Apistogramma macmasteri, rubiinikääpiöahvenen poikaset

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Apistogramma macmasteri, rubiinikääpiöahvenen poikaset

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Meillä on nyt rubiinikäppänät saaneet poikasia. :) Uimaan poikaset lähtivät sunnuntaina, eli olisikohan ne sitten n. viikon ikäisiä. Mahtavaa nähdä ekan kerran noiden poikasia, vaikka tosin vanhemmatkaa ei oo ollu meillä ku vasta kuukauden päivät. Emo vahtii poikasia eikä anna muiden kalojen tulla lähelle, paitsi iskän. Tuo koiras vahtii kans poikasiaan hieman isommalla reviirillä.

En sitten oo yrittänyt ruokkia poikasia, kun tuntuu hyvin ettivän jotain syömistä kasvien lehdiltä. Toivottavasti jokin noista selviäisi aikuiseksi.

Onko muita rubiinikääpiöahventen omistajia? Onko kuteminen onnistunut niillä. Olis kiva saada muiltakin tietoa.
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

No juu, ovathan ne kuteneet.
Eivät tosin järkyn hyvällä menestyksellä.

Pari eka kertaa meni kalojen muuton vuoksi pieleen ja tämä viimeinen saattoi mennä, en ole varman, minun vuokseni pieleen.

Olen pienessä päässäni pohtinut, että mikäli olisin aloittanut poikasten aktiivisemman ruokkimisen aiemmin kuin nyt ja ruokinta olis tapahtunut mikromatojen sijaan pääasiassa artemialla, olisivat poikaset todennäköisemmin selviytyneet.

Nyt olin ruokinnan suhteen suht laiska.
Avainten kohdalla huomasin sen, että kun ruokin poikasia melkeinpä yhtenään ja artemialla, poikaset ottivat ja selviytyivät. Aiemmin eivät.

Katsotaan miten käy seuraavan poikueen. Kosiomenot ovat jo käynnissä.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Oih, näitä olen haaveillut omaankin akvaariooni! :P Onko kuvia vanhemmista tai poikasista? Olisi mukava kuulla jatkossakin, kuinka teillä sujuu. Millaisessa akvaariossa & vesiarvoissa kalat nyt uiskentelevat jne.? Ja tokihan sitten ilmoittelette, jos poikasia tulee myyntiin asti... [;)]
Be merrier with a terrier!
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Nyt ei oo kuvia ainakaan mulla vielä koneelle asti laittettuna. Pitäis saada oikeen aikaiseksi tehdä semmonen pikku sivusto missä olis nuosta kaikista kaloista vähän kuvia. Eilen yritin ottaa kuvia poikasista, mutta kun ovat aina akvaarion takaosas ja vielä niin pieniä (n 0,5 senttiä) nii ei kuvis näkynyt yhtään mitää.

Poikaset muuten tuntuu aika eloisilta, mukavasti uiskentelee n 15 sentin alueella. Ei niitä kovin montaa oo ehkäpä 20, mutta se hyvä puoli on että akvaariossa ei ole tällä hetkellä ahventen lisäksi, kuin punasuppusuita ja monnisparvi.
Ennemmin meinasin siirtää toisesta akvaariosta rubiinitetrat tuonne, mutta onneksi en keriinnyt, olisi emolla paljon enemmän vahdittavaa poikasten takia.
ellmarj@luukku.com
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Ei ole mullakaan kuvia.
Kovin olivat olivat eloisia munkin kalojen poikaset.

Puhuinpas palturia. Ei mennyt tämä viimeinen kutu pieleen, tai miten sen ottaa... Tuolla altaassa näkyy uiskentelevan tasan yksi pieni, mutta silti ihan hyvän kokoinen poikanen :mrgreen:

Se on ollut siellä itsekseen jo jonkin aikaa, mutta luulin sen jo kadonneen ts. menneen isukin suihin. Isukki on tainnut olla jossain vaiheessa uhkana omalle jälkikasvulleen. Eukko on sitä ajanut katraansa luota ahkerasti pois, mutta ote ilmeiseti herpaantui jossain vaiheessa.

Mistä lie moinen käytös johtuu? Kaipaiskohan toisen eukon kaverikseen?
Osaiskohan viisaammat kertoilla?
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Mitenköhän tuo akvaarion putsaus onnistuu nyt, ettei emo häiriinny tai poikaset mee viemäriin? Huomenna olis taas siivouspäivä. Viime viikolla se onnistuivielä hyvin ku emo oli kookoskuoren alla ja vaan katteli putsaamista. No ehkä pitää kiertää katras kaukaa.
ellmarj@luukku.com
Nib
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nib »

Macmasterit kuteneet meilläkin. Ekana päivänä kutu näkyi luolan katossa selkeinä valkoisina palleroina, nyt ei näy mitään. Mahdollista, että "Akkamme" on mennyt pistelemään munaset suuhunsa? Koska muita kaloja (2 partista ja Akan macmasterisulhanen Ukko) se ei päästä lähellekään koloa, vieläkään, vaan kyhnöttää koko ajan kolossaan.

Voi piru, jos munien kävi köpelösti.. Innostuin niin älyttömästi, kun ne vihdoin ja viimein kutivat. Ukko tuntuu nytkin olevan hyvin innoissaan Akan perään.
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Nyt on reilu viikko mennyt siitä, kun poikaset on on lähteneet kookosluolastaan uimaan. Pituus on kaksinkertaistunut 0,5 sentistä 1 cm:iin. Ja pienet mustat täplät näkyvät kyljissä. Eilen laskin että poikasia on ainakin 15 vielä, mutta vaikea niitä on laskea.
ellmarj@luukku.com
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Nib kirjoitti:Macmasterit kuteneet meilläkin. Ekana päivänä kutu näkyi luolan katossa selkeinä valkoisina palleroina, nyt ei näy mitään. Mahdollista, että "Akkamme" on mennyt pistelemään munaset suuhunsa? Koska muita kaloja (2 partista ja Akan macmasterisulhanen Ukko) se ei päästä lähellekään koloa, vieläkään, vaan kyhnöttää koko ajan kolossaan.

Voi piru, jos munien kävi köpelösti.. Innostuin niin älyttömästi, kun ne vihdoin ja viimein kutivat. Ukko tuntuu nytkin olevan hyvin innoissaan Akan perään.
Saattaahan nuo vielä olla hengissä, omat kääpiöahvenet pitivät jonkin aikaa kuoriutuneet poikaset luolassa ennen kuin lähtivät luolasta väljemmille vesille etsimään ruokaa.

Nuo penikat ovat sitten sen verran pieniä ja värittömiä ettei niitä pakosti heti edes huomaa naaraan lähellä ellei niitä ole paljoa.

:D
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Nib
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nib »

Hara kirjoitti:Saattaahan nuo vielä olla hengissä, omat kääpiöahvenet pitivät jonkin aikaa kuoriutuneet poikaset luolassa ennen kuin lähtivät luolasta väljemmille vesille etsimään ruokaa.

Nuo penikat ovat sitten sen verran pieniä ja värittömiä ettei niitä pakosti heti edes huomaa naaraan lähellä ellei niitä ole paljoa.

:D
Kovasti oon nyt yrittäny tuijotella Akkaa tummaa taustaa vasten, mutta mitään "ylimääräistä" ei ympärillä näy.

Akka edelleen väijyy luolan suulla, mutta uskaltautuu nyt jo hiukan edemmäs syömäänkin.

Pidetään peukkuja..
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Vähän päivitystä.
Ainakin 10 poikasista vielä elossa, vieläkin vaikeampi laskea, sillä uivat jo kauemmas emosta. Hyvin tuntuu ruokaa löytävän. Ja enää en pidä monnisia ja suppusuita uhkana ovat sen kokoisia jo.

Mites nib sulla, onko poikasia näkynyt? Mulla toi naaras ja koiras (mahdollisesti) kutivat ennemmin, mutta silloin ei näkynyt mitään ja n 2 viikkoa myöhemmin minä näin nämä nykyiset poikaset.
ellmarj@luukku.com
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Osaiskohan kukaan viisaampi kertoa??
Eli nyt aamulla kun laitoin akvaarioon valot päälle, niin naaras oli mennyt takaisin kookosluolaansa. Kaikki kalat kulkivat ihan normaalisti, jopa toinen macmasteri naaras oli taas normaali keltainen. (Poikasten takia "emo" naaras on ollut sitä kohtaan äkäisin.) Etsin poikasia vaikka kuinka kauan. Luulin jo että ne on syöty, kunnes huomasin yhden poikasista olevan myös kookosluolassa. Suuaukko luolaan on tosi pieni ettei sisälle näe onko poikasia enemmän.

Eli siis miksiköhän naaras on mennyt poikasten kanssa takaisin luolaan?

Voi olla että kyselen tyhmiä, mutta mua tuo toiminta ihmetyttää.
ellmarj@luukku.com
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Voi olla, että tuolle olisi joku syykin olemassa. Minä en sellaista tiedä kuitenkaan. Affenoiden käytöstä en hirmuisemmin koittaisi yrittää järkeillä. Vaikka meillä ihmisillä on isohkot aivot, on varsin vaikeaa tietää, mitä joku jonka aivot eivät ole herneenkään kokoiset, on ajatellut. Sanoisin, et luola vain huvitti sitä, esimerkiksi turvan tms. vuoksi.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Nib
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nib »

ellmarj kirjoitti:Mites nib sulla, onko poikasia näkynyt? Mulla toi naaras ja koiras (mahdollisesti) kutivat ennemmin, mutta silloin ei näkynyt mitään ja n 2 viikkoa myöhemmin minä näin nämä nykyiset poikaset.
No eipä oo mitään näkyny. Pakko myöntää, et melkein oon jo toivoni menettänyt noiden kans. Nyt luolassa pörräävät partiksest, joten siellä ainakaan ei enää mitään ole. Piru vie.
Haisuliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Haisuliini »

Mullakin oli kutu tuossa n.kk-2kk sitten ja poikasista jäi eloon ihan älyttömästi (ei ole pystynyt laskemaan kun koko ajan jostain putkahtaa uusi). Ja nyt niillä on jo toinen kutu/poikaset samassa plekon putkessa kun aikaisempikin (vahtivat hyvin kun pleko ei ole kutua syönyt)..

huvittavan näköisiä nämä edelliset poikaset..eivät ole kovin isoja n. 1cm. Uros ei niitä ole vahtinut ollenkaan ainoastaan naaras (joka ajoi myös uroksen kauemmaksi).

En ole poikasia mitenkään ahkerasti ruokkinut..mikromatoja joskus muistaessani olen antanut, mutta hyvin selvisivät ilmankin:)

Eivät ole häiriintyneet altaan siivouksesta (päinvastoin ovat innokkaita uimaan suoraan lappoon :mrgreen: Siinä saakin olla tarkana ettei kaverit joudu viemäriin..
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Meillä oli nyt uusi kutu akvaariossa. Huomasin sen aatonaattona. Harmi vain että tämä kutu oli toisen (pienemmä) naaraan tekosia. Tämä naaras jolla on poikaset terrorisoi akvaariossa ja naaraat tappelivatkin. No pikkunaaras jäi alakynteen ja isompi naaras meni syömään kudun :(
Nyt on pienempi naaras saanut vähän pyrstöön ja ajattelinkin siirtää sen isoon akvaarioon rauhaan. Miten on pitäisköhän laittaa myös koiras isoon akvaarioon jos vaikka kutisivat sielä?
ellmarj@luukku.com
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Taas hieman päivitystä.
Nyt on emo "karkottanut" poikaset. Ja uusi kutu taitaa olla meneillään, ainakin luolassa pysytään. Jos poikanen meinaa tulla lähelle, naaras ajaa sen pois. Eipä näytä monniset piittaavaan mitään poikasista vieläkään.
ellmarj@luukku.com
Haisuliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Haisuliini »

Nuo minun uudemmat poikaset koostaan huolimatta ovat tosi ahneita mikromatojen perään. kovaa vauhtia kasvamassa ja tällä kertaa myös uros osallistuu vahtimiseen:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”