Suunnittelen 210 litraista akvaa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

Suunnittelen 210 litraista akvaa

Viesti Kirjoittaja akvaario_girl »

Aion ostaa n.vuoden päästä 210-litran akvan. Olen suunnittelut siihen kalastoksi lehtikala-pariskuntaa,kardinaalitetroja,2 partista,seeprakirjoahventa,leviksiä ja joitain tetroja.
En tosin tiedä sopisiko nuo hyvin yhteen ja onko tuossa jo ylikansoitusta? Haluaisin ainakin laittaa siihen lehtikalat.
akvaariot jeejee
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Lehtikaloille suositellaan vähintään 50 cm korkeaa allasta. Leväbarbeille taas mahdollisimman pitkää allasta.
Kardinaalitetrat menevät mainiosti tuohon. Partamonnien pitää olla samaa sukupuolta ettei tule liikakansoitusta. Eli mieluiten naaraita sillä koiraat saattavat tapella. Tietääkseni seeprakirjoahvenetkin lisääntyvät melko hurjaa vauhtia.

Viisaimmat antakoon parempia neuvoja, mutta tuossa oli "tärkeimmät".
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

llFiSull kirjoitti:Lehtikaloille suositellaan vähintään 50 cm korkeaa allasta. Leväbarbeille taas mahdollisimman pitkää allasta.
Kardinaalitetrat menevät mainiosti tuohon. Partamonnien pitää olla samaa sukupuolta ettei tule liikakansoitusta. Eli mieluiten naaraita sillä koiraat saattavat tapella. Tietääkseni seeprakirjoahvenetkin lisääntyvät melko hurjaa vauhtia.

Viisaimmat antakoon parempia neuvoja, mutta tuossa oli "tärkeimmät".
Altaan koko olisi korkeus: 60 cm pituus: 100 cm leveys: 35 cm

Käykö helomonniset lehtisten kaa?
Mulla on partisnaaras nykyisessä purkissa niin sitten vois ottaa toisen naaraan. Ja en aio hankkia lainkaan enää seeprakirjoja niiden hurjan lisääntymisen takia. Aion hankkia kardinaalitetrat niin että hankkisin ne kuukauden ennen lehtiksiä että ne ehtivät kasvaa hieman isommiksi etteivät vain joudu lehtisten ruuaksi.
Ja vielä pikku lisäys: kardinaaleja hankkisin ison parven että olisi näyttävä,montakohan menisi?
akvaariot jeejee
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

leväbarbeille vähimntään 150cm altaalla pituutta.
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

Drooms kirjoitti:leväbarbeille vähimntään 150cm altaalla pituutta.
Olen tosin lukenut muualta että väh.100cm,mutta jos 150cm niin sitten ne pitääpi kai unohtaa.Haluan kuitenkin että tulevilla fisuillani oli mahdollisimman hyvä olla :)
akvaariot jeejee
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

akvaario_girl kirjoitti:
Drooms kirjoitti:leväbarbeille vähintään 150cm altaalla pituutta.
Olen tosin lukenut muualta että väh.100cm,mutta jos 150cm niin sitten ne pitääpi kai unohtaa.Haluan kuitenkin että tulevilla fisuillani oli mahdollisimman hyvä olla :)
Tietoa levisten altaan minimipituudesta on kyllä joka lähtöön. Itsekin löysin yhdestä kirjasta altaan pituudeksi 80 cm, kun taas toisaalla samassa kirjassa näitä suositeltiin 60-senttiseen altaaseen. :roll: Itselläni ei leviksiä ole, mutta olen nähnyt parven täysikasvuisia yksilöitä, eikä 150 cm ole miniminä tosiaankaan liikaa. Ne voisi korvata vaikkapa pienellä parvella katinkultamonneja.

Kardinaalitetroja voisi ottaa vaikka 30 kappaletta, niin näkyisikin jo. :)
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

Olen nyt hieman miettinyt kalastoa ja tulos on:

-lehtispariskunta
-2 naaraspartista
-n.30 kardinaalitetraa
-joitain monnisia

Olisiko jollakin jotain ehdotusta monnisista? Etsin sellaista joka ei lisäänny ja olisi mieluiten aika kestävä.
akvaariot jeejee
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Miksei saisi lisääntyä? Minusta on aina mukavaa, kun joku laji osoittaa viihtyvänsä kutemalla. :) Lehtikalojen seurassa poikasia tuskin jää ainakaan liikaa henkiin.

Kestävä monnislaji olisi ainakin kuparimonninen, mutta onhan noita melko helppohoitoisia peruslajeja vaikka kuinka.
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

7330 kirjoitti:Miksei saisi lisääntyä? Minusta on aina mukavaa, kun joku laji osoittaa viihtyvänsä kutemalla. :) Lehtikalojen seurassa poikasia tuskin jää ainakaan liikaa henkiin.

Kestävä monnislaji olisi ainakin kuparimonninen, mutta onhan noita melko helppohoitoisia peruslajeja vaikka kuinka.
No kyllä ne vähän saa lisääntyä mutta ei liiaksi asti. :)
akvaariot jeejee
llFiSull
Member
Member

Harvat monniset lisääntyvät ns. riesaksi asti kuten jotkut miljoonakalat.
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

Okei.
akvaariot jeejee
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Ja lehtikalat pitää huolen ettei monnisia pääse kehittymään... :roll:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

Olen nyt vieraillut erilaisilla nettisivuilla ja olen hankkinut hieman enemmän tietoa kalastosta.

Tälläistä kalastoa olen miettinyt:

-Lehtikalapariskunta

-30 kardinaalitetraa

-2 partisnaarasta

-X-määrä kuparimonnisia

-X-määrä pandamonnisia

-X-määrä helmimonnisia

Meneekö nuo monnislajit muiden kalojen kanssa ja onko liikaa eri lajeja? Haluaisin kuitenkin erilajisia monnisia että ei esim.pelkkiä kuparimonnisia.
Montako monnista kutakin lajia voisi ottaa,jos voi? :)
Ja saan sittenkin 250l tai 280l akvan,en 210l !
akvaariot jeejee
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

^Mitkä on isomman altaan mitat? :)
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

Drooms kirjoitti:^Mitkä on isomman altaan mitat? :)
En muista, mutta näin ne eläinkaupassa. Ne ovat varmaan ne ihan "perus" mitat. Katson mitat kun seuraavan kerran käyn kyseisessä eläinkaupassa. Ostan sen 280 l akvan, mitä isompi sitä parempi :)
akvaariot jeejee
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

Olen ajatellut myös kierteissarvikotiloita,niitä voisi ottaa muutaman,vai käykö muiden kanssa?Ne ovat aika kovia lisääntymään,mutta se olisi kivaa jos olisi sellaisia pieniä kotiloita akvassa :)
akvaariot jeejee
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Ota muutama kierteissarvikotilo, kyllä niitä aika pian on muutama kymmen tai muutama sata ;)
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

Joo.Mutta hei, kun toi akvaarion koko nousi 210 litrasta 280 litraan, niin montako kardinaalitetraa siihen voi laittaa? :)

Tätä kalastoa olen siis suunnittelut:

-lehtispariskunta
-30 kardinaalitetraa (voiko laittaa enemmänkin,esim.35?)
-2 naaraspartista
-pandamonnisia
-helmimonnisia
-kuparimonnisia
-muutama kierteissarvikotilo

Entäs noi monniset? Montako kappaletta niitä?
akvaariot jeejee
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hei, älä nyt pahastu, mutta valitse joko lehtikalat tai kardinaalitetrat, iso lehtikala saattaa pitää jopa isoja kardinaalitetroja ruokanaan. Kardinaalitetrojen kanssa sopisi yhteen vaikkapa ruoste- tai avainkirjoahvenpariskunta, kun lehtikalojen kanssa voisi laittaa esimerkiksi ruusutetroja.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
llFiSull
Member
Member

Taikka kiilakylkiä, tai niistä vähän kauniimpi muoto rusokiilakylki.
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

JukkaV kirjoitti:Hei, älä nyt pahastu, mutta valitse joko lehtikalat tai kardinaalitetrat, iso lehtikala saattaa pitää jopa isoja kardinaalitetroja ruokanaan. Kardinaalitetrojen kanssa sopisi yhteen vaikkapa ruoste- tai avainkirjoahvenpariskunta, kun lehtikalojen kanssa voisi laittaa esimerkiksi ruusutetroja.
No valitsen lehtikalat. Olen nähnyt tosi monissa kuvissa lehtikaloja ja kardinaalitetroja samassa akvaariossa,täällä aqua webissäkin. Pitää miettiä sitten jotain toisia tetroja,sillä niitä mä haluan.:)
akvaariot jeejee
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Itse 25 vuotta harrastaneena voin sanoa, että lehtikaloissa on niin kilttejä kuin petojakin. Upea laji se silti on. :)

Tässä valmis kalasto sinulle:

2 lehtikalaa
12 ruusutetraa
12 timanttitetraa
jokin erikoisempi partamonnipariskunta
12 monnista (vain yhtä lajia mieluiten)

Mitä tykkäisit?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

JukkaV kirjoitti:Itse 25 vuotta harrastaneena voin sanoa, että lehtikaloissa on niin kilttejä kuin petojakin. Upea laji se silti on. :)

Tässä valmis kalasto sinulle:

2 lehtikalaa
12 ruusutetraa
12 timanttitetraa
jokin erikoisempi partamonnipariskunta
12 monnista (vain yhtä lajia mieluiten)

Mitä tykkäisit?
Kuulostaa aika kivalta :)
Nuo ruusutetrat ja inkkarit ovat aika samannäköisiä, ja olen jo hieman kyllästynyt inkkareihin,joten enpä tiedä.
Tuo partispariskunta vähän epäilyttää, jos niitä poikasia alkaa tulemaan liiaksi asti, ja minulla on muuten 68l partisnaaras(niin,liian pienessä akvassa) , ja aion laittaa sen tuohon isompaan akvaan ja sille olisi kiva saada kaveriksi samanlainen naaraspartis(se siitä erikoisuudesta). Monnisista ottaisin helmimonniset. Entäs kierteiset,voiko niitä ottaa vielä?
akvaariot jeejee
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Rusutetrat ja inkkarit samannäköisiä? Samanmallisia ovat, mutta väri on ihan eri. Voit korvata toki nuo ruusutetrat esimerkiksi kirsikkatetroilla (8 kpl) tai keisaritetroilla (9 kpl). :)

Monta kertaa nuori partispoika näyttää tytöltä, jolloin tulee pariskunta ja sitä myöten vauvoja. Mutta miten olisi vaikkapa noitamonnipariskunta?
akvaario_girl
Starting Member
Starting Member

JukkaV kirjoitti:Rusutetrat ja inkkarit samannäköisiä? Samanmallisia ovat, mutta väri on ihan eri. Voit korvata toki nuo ruusutetrat esimerkiksi kirsikkatetroilla (8 kpl) tai keisaritetroilla (9 kpl). :)

Monta kertaa nuori partispoika näyttää tytöltä, jolloin tulee pariskunta ja sitä myöten vauvoja. Mutta miten olisi vaikkapa noitamonnipariskunta?
Ainakin yhen mun kaverin akvassa on inkkareita ja ruusutetroja,niitä ei voi melkein tunnistaa.

Partikseni on tyttö.Ja se on jo jotain 5 vuotta joten ei ole enää kovin nuori.Ja haluaisin laittaa sen siihen isompaan akvaan, koska on ollut melkein koko elinikänsä liian pienessä tilassa(Sain sen akvan mukana,en ole itse ostanu)
Noitamonneista,lisääntyykö ne helposti?
akvaariot jeejee
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”