Lehtikalojen kutu

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
taijak
Starting Member
Starting Member

Lehtikalojen kutu

Viesti Kirjoittaja taijak »

Hei! lehtikalani kutivat ensimmäisen kerran :D
Mutta nyt tuli pieni ongelma, kun en tiedä mitä sille kudulle teen? Eli jätänkö sen lehdelle ja annan pariskunnan hoitaa ¨vai leikkaanko lehden irti erilliseen akvaarioon/pinnalla kelluvaan poikasakvaarioon?
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Lehtikaloilla olisi hyvä olla oma kutuallas. Kutu ja poikaset tulevat nopeasti syödyksi seura-akvaariossa.

Poikaset kuoriutuvat parin päivän kuluessa lämpötilasta riippuen.
taijak
Starting Member
Starting Member

kutu

Viesti Kirjoittaja taijak »

mutta lehtikalatko eivät itse syö kutua? olen kuullut jostain että pitäisi olla lamppu yötä päivää päällä. onkos tässä sitten mitään perää?
mutta kiitos vastauksesta :)
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Kyllä hyvin usein itse vanhemmatkin ovat kaviaarin perään. :mrgreen:
On erittäin yleistä, että kutua toisilta akvaarion asukkailta "suojellakseen" kalat popsivat sen omiin suihinsa. Parempi kutu omassa kuin toisen vatsassa. :twisted:
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Meillä kutu säilyi varmimmin kun oli yövalo. Joku energiansäästölamppu siinä taisi olla. Ihan vaan tavallinen pöytävalaisin siihen päälle oli viritelty. Minä tein lehtikalojen kanssa niin, että pyydystin poikasia poikasaltaaseen, kun olivat lähteneet uimaan. Uimaan ne lähtivät yleensä n. viikko kudusta (tai vähän aikaisemmin). Jos poikaset jätti uiskentelemaan seura-altaaseen niin parin päivän sisällä ne tulivat syödyiksi.

Sellaisen vähän oudon ilmiön huomasin, että kun pikkuiset poikaset olivat vanhempiensa kanssa niin uivat aika pinnassa. Mutta, kun ne siirsi eroon vanhemmistaan niin siirtyivät uiskentelemaan pohjan tuntumaan.

Ja siis, meillä ne kerran kutivat niin, että oli mahdollisuus jättää ne kaksin akvaarioon hoivaamaan kutuaan. Silloin selvisi poikasia uimaan asti enemmän kuin muilla kutukerroilla. Vanhemmat ja poikaset on hyvä kuitenkin erottaa kun ovat pikkuiset lähteneet uimaan. Itse ainakin huomasin, että kun uutta kutua alettiin suunnitella niin poikasista ei enää huolehdittu. Kerran menimme siirtämään vanhemmat väliaikaisesti poikasten sekaan( siis jotain alle 1kk ikäisiä poikasia) ja muutaman tunnin kuluttua parvesta oli jäljellä enää 3 poikasta. Eli vanhemmat olivat syöneet ne.

Meillä ne hoitivat ihan hyvin uintikuntoon, mutta sen jälkeen ne olivat ruokaa. Mielestäni on hyvä siirtää vasta uivat poikaset sillä munat varmaan homehtuvat helpommin kun emo ei ole niitä löyhyttelemässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”