Lehtikaloille seuraa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eloisa
Starting Member
Starting Member

Lehtikaloille seuraa

Viesti Kirjoittaja Eloisa »

Ehdotuksia otetaan vastaan.

Altaani kaipaa uusia asukkaita enkä ole ihan varma siitä mitä etsin. Lehtikaloihini olen ihastunut ja pariskunta onkin ottanut altaan omakseen. Värillä ja koolla ei ole väliä, ihan pieniä tokikaan tuonne ei voi ajatella. Kaikki kalat kun ovat kauniita. Joten siinä lähtökohta.

Kirsikkabarbeja olen ajatellut ostaa lisää, sekä hiekkapohjalle jotain vipeltäjiä vaikkapa kuparimonnisia? Niistä ainakin muksut tykkäis.
Altaassa uimatilaa 220 litran edestä.
Kasvillisuus on niukanpuoleinen. Vielä.

Asukkaat siis:
- Lehtikalapariskunta
- viisi kirsikkabarbia joista yksi uros
- kolme partamonni neitiä
- yksi tummaripsimonni
- kolme siiaminpiikkisilmää

Lämpötila siinä 25-26 kieppeillä

PH 7,0
KH 3,0

Akvaarioharrastus alkanut 4,5 vuotta sitten ja nyt vasta olen löytänyt AW:n! Kiittäen :D
mustikka01
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mustikka01 »

Jos toisen parven haluaisit, voisi punapäätetrat olla hyvä, esim 12 kpl.
Itselläni niitä ja sitruunatetroja lehtikalojen seurana.
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Omasta mielestäni tuo monnien määrä kuulostaa äkkiseltään aika paljolta. Eikös tuo tummaripsi kasva ihan kohtuullisiin mittoihin, onkohan 220 litraa ihan riittävä?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ei monneja ole liikaa, ellei allas sitten ole muodoltaan korkea ja lyhyt. :) Piikkisilmiä voisi ehkä ottaa muutaman lisääkin. Monnisparvea en ehkä kuitenkaan enää lisäisi.

Rassin Ripsi- ja imumonnit -kirjan mukaan tummaripsimonni kasvaa enintään 12-senttiseksi, ei siis iso möhkäle sekään.

Koska kirsikkabarbit ovat jo punaisia, toinen parvi voisi olla jonkin muun värinen. [;)] Timanttitetroja löytyy omasta altaastani, ja ne ovat kyllä komeita otuksia. Niitä mahtuisi 8-10 kappaletta, enempää ei niin isoja kaloja kannata laittaa. Toinen mukavan näköinen olisi sitruunatetraparvi. Ne ovat pienempiä, joten niitä sopisikin isompi porukka.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Vähän varovaisesti tuon kirjoitinkin, koska kokemuspohjaista tietoa ei mainitusta lajista ole :D . Jostain ketjusta vaan luin, että tuo saattaisi venähtää yli 20-senttiseksi.
Eloisa
Starting Member
Starting Member

Ajattelinkin et monnien määrä voi jo olla täynnä. Ripsimonnin olen ostanut tyyliin- kivan näköinen ja jää pieneksi. Lähikaupassa se myytiin "melko harvinaisena" :D Lähikauppa=lähin akvaarioliike

Olis vaan kiva jos valoisaan aikaan olis monnisia enemmän näkyvissä. :?
Mut mitäs tuumaatte keltabarbeista?
Leväbarbi muutti viime viikolla kaverin 500 litraseen ku tajusin et mun allas on liian pieni. Mun ekaan 100 litraseen myytiin kaksi levistä. Nykyinen allas on 100 cm leveä joten keltabarbi on siinä ja siinä?
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Keltabarbien lämpö on max 25. En laittaisi lehtikalojen kanssa. Onko noita partamonneja pakko olla 3? Tilasuositus yleensä 1/100l. Jos parista luopuisit, niin mahtuisihan tuonne monnisparvi ja muutama piikkari lisää. Kirsikatkin taitavat olla nippanappa lämpönsä puolesta.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Eloisa
Starting Member
Starting Member

Eli keltabarbit unohdettu.

Periaatteessa voisin luopua kahdesta partamonnista mutta käytännössä... Onneksi ne on kaikki naaraita joten sitä lisääntymisongelmaa ei mulla ole. Tuntuu vaan hassulta luopua joistain et sais tilalle jotain "mukavampia" kaloja. :| Joten annan tilanteen pysyä ennallaan.

Kaupasta katson timanttitetroja ja sitruunatetroja, siinä vois olla mun toinen parvi. Sit kun pääsen lähtee cityyn. :D Kiittäen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”