Punakääpiöahvenen kutu

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Liini
Starting Member
Starting Member

Punakääpiöahvenen kutu

Viesti Kirjoittaja Liini »

Tänä aamuna huomasin, että punakääpiöahvennaaras ei tullut syömään ja kun laitoin valot, huomasin, että se lymyilee kivenkolossa eikä sieltä juurikaan tule ulos. Tähän asti koiras on ns. antanut kyytiä naaraalle, mutta nyt on asiat toisin päin, koiraalla ei ole mitään asiaa lähelle kivenkoloa. Kun naaras tuli kolosta ulos, katsoin taskulampulla koloon ja huomasin, että katto on täynnä mätimunia!
Minulla ei ole mitään kokemusta kalojen kutemisesta, akvaario on ollut minulla vasta muutaman kuukauden ja punakääpiöahvenet altaassa vasta n. kolme viikkoa.
Mitä tässä tulisi tehdä? Tai siis...en osaa edes kysyä...olen ihan häkeltynyt, koska en todellakaan odottanut ahvenilta tällaista. Voiko odottaa, että munista tulee poikasia? Tietääkö jostain, että koiras olisi käynyt hoitamassa oman hommansa... Kauanko tällainen kestää eli onko naaras nyt viikkotolkulla puolustamassa mätimunia vai kuinka... En osaa kysyä mitään järkevää, mutta jos jollakin teillä on aiheesta jotakin, josta voisin saada lisävalaistusta asiaan, olisin kiitollinen.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Ei ole henk.kohtaista kokemusta kyseisistä kaloista, mutta olettaisin kudun ja poikasten hoitamisen menevät samalla kaavalla kuin muillakin kääpiöahvenilla, että lueskele ensihätään vaikka niitä. Munat kuoriutuvat ~muutaman päivän sisällä, minkä jälkeen poikaset pärjäävät päivän-pari ruskuaispussinsa varassa, ja kun lähtevät uimaan niin sitten voi alkaa ruokkia artemialla (haku) ja valmiilla poikasruuilla. Vanhemmat kyllä huolehtivat poikasistaan, mutta varsinkin ensimmäiset kudut voi mennä harjoittelussa ja vanhemmat saattavat itse popsia jälkikasvun suihinsa. Ja muutenkin seura-akvaariossa poikasilla on aika minimaaliset mahdollisuudet selviytyä, että jos haluat poikasia kasvatella niin erillinen poikasallas on aika pop.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”