Ehdotuksia 720-litraisen kalastoksi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Ehdotuksia 720-litraisen kalastoksi

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Eli kypsymässä on 720-litrainen akvaario. Mitat 200x60x60. Suodatuksena päädyn kokoinen mattosuodatin kahdella Eheim Compact 1002 -pumpulla.

Eli olen jonkin verran suunnitellut kalastoa. Haluaisin mahdollisimman suuria kaloja, jotka eivät kuitenkaan pahoinpitelisi kasveja. Eli ehdotelkaa monia lajeja, jotka sopisivat keskenään ja kasvaisivat mahdollisimman suuriksi.

Olen itse erilaisia kirjoahvenlajeja ajatellut, kuten smaragdikirjoahventa. Mutta tässä taitaa tulla eteen se, että suodatus ei riitä tällaisen kalan "päästöille" enää. Vai miten on?

Ja niin, vesiarvoilla ei ole niinkään väliä. Niitä saa kyllä muuteltua halutuiksi.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Oskarit ovat mahtavia otuksia, mutta jotku niistä voivat repiä kaikki kasvit ja toiset taas jättää kuten minulla teki niin kasvit rauhaan.

Timanttitonkija kasvaa 25cm pitkäksi ja on rauhallinen, mutta todella upean näköinen.

Kiekkokalat ovat yksi vaihtoehto, mutta niistä saa myös upean kokonaisuuden.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
toxic69
Member
Member

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Lehtikala lehtikala \o/ :D

Nuo kiekothan olis aivan upeita, mutta itse olen silti päätynyt kurmaaviin lehtikaloihin. Alkuvuodesta aletaan isoa allasta etsimään, kenties jopa nuinkin isoa mikä sinulla on, ja kunnon lehtikalajengi sinne tulee [;)]

Sittenhän isot plekot on todella hienoja, itse olen ihastunut sellaisiin harvinaisempiin (=kalliimpiin) :roll:

Kannattaa vaan tutkiskella eri kaloja ja katsoa mihin ihastuu. Siitä sitten miettimään sopisiko sinun akvaan ja mitä muuta kalastoa siihen ympärille.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Jos haluaa lajiallasta niin kultakala- tai piraja-allas.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Piraijat ovat mielessä kyllä käyneet myös. Niissä vain harmittaa, kun ei saa muita kaloja joukkoon, muuten tykkäisin kovasti. Kultakaloista en ole oikein innostunut.

Lehtikalat ovat kyllä todella näyttäviä ja mukavia kaloja. Niitä on minulla ollut koko akvaariohrrastukseni ajan muissa altaissa :)

Juuri Oskarit ja Timanttitonkija olisivat kivoja, mutta niissä on juuri se, että voivat repiä kasveja. Eikös tuo minun suodatukseni ole aika heppoinen Oskareille? Ovat kuulemma aika kovia sotkemaan.

------------------

Niin ja kun minulla tuon altaan päällä on monimetallit + loisteputket, niin ei piraijat oikein käy. Tarvitsevat aika himmeän valon ja tehokkaan suodatuksen.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Ei kiekot kiinnosta? Niissähän on kokoa ja näköä.. Ja pohjalle sitten pari isompaa ja nättiä plekolajia. 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
tetranen_
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Meillä on 720 l altaassa yksi kultasaumakirjoahven ja valjaskirjoahven. Kummatkin aikuisia, kokoa n. 20 cm, ja ovat saaneet kasvit ja toiset kalat olla rauhassa. Näiden luonteethan voivat olla kovinkin erilaisia, mutta meidän yksilöt ovat ainakin hyvin rauhallisia. :)

Kuviokirjoahventakin on ainakin sanottu hyvin rauhalliseksi, ja kyllähän näitä muitakin rauhallisia ahvenia löytyy.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Ota iso parvi leväbarbeja. Eivät vahingoita kasveja vaan pikemminkin pitävät huolta syödessään leviä niiden pinnoilta.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

tetranen_ kirjoitti:Meillä on 720 l altaassa yksi kultasaumakirjoahven ja valjaskirjoahven. Kummatkin aikuisia, kokoa n. 20 cm, ja ovat saaneet kasvit ja toiset kalat olla rauhassa. Näiden luonteethan voivat olla kovinkin erilaisia, mutta meidän yksilöt ovat ainakin hyvin rauhallisia. :)

Kuviokirjoahventakin on ainakin sanottu hyvin rauhalliseksi, ja kyllähän näitä muitakin rauhallisia ahvenia löytyy.
Tokihan kaloissa on eroja, saman lajin yksilöissäkin. Mutta kuuleman ja omankin kokemuksen mukaan nuo saumakirjot ovat kaikkea muuta, kuin rauhallisia tai kilttejä. Niiden englannin kielinen nimityskinhän on Green terror. :roll:

Itse suosittelisin helmiäistonkijaa: kasvaa isoksi ja on kaunis. Tosin, kasvit - edes muovisellaiset - eivät kyllä saa olla rauhassa. Niin kuin ei muukaan sisustus. [;)] :mrgreen:
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ota Nasuja (pusukaloja siis) ja joku mukavan suuri parvi jotain ei-perinteistä parvikalaa, itselläni esimerkiksi on kärsänuoliaisia 15 kpl.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Olen ajatellut nyt, että hommaisin Timanttitonkijoita ja yksi tai kaksi Käärmekalaa. Montakohan Timanttitonkijoita kannattaisi olla? käärmekalan vesiarvot joillain sivulla poikkeavat jonkin verran timantin omista, mutta uskon käärmekalan sopeutuvan hyvin noin pieniin eroihin, kun afrikassa kerran elää niin luulisi sielläkin olevan erilaisia vesiä paljon. Ja tiedän erään, joka pitää käärmekalaa ja kiekkoja samassa hyvällä menestyksellä ilman ongelmia, joten luulisi käärmekalan myös sopeutuvan timantin vesiarvoille, jos kerran kiekkojenkin. Mitä mieltä olette?

Että jos nyt sitten hommaisin näitä kahta lajia, niin mitä muuta suosittelisitte näiden kanssa?
lasagne
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Pari mustaveitsikalaa ja vaikka isopurjepleko mahtusi varmaankin yhden käärmekalan ja ahvenparin lisäksi.
Team fortress 2!!!!!!!!
eliinaa_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

Minä olin juuri ehdottamassa mustaveitsikalaa, mutta lasagne ehti ensin. :D Ovat todella hurmaavia kaloja! Ja isoiksi kasvavat; miltei puolimetrisiksi. Ei vaan voi pitää pienempien kalojen seurassa, kuten tetrojen ja monnisten. Ovat vieneet minun sydämeni. Harmi, ettei minulla ole tarpeeksi isoa akvaariota. :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”