Säikyt monniset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Säikyt monniset

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Onko muillakin sama ongelma monnisten kanssa että aina ajoittain ne ovat hyvin säikkyjä ja ilman mitään näkyvä syytä? :|
Kalasto, valaistus, ruokinta ja vedenarvot ihan ennallaan. Ei siis mitään muutoksia. Mistä tällainen voi johtua?
Olispa kalapsykologeja olemassa. :D
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Monnislajeistani kiiltomonniset tekevät muita herkemmin "pakosyöksyjä". Ymmärtääkseni tuo on kuitenkin ihan monnisille tyypillistä, että välillä hermoillaan..
matami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja matami »

Ihan yhden monnislajin suurella kokemuspohjalla :roll: sanoisin, että normaalia on säikkyä; huolestuttavaa olisi, jos eivät reagoisi mitenkään - kuuluu ymmärtääkseni vaistonvaraiseenkin toimintaan. Meillä tosin joskus uhmaillaan vedenvaihdossa letkulle eikä siirrytä tieltä ennenkuin viime tipassa - ja jälkeenpäin tuijotetaan kohtisuorana lasin läpi viikset töröllä ja evät suorana sivuilla kotirauhanhäiritsijää...
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Vaistojenvaraista kyllä mutta on vähän hassua kun yhtenä päivänä ollaan niin luottavasina ja sitten toisena päivänä taas menevät ihan paniikin kun vaan lähestyy akvariota...sitä otta pakostakin vähän henkilökohtaisesti [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

monniomistaja kirjoitti:Vaistojenvaraista kyllä mutta on vähän hassua kun yhtenä päivänä ollaan niin luottavasina ja sitten toisena päivänä taas menevät ihan paniikin kun vaan lähestyy akvariota...sitä otta pakostakin vähän henkilökohtaisesti [;)]
Itse olen saman huomannut myös malawien kohdalla.

Usein kun tulen altaan äärelle ne kokoontuvat minun kohdalle ja kaikki tuijottavat minua. Ilmeisesti vihjeenä ruokaan :roll:

No sitten kun ruokaa ovat saaneet ja haen kameran niin allas onkin ihan tyhjä ja kaikki tuijottelevat koloistaan. :mrgreen:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Olen huomannut, että monniset näkevät pidemmälle kuin tetrat, ja säikkyvät nopeita liikkeitä. Akvaario pitää ohittaa hi-taas-ti-ja-rau-hal-li-ses-ti ettei ne lakkaa syömästä tablettiansa. Ja jos joku nousee akvaariota vastapäiseltä sohvalta liian nopeasti, monniset saa paniikkikohtauksen.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Olen huomannut saman, ihme hyvä näkö näillä kaloilla :)
Totta varpaillaan saa aina kävellä ettei kalat vaan häiriintyisivät. Vähän rasittava joskus, varsinkin pienessä asunnossa. Sitä toivoo että ne tottuis ja tottuuhan ne muttei tarpeeksi paljon :|
justiina8
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Meidän vihermonniset on isossa altaassa, ja allas on kulkuväylän vieressä... eli kuljetaan paidan helmat allasta viistäen.. eikä ne säiky koskaan. Muutkin kalat on tottunu liikkeeseen.

Toisessa altaassa kupariset on aina etulasissa kattomassa mitä tapahtuu... joskus tosi harvoin säikähtävät, jos yhtäkkiä tulee altaan eteen. Kohta kyllä palaavat takaisin. Syömistä ei kyllä olla koskaan onnistuttu häiritseen, vaikka ollaanki heiluttu altaan edessä.

Meillon tosi pieni olohuone, josta kaks isoa allasta vie suuren osan tilasta. Lapset juoksee altaiden ohitse ja itsekin kurkitaan usein 'naama lasissa'... :P
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

Minäkin luulin, että monniset ovat arkoja. Nyt sain viimein noita leopardimonnisia, eivätkä tunnu säikkyvän yhtään mitään. Oikeastaan jalustassa olevan kaapin oven kiinnipaiskaaminen tuntuu olevan ainoa, joka säikäyttää. Ei haittaa, vaikka miekkapyrstöt änkeävät samalle tabletille, ängetään vain tiiviimmin siihen tablettiin kiinni.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
aph-80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aph-80 »

"Olen huomannut saman, ihme hyvä näkö näillä kaloilla"

Musta taas tuntuu, että mun monnit ei näe eikä kuule eikä paljon haistakaan [;)] ! Jos tabletti ei tipu ihan nenän eteen, niin kaverit ei huomaa mitään. Tai jos sattuvat huomaamaan, niin pinkovat pakoon :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”