Suunnittelen 210 litraista akvaa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Suunnittelen 210 litraista akvaa
Aion ostaa n.vuoden päästä 210-litran akvan. Olen suunnittelut siihen kalastoksi lehtikala-pariskuntaa,kardinaalitetroja,2 partista,seeprakirjoahventa,leviksiä ja joitain tetroja.
En tosin tiedä sopisiko nuo hyvin yhteen ja onko tuossa jo ylikansoitusta? Haluaisin ainakin laittaa siihen lehtikalat.
En tosin tiedä sopisiko nuo hyvin yhteen ja onko tuossa jo ylikansoitusta? Haluaisin ainakin laittaa siihen lehtikalat.
akvaariot jeejee
Lehtikaloille suositellaan vähintään 50 cm korkeaa allasta. Leväbarbeille taas mahdollisimman pitkää allasta.
Kardinaalitetrat menevät mainiosti tuohon. Partamonnien pitää olla samaa sukupuolta ettei tule liikakansoitusta. Eli mieluiten naaraita sillä koiraat saattavat tapella. Tietääkseni seeprakirjoahvenetkin lisääntyvät melko hurjaa vauhtia.
Viisaimmat antakoon parempia neuvoja, mutta tuossa oli "tärkeimmät".
Kardinaalitetrat menevät mainiosti tuohon. Partamonnien pitää olla samaa sukupuolta ettei tule liikakansoitusta. Eli mieluiten naaraita sillä koiraat saattavat tapella. Tietääkseni seeprakirjoahvenetkin lisääntyvät melko hurjaa vauhtia.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
-
- Starting Member
Altaan koko olisi korkeus: 60 cm pituus: 100 cm leveys: 35 cmllFiSull kirjoitti:Lehtikaloille suositellaan vähintään 50 cm korkeaa allasta. Leväbarbeille taas mahdollisimman pitkää allasta.
Käykö helomonniset lehtisten kaa?
Mulla on partisnaaras nykyisessä purkissa niin sitten vois ottaa toisen naaraan. Ja en aio hankkia lainkaan enää seeprakirjoja niiden hurjan lisääntymisen takia. Aion hankkia kardinaalitetrat niin että hankkisin ne kuukauden ennen lehtiksiä että ne ehtivät kasvaa hieman isommiksi etteivät vain joudu lehtisten ruuaksi.
Ja vielä pikku lisäys: kardinaaleja hankkisin ison parven että olisi näyttävä,montakohan menisi?
akvaariot jeejee
-
- Starting Member
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tietoa levisten altaan minimipituudesta on kyllä joka lähtöön. Itsekin löysin yhdestä kirjasta altaan pituudeksi 80 cm, kun taas toisaalla samassa kirjassa näitä suositeltiin 60-senttiseen altaaseen.akvaario_girl kirjoitti:Olen tosin lukenut muualta että väh.100cm,mutta jos 150cm niin sitten ne pitääpi kai unohtaa.Haluan kuitenkin että tulevilla fisuillani oli mahdollisimman hyvä ollaDrooms kirjoitti:leväbarbeille vähintään 150cm altaalla pituutta.

Kardinaalitetroja voisi ottaa vaikka 30 kappaletta, niin näkyisikin jo.

-
- Starting Member
-
- Starting Member
No kyllä ne vähän saa lisääntyä mutta ei liiaksi asti.7330 kirjoitti:Miksei saisi lisääntyä? Minusta on aina mukavaa, kun joku laji osoittaa viihtyvänsä kutemalla.Lehtikalojen seurassa poikasia tuskin jää ainakaan liikaa henkiin.
Kestävä monnislaji olisi ainakin kuparimonninen, mutta onhan noita melko helppohoitoisia peruslajeja vaikka kuinka.

akvaariot jeejee
Ja lehtikalat pitää huolen ettei monnisia pääse kehittymään... 

Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
http://kuvablogi.com/blog/5069/
-
- Starting Member
Olen nyt vieraillut erilaisilla nettisivuilla ja olen hankkinut hieman enemmän tietoa kalastosta.
Tälläistä kalastoa olen miettinyt:
-Lehtikalapariskunta
-30 kardinaalitetraa
-2 partisnaarasta
-X-määrä kuparimonnisia
-X-määrä pandamonnisia
-X-määrä helmimonnisia
Meneekö nuo monnislajit muiden kalojen kanssa ja onko liikaa eri lajeja? Haluaisin kuitenkin erilajisia monnisia että ei esim.pelkkiä kuparimonnisia.
Montako monnista kutakin lajia voisi ottaa,jos voi?
Ja saan sittenkin 250l tai 280l akvan,en 210l !
Tälläistä kalastoa olen miettinyt:
-Lehtikalapariskunta
-30 kardinaalitetraa
-2 partisnaarasta
-X-määrä kuparimonnisia
-X-määrä pandamonnisia
-X-määrä helmimonnisia
Meneekö nuo monnislajit muiden kalojen kanssa ja onko liikaa eri lajeja? Haluaisin kuitenkin erilajisia monnisia että ei esim.pelkkiä kuparimonnisia.
Montako monnista kutakin lajia voisi ottaa,jos voi?

Ja saan sittenkin 250l tai 280l akvan,en 210l !
akvaariot jeejee
-
- Starting Member
-
- Starting Member
-
- Starting Member
Joo.Mutta hei, kun toi akvaarion koko nousi 210 litrasta 280 litraan, niin montako kardinaalitetraa siihen voi laittaa? 
Tätä kalastoa olen siis suunnittelut:
-lehtispariskunta
-30 kardinaalitetraa (voiko laittaa enemmänkin,esim.35?)
-2 naaraspartista
-pandamonnisia
-helmimonnisia
-kuparimonnisia
-muutama kierteissarvikotilo
Entäs noi monniset? Montako kappaletta niitä?

Tätä kalastoa olen siis suunnittelut:
-lehtispariskunta
-30 kardinaalitetraa (voiko laittaa enemmänkin,esim.35?)
-2 naaraspartista
-pandamonnisia
-helmimonnisia
-kuparimonnisia
-muutama kierteissarvikotilo
Entäs noi monniset? Montako kappaletta niitä?
akvaariot jeejee
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei, älä nyt pahastu, mutta valitse joko lehtikalat tai kardinaalitetrat, iso lehtikala saattaa pitää jopa isoja kardinaalitetroja ruokanaan. Kardinaalitetrojen kanssa sopisi yhteen vaikkapa ruoste- tai avainkirjoahvenpariskunta, kun lehtikalojen kanssa voisi laittaa esimerkiksi ruusutetroja.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Starting Member
No valitsen lehtikalat. Olen nähnyt tosi monissa kuvissa lehtikaloja ja kardinaalitetroja samassa akvaariossa,täällä aqua webissäkin. Pitää miettiä sitten jotain toisia tetroja,sillä niitä mä haluan.JukkaV kirjoitti:Hei, älä nyt pahastu, mutta valitse joko lehtikalat tai kardinaalitetrat, iso lehtikala saattaa pitää jopa isoja kardinaalitetroja ruokanaan. Kardinaalitetrojen kanssa sopisi yhteen vaikkapa ruoste- tai avainkirjoahvenpariskunta, kun lehtikalojen kanssa voisi laittaa esimerkiksi ruusutetroja.

akvaariot jeejee
-
- Advanced Member
- Viesti:
Itse 25 vuotta harrastaneena voin sanoa, että lehtikaloissa on niin kilttejä kuin petojakin. Upea laji se silti on. 
Tässä valmis kalasto sinulle:
2 lehtikalaa
12 ruusutetraa
12 timanttitetraa
jokin erikoisempi partamonnipariskunta
12 monnista (vain yhtä lajia mieluiten)
Mitä tykkäisit?

2 lehtikalaa
12 ruusutetraa
12 timanttitetraa
Mitä tykkäisit?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Starting Member
Kuulostaa aika kivaltaJukkaV kirjoitti:Itse 25 vuotta harrastaneena voin sanoa, että lehtikaloissa on niin kilttejä kuin petojakin. Upea laji se silti on.
2 lehtikalaa
12 ruusutetraa
12 timanttitetraa
Mitä tykkäisit?

Nuo ruusutetrat ja inkkarit ovat aika samannäköisiä, ja olen jo hieman kyllästynyt inkkareihin,joten enpä tiedä.
Tuo partispariskunta vähän epäilyttää, jos niitä poikasia alkaa tulemaan liiaksi asti, ja minulla on muuten 68l partisnaaras(niin,liian pienessä akvassa) , ja aion laittaa sen tuohon isompaan akvaan ja sille olisi kiva saada kaveriksi samanlainen naaraspartis(se siitä erikoisuudesta). Monnisista ottaisin helmimonniset. Entäs kierteiset,voiko niitä ottaa vielä?
akvaariot jeejee
-
- Advanced Member
- Viesti:
Rusutetrat ja inkkarit samannäköisiä? Samanmallisia ovat, mutta väri on ihan eri. Voit korvata toki nuo ruusutetrat esimerkiksi kirsikkatetroilla (8 kpl) tai keisaritetroilla (9 kpl). 
Monta kertaa nuori partispoika näyttää tytöltä, jolloin tulee pariskunta ja sitä myöten vauvoja. Mutta miten olisi vaikkapa noitamonnipariskunta?

Monta kertaa nuori partispoika näyttää tytöltä, jolloin tulee pariskunta ja sitä myöten vauvoja. Mutta miten olisi vaikkapa noitamonnipariskunta?
-
- Starting Member
Ainakin yhen mun kaverin akvassa on inkkareita ja ruusutetroja,niitä ei voi melkein tunnistaa.JukkaV kirjoitti:Rusutetrat ja inkkarit samannäköisiä? Samanmallisia ovat, mutta väri on ihan eri. Voit korvata toki nuo ruusutetrat esimerkiksi kirsikkatetroilla (8 kpl) tai keisaritetroilla (9 kpl).
Partikseni on tyttö.Ja se on jo jotain 5 vuotta joten ei ole enää kovin nuori.Ja haluaisin laittaa sen siihen isompaan akvaan, koska on ollut melkein koko elinikänsä liian pienessä tilassa(Sain sen akvan mukana,en ole itse ostanu)
Noitamonneista,lisääntyykö ne helposti?
akvaariot jeejee