Usea tallaajakin kaupunkipaikoilla haluaisi kartanon mutta moni vaan asuu boksissa

Valvoja: Moderaattorit
Sinänsä huono vertaus, että kalat on kuitenkin meidän vastuulla olevia eläciä eläimiä, joten koen velvollisuudekseni tarjota niille niin hyvää kuin voin.try-out kirjoitti: Usea tallaajakin kaupunkipaikoilla haluaisi kartanon mutta moni vaan asuu boksissa
Tää nyt on jokseenkin OT (enkä jatka tätä), mutta pitääkö silloin ottaa taikka pitää koiraa/kalaa, jos ei itse pysty syömään terveellisesti?Trinket kirjoitti: Sama tulee koirani kanssa; mieluummin syön itse huonosti, mutta koiran pitää saada kunnollinen ruoka ja hoito vähistä rahoistani.
Pitää muistaa, että usein tilanne on huonompi nyt kuin lemmikin hankinta hetkellä. Esim opiskelun tai eron tai työttömyyden tai huonomman työn vuoksi. Silloin vain haluaa pitää lemmikin voinnin hyvänä omalla kustannuksella kunnes ajat taas paranee.jahonen kirjoitti:Tää nyt on jokseenkin OT (enkä jatka tätä), mutta pitääkö silloin ottaa taikka pitää koiraa/kalaa, jos ei itse pysty syömään terveellisesti?Trinket kirjoitti: Sama tulee koirani kanssa; mieluummin syön itse huonosti, mutta koiran pitää saada kunnollinen ruoka ja hoito vähistä rahoistani.
Jatko-OT: jahonen, luulen (=arvaan) että Trinketillä on sama tilanne kuin mulla ja aika monella kanssa-eläinihmisellä. Kun rahaa on ihan riittävästi elämiseen ja olemiseen muttei juurikaan mihinkään extrakivaan niin valitaan ostaa sitä extrakivaa ja -hyvää sille eläimelle ennemmin kuin itselleen. Itse sorrun tuohon aika usein, ennemmin kuin ostat mäyrän kaljaa niin haen mäyräkoiralle ison säkin kunnon ruokaa plus kunnon kassin kuivalihaa ja luita. Sellainen kieroontunut äidinvaistontapainen, omalle suojatilleen haluaa hankkia parasta vaikka se tarkoittaisikin omien ylimääräisten namien pois jättämistäjahonen kirjoitti:Tää nyt on jokseenkin OT (enkä jatka tätä), mutta pitääkö silloin ottaa taikka pitää koiraa/kalaa, jos ei itse pysty syömään terveellisesti?Trinket kirjoitti: Sama tulee koirani kanssa; mieluummin syön itse huonosti, mutta koiran pitää saada kunnollinen ruoka ja hoito vähistä rahoistani.
Tiedostan kyllä tämän (sen takia laitoinkin, etten referoi Trinkettiä taikka hänen elämäntilannettaa, vain hänen lausettaan). Mutta turha tästä enempää säätää, samoilla linjoilla ollaan.paul kirjoitti: Pitää muistaa, että usein tilanne on huonompi nyt kuin lemmikin hankinta hetkellä. Esim opiskelun tai eron tai työttömyyden tai huonomman työn vuoksi. Silloin vain haluaa pitää lemmikin voinnin hyvänä omalla kustannuksella kunnes ajat taas paranee. .
Niin, mutta tämä tyyppihän sanoi harrastaneensa kiekkoja 10 vuotta. Eihän se tarkoita, että hänellä olisi ollut ne samat kiekot sen 10 vuotta...kalain hoitoo kuuluu sekin, että tarjoaa mahdollisimman luonnonmukaiset olosuhteet hoidokeilleen, eikä mikään pikkupytty kiekkokaloille voi sitä olla ainakaan tilan puolesta. Vai oletteko onkineet kiekkoja jostain pikkulätäköstä?try-out kirjoitti:Jos jollain elää kiekot 10v 120L, en lähtisi syyttelemään huonosta hoidosta oli pointti. Jos katsoo vaikka uintimatkaa 120L vs 250L, ei tuossa hirveästi vielä hurraamista vaikka litrat kasvaa huikeasti (1m vs 1,2m esim..) Tärkeintä kuitenkin säännöllinen hoito
7330 kirjoitti:Tarkoittiko tämä siis, että tuo 120-litrainen kiekkoineen ja tiikerinuoliaisineen voi olla kaloille yhtä hyvä asuinpaikka kuin jonkun "hyvän harrastajan" allas, jonka koossa on nolla perässä, veden kemia tiedossa ja kalasto vaatimuksiltaan yhteensopiva?mollylady kirjoitti: Taitaa olla ihmisillä joku kova tarve buustata omaa egoaansa ja kuin hyviä sitä taas tässäkin ollaan, kun aina vaahdotaan kuin mäntysuopa muiden ongelmista ja virheistä. Se on niinkuin 'mun tavalla tai väärällä tavalla'- mentaliteetillä.
Epäilenpä kuitenkin.![]()
Kyllähän noita pikkualtaita muutenkin käytetään kutualtaina, ja todella reippailla vedenvaihdoilla voidaan saada vesiarvot pysymään riittävän hyvinä jopa kiekoille. Se, onko kaloilla tuon kokoisessa purkissa mahdollisuutta liikkua riittävästi ja kasvaa täyteen kokoonsa, onkin sitten jo eri asia. Tuskinpa nuo tiikerinuoliaisetkaan ovat sellaisia maitopurkin kokoisia möhköjä kuin isoissa altaissa kasvaneet, vaikka olisivatkin olleet tuossa jo vuosikausia.
Surullisinta tässä varmaan on se, että noinkin kokenut harrastaja myy tuollaista kokonaisuutta täydellisenä pakettina. Kyllä tuon kokoinen on auttamatta liian pieni tuollaiselle kalastolle. Vaikka itse olisitkin saanut pidettyä altaassa vesiarvot ja muut olot suht hyvässä hantissa, niin on se tulevalle ostajalle todennäköisesti huomattavan vaikea jollei jopa mahdoton tehtävä. Siinä sitten ihmetellään kun kalat kuolee käsiinJTS-Mobile kirjoitti: Reilut kymmenen vuotta viljelyä ja erään akvaario seuran hallituksessa saavat osaltani riittää, mutta mukava näitä juttuja on lukea, kun lapset tulevat neuvomaan isäänsä![]()