Mielenkiintoinen kalasoppa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Onhan tuo hauskaa tuo litroihin tuijottelu, vielä jos kuvista näyttää että tilaa voisi olla jopa Ok..

Usea tallaajakin kaupunkipaikoilla haluaisi kartanon mutta moni vaan asuu boksissa 8-)
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

try-out kirjoitti: Usea tallaajakin kaupunkipaikoilla haluaisi kartanon mutta moni vaan asuu boksissa 8-)
Sinänsä huono vertaus, että kalat on kuitenkin meidän vastuulla olevia eläciä eläimiä, joten koen velvollisuudekseni tarjota niille niin hyvää kuin voin.

Sama tulee koirani kanssa; mieluummin syön itse huonosti, mutta koiran pitää saada kunnollinen ruoka ja hoito vähistä rahoistani. ;)
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Trinket kirjoitti: Sama tulee koirani kanssa; mieluummin syön itse huonosti, mutta koiran pitää saada kunnollinen ruoka ja hoito vähistä rahoistani. ;)
Tää nyt on jokseenkin OT (enkä jatka tätä), mutta pitääkö silloin ottaa taikka pitää koiraa/kalaa, jos ei itse pysty syömään terveellisesti?

Ja jos ollaan niin eläinsuojeluihmisiä että, niin milloin oma paha olo tai aliravitsemuksesta johtuva sairaus tms. heijastuu siihen eläimeen huonontaen sen elämää? Mistä sen itse tietää?

Eli miten pystytään pitämään oma suhteellisuudentaju?

Olen itsekkin sitä mieltä, että eläinten hyvinvointi on tärkeää, jos eläimiä ottaa, mutta mihin asti eläimiä pitää pitää itsellä, jos resurssit ei riitä niiden hoitoon?

Pakko vielä sanoa Trinketille: en kohdistanut tätä suhun, vaan yleisemmin. En tiedä sun elämäntilanteesta mitään, joten en halua sitä kommentoida mitenkään. Sun lause vain oli hyvä liipaisin tälle omalle vuodatukselleni kun omassa lähipiirissäni on tapaus, jolta mopo on lähtenyt käsistä aikaa sitten.

T:Jarkko
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

jahonen kirjoitti:
Trinket kirjoitti: Sama tulee koirani kanssa; mieluummin syön itse huonosti, mutta koiran pitää saada kunnollinen ruoka ja hoito vähistä rahoistani. ;)
Tää nyt on jokseenkin OT (enkä jatka tätä), mutta pitääkö silloin ottaa taikka pitää koiraa/kalaa, jos ei itse pysty syömään terveellisesti?
Pitää muistaa, että usein tilanne on huonompi nyt kuin lemmikin hankinta hetkellä. Esim opiskelun tai eron tai työttömyyden tai huonomman työn vuoksi. Silloin vain haluaa pitää lemmikin voinnin hyvänä omalla kustannuksella kunnes ajat taas paranee.

Itsekkin koin joskus hetkellisesti kovat ajat kun tuli opiskeluaikana ero, jolloin pidin tärkeänä pitää akvaarioni kunnossa ja itse tinkiä omista asioistani pois. Se tilanne oli hetkellinen jolloin ei käynyt mielessäkään myydä lemmikkejä pois.

Tietenkin on myös ihmisiä joilla lähtee homma käsistä ja hommaavat eläimiä ja jopa lapsia vaikka elämäntilanne ei sitä sallisi.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

jahonen kirjoitti:
Jatko-OT: jahonen, luulen (=arvaan) että Trinketillä on sama tilanne kuin mulla ja aika monella kanssa-eläinihmisellä. Kun rahaa on ihan riittävästi elämiseen ja olemiseen muttei juurikaan mihinkään extrakivaan niin valitaan ostaa sitä extrakivaa ja -hyvää sille eläimelle ennemmin kuin itselleen. Itse sorrun tuohon aika usein, ennemmin kuin ostat mäyrän kaljaa niin haen mäyräkoiralle ison säkin kunnon ruokaa plus kunnon kassin kuivalihaa ja luita. Sellainen kieroontunut äidinvaistontapainen, omalle suojatilleen haluaa hankkia parasta vaikka se tarkoittaisikin omien ylimääräisten namien pois jättämistä [;)] .

Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät osta (millekkään) eläimelleen kunnon ruokaa. Huonosti syövä ihminen voi valittaa kipujaan ja mennä lääkäriin, eläin taas peittelee ongelmiaan. Omalle hoidokilleen tulee tarjota parasta, jos ei muuten niin kannattaa ajatella vaikka koiran tai kissan kanssa tulevia eläinlääkärikuluja jos sitä koittaa silakoilla ja potunkuorilla elättää :roll: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

^ Meinaatko että nuo mainitsemasi ihmiset vievät eläimiään muka eläinlääkäriin? Tuskin.
Nimim. "juuri meni 150 egeä kissan lääkintään"
try-out
Senior Member
Senior Member

Jos jollain elää kiekot 10v 120L, en lähtisi syyttelemään huonosta hoidosta oli pointti. Jos katsoo vaikka uintimatkaa 120L vs 250L, ei tuossa hirveästi vielä hurraamista vaikka litrat kasvaa huikeasti (1m vs 1,2m esim..) Tärkeintä kuitenkin säännöllinen hoito :roll:
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

paul kirjoitti: Pitää muistaa, että usein tilanne on huonompi nyt kuin lemmikin hankinta hetkellä. Esim opiskelun tai eron tai työttömyyden tai huonomman työn vuoksi. Silloin vain haluaa pitää lemmikin voinnin hyvänä omalla kustannuksella kunnes ajat taas paranee. .
Tiedostan kyllä tämän (sen takia laitoinkin, etten referoi Trinkettiä taikka hänen elämäntilannettaa, vain hänen lausettaan). Mutta turha tästä enempää säätää, samoilla linjoilla ollaan.

Kunhan tökkäsin (näemmä) mehiläispesää.

T:Jarkko
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

try-out kirjoitti:Jos jollain elää kiekot 10v 120L, en lähtisi syyttelemään huonosta hoidosta oli pointti. Jos katsoo vaikka uintimatkaa 120L vs 250L, ei tuossa hirveästi vielä hurraamista vaikka litrat kasvaa huikeasti (1m vs 1,2m esim..) Tärkeintä kuitenkin säännöllinen hoito :roll:
Niin, mutta tämä tyyppihän sanoi harrastaneensa kiekkoja 10 vuotta. Eihän se tarkoita, että hänellä olisi ollut ne samat kiekot sen 10 vuotta...kalain hoitoo kuuluu sekin, että tarjoaa mahdollisimman luonnonmukaiset olosuhteet hoidokeilleen, eikä mikään pikkupytty kiekkokaloille voi sitä olla ainakaan tilan puolesta. Vai oletteko onkineet kiekkoja jostain pikkulätäköstä? :roll:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Jos sitä pilkkua viilaa niin ei tuo 120 litranen ole yhtä metriä pitkä vaan tais olla 80cm pitkä [;)]
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Olisikohan myöskin mahdollista, että kyseiset kalat eivät ole asustaneet ko. tankissa? Jospa myyjä myy nämä artikkelit nyt samassa köntissä.
Myyjän vastaus kun oli aikas niukanlainen.
Kaikki täysin virheettömästi AINA kalojansa hoitaneet käpälät ylös!!!
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Lainaus myyjältä "Uuden vastaavan paketin hinta tarkistettu Hyvinkäältä Eläinkauppa Salamanterista - n. 1000e" onko tuo mielestänne kallis? Musta n. 1000 euroa tuosta paketista kuulostaa melko paljolta. Tosin tyhmähän ei oo se joka pyytää, vaan se joka maksaa. Tekisi ihan piruilumielessä pommittaa myyjää kysymyksillä, mutta en nyt jaksa vaivata myyjää sen enempää.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Jos Hyvinkään akvaarioliikkeistä menee jotakin kysymään, tuskin kukaan viisas ihminen niistä kahdesta valitsisi Salamanteria - ainakaan akvaarioasioissa.

Nimim. kerran käynyt. :twisted:

Ja niin, mikäli kyseinen myyjä olisi liian fiksu laittamaan niitä kiekkoja oikeasti 120-litraiseen, miksi ihmeessä hän myisi ne siihen "täydellisenä pakettina?"
try-out
Senior Member
Senior Member

Ihmetyttää jos täällä kaikilla tuntuu olevan lajiakvaariot (muutenkin kuin koon puolesta), missä on esimerkkialtaat? Seura-akvaariot kuitenkin lienee yleisin ('kalasopat', kuin tuo myytävä malli)

Koko keskusteluun törmää jatkuvasti. Harvemmin keskustellaan missä ja miten kalat elää luonnossa. Mitkä kasvit kuuluu luonnolliseen ympäristöön, mikä ruoka jne.

Jos tuo myytävä vaikka 80x40x40 (n 100L), täyttä rääkkäystä. 100x50x50 niin kaikki olisi ok 8O Vielä jos tuossa kiekkojen koot vaikka n15cm. Hyvin kasvatetut 20 eli kerroin myös akvan koolle aikamoinen..
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Myyjän vastaus kysyessäni akvaarion mittoja:
80x35x60

Eli eipä ole häävin kokoinen o_O (Mutta ei myöskään kyllä 120 litrainen)

Tuohon koirajuttuun vielä sen verran, että todellakin kyse oli nyt siitä, että jos jommasta kummasta pitää tinkiä, niin tingin mieluummin omasta hyvinvoinnistani kuin lemmikkini. Olen aloittamassa opiskelut nyt tammikuussa, koiran hankin kun olin suht hyväpalkkaisessa työssä. Tottakai rahatilanteeni muuttuu, eikä parempaan suuntaan. Koiran hyvinvointiin se ei tule vaikuttamaan (ja säästötilillä on aina raha yllättäviä eläinlääkärikuluja yms. varten). Mutta ei siitä sen enempää ;)
JTS-Mobile
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Ko.kiekko Altaan MyyjÄ

Viesti Kirjoittaja JTS-Mobile »

Helpotettakoon monen aloittelevan ja asiaan perehtynmättömän tuskia!!
Eli tosiian lopetan harrastuksen koska aikaa ei jää enää töiltä 4 altaalle 700L , 300l, 200l ja tuo pikkainen mitä myyn pakettina!

Reilut kymmenen vuotta viljelyä ja erään akvaario seuran hallituksessa saavat osaltani riittää, mutta mukava näitä juttuja on lukea, kun lapset tulevat neuvomaan isäänsä ;)

Ei pahalla.. HYVÄT JOULUT KAIKILLE JA MUKAVAA HARRASTUSTA MYÖS ENSI VUODELLE!
7330 kirjoitti:
mollylady kirjoitti: Taitaa olla ihmisillä joku kova tarve buustata omaa egoaansa ja kuin hyviä sitä taas tässäkin ollaan, kun aina vaahdotaan kuin mäntysuopa muiden ongelmista ja virheistä. Se on niinkuin 'mun tavalla tai väärällä tavalla'- mentaliteetillä.
Tarkoittiko tämä siis, että tuo 120-litrainen kiekkoineen ja tiikerinuoliaisineen voi olla kaloille yhtä hyvä asuinpaikka kuin jonkun "hyvän harrastajan" allas, jonka koossa on nolla perässä, veden kemia tiedossa ja kalasto vaatimuksiltaan yhteensopiva?

Epäilenpä kuitenkin. :roll:

Kyllähän noita pikkualtaita muutenkin käytetään kutualtaina, ja todella reippailla vedenvaihdoilla voidaan saada vesiarvot pysymään riittävän hyvinä jopa kiekoille. Se, onko kaloilla tuon kokoisessa purkissa mahdollisuutta liikkua riittävästi ja kasvaa täyteen kokoonsa, onkin sitten jo eri asia. Tuskinpa nuo tiikerinuoliaisetkaan ovat sellaisia maitopurkin kokoisia möhköjä kuin isoissa altaissa kasvaneet, vaikka olisivatkin olleet tuossa jo vuosikausia.
www.jts-mobile.com ja saat kaiken mikä toimii sähköllä! EI OLE ELÄMÄÄ ILMAN ELEKTRONIIKKAA
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

^Sun pointti jäi kyllä nyt vähän epäselväksi...
I'm #1 so why try harder?
Ibe
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Ibe »

aika surulliselta kuulostaa... :?
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Re: Ko.kiekko Altaan MyyjÄ

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

JTS-Mobile kirjoitti: Reilut kymmenen vuotta viljelyä ja erään akvaario seuran hallituksessa saavat osaltani riittää, mutta mukava näitä juttuja on lukea, kun lapset tulevat neuvomaan isäänsä ;)
Surullisinta tässä varmaan on se, että noinkin kokenut harrastaja myy tuollaista kokonaisuutta täydellisenä pakettina. Kyllä tuon kokoinen on auttamatta liian pieni tuollaiselle kalastolle. Vaikka itse olisitkin saanut pidettyä altaassa vesiarvot ja muut olot suht hyvässä hantissa, niin on se tulevalle ostajalle todennäköisesti huomattavan vaikea jollei jopa mahdoton tehtävä. Siinä sitten ihmetellään kun kalat kuolee käsiin :(
frank
Member
Member

Myy myy

Viesti Kirjoittaja frank »

Niin joku myy "epäkelpoa allasta kaloineen", joku huonoa autoa, joku trokaa huumeita. Elämä on sellaista.

Reilua? Reilua!

Adrianna puhuu äidinvaistoista eläimille, omituista sanoisin.

Itsellä on tilanne se, että ostan koirilleni vain parasta mahdollista, niinkuin kaloilleni ja itsellenikin.

Helppo on huomata muiden virheet, oma napa kun on kaikissa asioissa puhdas...

Kaikesta huolimatta, niin EN SANO [;)]
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Oon seuraillu tämän ketjun kehitystä ja ny ajattelin itekki hieman puuttua asiaan.
Onko näissä kalajutuissa oikeata ja väärää? Totuushan on että tuon kokoinen akvaario on liian pieni kyseisille kaloille, mutta totuus on myös se että monet pitää kaloja ym. eläimiä vääränlaisissa olosuhteissa (varsinkin ulkopuolisen silmin. Ihminen on kesyttänyt ja jalostanut kaiken maailman eläimiä vain lemmikeikseen.

Olisiko niin että todellinen kala- ja eläinrakas jättäisi eläimet luontoon.. Eli onko loppujen lopuksi oikein ottaa kaloja akvaarioon? Vai ajatellaanko nyt sitten nii että luonnossa ne joutuisi saaliiksi joka tapauksessa.

Tarkoitus nyt oli valaista minun näkökulmaa. Sama asia voi olla täysin erilainen kuka sitä ajattelee. Jotenkin ihmisillä on tapana havaita vain nämä huonot puolet. Ja miten se sanonta meneekään, 1 huono teko ja 10 hyvää.
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Felis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felis »

Sattuipas taas sellainen ilmoitus eteeni, että piti vielä pariinkin kertaan tavata läpi, kun halusin varmistaa, ettei altaan litroista ole jäänyt vahingossa yksi nolla pois.

Eli myytävä allas 40L ja kalat: useita monneja, kaksi lehtikalaa, joitakin tetroja sekä vielä joitain muita, mitä altaan myyjä ei tunnista.

Itse juuri tyhjensin oman 40L, joka oli toiminut poikasaltaana pandamonneille ja siinä tyhjennellessäni kuvittelin sinne omia lehtikalojani, jotka tuolla isossa altaassaan pulikoivat ja tuli suorastaan oksettava olo.

Anteeksi, tiedän, että näitä kauhisteluja riittää, mutta jonnekkin piti päästä purkamaan ja mieluiten sellaisille ihmisille, jotka ymmärtävät asian ilman erillisiä esitelmiä kalojen vaatimuksista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”