Kauan odottamani kiekot saapuivat matkahuollon kautta Tampereelta Sukevalle. Purin innoissani laatikon sisällön ja näky oli jokseenkin karmea! Kaikki kiekot näyttivät olevan kuolleita! Vesi aivan jäistä. Siirsin kalat omiin pussikohtaisiin sankoihin ja lisäsin lämmintä vettä. Jo alkoivat kidukset heilumaan ja kalat rupesivat liikehtimään. Muutamaa piti jonkin ajan kuluttua "auttaa" oikeaan asentoon ennen kuin löysivät itse sen. Yksi kala (blue dimond) kuoli, muut ovat jokseenkin kunnossa. Nyt jännään, selviävätkö aamuun saakka. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Onkohan pakettisi kulkenut lämpimässä bussin matkustamossa vai rahtitilassa? Nimittäin rahtitilahan ei ole lämmitetty.
Entäpä ovatko kalat tulleet pikarahdilla suoralla linjalla vai tavallisella, joka kiertää ummet ja lammet ennen kuin on perillä. Saattaa mennä jopa 24h matkassa. Ehkä ovat saattaneet olla lastauslaiturilla kylmässä säässä.
eivät varmaan ole olleet lämpimässä eikä mikään pikarahti! Kun ovat eilen illalla lähteneet Tampereella ja tänään olivat 12.20 Sukevalla. Niin ei mikään pikana ainakaan!
Ostitko liikkeestä vai yksityiseltä? Minulle kalat ovat aina tulleet (liikkeestä ja harrastelijoilta) pikana lämpimässä kuljetuksessa.
Huolimatonta toimintaa jos noin arvokkaat kalat on päästetty hutiloiden matkaan
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Ehdottomasti Pikarahtina ja toiseksi valistettava lähettäjän toimesta Matkahuoltoa että on matkassa arvokas lasti joiden tulee olla ehdottomasti lämpimässä. Lähettäjän vastuulla!
Ensi kerralla, lähettäjälle:
- Laita pikana tai parempi, käytä VR:ää
- Vaadi lämmin kuljetus
- Pakkaa mukaan jokin lämmönlähde, vaikka kuumalla vedellä täytettyjä 1.5l pulloja tai muuta vastaavaa ja eristä hyvin. Styroks-loota toimii parhaiten
Harmi juttu, toivottavasti muut kiekot pärjäilevät ja jäävät eloon.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Liikkeestä tulivat. Styroksissa oliva sanomalehtiin käärittynä. Toinenkin dimontti on aikasta huonon näköinen jo! Täältä meiltä päin kun ei kiekkoja saa, niin on pakko tyytyä muihin toimittajiin...
Mä olen aina kuvitellut, että matkahuollon kautta kuljetetut romppeet ovat vakuutettuja. Varmaankin olen väärässä, mutta kannattanee silti tarkistaa asia, kuitenkin kuljetusvirheestä johtuen on rahti (kala) vioittunut.
Kaloja lähetettäessä ei kuumavesipullo auta oikeastaan mitään. Täytyy käyttää heat-packia, joka täytyy hieroa huolellisesti ennen matkaan laittamista, jotta pysyy lämpimänä riittävän pitkään.
Kalat kyllä kestävät vuorokaudenkin reissun hyvin, kunhan eivät tosiaan pääse kylmämään.
Matkahuollolla ei ole "lämmin kuljetus"- palvelua, joten erittäin kylmällä ilmalla kaloja ei edes kannata lähetellä. Joskus joku kiltti kuski kyllä pistää kalat lämpimään sisätilaan, mutta se ei koskaan ole varmaa.
Styroks-laatikko siis ja heat-pack, aina.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Saattaa olla myös pikmentti häiriö (mutua). Mulla ainakin yksi Bluediamond joka vaihtaa väriä kuin kameliontti ja noita täpliä sillä on ainakin aamuisin kun valot syttyy.
Ei se yksi bluediamond ainakaan selviä! Kenkottaa ylöalaisin ja hädintuskin hengittää. Se toinen taas näyttää vähän paremmalta. Ne muut taas alkaa olla jo suht. normaaleja!
Olen ollut ja koska näitä on sattunut ennenkin, niin en maksa kyseistä kalaa olleskaan! Siis minulle on tullut kiekko joka ei syönyt viikkoon mitään ja kuoli pois. Sain tilalle uuden kalan.
Halusin vain ilmoittaa, että kaikki loput 5 kylmettynyttä kiekkolasta selvisivät kauhumatkasta Tampereelta Sukevalle! Taistelut menossa herruudesta ja ruoan kimppuun käydään kuin viimeistä päivää. Tästä lähtien en tilaa kaloja enää muuta kuin kesällä! On turvallisempaa... Hauskaa joulua kaikilla lukijoille ja toivottavasti Pukki tuo toivomianne paketteja. Hyvää Joulua!!!!