Edelleen vihersamennus

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Marika_
Junior Member
Junior Member

Edelleen vihersamennus

Viesti Kirjoittaja Marika_ »

No nii vihersamnnus on kestänyt jo kaksi kuukautta. Tulee aina uudelleen vedenvaihtojen jälkeen. Olen kirjoittanut tästä asiasta palstalle useasti.

Nut tuli uudellainen juttu mieleen. Voisiko syynä olla kanto joka on läheisestä joesta. Oikeastaa kanto on osa puun kannon juurta. Kanto on ollut akvaariossa noin 3-4 kk. Vihersammennus ilmestyi kyllä silloin kun akvaarioon tuli 2x30w valastus. Ennen oli vain yksi loisteputki.

Kasvitkin voivat nykyään todella huonosti. Suurin osa on kuolemaisillaan. Ainut joka näyttää menestyvän on karva lehti ja aaltomiekkakasvi.
Näkyvyys akvaariossa on ehkä noin 20cm.

tietoja:

lämpötila: 25
nitriitti: 25
nitraatti: ennen vedenvaihtoa
gH: 6
Vetoisuus 120l
suodati JUWELIN suodatin (tuli mukana)
valaistus: 2x30W sylvania aquastar daylight
valastusaika: 6-8 tuntia

Hiilidioksidin levitys ja nestemmäinen lannoitus.
Vettä vaihdan 60l viikossa.
Hiilidioksidi ei mene altaaseen sillä korkki vuotaa koska en saa silikonia laitettua konnolla korkin päälle ja se rapisee pois.

Mitä silikoonia tuohon korkkiin voisi laittaa. Sellainen joka pysyisi. Minulla on käytössä nyt plastik baddinin silocone.
120l taistelussa, 40l kasvialtaana

http://kuvablogi.com/blog/2013/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Siis: tuliko sulla virhe? Onko akvassa nitriittiä 25?

Mikäli näin on niin allas ei ole vielä kypsä.
Kypsässä akvassa on ainoastaan nitraattia...

Itellä kesällä aurinko aiheuttaa yhteen akvaan vihreää pilkkulevää mutta nyt on kyse eri asiasta?
:roll:

Itelläni on 128-litrasessa 1 x 30 wattinen putki..ei mitään levää. Nyt vaihdoin uuden kalliin putken (jossa vielä että anti-algue) ja olin aavistavinani ensimmäisen viikon jälkeen piilevän ilmaantuneen altaaseen... [:I]
Viola & eläintarhantynkä
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Ootko kokeillu uusia putket? Johonkin toiseen valoon... Oon kuullu tuosta sylvania aquastarista et ei kovin hyvä olis.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Edelleen vihersamennus

Viesti Kirjoittaja NK »

Marika_ kirjoitti:Kasvitkin voivat nykyään todella huonosti. Suurin osa on kuolemaisillaan. Ainut joka näyttää menestyvän on karva lehti ja aaltomiekkakasvi.
Itse lähtisin tässä tilanteessa hoitamaan ensimmäisenä kasveja. Kun kasvit eivät kasva, jää leville runsaasti ravinteita käytettäväksi --> vihersamennus.

Käytätkö minkäänlaista pohjalannoitetta? Itse pistäisin tuonne pohjalannoitteet kasvien juurille, ja lopettaisin hetkeksi nestemäisen lannoitteen käytön. Nestemäisen lannoituksen voi ottaa käyttöön taas myöhemmin, kun pääset vihersamennuksesta eroon ja jos kasvit sitä vaativat.
Hiilidioksidi ei mene altaaseen sillä korkki vuotaa koska en saa silikonia laitettua konnolla korkin päälle ja se rapisee pois.
Minä ole porannut muovikorkkeihin niin tiukat reiät, että kun kumiletku siitä tungetaan läpi, se ei edes tarvitse silikonia. Eli hanki uudet korkit joihin poraat niin pienet reiät, että saat päästään teräväksi leikatun kumiletkun tungettua siitä juuri ja juuri läpi. Näin et edes tarvitse sitä silikonia.

Jos haluat edelleen käyttää silikonia, niin luulen ettei silikonimerkillä ole juuri väliä. Silikoni kuin silikoni rapisee pois jos se ei tartu. Ja se ei tartu esim. rasvaisiin pintoihin. Eli pyyhkäise puhtaaksi vaikka rasvanpoistoaineella tai lakkabensiinillä ne alueet joihin silikonia laitat, niin se voi auttaa.
Marika_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Marika_ »

Anteeksi anteeksi. Taas minä sekoitin tuon nitriitin ja nitraatin. Eli siis nitraatti ennen vedenvaihtoa.

Eli siis NO2:alle 0,3mg/l
NO3: n. 25

Juu olen miettinyt uusien putkien laittoa mutta kun ei oikein tiädä että mitä kokeilisin. Mietin myös että vahtaisin toisen sylviana putken joksikin muuksi.
Kuitenkin altaan värilämpötila on 20 000.Eli jotain keltasävyista kai pitäisi ottaa että tuo lukema hieman pienenisi. Minullla on kokoajan ollut sylviana putket.

Pohjalannoitetta en ole liiemmin käyttänyt. Kotona minulla on vielä muutama nappi seran pohjalannoite tabletteja. Millaista lannoitetta sinne kannattaisi laittaa? Menen viikolla kaupunkiin niin sieltä voisi jotain mukaan ottaa.
120l taistelussa, 40l kasvialtaana

http://kuvablogi.com/blog/2013/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sandr@
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sandr@ »

Tuosta hiilidioksidin tuottamisesta sen verran, että läpivienneistä saa pitävät polttoainesuodattimilla. Niitä saa tilattua esimerkiksi täältä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”