Vihreä argus (Scatophagus argus)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Vihreä argus (Scatophagus argus)

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Silmiini osui tuollainen, ja AH! On se HIENO! :D

Netistä löysin vain niukalti lontoonkielistä tietoutta, joten utelen täältä lisää. Onko kellään arguksia?

Nuorempana kuulemma elävät "laimeammassa" murtovedessä, kun taas aikuisilla yksilöillä veden suolapitoisuuden pitäisi lähennellä meriveden arvoja. Kuinka hankalaa suola-arvojen mittaaminen ja säätely on? itselläni ei ole lainkaan aiempaa kokemusta murtovesiakvaarioista.

Jostain olen kuullut, että murtovesiakvaarioksi ei sovi allas, jossa on metallikehykset. Onko näin? Kehys on vain koristekehys ylä- ja alareunassa, ei kosketuksissa veteen. Haittaako?
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ei ne kehykset haittaa jos ei ole kosketuksessa veteen, mutta kuten varmaan tiedät, niin sitä vettä läträtessä aina välillä jää läikkiä kehykseenkin, ja se kun siinä kuivuu ja siihen kasautuu suolan jäämiä, ja sitten jos ne suolan jäämät siitä tulee huiskautettua sinne altaaseen... Sitä on vaikeampi sanoa, miten suuria ongelmia siitä tulee.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
JS71
Starting Member
Starting Member

Arguskaloista?

Viesti Kirjoittaja JS71 »

Hainkin jo tuolta "muut kalat ja eliöt" osalta myös tietoa arguskaloista... Ehkä täältä löytyy enemmän asiantuntemusta?!

Minulla on parisen kuukautta 250 l:ssa murtovesiakvassa (kehyksetön) yhdessä pantteri/kasipallojen kanssa 3 kpl arguskaloja. Jopa pantteripallot väistävät...

Tiedän että saatan joutua hankkimaan isomman akvan mutta toistaiseksi nämä kaverit ovat pärjänneet aika mainosti vielä pienten pallokalojen kanssa. SeaLife:ssa, siis Lintsillä, näitä arguskaloja kuulemma näkee... hoitaja kuvaili "lautasen kokoisiksi lahnoiksi".

Tällä hetkellä minulla on 1 "punainen" Argus (noin 7 cm) ja 2 vihreää argusta (n 5 cm)... Isommalla kaverilla on komea oranssi otsa ja omega kuvio muut ovat vihertävän ruskean pilkullisia. Ovat sopuisasti muuten yhdessä mutta ruoka-aikana isompi mielellään muistuttaa pienempiä arvojärjestyksestä.

Sanoisin lyhyen kokemuksen perusteella että vilkkaita, rohkeita ja uteliaita kaloja -välillä tuntuu että pallojen ja argusten kanssa akva on vähän liiankin (hermostuttavan) eloisa...

Ruokinnan suorittaminen tasapäisesti ilman että pantterit ahmivat kaiken aiheutti aluksi päänvaivaa mutta nyt sekin onnistuu koht ok kun ruokkii eri päädyistä akvaariota ja vähän eri ruualla (jotteivat kaikki kisaile samasta survarista), ilmeisesti jonkinlainen arvojärjestyskin on jo muotoutunut. Onneksi argukset syövät myös sellaista ruokaa joka ei palloille maistu ja tällä välttää lihottamasta liikaa palloja.... Argukset ovat lähes kaikkiruokaisia (lähinnä kasvissyöjä) -välillä tarjoan tuoretta kurkkua yms. ja hyvin kelpaa.

Olen halunnut laittaa akvaan aitoja kantoja ja jaavansaniaista ja ainakin toistaiseksi (nyt siis jo muutaman kuukauden) saniaiset ovat pärjänneet kohtuullisesti. Nykyisen murtovesiakvan ainoa huono puoli on että kannot värjäävät vettä hyvin nopeasti murtovedessä ruskehtavaksi -toisaalta kun muutenkin vaihdan n 50 % vettä kerran viikossa ei tämä ole mikään älytön ongelma vaan näillä vedenvaihdoilla vesi pysyy kirkkaana. Ulkosuodattimen lisäksi olen ajatellut kyllä hankkia myös tehokkaan sisäsuodattimen sillä molemmat kalat ovat aika sottaisia.

Perustiedot olen jollakin tasolla näsitä veijareista selvittänyt, mutta kertokaa nyt ihmeessä jos teillä on lisää käytännön kokemusta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”