Moi,
tänään tutkailin urospartamonnin eviä, ja näyttäisivät minusta olevan vähän sen näköiset kuin sulkasatoisella linnulla siivet, eli siellä täällä lovia. Lovi myös pyrstö- sekä selkäevässä.
Käyttäytyy muuten kyllä normaalisti, mutta olenko vaan aiemmin ollut huomaamatta näitä, vai voiko joku hoitovirhe aiheuttaa tämänkaltaisia oireita?
Monnin evät repsottaa
Valvoja: Moderaattorit
-
Räähkä
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Kuulostaa evärutolta, mikä tulee likaisesta (tai muuten sopimattomasta?) vedestä. Kuinka usein ja kuinka paljon vaihdat vettä? Oletko mitannut nitraattiarvoa, joka kertoo vedenvaihtotarpeesta? Se kun on erilainen eri altaissa, riippuen kalastosta ja ruokinnasta. Yleisenä sääntönä pidetään, että nitraatti ei saisi nousta yli 10 mg/l ennen vedenvaihtoa. Mitenkäs muut vesiarvot?
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Partamonni herkästi repii itsensä remutessaan. Mitä muita kaloja altaassa on? Partis hyökkää/puolustautuu joskus yllättäviäkin tankkitovereita kohtaan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Räähkä kirjoitti:
Partamonnin evät menevät tosiaan pienille vekeille (repeilee hieman) helposti. Kuvan jos näkisi kalasta niin olisi helpompi arvata mistä on kysymys.
Missäs tälläistä sääntöä pidetään yleisenä? Jotkut lisäävät altaaseensa nitraattia varta vasten pitääkseen sen esim. tuon 10mg/l yllä. Tuon alla jos nitraattiarvo on niin tuloksena on todennäköisesti kovin leväinen ja vähäkasvinen allas mikäli kasvejakin on tarkoitus altaassa ylipäätään olla. Monet kalat kestävät ongelmitta melko korkeitakin nitraattiarvoja. Itse annan normaalitilanteessa nitraatin määrän nousta ~20 mg/l paikkeille ennenkuin vettä alan vaihtamaan.Yleisenä sääntönä pidetään, että nitraatti ei saisi nousta yli 10 mg/l ennen vedenvaihtoa.
Partamonnin evät menevät tosiaan pienille vekeille (repeilee hieman) helposti. Kuvan jos näkisi kalasta niin olisi helpompi arvata mistä on kysymys.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Siellä on pari leväbarbia, yksi iso ruskoripsimonni, 5 piikkisilmää, yksi naaraspartis, 6 viisiraitabarbia ja yksi urostaistelukala.
Vesiarvoja en ole mittaillut, kun muut näyttävät voivan hyvin, myös se naaraspartis. Se uros kyllä työntelee itseään aika hurjiin koloihin ja rakoihin.
Vettä vaihdoin 1/4 juuri ennen kuin huomasin tuon. Olen sitä Biotopolia sinne ruikkinut vedenvaihdon yhteydessä.
Vesiarvoja en ole mittaillut, kun muut näyttävät voivan hyvin, myös se naaraspartis. Se uros kyllä työntelee itseään aika hurjiin koloihin ja rakoihin.
Vettä vaihdoin 1/4 juuri ennen kuin huomasin tuon. Olen sitä Biotopolia sinne ruikkinut vedenvaihdon yhteydessä.
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Varsin yleistä tuo evien repeäminen plekolajeilla. Pieni kähäkkä toisen partamonnin kanssa tai muuten evien jumiin jääminen kaivaessa tms. Elä huoli kasvavat jo viikossa kiinni toisiinsa.
Evärutto on kyseessä silloin jos näyttää siltä, että evät eivät ole pelkastään halkeilleet vaan paremminkin osittain "sulaneet". Pahemmassa tapauksessa jopa ruotoja myöten.
Täytyy itsekkin ottaa kantaa tuohon Nitraattiasiaan. Mielestäni menee jo uskomattomaksi jos pidetään 20mg/l tai jopa 10mg/l nitraattia kovin haitallisena kalojen suhteen. Esimerkiksi tuo 20mg/l on vielä arvona varsin hyvä kaloille. Tuplatessaankaan tuskin aiheuttaa vielä mitään katastrofia akvaariossa. Vaikka mitä minä olen sanomaan, mutta kyllä itselläni ainakin Kiekot, plekot, monniset ja muut menevät ja lisääntyvät mainiosti vaikka niitraattia vähän (ja välillä vähän enemmän) altaassa olisikin.
Evärutto on kyseessä silloin jos näyttää siltä, että evät eivät ole pelkastään halkeilleet vaan paremminkin osittain "sulaneet". Pahemmassa tapauksessa jopa ruotoja myöten.
Täytyy itsekkin ottaa kantaa tuohon Nitraattiasiaan. Mielestäni menee jo uskomattomaksi jos pidetään 20mg/l tai jopa 10mg/l nitraattia kovin haitallisena kalojen suhteen. Esimerkiksi tuo 20mg/l on vielä arvona varsin hyvä kaloille. Tuplatessaankaan tuskin aiheuttaa vielä mitään katastrofia akvaariossa. Vaikka mitä minä olen sanomaan, mutta kyllä itselläni ainakin Kiekot, plekot, monniset ja muut menevät ja lisääntyvät mainiosti vaikka niitraattia vähän (ja välillä vähän enemmän) altaassa olisikin.