Malawi tunnistuksia

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

sannakatja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Kysymys ei ollut kyllä mulle, mutta äsken tiirailin omaan altaaseeni ja kyllä ainakin minusta tuo vaaleampi vatsa pitää paikkaansa. Ja poikasilla myös erottuu ihan selvästi tuo vatsan väri. Kiitti vaan jahonen tiedoista!!
Zelda
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zelda »

jahonen kirjoitti:Tuolla cichlid-forumilla väittivät, että cyaneorhabdos naaraan voi erottaa koiraasta sillä, että vaikka sen muu väritys olisi sama, niin vatsa on vaaleampi ja vatsaevät ovat lyhyemmät kuin koiraalla.

Miten on Zelda? Täyttääkö tuo teille munat suussa muuttanut yksilö nämä kriteerit?
Voi kamala, minulla on vain tämä yksi täysikasvuinen (?) naaras cyano, muut ovat vielä keskenkasvuisia. Kokoa on n. 8 cm. Tämä meillä olevan naaraan vatsa on aika vaalea ja kun tarkastelin keskeskasvuisten sekavaa seurakuntaa niin eroa kyllä tosiaan on vatsaevien koolla sekä vatsan värillä. Joten cichlid-foorumin tieto on aika pätevä.
Kiitos Jarkko tiedosta!
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Tultiin emännän kanssa siihen tulokseen, etä hongeja olisi nuo neljä.

Noilla kahdella sinisellä on aika valkoiset vatsat eli silloinhan ne olisi naaraita?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
naseti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja naseti »

Hieman ohi aiheen, mutta miten sait nuo kuvat tuohon näkyviin?
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
paul
Advanced Member
Advanced Member

naseti kirjoitti:Hieman ohi aiheen, mutta miten sait nuo kuvat tuohon näkyviin?

Koodi: Valitse kaikki

[img]tähän kohtaan osoite[/img]
Eli kuvan täytyy olla palvelimella
MiPiK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MiPiK »

Kyllä tuo vatsa on vaaleampi naarailla. Kiitos vinkistä :D . Nyt on helpompi tunnistaa poikasetkin.
paul
Advanced Member
Advanced Member

Nyt on ostettu estereitä 3 lisää ja tuo yksinäisen värit tummentui huomattavasti. Samoin hongien värit tulivat loistoonsa.

Noista cyaneorhabdosista olemme aikoneet luopua jonka jälkeen hongeja lisää sillä näyttää olevan 3 urosta ja yksi naaras.
Kääkkä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Pitää laittaa lusikka tähänkin soppaan vielä:
olisiko mahdollista että siniraidalliset ovat mainganoja ja kelta-violetit lombardoita?
Itse olen ihan tismalleen samannäköisiä ostanut ja myyjä vannoi niiden lombardoita olevan.
paul
Advanced Member
Advanced Member

Kääkkä kirjoitti:Pitää laittaa lusikka tähänkin soppaan vielä:
olisiko mahdollista että siniraidalliset ovat mainganoja ja kelta-violetit lombardoita?
Itse olen ihan tismalleen samannäköisiä ostanut ja myyjä vannoi niiden lombardoita olevan.
Keltaiset on 100% estereitä ja yksinäiselle ostettiin kavereita jo.
Siniset joilla keltaiset evät ovat myös varmasti hongeja niistä ei voi erehtyä kun laittavat värit parhaimmilleen varsinkin ruoka aikaan. Sekä NL-aqua hongit ovat täysin samanlaisia.

Nuo puhtaasti siniset ovat vielä epävarmoja, mutta NL-aqua:ssa oltiin varmoja, että olisivat cyaneorhabdosia. Näistä kahdesta luovumme ja niiden tilalle tulee Cynotilapia afroja.
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

olisiko mahdollista että siniraidalliset ovat mainganoja j
Maingano = cyaneorhabdoksen vanha nimi. Täällä (ja näemmä NL-aquassa) tultiin tulokseen, että ne on melko suurella todennäköisyydellä cyaneorhabdoksia (Mainganoja).

T:Jarkko
paul
Advanced Member
Advanced Member

jahonen kirjoitti:
olisiko mahdollista että siniraidalliset ovat mainganoja j
Maingano = cyaneorhabdoksen vanha nimi. Täällä (ja näemmä NL-aquassa) tultiin tulokseen, että ne on melko suurella todennäköisyydellä cyaneorhabdoksia (Mainganoja).

Tuo oli hyvä tieto :)
jahonen
Junior Member
Junior Member

Jenkeissä vielä kuulemma myyvät cyaneorhabdoksia joskus nimellä "electric blue johannii" selkeyttääkseen asioita viimeisen päälle. [;)]

Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Jaksan aina vaan ehdottaa tunnistusasioissa värien sijasta vartalonmudon yksityiskohtia (mm. otsa, evien kiinnityskohdat, evien pituudet) ja yleisilmettä (vartalon pituus/muoto, koko). Cyaneorhabdos on mulle henk.koht. hiukan oudompi laji, enkä tiedä millainen on isomman yksilömäärän nähdessä keskimääräinen ulkomuoto, mutta näyttäisi että cyaneorhabdos ja johanniin ero olisi selkeimmillään johanniin "läskimpi" keski- ja takavartalo. Cyaneorhabdos näyttäisi olevan virtaviivaisempi ja kapeampi keskivartalosta pyrstöön matkalla.

Lisäksi johannii-koiraat ovat kyllä paljon kookkaampia ainakin niiihin cyaneorhabdoksiin verrattuna mitä ite oon nähnyt. Yleisilmeeltään johanii on rotevamman näköinen kala ja cyaneorhabdos sirompi (olipas hieno erottelukeino [;)] )
jahonen
Junior Member
Junior Member

Izze kirjoitti:Jaksan aina vaan ehdottaa tunnistusasioissa värien sijasta vartalonmudon yksityiskohtia (mm. otsa, evien kiinnityskohdat, evien pituudet) ja yleisilmettä (vartalon pituus/muoto, koko).

Varmasti näin onkin useimpien malawien kesken, mutta jos on kaksi lajia vartalonmuodoltaan hyvinkin samankaltaista tai jopa lähes identtistä kalaa?
Izze kirjoitti: Cyaneorhabdos on mulle henk.koht. hiukan oudompi laji, enkä tiedä millainen on isomman yksilömäärän nähdessä keskimääräinen ulkomuoto, mutta näyttäisi että cyaneorhabdos ja johanniin ero olisi selkeimmillään johanniin "läskimpi" keski- ja takavartalo. Cyaneorhabdos näyttäisi olevan virtaviivaisempi ja kapeampi keskivartalosta pyrstöön matkalla.
Vartalonmuodoltaan ja urosten väritykseltä nuo kaksi lajia ovat lähes identtisiä. Sitten kun on vielä kaloissa on yksilöeroja (mitä jos on vertaillaan isoa uros cyanoa vs. pientä uros johanniita tai hyvinruokittua cyanoa ja laihaa johanniita?). Miten tavallinen harrastaja pystyy päättelemään onko sen kala nyt iso (johannii), vai "vähän pienempi"(cyano) ilman vertailukohtaa?

Itse en näiden nimenomaisten vaihtoehtojen kesken ole löytänyt mitään muuta tapaa erottaa nämä kaksi kalaa toisistaan (ilman rinnakkainvertailua) kuin naaraiden/poikasten väritys (johanniilla keltainen, cyanolla aina sininen).

Mutta muistaa täytyy, että mä olen vielä noviisi ja mielellään otan korjauksia ja tarkennuksia vastaan jos joku tietää paremman tavan näiden nimenomaisten kalojen tunnistamiseen. En ole myöskään nähnyt Johanniita luonnossa, mutta kuvissa niiden urosten vertailu on pirun vaikeaa.

Izze
Senior Member
Senior Member

jahonen kirjoitti:
Mutta kuvissa niiden urosten vertailu on pirun vaikeaa.

Totta töriset. Muuten, voi olla joskus hämmästyttävän helppoa tehdä lajin tunnistus kun näkee kalan livenä, vaikka olisi muutaman eri kuvankin nähnyt. Jos haluaa tosiaan tietää kalan tarkan lajin, kannattaa ostaa vain sellaiselta jälleenmyyjältä, jollan on tarkka nimi tiedossa. Saan näppylöitä jos näen liikkeestä myynnissä olevan montaa eri lajia malawia, kaikki nimeltään esim. seepramalawi, tai riikinkukkomalawi. On miellyttävämpi ajatus että lajit omassa altaassani pysyisivät ominansa, eivätkä tekisi kaikkia mahdollisia hybridi-jälkeläisiä.

Koirien suhteen sekarotuiset ovat mielestäni oikein kivoja, mutta malawien suhteen olen varautuneempi. :roll:

Lajien tunnistus on kaiketi malawi-altaan pitämisen yksi vaikeimmista asioista. Vaikka olisi todella hyvät tunnistuskuvat ja jonkin verran tietoakin asiasta, ei usein voi olla varma asiasta. Sitten kun nuo risteytymätkin ovat mahdollisia ja silloin harrastaja vasta onkin **sessa tunnistuksen suhteen. [;)]
aph-80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aph-80 »

Menee ehkä hieman asian vierestä, mutta onko kokemuksia, minkä ikäisenä johanniit alkavat näyttää väriään? Poikaset alkavat olla jo aika isoja (n. 6-7 cm), mutta ovat edelleen aikalailla saman värisiä kuin poikasina. Hieman sinertävät kuin tietystä kulmasta katsoo, mutta todella vähän. Aikuisia mulla ei ole, mihin verrata.
Izze
Senior Member
Senior Member

Omien kokemusten mukaan ovat vaihtaneet väriä jo sentin pari pienempinäkin kuin tuo 5-6 cm. Niistä tulee ensin likaisen ruskean/harmaan värisiä ja erityisesti otsassa alkaa näkyä sini-musta juovitus. Värinvaihdos kokonaisuudessaan on nopeimmillaan vienyt pari viikkoa ja toisaalta on yksilöitä jotka ovat olleet vuoden päivät välivaiheen värityksessä. Saavat kyytiä täysvärisiltä koirailta niin pahasti etteivät pysty täysiä värejä oikein näyttämään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”