Nopeakasvuinen ja kestävä kasvi haussa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Elven
Junior Member
Junior Member

Nopeakasvuinen ja kestävä kasvi haussa

Viesti Kirjoittaja Elven »

Siis sellainen joka saisi mielellään kasvaa ison altaan täyteen kuukaudessa, mutta sellainen joka ei hirveästi roskaa ja mene rikki ja poikki tai huonosti juurru ettei irtonaisia kasveja ja lehtiä kelluisi jatkuvasti pinnalla.

Intianvesitähdikkiä olen kokeillut, mutta se tosiaan menee palasiksi liian helposti, kun isommat kalat riehuu. Karttulehdellä vähän sama ongelma, eikä tahdo pysyä pohjassa kiinni...
Vallisneria ei jostain syystä ole kasvanut, lehdet on jääny muutaman sentin mittaisiksi eikä uusia taimia kauheasti tule. En ymmärrä miksi, miekkakasvit tuntuisivat viihtyvän ihan hyvin.

Olisko mitään ehdotusta? Siis tosiaan nopeakasvuinen, hyvin pohjasorassa kiinni pysyvä, ja kestävä. Kaunis ulkonäkökin olisi plussaa. [;)]
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Vedensuosikki? Kasvaa melkein takuuvarmasti, pysyy pohjassa ja on vielä nätti. Toinen satavarma on karvalehti, mutta se ei kasvata juuria ollenkaan, joten pohjalla pysyminen on vähän niin ja näin.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Karvalehdestä semmoinen 5-10senttiä hiekan alle ja kivi sen hiekan alle tungetun osion päälle. Vielä jos haluaa paremman pysyvyyden niin pienempiä kiviä ympärille niin ettei kalat pääse ihan "juurelta" tonkimaan.

-Rasvalehti
-Argentiinanvesirutto
-jättivesitähdikki
-Ruosteärviä
-Ludwigia repens "rubin"
-Papukaijalehti'
-Jättiläisvallisneria
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Vedensuosikki ainakin meillä hajoili joka yö partiksen toimesta niin ettei kyseistä kasvia meillä enää ole.
crisse_83 kirjoitti:Karvalehdestä semmoinen 5-10senttiä hiekan alle ja kivi sen hiekan alle tungetun osion päälle. Vielä jos haluaa paremman pysyvyyden niin pienempiä kiviä ympärille niin ettei kalat pääse ihan "juurelta" tonkimaan.
Pitää vaan uusia tarpeeksi usein, ainakin meillä karvalehdet "hajoavat" itsensä irti melko pian. Ja näistäkin irtoaa helposti palasia, lisääntyvät sillä tavoin.

Kestävimmät ja luotettavimmin kasvavat kasvit minun altaissani ovat aina olleet rusolehti, vallisneria, argentiinanvesirutto ja konnanputki. Ne ovat olleet sekä partiksen että monnisten kestäviä, ja kun hyvin lannoittaa, niiden kanssa on hyvin pian pääsemättömissä.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Jos äkkiä pitäisi saada allas vehreäksi niin minä laittaisin vesisaniaista. Sen kasvuvauhti on valtava mutta kovin korkeaksihan se ei kasva. Pinnalla kasvattaa myös komean puskan, jonka juuret ulottuvat ainakin parinkymmenen sentin korkeuteen.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Minulla taas melkein mitkään partiksen mainitsemista eivät oikein suostu kasvamaan, ei konnanputki, rusolehti eikä vesirutto(!) Vedensuosikki sen sijaan kukoistaa eikä kyllä hajoile/roskaa ollenkaan vaikka altaassa on ja on ollut isojakin kaloja. (tai no yli 10cm)
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Rasvalehti tuntuu ainakin kasvavan todella nopeesti, tosin mulla ei vielä akvaariossa kaloja ole, joten en osaa sen kestävyydestä mitään sen paremmin sanoa.
317 L (sekala)
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Miten olisi tuoksuvedensuosikki (Limnophila aromatica) yksi minun lempikasveista?
Kasvaa suht nopeasti, omaa paksut varret n.0,5-1cm, tekee vahvan juuriston ja on todella kaunis!
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Entä karkeaviuhkalehti? Minulla meni vedensuosikki silpuksi ihan omia aikojaan ja kituuttaen kasvaa, mutta vastaavan näköinen karkeaviuhkalehti kasvaa rehottaa ja siitä saa kivan tiheitä pusikoita aikaan.
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaKoo »

Minulla kasvaa jaavansammal ihan hulluna. Partis ei syö, ei kä se tarvitse kauheasti valoa. Juurtuminen toki on sitten se snägi, eli pitää kasvattaa kiinni puunpalaseen tai kiveen. Toisaalta sitten siirtely on ihanan helppoa, eivätkä kaivelevatkaan kalat irrota sitä sorasta / hiekasta :D
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Intianvesitähdikki, liuskavesisaniainen, rasvalehti (no, se ei varsinaisesti täytä allasta, mutta silti), vesirutto, karttulehti...
"Mä luin jostain..."
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ~~Anna~~ »

Joo mulla kans kyhmyotsien kanssa vedensuosikki ja kasvoi nopeasti, päivässä näkyi jo silmin kasvua.
Onko muuten niin että kun miekkakasville aina tulee lehtiä niin jossain vaiheessa aina jotkut isoimmat ja vanhimmat lehdet ruskeutuu?
~Ann
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CCMinna »

Liuskavesisaniainen on mun mielestä hyvä (ja rasittava kasvunopeudeltaan) kasvi. Hetkessä on akvaariosta muuttunut kasviallas.
santam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja santam »

Jaavansaniainen toimii myös nopeana kasvattina. Juurrutus kantoihin/ kiviin, avuksi esim, kumilenksu.
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Rusolehti on oikein helppohoitoinen, ei roskaa mutta ei kasva mitenkään hirveän nopeasti.
Jos saat hentorotalan menestymään niin siitä kasvaa oikein kaunis puska. Sitä pitää vain olla oikein monta samassa nipussa saman mittaisina ja antaa puskan kasvaa ihan pintaan asti jolloin latvat muuttuvat punaisiksi. Sitä ei ole ainakaan meillä syöty.
Jättivesitähdikki voisi olla myös hyvä vaihtoehto, se ei roskaa niin paljon kuin intiansamanlainen. Konnanputki ei pysy minulla ollenkaan pohjassa, en tiedä miksi mutta pennilehti menestyy hyvin ja isona puskana oikein kaunis kasvi.
Onko sinulla hiilidioksidilannoitus altaassasi, sen avulla saat hyvin monet kasvit menestymään.
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Vedensuosikki ja viuhkalehti ainakin itselläni ovat olleet kestäviä ja kasvavat nopeaa tahtia ja ovat minusta kauniita :)
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Mulla tyli jotain miekkakasvia mukana tossa pienessä altaassa,olivat aika huonokuntoisen näköisiä ja nypin niistä todella paljon lehtiä pois ja hämmästys oli suuri,sieltä rupes pukkaamaan ihan vauhkona uutta lehteä!

Koko ajan siltä näkyy uutta lehden alkua ja kasvuvauhti on valtava.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Piipukka77 kirjoitti:Mulla tyli jotain miekkakasvia mukana tossa pienessä altaassa,olivat aika huonokuntoisen näköisiä ja nypin niistä todella paljon lehtiä pois ja hämmästys oli suuri,sieltä rupes pukkaamaan ihan vauhkona uutta lehteä!

Monet kasvit tykkäävät karsimisesta ja kasvavat vaan paremmin jos niitä nyppii usein, mm karttulehtikin on tällainen.
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Liinanen kirjoitti:
Piipukka77 kirjoitti:Mulla tyli jotain miekkakasvia mukana tossa pienessä altaassa,olivat aika huonokuntoisen näköisiä ja nypin niistä todella paljon lehtiä pois ja hämmästys oli suuri,sieltä rupes pukkaamaan ihan vauhkona uutta lehteä!

Monet kasvit tykkäävät karsimisesta ja kasvavat vaan paremmin jos niitä nyppii usein, mm karttulehtikin on tällainen.
Mullakin on tuo intianvesitähdikki oikein räjähtänyt kasvuun, kun oon reilusti katkonut latvoja ja istutellut pohjalle.

Samoin helmilehti (tai pyörölehti, kumpi nyt sitten onkaan) vaan rehottaa paremmin ja paremmin, mitä enemmän sitä nyppii.
317 L (sekala)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Meillä kasvaa hentorotala ja kriinumi kauheaa vauhtia. Kriinumikin saattaa viikon aikana kasvaa 15cm uutta 'lehteä' eikä hentorotalakaan vauhdista pahasti jälkeen jää. :mrgreen:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Minä olen saanut vain tapettua noita "idioottivarmoja" kasveja. Intianvesitähdikki meni siihen kun erehdyin karsimaan sitä. Vedensuosikit kellastuivat ja kuolivat pystyyn puolessa vuodessa, eivätkä sinä aikana kasvaneet senttiäkään, eivät edes juurtuneet kunnolla vaan kokoajan sai olla tökkimässä takaisin pohjaan. Suurinpiirtein saman kohtalon ovat kokeneet ruskomelalehti sekä kääpiömelalehti, jotka eivät nekään ole kasvaneet senttiäkään puolessa vuodessa. Puolet taimista olen jo saanut nakata roskiinkin kun ovat kuolleet.

Ainoat akvassani koskaan loistavasti viihtyneet kasvit ovat jaavansammal sekä kääpiökeihäslehti, joka pukkaa uutta lehteä yhden viikkovauhdilla, eivätkä vanhat lehdet kuole koskaan. Kukkiikin mokoma. Sammal sen sijaan valtaa kookospähkinöitä kovaan vauhtiin.

Ehkä en vain osaa :roll:
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
Hulina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hulina »

Meillä ainakin jaavansaniainen on täyttämässä koko allasta. Juuri sain taas repiä sitä irti juurakoista ja istuttaa paremmin, jotta ei peitä kaikkea. :mrgreen: Pitäisi kai hankkia yksi juurakko lisää...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”