AquaSafe
- Poistaa kloorin ja tehtaan selvityksen mukaan myös klooriamiinia
- Neutraloi raskasmetallit mm. kuparin, sinkin, lyijyn, kadmiumin ja raudan (ei kuitenkaan kasviravinteiden sidotussa gelatiinimuodossa olevaa rautaa).
- Vahva limakalvosuoja ja B-vitamiinit parantavat kalojen vastustuskykyä, vähentävät stressiä ja nopeuttavat haavojen/limakalvovaurioiden paranemista.
- Lisää veteen tiettyjä luonnon vesissä esiintyviä aineita.
- Nopeuttaa nitrifikaatiobakteeriston kasvua/kannan palautumista. (Muodostaa selektiivisen pinnan)
Mikä tätä akvaariota vaivaa?
Valvoja: Moderaattorit
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Seuraava teksti kopioitu Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilta:
-
Taju
- Advanced Member

Tätä on kahta versiota myynnissä. Uudempi sitoo kloramiinia, vanha ei sitä tee. Kumpaakin on käsittääkseni toistaiseksi kaupan hyllyillä.
Mutta riittoisampia ovat ainakin nämä toiset vaihtoehdot, samalla hinnalla saa litkua 3000:n tai 4000 litraan merkistä riippuen, kuin AquaSafea .. 500 litraan.
(Vängätä täytyy...
)
Mutta riittoisampia ovat ainakin nämä toiset vaihtoehdot, samalla hinnalla saa litkua 3000:n tai 4000 litraan merkistä riippuen, kuin AquaSafea .. 500 litraan.
(Vängätä täytyy...
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Kylläpäs oletkin antanut paljon ruokaa, 2x 1/2 tl päivässä +pohja tapuja. 1 teelusikkahan on noin 5ml (riippuen lusikasta).
Itse annan 0.5ml (siis puoliskan 1ml maustelusikallisen) kerran päivässä ja syöjinä on 2 loistokääpiöahventa, 6 safiiritetraa, 3 inkkaria muistuttavaa tetraa, 10 kardinaalitetraa ja levis näille lisäksi 3 pohjatapua päivässä, joita syövät tetrat ja levis sekä 5 sysievämonnista.
Sama määrä menee 16 kääpiörasboralle, 10 nuolimonniselle, 9 kääpiömonniselle ja 6 marmorimonniselle (nämä toki tosi pieniä verrattuna sun kaloihisi), näille sukaravuille lisäksi 1 tapu päivässä. Pienempi määrä menee 6 seeprakallalle, taistolle ja kääpiörihmalle, tänne myös 2-3 tapua 12 piikkisilmälle sekä rihmoille.
Sinun kaloillesi antaisin 1/4 - 1/2 ml päivässä hiutaleita. Huomaa myös, että jotkin pohjataput kuormittavat vettä enemmän, kuten katkarapupelletit (ainakin mulla nousee nitraatti reippaasti, jos katkarapupellettäjä annan 5-6 kertaa viikossa kuin 1-2 viikossa). Muista myös pitää paasto päivä joka viikko, vaikka sunnuntaisin.
Itse annan 0.5ml (siis puoliskan 1ml maustelusikallisen) kerran päivässä ja syöjinä on 2 loistokääpiöahventa, 6 safiiritetraa, 3 inkkaria muistuttavaa tetraa, 10 kardinaalitetraa ja levis näille lisäksi 3 pohjatapua päivässä, joita syövät tetrat ja levis sekä 5 sysievämonnista.
Sama määrä menee 16 kääpiörasboralle, 10 nuolimonniselle, 9 kääpiömonniselle ja 6 marmorimonniselle (nämä toki tosi pieniä verrattuna sun kaloihisi), näille sukaravuille lisäksi 1 tapu päivässä. Pienempi määrä menee 6 seeprakallalle, taistolle ja kääpiörihmalle, tänne myös 2-3 tapua 12 piikkisilmälle sekä rihmoille.
Sinun kaloillesi antaisin 1/4 - 1/2 ml päivässä hiutaleita. Huomaa myös, että jotkin pohjataput kuormittavat vettä enemmän, kuten katkarapupelletit (ainakin mulla nousee nitraatti reippaasti, jos katkarapupellettäjä annan 5-6 kertaa viikossa kuin 1-2 viikossa). Muista myös pitää paasto päivä joka viikko, vaikka sunnuntaisin.
-
scareface
- Junior Member

Kiitoksi kaikille suuresti avusta!
Nyt olen vaihdellut vettä joka päivä. Siis pe ja la
Mittaillut olen myös. Varmuudeksi ennen veden vaihtoa ja veden vaihdon jälkeen
Ei siitä varmasti haittaa voi olla.
Tein testit juuri äsken.
Nitriitit= 0.7mg/l
Nitraatit = 10mg/l
Nämä siis ennen veden vaihtoa.
Mittaan uudestaan veden vaihdon jälkeen.
Akvaariosta olen poistanut eilen partamonneja. Nyt on kaksi jäljellä.
Ajattelin hölmönä, että jätän uroksen. Ei ole vielä lisääntyneet.
No, eilen kun niitä noukin akvaariosta, pöllähti lauma pieniä partamonneja.
Suuri osa niistä on syöty kylläkin nyt. Platyt hoitivat sen homman.
En tiedä onko pikkuisia vielä jäljellä, uros vahtii kovasti piilopaikkaa kyllä. Ei ole poistunut sieltä moneen päivään. En ole ainakaan nähnyt.
Poistin myös kaikki loput mustamollit, koska näyttivät aika huonokuntoisilta. Muutama niistä oli kutistunut puoleen, evät repaleisia ja yhdellä havaitsin pilkkuja.
Osaako joku sanoa missä vaiheessa voi uusia kaloja ajatella akvaarioon?
Vielä ei ilmeisesti kannata?
Platy naaras alkaa olla aika onnettoman oloinen. Luulin ostaneeni kaksi urosta ja neljä naarasta. Nyt olen kuitenkin todennut että minulla on tällä hetkellä 4 urosta ja yksi naaras! Yksi uros kuoli viime viikolla.
Mutta nyt aamupalalle ja vedenvaihtoon.
Kalat jää ilman ruokaa tänään
Ja kiitos suuri myös ruoka vinkeistä! Olen tosissani ajatellut, että en anna liikaa ruokaa. Hyvä että selvisi.
Parempi myöhään kun ei milloinkaan

----------------------
Tuosta vedenparannusaineesta vielä..
Tetran Aguosafea olen siis käyttänyt, mutta tuttuni neuvosta olen jo ostanut Waterlife Haloexia.
Siihen siirryn kyllä tästä lähtien. Jo ihan hinnankin vuoksi.
Olen kuullut nyt kahdelta akvaarioliikkeen omistajalta sekä yhdeltä tutultani pelkkää huonoa Tetrasta. En tiedä onko makuasioita vai onko tuotteet oikeasti huonompia.
Nyt olen vaihdellut vettä joka päivä. Siis pe ja la
Mittaillut olen myös. Varmuudeksi ennen veden vaihtoa ja veden vaihdon jälkeen
Tein testit juuri äsken.
Nitriitit= 0.7mg/l
Nitraatit = 10mg/l
Nämä siis ennen veden vaihtoa.
Mittaan uudestaan veden vaihdon jälkeen.
Akvaariosta olen poistanut eilen partamonneja. Nyt on kaksi jäljellä.
Ajattelin hölmönä, että jätän uroksen. Ei ole vielä lisääntyneet.
No, eilen kun niitä noukin akvaariosta, pöllähti lauma pieniä partamonneja.
Suuri osa niistä on syöty kylläkin nyt. Platyt hoitivat sen homman.
En tiedä onko pikkuisia vielä jäljellä, uros vahtii kovasti piilopaikkaa kyllä. Ei ole poistunut sieltä moneen päivään. En ole ainakaan nähnyt.
Poistin myös kaikki loput mustamollit, koska näyttivät aika huonokuntoisilta. Muutama niistä oli kutistunut puoleen, evät repaleisia ja yhdellä havaitsin pilkkuja.
Osaako joku sanoa missä vaiheessa voi uusia kaloja ajatella akvaarioon?
Vielä ei ilmeisesti kannata?
Platy naaras alkaa olla aika onnettoman oloinen. Luulin ostaneeni kaksi urosta ja neljä naarasta. Nyt olen kuitenkin todennut että minulla on tällä hetkellä 4 urosta ja yksi naaras! Yksi uros kuoli viime viikolla.
Mutta nyt aamupalalle ja vedenvaihtoon.
Kalat jää ilman ruokaa tänään
Parempi myöhään kun ei milloinkaan
----------------------
Tuosta vedenparannusaineesta vielä..
Tetran Aguosafea olen siis käyttänyt, mutta tuttuni neuvosta olen jo ostanut Waterlife Haloexia.
Siihen siirryn kyllä tästä lähtien. Jo ihan hinnankin vuoksi.
Olen kuullut nyt kahdelta akvaarioliikkeen omistajalta sekä yhdeltä tutultani pelkkää huonoa Tetrasta. En tiedä onko makuasioita vai onko tuotteet oikeasti huonompia.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
No Tetran SafeStart nyt ainakin näyttää olevan (en ole vielä testannut) ainoa Euroopassa myynnissä oleva kypsytysbakteeritiiviste, joka sisältämiensä Nitrospira-bakteerien avulla toimii.
Erästä toisen valmistajan vastaavaa tuotetta testasin jo se kyllä hitaasti hapettaa ammoniumia nitriitiksi, mutta siihen tuntuu homma sitten jäävän (tai jatkuvan tosi hitaasti).
Keväällä testaan muutamia muitakin.
SafeStartin ainoa hyvä vaihtoehto taitaa olla vain Amerikassa myynnissä oleva Biospira.
Erästä toisen valmistajan vastaavaa tuotetta testasin jo se kyllä hitaasti hapettaa ammoniumia nitriitiksi, mutta siihen tuntuu homma sitten jäävän (tai jatkuvan tosi hitaasti).
Keväällä testaan muutamia muitakin.
SafeStartin ainoa hyvä vaihtoehto taitaa olla vain Amerikassa myynnissä oleva Biospira.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
lafe
- Advanced Member

- Viesti:
Ei kannata hankkia uusia kaloja ennen kuin akvaariosi on kypsynyt nykyiselle kalastolle ja olet todennut kaikki kalat terveennäköisiksi. Sekä kannattaisi varmaan pikkuhiljaa säätää arvot hammaskarpeille sopiviksi, jotakin ehkä keskikovaa vettä ne varmaan halajavat. Sitten kun kypsyys ja halutut vesiarvot on saavutettu, on vasta aika uusien kalojen. 
Maltti on valttia kypsytyksessä, eritoten kalallisessa kun niitä arvoja täytyy seurata tiiviimmin ja vettä vaihtaa usein jos nitriittiä ilmestyy!
Maltti on valttia kypsytyksessä, eritoten kalallisessa kun niitä arvoja täytyy seurata tiiviimmin ja vettä vaihtaa usein jos nitriittiä ilmestyy!
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä tuossa vaiheessa kypsyttäisin suodattimen erikseen. Se sitten akvaarioon pantuna äkkiä hapettaisi ammoniumin ja nitriiitin.
Miltään kaupallisesta sisäsuodattimelta sitä on turha hyvää biologista suodatusta odottaa. Ne kun ovat terkoitetut lähinnä mekaaniseen suodatukseen.
Tämäkin on testattavissa ammoniumkokeella. Erilliseen astiaan akvaarion vettä, sisäsuodatin ja ammoniumia. Siten voikin hapettumisnopeuden eli biologisen suodatustehon mitata.
Miltään kaupallisesta sisäsuodattimelta sitä on turha hyvää biologista suodatusta odottaa. Ne kun ovat terkoitetut lähinnä mekaaniseen suodatukseen.
Tämäkin on testattavissa ammoniumkokeella. Erilliseen astiaan akvaarion vettä, sisäsuodatin ja ammoniumia. Siten voikin hapettumisnopeuden eli biologisen suodatustehon mitata.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
-
Helinä79
- Senior Member

Pilkkuja mollilla? Silloin on aihetta lääkitä nykyinen kalasto pilkkutautilääkkeellä ennen kuin hommaat uusia kaloja, vaikka oletkin hankkiutunut pilkullisesta eroon(lääkettä saat kaikista akvaarioliikkeistä kun vaan kysyt nimenomaan pilkkutautiin tarkoitettua valmistetta).
Muutenhan sulla on hommat hyvin hallinnassa, jatkat vain samaan malliin kunnes saat nitriitit nolliin ja hankkiudut eroon myös pikkupartiksista. Lääkityksen jälkeen voit hankkia pari uutta naarasta tuohon porukkaan ja tutustua sitten rauhassa altaan toimintaan ja kalojen ruokkimiseen.
Muutenhan sulla on hommat hyvin hallinnassa, jatkat vain samaan malliin kunnes saat nitriitit nolliin ja hankkiudut eroon myös pikkupartiksista. Lääkityksen jälkeen voit hankkia pari uutta naarasta tuohon porukkaan ja tutustua sitten rauhassa altaan toimintaan ja kalojen ruokkimiseen.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
-
scareface
- Junior Member

Pilkkutautia on ilmennyt jo ennen tätä ja hoidettu tuloksettomana.
Itse arvelisin kyllä sen myös johtuvat huonoista vesioloista.
Eli päättelin itse näin:
- ensin vesiolot paremmaksi
- sitten pilkkutauti lääkitys
Vai olenko ihan väärässä??
Lääkkeenä on kokeiltu Tetra Medican ( en muista nimeä) ja sitten jotain jonka nimeä en tiedä. Sain eräästä akvaarioliikkeestä "tiskin alta".
Nuo ei kumpikaan tepsineet. Nyt sain toisesta akvaarioliikkeestä Zoolek merkkistä Green ichtio nimistä ( en ole varma onko tuo se nimi, purkissa ainakin lukee niin).
Sitä olen laittanut kerran ja sitten alkoikin tämä "veden parannus" operaatio.
Pikku partikset on tainnut hoitaa jo nuo platyt, koska uroskin on tänään liikkunut enemmän ja päästänyt naaraan piilopaikkaan.
Itse arvelisin kyllä sen myös johtuvat huonoista vesioloista.
Eli päättelin itse näin:
- ensin vesiolot paremmaksi
- sitten pilkkutauti lääkitys
Vai olenko ihan väärässä??
Lääkkeenä on kokeiltu Tetra Medican ( en muista nimeä) ja sitten jotain jonka nimeä en tiedä. Sain eräästä akvaarioliikkeestä "tiskin alta".
Nuo ei kumpikaan tepsineet. Nyt sain toisesta akvaarioliikkeestä Zoolek merkkistä Green ichtio nimistä ( en ole varma onko tuo se nimi, purkissa ainakin lukee niin).
Sitä olen laittanut kerran ja sitten alkoikin tämä "veden parannus" operaatio.
Pikku partikset on tainnut hoitaa jo nuo platyt, koska uroskin on tänään liikkunut enemmän ja päästänyt naaraan piilopaikkaan.
-
Helinä79
- Senior Member

Joo, ihan oikein ajateltu, minun mietteet luisti vähän liian liukkaasti. Eli hyvät vesiolot auttavat tietysti ylläpitämään vastustuskykyä. Sitten kun saat nuo arvot täsmäämään, lääkitse kalasi ja sitten vasta uusia kaloja, kun olet varma että kaikki on kunnossa.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
-
Helinä79
- Senior Member

Suosittelen korjaamaan nuo poikaset paremmille uimavesille ennen sukukypsyysikää... Mutta nuo arvothan alkaa jo näyttää paljon paremmilta. Nyt vain jatkat vedenvaihtoja säännöllisesti, niin hyvä tulee.
Ja tuosta viikottaisesta paastopäivästä vielä, että se käsittääkseni kannattaisi ajoittaa samoihin viikottaisen vedenvaihtopäivän kanssa. Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää. Korjatkaa viisaammat, jos olen hakoteillä!
Jos muuten toimitat niitä partiksia sinne akvaariokauppaan, kysäise josko antaisivat sulle samalla sieltä muutamia kierteissarvikotiloita pohjahiekan talonmiehiksi.
Jos muuten toimitat niitä partiksia sinne akvaariokauppaan, kysäise josko antaisivat sulle samalla sieltä muutamia kierteissarvikotiloita pohjahiekan talonmiehiksi.
Kannattaa myös miettiä kalaston vaihtamista, noi synnyttävät hammaskarpit kun ei kuitenkaan oikeasti ole mitään helppoja aloittelijan kaloja. Ehkä Saksassa ja muualla euroopassa, missä vesi on valmiiksi keskikovaa/kovaa ja emäksistä. Täällä meillä vesi on kuitenkin pehmeää ja hapanta lähes koko maassa, jolloin sellaiseen veteen soveltuvat peruskalat (yleisimmät tetrat, barbit, rasborat, monniset jne) ovat niitä helppoja aloittelijan kaloja.
Kaiken lisäksi kaukoidässä kasvatetut kalat ovat hyvinkin todennäköisesti sukurutsattuja (ainakin synnyttävien kohdalla, jolloin saadaan puhtaita värilinjoja), suolassa kasvatettuja sekä antibiooteilla lääkittyjä varmuuden vuoksi (mikä siis saattaa heikentää kalojen vastustus kykyä). Näin ollen synnyttävät eivät ole kovinkaan terveitä, sairastuvat muita useammin pilkkutautiin, vesipöhöön ja bakteeritulehduksiin, vaativat suolan lisäystä jne.
Eli mieti haluatko joka vedenvaihdon aikana lisätä veteen kipsiä, jotta kokonaiskovuus olisi ainakin 15 dGH:ta. Tämä taas karsii paljon muita vaihtoehtoja pois altaastasi. Ja oma henk.koht. mielipide synnyttävistä: ovat mielestäni rumia ja tylsiä vaikkapa tetroihin verrattuna.
Kaiken lisäksi kaukoidässä kasvatetut kalat ovat hyvinkin todennäköisesti sukurutsattuja (ainakin synnyttävien kohdalla, jolloin saadaan puhtaita värilinjoja), suolassa kasvatettuja sekä antibiooteilla lääkittyjä varmuuden vuoksi (mikä siis saattaa heikentää kalojen vastustus kykyä). Näin ollen synnyttävät eivät ole kovinkaan terveitä, sairastuvat muita useammin pilkkutautiin, vesipöhöön ja bakteeritulehduksiin, vaativat suolan lisäystä jne.
Eli mieti haluatko joka vedenvaihdon aikana lisätä veteen kipsiä, jotta kokonaiskovuus olisi ainakin 15 dGH:ta. Tämä taas karsii paljon muita vaihtoehtoja pois altaastasi. Ja oma henk.koht. mielipide synnyttävistä: ovat mielestäni rumia ja tylsiä vaikkapa tetroihin verrattuna.
-
scareface
- Junior Member

Kalastoa olen kyllä vaihtamassa. Tänään lähtevät kaksi aikuista partista ja heidän n 20 jälkeläistä uuteen kotiin.
Platyt lähtevät myös jossain vaiheessa. Täytyy tänään tiedustella uutta kotia parista akvaario liikkeestä.
Albiinomonnisen jätän ja mietinnän alla on, jos jättäisin yhden pikku partiksen kasvamaan.
Hammaskarppeja tuskin enään otan. Lähinnä tuon poikas määrän vuoksi
Platyt lähtevät myös jossain vaiheessa. Täytyy tänään tiedustella uutta kotia parista akvaario liikkeestä.
Albiinomonnisen jätän ja mietinnän alla on, jos jättäisin yhden pikku partiksen kasvamaan.
Hammaskarppeja tuskin enään otan. Lähinnä tuon poikas määrän vuoksi
-
scareface
- Junior Member

Partikset lähtivät eilen uuteen kotiin.
Mitä mieltä olette, voinko jo käydä hakemassa uutta kalastoa akvaarioon vai olisiko syytä odottaa vielä?
7.12. mitattuna:
NO2 :0.4
NO3 : 5
8.12 mitattuna:
NO2: 0.4
ja vedenvaihdon jälkeen mitattuna samana päivänä
NO2: 0.2
NO3: 0-5 ( en oikein osannut väriä tulkita)
ja tänään 9.12 mitattuna
Platyt lähtevät tänään myös.
Mitä mieltä olette, voinko jo käydä hakemassa uutta kalastoa akvaarioon vai olisiko syytä odottaa vielä?
7.12. mitattuna:
NO2 :0.4
8.12 mitattuna:
ja vedenvaihdon jälkeen mitattuna samana päivänä
NO2: 0.2
NO3: 0-5 ( en oikein osannut väriä tulkita)
ja tänään 9.12 mitattuna
Platyt lähtevät tänään myös.