Postitorvikotilot ja pH:n laskeminen + muut tappokeinot
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Wyrda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Postitorvikotilot ja pH:n laskeminen + muut tappokeinot
Nyt on kolme postitorvea bongattu (onneksi vasta näin vähän) ja haluan päästä niistä täysin eroon ennen kuin ne lisääntyvät enemmän. Inhoan kotiloita koko sydämestäni ja en todellakaan halua koskeakkaan akvaarion sisäpuoleen ennen kuin ne ja muut miniötskät ovat poissa.
Mikä tehokkain tapa tappaa kotilot? Mistä sitä Contra Ichiä saa, kun tuolla yhdessä aiheessa sitä kovasti kehuttiin? Entä flubenol jne?
Sitten tuli mieleeni pH:n laskeminen erittäin alas (juu, akvaariossa ei ole kaloja)
1. Miten alas pH kotiloiden tappamiseksi?
2. Tappaako myös kasvit, tai onko muuten tuhoon tuomittu idea?
3. Miten kauan pH:n pitää olla alhaalla?
4. Kuolevatko munatkin? (Jos eivät, pH:n pitänee olla aika kauan alhaalla että kuoriutuvat kotilot kuolevat niin että lopulta ei ole enää yhtään kotiloita jäljellä)
5. Millä aineella operaatio kannattaa tehdä?
Ja nyt kun tuli mieleeni, kasvien juurissa oli jokin aika sitten läpinäkyvää limaa johon hiekka tarttui. Olivatko ne kotiloiden munia vai mitä?
Ja kyllä, saatan olla mielipuoli noiden kotiloiden suhteen. Mutta ei keskustella nyt siitä.
Mikä tehokkain tapa tappaa kotilot? Mistä sitä Contra Ichiä saa, kun tuolla yhdessä aiheessa sitä kovasti kehuttiin? Entä flubenol jne?
Sitten tuli mieleeni pH:n laskeminen erittäin alas (juu, akvaariossa ei ole kaloja)
1. Miten alas pH kotiloiden tappamiseksi?
2. Tappaako myös kasvit, tai onko muuten tuhoon tuomittu idea?
3. Miten kauan pH:n pitää olla alhaalla?
4. Kuolevatko munatkin? (Jos eivät, pH:n pitänee olla aika kauan alhaalla että kuoriutuvat kotilot kuolevat niin että lopulta ei ole enää yhtään kotiloita jäljellä)
5. Millä aineella operaatio kannattaa tehdä?
Ja nyt kun tuli mieleeni, kasvien juurissa oli jokin aika sitten läpinäkyvää limaa johon hiekka tarttui. Olivatko ne kotiloiden munia vai mitä?
Ja kyllä, saatan olla mielipuoli noiden kotiloiden suhteen. Mutta ei keskustella nyt siitä.
-
Kiiki74
- Senior Member

Itse käytin Flubenolia (akvaariokauppiaan suosituksesta). Tilanne on sen jälkeen se, että ei muuten yksikään kotilo enää elä altaassa. Kuukausienkin jälkeen (nykyään) löytyy välillä kotiloiden kuoria, valkoiseksi muuttuneina. Flubenol mahdollisesti jää pohjahiekkaan, ajasta ei ole tietoa. Mutta mikään selkärangaton todennäköisesti altaassa ei pärjää. Kalat ovat voineet ihan ok minulla, mutta useat sanovat, että kalat saavat Flubenolista sisäelinvaurioita. Riskaapelia puuhaa sitten kenties.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
-
irkku82
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAY
Parastapa saada kotilot pois on joko nyppiä käsin ne pois tai kotiloansoilla. Kotiloansoiksi käy vaikkapa viipale kurkkua pohjalle, jonka sitten nostaa pois kun kotilot on syömässä. Myrkyistä tai muista systeemeistä kuten mainitsemastasi pH:n laskusta minulla ei ole kokemusta. Mietityttää vain tuo pH:n laskeminen jos altaassa on muitakin asukkeja (kaloja), että onko kovinkaan kannataavaa siihen ryhtyä. pH:n saa ales esim. jos tuuppaa hiilidioksiidia liikaa altaaseen.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Mahdollisesti kierteiskotiloiden hankinta voisi auttaa. Ovat sinänsä hyödyksi, pöyhivät pohjaa ja pysyvät poissa näkyvistä, ja toisaalta kilpailevat samassa "ekologisessa lokerossa" postitorveloiden kanssa joten voi tulla ihan luonnollinen sukupuutto vastaan.
Kotilomyrkyt kyseenalaisia.
Kotilomyrkyt kyseenalaisia.
Minä juon nyt kahvia!
-
Thomas29Hki
- Member

Warmin tapa millä varmasti lähtevät on seuraava:
Altaan kalasto toiseen altaaseen, kasvit isoon saaviin johon kotilomyrkkyä. Tämä kuuri uusittava, jos on havaittavissa kotiloita eli karanteeni kotiloilla 1-2 viikosta eteenpäin. Akvaarion täysi desifiointi, hiekat vaihtoon eli uudet pohjahiekat tilalle. Somisteet: kivet ja kannot ainakin viikoksi kuivumaan ja kuumalla vedellä käsittely. Suodatin kuivumaan viikoksi, koska kotilot yleisesti asustavat ulkosuodattimessa tai sisäsuodattimen vanuissa. Eivät häviä muuten kuin suodatinmateriaalin täysi kuivatus. Jos on mattosuodatin niin pääsee helpommalla vaihtamalla koko suodatinlevyn.
Rankka toimenpide, mutta viidestä altaasta kohta neljästä on näin tapettu postitorvikotilot. Mikään nyppiminen tai kotiloansat eivät näiden kotiloiden kohdalla tehoa. Pesiytyvät yleensä suodattimiin joissa pääsevät esteettä lisääntymään.
Olen toki kuullut kotilomyrkkyjenkin käytöstä että eivät olisi kaloja vahingoittaneet, mutta itse en lähde ainakaan monen sadan euron fisujen kanssa niillä kokeilemaan. Vaihto ehtona kalojen siirto siis toiseen altaaseen kemiallisen taistelun aikana. Heikot kasvit saattavat menehtyä, mutta omien kokemuksien perusteella ainakin miekkakasvit jne. ovat selviytyneet kovasta kuurista. Flubenol sekä Sera snailpur 50 ml kuurit ovat kuulemma tehonneet kotiloiden tuhoamiseen.
Altaan kalasto toiseen altaaseen, kasvit isoon saaviin johon kotilomyrkkyä. Tämä kuuri uusittava, jos on havaittavissa kotiloita eli karanteeni kotiloilla 1-2 viikosta eteenpäin. Akvaarion täysi desifiointi, hiekat vaihtoon eli uudet pohjahiekat tilalle. Somisteet: kivet ja kannot ainakin viikoksi kuivumaan ja kuumalla vedellä käsittely. Suodatin kuivumaan viikoksi, koska kotilot yleisesti asustavat ulkosuodattimessa tai sisäsuodattimen vanuissa. Eivät häviä muuten kuin suodatinmateriaalin täysi kuivatus. Jos on mattosuodatin niin pääsee helpommalla vaihtamalla koko suodatinlevyn.
Rankka toimenpide, mutta viidestä altaasta kohta neljästä on näin tapettu postitorvikotilot. Mikään nyppiminen tai kotiloansat eivät näiden kotiloiden kohdalla tehoa. Pesiytyvät yleensä suodattimiin joissa pääsevät esteettä lisääntymään.
Olen toki kuullut kotilomyrkkyjenkin käytöstä että eivät olisi kaloja vahingoittaneet, mutta itse en lähde ainakaan monen sadan euron fisujen kanssa niillä kokeilemaan. Vaihto ehtona kalojen siirto siis toiseen altaaseen kemiallisen taistelun aikana. Heikot kasvit saattavat menehtyä, mutta omien kokemuksien perusteella ainakin miekkakasvit jne. ovat selviytyneet kovasta kuurista. Flubenol sekä Sera snailpur 50 ml kuurit ovat kuulemma tehonneet kotiloiden tuhoamiseen.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Jos varmasti halut aina ja ikuisesti pitää kaikki kotilot pois altaista niin myrkkyä kehiin. Seuraa tarkasti vaan ohjeita ja toivo että herkimmätkin kalat(kasvit kestää kuurin. Selkärangattomat menehtyvät varmasti, joten myrkytettyyn altaaseen ei ihan pieneen toviin kannata hankkia esim. sukarapuja.
pH:n lasku ajatuksena pidemmän päälle voisi toimi, muistaakseni kuitenkin JustinSan piti triops-projektissaan kierteisiä akkuvedessä eivätkä kuolleet mokomat siihenkään.
pH:n lasku ajatuksena pidemmän päälle voisi toimi, muistaakseni kuitenkin JustinSan piti triops-projektissaan kierteisiä akkuvedessä eivätkä kuolleet mokomat siihenkään.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
Thomas29Hki
- Member

Adrianna kirjoitti:pH:n lasku ajatuksena pidemmän päälle voisi toimi, muistaakseni kuitenkin JustinSan piti triops-projektissaan kierteisiä akkuvedessä eivätkä kuolleet mokomat siihenkään.
Kokeiltu on eikä ole vaikuttanut millään tavalla kotiloiden lisääntymiseen. Altaan pH on kieppunut pitkään 6.0 pinnassa eikä mitään vaikutusta. Myöskään kalojen ruokinnalla ei ole merkitystä. Jos ei ole kalan jätöksiä tai kalanruokaa syötävänä syövät kasvit.
Ainoa keino perustaa allas uudestaan. (Luomu)
Tai sitten kemiallinen sodankäynti. (Kemiallinen sota)
-
jokelamaniac
- Advanced Member

-
Viola
- Advanced Member

- Viesti:
Murheet ne on kullakin: toisilla liikaa kotiloita ja mulla ei yhtään!
Kaikki kierteiset ovat kupsahtaneet kun on erittäin pehmeä vesi Gh ja Kh noin 3 sekä kaivosta tulevan veden pH 6.5. Kaikenlisäksi hyvin humushappopitoista mikä ilmenee veden värissä: ruskehtavaa...eli lähinnä paljon mangaania.
Ei menesty kierteiset, eivät muut kotilot ja leväkatkatkin ovat kuukahtaneet.
Eipä kyllä kasva levätkään, ainoa levä mikä yritää pinnistellä on piilevä ja kesällä poikasakvassa viherpilkku- ja sinilevä. Olen vähentänyt ruokintaa: nyt ei ole mitään leviäkään.
Vesi on siis akvavetenä loistavaa: taistot ja monniset menestyvät ja noiden poikaset viihtyvät. Kuitenkin on turha yrittää istuttaa enää kierteisiä kun vesi ei sovi niille. Noista riemastuttavista rapusistakin olen suosiolla luopunut.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
"Kaikenmaailman öttiöiset" viittaavat kalojen liikaruokintaan...
Kaikki kierteiset ovat kupsahtaneet kun on erittäin pehmeä vesi Gh ja Kh noin 3 sekä kaivosta tulevan veden pH 6.5. Kaikenlisäksi hyvin humushappopitoista mikä ilmenee veden värissä: ruskehtavaa...eli lähinnä paljon mangaania.
Ei menesty kierteiset, eivät muut kotilot ja leväkatkatkin ovat kuukahtaneet.
Eipä kyllä kasva levätkään, ainoa levä mikä yritää pinnistellä on piilevä ja kesällä poikasakvassa viherpilkku- ja sinilevä. Olen vähentänyt ruokintaa: nyt ei ole mitään leviäkään.
Vesi on siis akvavetenä loistavaa: taistot ja monniset menestyvät ja noiden poikaset viihtyvät. Kuitenkin on turha yrittää istuttaa enää kierteisiä kun vesi ei sovi niille. Noista riemastuttavista rapusistakin olen suosiolla luopunut.
"Kaikenmaailman öttiöiset" viittaavat kalojen liikaruokintaan...
Viola & eläintarhantynkä
-
jokelamaniac
- Advanced Member

-
Kiiki74
- Senior Member

Itse ostin tosiaan niitä Flubenolin tabletteja, mitkä ovat koirien matolääkkeeksi. Paketissa oli muistaakseni 6 tablettia. Makso alle 10 euroa (muistaakseni). Yksi tabletti on liikaa 63litraan. Ohje minkä itse akvaariokaupasta sain oli 1 tabletti 100 litraa kohti. Eli varmaan puolikas tabu olisi sulle ihan ok. Tabletti pitää liuottaa veteen. Itse liuotin tabletin veteen sormieni välissä hieroskellen. Vesi sameni, mutta selkeytyi päivässä.Wyrda kirjoitti:Katson miten noita kotiloita ilmeistyy, jos tulee vielä vähänkin enemmän niin apteekkiin hommaamaan flubenolia. Onko se yksi tabletti liikaa 63-litraiseen? Vai pitääkö alkaa paloittelemaan?
Niin, ja paljonko Flubenol-paketilla on yleensä hintaa?
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.