaa kätevältä niksiltä, mutta miten ne pitäisi tappaa? Keittämällä? Miten te muut? Hiukan äklöttää ajatus kierteisistä mun tavallisessa kattilassa jota käytän ruoanlaittoon Vai voiko ne heittää vain roskikseen? Jääkö ne sitten kitumaan? Mikä olisi paras keino. Myrkkyjä en halua käyttää.
Ensi viikolla saan (luultavasti) harlekiininuoliaiset akvaan, mutta ne ei vissiin syö kuin niitä pienimpiä?
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua
Jos siula on taistelukala, niin kannattaa kokeilla syökö se kotiloita.
itellä taisto syö ihna hulluna niitä, ja sen takia olenkii ruvennut ylimääräsiä kotiloita laittamaan pakkaseen. Tosin kannattaa murskata ne kotilot ennen kun antaa niitä taistolle.
Tylyä tunnustaa, mutta täällä pienet kotilot huuhdotaan alas vessan vesiputouksesta. Isompia olen murskannut ja antanut verkkonuoliaisille välipaloina.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
Kolme tiikerinuoliaista tyhjensi 250L altaan kierteisistä ja kotiloista yhdessä vuorokaudessa. Kotiloita ja kierteisiä oli useita satoja, osa piiloutui hiekan alle mutta tulivat esiin kun valot sammuivat ja kuuvalot syttyivät. Tikrut söivät kuin viimeistä päivää ja nyt altaassa ei ole kuin tyhjiä kierteisen kuoria.
Täytynee imuroida nuo kuoret huomenissa pois.
miljoonakala84 kirjoitti:Jos siula on taistelukala, niin kannattaa kokeilla syökö se kotiloita.
itellä taisto syö ihna hulluna niitä, ja sen takia olenkii ruvennut ylimääräsiä kotiloita laittamaan pakkaseen. Tosin kannattaa murskata ne kotilot ennen kun antaa niitä taistolle.
Taistelukalan olen itse asiassa hankkimassa kunhan löydän jonkun kauniin yksilön
Ei ole kotilot mikään ongelma vielä, kaukana siitä.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua