160 litraiseen ympäristöä ja kaloja...
Valvoja: Moderaattorit
160 litraiseen ympäristöä ja kaloja...
Hei, löysin halvan 160 litraisen akvaarion ja no, se oli "ihan pakko saada". Silmät kiiluen rahtasin purkin kämppääni, yhden nojatuolin poistamisen jälkeen olohuoneeseen tuli toinenkin akvaario. Kämppäkaverini meinasi saada migreenin(oikein kirjoitus hakusessa:) mutta lupasin (taas) ettei asuntoon tuoda enempää akvaarioita...
Eli itse asiaan, minulla ei ole kokemusta Malawi tai Tanganjika kaloista joten käännyn puoleenne. Mitä voisi laittaa tuohon 160 litraiseen lootaan, mitat ovat nämä pituus,syvyys,korkeus: 100cm x 39cm x 43cm
Pohjalle laitoin kalkkikivisoraa(valkoista), sisustukseen hommasin pari isoa kivimötikkää joista toinen ulottuu pintaan asti. pH on tällä hetkellä 8,5. KH 7 GH 7 Kasvistona toimii pistia ja vedensuosikki. Ja mistäs niitä suoloja saa ostettua? (Tarvittaviin lisäyksiin)
Eli itse asiaan, minulla ei ole kokemusta Malawi tai Tanganjika kaloista joten käännyn puoleenne. Mitä voisi laittaa tuohon 160 litraiseen lootaan, mitat ovat nämä pituus,syvyys,korkeus: 100cm x 39cm x 43cm
Pohjalle laitoin kalkkikivisoraa(valkoista), sisustukseen hommasin pari isoa kivimötikkää joista toinen ulottuu pintaan asti. pH on tällä hetkellä 8,5. KH 7 GH 7 Kasvistona toimii pistia ja vedensuosikki. Ja mistäs niitä suoloja saa ostettua? (Tarvittaviin lisäyksiin)
kun puu kaatuu, se nojaa kaveriinsa
Re: 160 litraiseen ympäristöä ja kaloja...
Otathan sen huomioon että jos altaassasi on oikeita kivia niin allas ei pakolla kestä. Eli saattaa menää painosta hajalle.
Tell me why we build castles in the sky?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Kannattaa lukaista perustietoa malaweista. Hakutoiminnon avulla eteeni tuli 160litraa ja kalat.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Jos löydät Sauloseja jostain, laita ihmeessä tietoa tännekkin.
Itse kaipailisin vielä täydennystä omaan Saulosi perheeseeni.
Muutoin ihan veikeä kala. Meidän yksilöt tuntuvat vain olevan altaan herkimpiä/arimpia kaloja kaikenmaailman pikku häiriöille, kuten vedenvaihdoille ja suodattimien säätämiselle.
En muista Saulosin allaskokosuosituksia, joten tarkista se ennenkuin ostat.
T:Jarkko
Itse kaipailisin vielä täydennystä omaan Saulosi perheeseeni.
Muutoin ihan veikeä kala. Meidän yksilöt tuntuvat vain olevan altaan herkimpiä/arimpia kaloja kaikenmaailman pikku häiriöille, kuten vedenvaihdoille ja suodattimien säätämiselle.
En muista Saulosin allaskokosuosituksia, joten tarkista se ennenkuin ostat.
T:Jarkko
Turun suunnalta (http://www.tuchosoft.net/akv/kalat/tuote.php?id=166) näyttäisi löytyvän, mutta tuo matkan kesto voi koitua kohtalokkaaksi...
kun puu kaatuu, se nojaa kaveriinsa
NL-Aquassa on hyvä valikoima malaweja ja Tanganjika-lajeja. Myyjillä on myös erittäin hyvä ammattitaito ja osaavat asioissa neuvoa jos tarpeen.
Varastolista ei ole ihan päiväntasalla joten liikkeessä voi olla lajeja joita ei ole listassa ja joitakin lajeja voivat tarvittaessa tilata.
Varastolista ei ole ihan päiväntasalla joten liikkeessä voi olla lajeja joita ei ole listassa ja joitakin lajeja voivat tarvittaessa tilata.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tarkoituksenani on saattaa meidän lista ajantasalle tänään. Kaikki aika on mennyt uuden liikkeen rakenteluun ja nettisivujen päivitys jäänyt vaiheeseen...
Joitain lajeja on myyty loppuun ja uutta tuli sisään viikko sitten, mm. P. saulosi. Lisäksi paljon uutta malawia (mm. P. kingsizei, P. acei ngara, L. sp. pearl mutt) ja Viktoriajärven lajeja (H. nyererei, A. nubila, CH 44)
Joitain lajeja on myyty loppuun ja uutta tuli sisään viikko sitten, mm. P. saulosi. Lisäksi paljon uutta malawia (mm. P. kingsizei, P. acei ngara, L. sp. pearl mutt) ja Viktoriajärven lajeja (H. nyererei, A. nubila, CH 44)
-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Siis minkä matkan, Turusta Vantaallekko?tulievä kirjoitti: ...mutta tuo matkan kesto voi koitua kohtalokkaaksi.
Referenssinä mainittakoon, että oikein pakattuna kalat kestävät hienosti vuorokauden mittaisen kuljetuksen vaikkapa linja-auton ruumassa.
Eli jos et aijo kävelyllä niitä fisuja hakea, niin matkasta on turha huolehtia, piece of nakki
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Ruokasoodaa?BairiX kirjoitti:juu ja nui kasvit on vähä niin ja nuin... Malawi-järvessähän nuita kasveja ei ole. Jostain olen kyllä lukenut että vallisneria ja jaavansammal sopii malawi akvaan. Niin ja Esim NL-Aquasta nuita suoloja saa tai sit käyt ostaan kaupasta ruokasoodaa.
Voiko sillä korvata malawisuolan?
Olen menossa to:na tukholmaan ja tarkoitus olisi raahata niin paljon malawisuolaa akvarielagetista kuin kykenen..
Kyllä ruokasoodankin avulla aika pitkälle pääsee. Nostaa mukavasti ja helposti pH:ta ja sähkönjohtavuutta. Minä olen oman altaani kanssa pulannut sen ja kipsin kanssa. (Kipsiä olen laittanut kotiloiden takia.)
En lähtis minäkään Ruotsista suolaa roudaamaan - tuskin on halvempaakaan kun täällä. Nl-aquan malawisuola on riittoisaa ja edullista.
En lähtis minäkään Ruotsista suolaa roudaamaan - tuskin on halvempaakaan kun täällä. Nl-aquan malawisuola on riittoisaa ja edullista.
Apteekista saa kilotavarana (muistaakseni parin kympin kilonhintaista) NaHCl:ää (ruokasooda) jolla jo yksistään saa ihan mukavasti naulittua vesiarvot useimmilla paikkakunnilla kohdilleen. Hiukan täytyy vaan nähdä vaivaa ottaa selvää vesijohtolaitokselta vedenlaatutiedot ja käyttää tuota malawi-keskustelun yläosasta löytyvää kivaa ja helppokäyttöistä malawivesilaskuria (Excel-ohjelma) .
Joka tapauksessa nuo kaupalliset malawisuolat eivät tietenkään ole taika-aineita jotka jokaisen erilaisen veden muuttaisivat malawivedeksi samanlaisella suolalisäyksellä. Suolan annostelu tulee olla suhteessa vedenlaatuun, jos malawi-vettä tavoitellaan. Se, kuinka paljon haluaa sitten kikkailla vesikemian kanssa, on kyllä henkilökohtainen makuasia.
Joka tapauksessa nuo kaupalliset malawisuolat eivät tietenkään ole taika-aineita jotka jokaisen erilaisen veden muuttaisivat malawivedeksi samanlaisella suolalisäyksellä. Suolan annostelu tulee olla suhteessa vedenlaatuun, jos malawi-vettä tavoitellaan. Se, kuinka paljon haluaa sitten kikkailla vesikemian kanssa, on kyllä henkilökohtainen makuasia.