Mitä kaloja voisi vielä ottaa vai voiko mitään?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä kaloja voisi vielä ottaa vai voiko mitään?
150L akvaariossa asustelee muutama monni,4 tetraa ja lehtikala pariskunta,voisiko jotakin vielä ottaa lisäksi?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Lehtikalahan sitten tarvitsee altaalta korkeutta 50cm. Jos näin ei ole on tuloksena useastikkin surkastuneet ja ryppyiset evät. Ja itse laittaisin vasta 240l ylöspäin. Suosittelisin luopumaan näistä. Mitä tetroja ja monneja? Toivottavasti ei partamonneja? Vai ovatko kuitenkin monnisia? Kalastoon en nyt suosittele mitään, koska vesiarvot olisi hyvä tietää. pH, GH ja lämpötila ainakin on tarpeellisia tietoja kalastoa miettiessä.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Olen ihan tuore tässä akvaarioasiassa,joten älkää heti lynkatko,please!
Sain akvaarion kaloineen,kalat ovat 4 vuotta vanhoja ja täytyy sanoa,että näin päällisin puolin näyttävät terveiltä,lehtikalat ovat aika isoja,eivätkä mitenkään epämuodostuneen näköisiä.
Täytyy sanoa,että kala tuntemukseni on aika heikkoa,mutta kyllä noi minusta partamonneilta näyttävät,millaiset olosuhteet niillä tulisi olla?
Tetroista en osaa sanoa,ovat kultaisen kellertävän värisiä melkein kokonaan,keskellä menee tummempaa...
Sain akvaarion kaloineen,kalat ovat 4 vuotta vanhoja ja täytyy sanoa,että näin päällisin puolin näyttävät terveiltä,lehtikalat ovat aika isoja,eivätkä mitenkään epämuodostuneen näköisiä.
Täytyy sanoa,että kala tuntemukseni on aika heikkoa,mutta kyllä noi minusta partamonneilta näyttävät,millaiset olosuhteet niillä tulisi olla?
Tetroista en osaa sanoa,ovat kultaisen kellertävän värisiä melkein kokonaan,keskellä menee tummempaa...
Yksi partamonni tarvitsee vähintään 100-litran akvaarion. En kyllä osaa sanoa tässä tapauksessa, kun on useampi kyseessä. Ovat kyllä todella äkäisiä lajitovereita kohtaan, siis urokset varsinkin. Lisäksi lisääntyvät TOSI nopeaa, kohta niitä on sata ja tuhat jos on kumpaakin sukupuolta altaassa!
Partamonni on sellainen jokakodinmonni, joten partisvauvoja voi olla hankala saada annettua pois, niistä kun tuntuisi olevan ylitarjontaa.
Muuten partamonni on ns. helppo ja aloittelijoille sopiva kala. Veden lämpö saa olla 22-28 asteen välillä, pH 5,5-8. Veden kovuudella ei kauheasti ole väliä. Kaikkiruokainen.
Kannattaa googlettaa partamonnia ja katsoa täsmääkö sun yksilöihin. Muutenkin tutkimalla nettiä voit tunnistaa myös muut kalasi.
Partamonni on sellainen jokakodinmonni, joten partisvauvoja voi olla hankala saada annettua pois, niistä kun tuntuisi olevan ylitarjontaa.
Muuten partamonni on ns. helppo ja aloittelijoille sopiva kala. Veden lämpö saa olla 22-28 asteen välillä, pH 5,5-8. Veden kovuudella ei kauheasti ole väliä. Kaikkiruokainen.
Kannattaa googlettaa partamonnia ja katsoa täsmääkö sun yksilöihin. Muutenkin tutkimalla nettiä voit tunnistaa myös muut kalasi.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Noista lehtikaloista luopumista voisit harkita kyllä ja ottaa tilalle jotain pienempia ahvenia tai rihmoja. Jos monnit ovat tähän asti eläneet sovussa niin ehkä voit ne pitää. Jos tunnistamattomat kalat ovat jotain tetroja ne varmaan arvostaisivat lajitovereiden seuraa, lajista riippuen 6-10 kalaa lisää.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
- Muumit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Ei ole tarkoitus lynkata. Itse kukin palstalainen on harrastustaan aloittaessa tehnyt virheitä
. Vesitestit tosiaankin kannattaa ostaa ainakin pH ja GH. Tippatestit on varmimpia, mutta näytti yhdessä keskustelussa JBL:n liuskatestitkin saaneet ihan hyviä kommentteja. Sekä kunnollinen lämpömittari. Eivät montaa euroa maksa. Lasiin kiinnitettävät lämpömittaritarrat kannattaa unohtaa samantein. Kalojesi tunnistukseen Liisan akvaariolinkit on loistava sivusto. Sieltä löytyy muutenkin paljon tietoa esim. akvaarion hoidosta. Antoisia lukuhetkiä ja tervetuloa harrastuksen pariin. Lopuksi muutama varoituksen sana: Nälkä kasvaa syödessä
.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Allas on 50cm korkea,lämpötila 26,monnipoikasista on jo kokemusta,lehtikalat taisivat napsia aika monta,mutta 4 aivan super ihanaa mönkijää selviytyivät hengissä,täytyy niille yrittää kotia etsiä..suurempia tappeluita ei monneilla ole ollut nyt eikä aikaisemminkaan vaikka uroksia pari onkin,piilopaikkoja on ihan mukavasti.
En noista kuvista löytänyt meidän tetroja joten nyt herääkin epäilys,että onko ne tetroja ollenkaan,täytyy jatkaa selvittelyjä.
Noista arvoista vielä eli alusta saakka olen arvoja katsellut päivittäin,vesi on kovaa,ph 6.8.
Oppia tässä tarvitaan
En noista kuvista löytänyt meidän tetroja joten nyt herääkin epäilys,että onko ne tetroja ollenkaan,täytyy jatkaa selvittelyjä.
Noista arvoista vielä eli alusta saakka olen arvoja katsellut päivittäin,vesi on kovaa,ph 6.8.
Oppia tässä tarvitaan

No jos monneissa on molempia sukupuolia niin kannattaa hankkiutua eroon toisesta, partamonnin poikasille on nimittäin todella hankalaa löytää koti, ja kun tuonne sinun akvaasi ei niitä ainakaan enempää mahdu, ainut vaihtoehto on sitten ottaa poikasia hengiltä. Ei kuulosta kovin kivalta, eihän? Saisitko noista tunnistamattomista kaloista minkäänlaista, eden huonoa kuvaa näytille niin voitaisiin koittaa tunnistaa niitä. Voisivat olla myös jotain barbeja ehkä? Lämpötilaa voisit laskea asteella-parilla.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
- Muumit
- Muumit
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Fisuli, ketä varten lämpötilaa laskea pitäisi? Noista tetroistahan ei tiedetä, mitä ne ovat, mutta lehtikalojen lämpötilan alaraja on muistaakseni 24.
Mitä mahtavat olla altaan muut mitat, jos litramäärältään noin pieni allas on 50 cm korkea?
Päivittäin ei vesiarvoja toki tarvitse mitata, vaan vaikkapa kerran viikossa näin alkuun ja altaan vakiinnuttua sitten harvemmin. Mikä veden kovuus tarkalleen on? pH kuulostaa hyvältä. Vielä nitraatti (NO3) olisi hyvä tietää.
Kultaisen kellertävä tetra tai muu parvikala
Kultaneontetra, albiino mustatetra, hunajarihmakala, keltabarbi, loistobarbi naaras?
Mitkä ovat akvasi hoitorutiinit, kuinka usein ja kuinka paljon vettä vaihdat?
Mitä mahtavat olla altaan muut mitat, jos litramäärältään noin pieni allas on 50 cm korkea?
Päivittäin ei vesiarvoja toki tarvitse mitata, vaan vaikkapa kerran viikossa näin alkuun ja altaan vakiinnuttua sitten harvemmin. Mikä veden kovuus tarkalleen on? pH kuulostaa hyvältä. Vielä nitraatti (NO3) olisi hyvä tietää.
Kultaisen kellertävä tetra tai muu parvikala

Mitkä ovat akvasi hoitorutiinit, kuinka usein ja kuinka paljon vettä vaihdat?
Itseasiassa muistin tuon korkeuden ihan väärin,se on 40cm,syvyys 35 ja leveys 100.
Täytyy yrittää löytää lehtikaloille uusi koti,samaten naaras monnille tai sitten muuten hävittää se.
Akvaario on pystytetty vasta viikko sitten,joten nämä "rutiinit" ovat ihan alkutekijöissään.Mulla on Junglen liuska testit ja arvot ovat nitraatti 40,veden kovuus 300 Very Hard eli veden vaihtoon! Nyt tähän asti mulla on ollut akvaariossa varoja niin,että olen pystynyt muutamaan kertaan lisäämään vettä,nyt täytyy vaihtaa en tietty tiedä kuinka paljon kerralla pitäisi noiden arvojen vuoksi.
Täytyy yrittää löytää lehtikaloille uusi koti,samaten naaras monnille tai sitten muuten hävittää se.
Akvaario on pystytetty vasta viikko sitten,joten nämä "rutiinit" ovat ihan alkutekijöissään.Mulla on Junglen liuska testit ja arvot ovat nitraatti 40,veden kovuus 300 Very Hard eli veden vaihtoon! Nyt tähän asti mulla on ollut akvaariossa varoja niin,että olen pystynyt muutamaan kertaan lisäämään vettä,nyt täytyy vaihtaa en tietty tiedä kuinka paljon kerralla pitäisi noiden arvojen vuoksi.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Veden kovuus ei vettä vaihtamalla laske, jos vesijohtovesi on kovaa. Jos taas vesijohtovesi on pehmeää, onko akvaariossa jotain, minkä vuoksi tuo kovuus nousee? Kalkkia? Kalasi ovat kyllä pehmeän veden eläjiä. Nitraatti on kieltämättä aika korkea, eli tosiaankin vettä vaihtoon.
Kun lehtikalat ja naaraspartis lähtevät ja nuo keltaiset kaverit saadaan tunnistettua, voidaan alkaa suunnitella kalaston lisäystä.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kun lehtikalat ja naaraspartis lähtevät ja nuo keltaiset kaverit saadaan tunnistettua, voidaan alkaa suunnitella kalaston lisäystä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)