Kalojen tappaminen/kiduttaminen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

sos-84 kirjoitti:Oonko mä ihan blondi, kun kuvittelen et kalatkin on selkärankaisia?
Et ole blondi (ellet ole vaalea), sillä kalat ovat selkärankaisia. Perkaamalla kalan sen voi jopa itse todeta. Nivelikäs ruoto löytyy kalasta kuin kalasta. Sama nivelikkyys on tyypillistä selkärangalle.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

jarvij kirjoitti:
sos-84 kirjoitti:Oonko mä ihan blondi, kun kuvittelen et kalatkin on selkärankaisia?
Et ole blondi (ellet ole vaalea), sillä kalat ovat selkärankaisia. Perkaamalla kalan sen voi jopa itse todeta. Nivelikäs ruoto löytyy kalasta kuin kalasta. Sama nivelikkyys on tyypillistä selkärangalle.
No itseasiassa ihan aito blondi olen. :roll: Ja kaloja on "muutaman" kerran tullut perkattua. Nyttemmin en enää kalaa syö, syynä kala-allergia. Silti huonon olon uhallakin on välillä persoiltava kun tarjolla on voissa paistettua ahventa! Nam.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

paul kirjoitti:Pelkkä porkkanan pureskelusta voi tulla aika kovia puutostiloja ja jos haluaa olla luonnonmukainen ei koske vitamiinipillereihin ymst.
Heh, taas asiasta mitään tietämätön täällä :D Vegaanihan ei tarkota pelkän salaatin jäystämistä. Lähes kaikki kasvissyöjät syövät 10 kertaa monipuolisemmin kun perus lihansyöjä. Kalsiumit, vitamiinit, proteiinit sun muut saa kasviksista hyvin ja helposti. Ainoa mitä ei juuri saa kun eläinkunnan tuotteesta, taitaa olla B12 vitamiiini. Tähänkin riittää maidon tai vaikka kalan syöminen. (sitä saa myöls aikuisen ihmisen siemen nesteestä [;)] )

Pavut, soijatuotteet, pähkinät, palkokasvit, juurekset, vihannekset hedelmät, marjat, viljat....Näitähän riittää. Lisäksi valmisruokinakin on jo tosi paljon kasvisruokia. Melko paljon laajempi valikoima, kun liha, jota on se pari eri laatua, ja josta vielä jatkuvasti valistetaan, että sitä syödään liikaa. 8-)
*laa la laa*
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tittis kirjoitti: Ainoa mitä ei juuri saa kun eläinkunnan tuotteesta, taitaa olla B12 vitamiiini. Tähänkin riittää maidon tai vaikka kalan syöminen. (sitä saa myös aikuisen ihmisen siemen nesteestä [;)] )
Ja tämähän oli juuri se asia, jonka me kaikki halusimme tietää. :mrgreen: :roll:

Niin, ja muotoilin tuossa aiemmassa viestissäni vähän huonosti. Tarkoitin siis, että koska kalat ovat selkärankaisia, eläinsuojelulakia pitäisi soveltaa niihin kuten muihinkin.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

7330 kirjoitti:
Tittis kirjoitti: Ainoa mitä ei juuri saa kun eläinkunnan tuotteesta, taitaa olla B12 vitamiiini. Tähänkin riittää maidon tai vaikka kalan syöminen. (sitä saa myös aikuisen ihmisen siemen nesteestä [;)] )
Ja tämähän oli juuri se asia, jonka me kaikki halusimme tietää. :mrgreen: :roll:
Kaikki täytyy selvittää tarkasti, tai joku tulee kuitenkin houmauttamaan, että muutes asia on näinkin 8-)
*laa la laa*
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

7330 kirjoitti:
Eli täysvegaanit vetävät aamulla mukillisen "nestettä" ja parit vihannekset siihen päälle! Mahtaa olla makoisaa. :mrgreen: Vai onko se sittenkin iltapala?
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Hihih. *kikattelee kuin yläasteen biologian tunneilla*
Näin siis saadaan epäluuloiset poikaystävät innostumaan toisen puoliskon kasviksien pureskelusta.

Kaikkea sitä oppiikin, kun lukee akvaariojuttuja. :mrgreen:
I'm #1 so why try harder?
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Tittis kirjoitti:
paul kirjoitti:Pelkkä porkkanan pureskelusta voi tulla aika kovia puutostiloja ja jos haluaa olla luonnonmukainen ei koske vitamiinipillereihin ymst.
:D Vegaanihan ei tarkota pelkän salaatin jäystämistä. Lähes kaikki kasvissyöjät syövät 10 kertaa monipuolisemmin kun perus lihansyöjä. Kalsiumit, vitamiinit, proteiinit sun muut saa kasviksista hyvin ja helposti. Ainoa mitä ei juuri saa kun eläinkunnan tuotteesta, taitaa olla B12 vitamiiini. Tähänkin riittää maidon tai vaikka kalan syöminen.
Vegaani ei syö mitään eläinperäistä, ei maitoa tai kalaa. Myös D-vitamiinin saanti on turvattava ja pelkällä ruokavaliolla se vaatii tarkkuutta. Vegetaristit kyllä voivat hörpätä mukillisen maitoa.
Voisi kyllä itselle olla hyväkin alkaa pureskelemaan porkkanoita, mutta liha on heikko :roll:
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Eikös se ole vähän eri asia olla vegaani, eli syödä kaviksia, ei lihaa kuin lakto-ovo-vegetaristi (toivottavasti osasin oikein) eli ei syö mitään eläin kunnan tuotteita.
Kyllä suurin osa vegaaneista taitaa olla niitä, jotka kuitenkin silloin tällöin syövät kananmunan, juovat maitolasillisen tai käyttävät liivatetta.
I'm #1 so why try harder?
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Tämä meni nyt aivan OTksi, ja minua uteliaana jäi kaivelemaan miksi tuo ap täällä tällaista edes kyseli?

Itse olen niin pirun itsekäs, että katson ihmisenä olevani kalojen ynnä muiden yläpuolella, ja eläimet ovat kerrassaan täällä meitä ihmisiä varten. Mutta toki en hyväksy minkäänlaista suoranaista rääkkäystä vaan nimenomaan eläimiä ja luontoa tulee kunnioittaa, mutta sitä voi tehdä myös kalastamalla ja metsästämällä ja ennenkaikkea eläintä syömällä.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Jep, tarkoitin siis juuri tuota, että vaikka olisikin vegaani, voi varmasti kerran kuussa ostaa vaikkapa kermaa ruokaanta, niin tulee tuo vitaminii saaduksi. Toki monet eivät moiseen suostu, ja syövät sitten vitamiineja, tai hoitavat homman jotenkin muuten 8-) (vt. omaan aikaisempaan tekstiini)
*laa la laa*
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

"Eikös se ole vähän eri asia olla vegaani, eli syödä kaviksia, ei lihaa kuin lakto-ovo-vegetaristi (toivottavasti osasin oikein) eli ei syö mitään eläin kunnan tuotteita.
Kyllä suurin osa vegaaneista taitaa olla niitä, jotka kuitenkin silloin tällöin syövät kananmunan, juovat maitolasillisen tai käyttävät liivatetta."

OK :D Voihan olla tottakin, mutta silloin hän ei ole vegaani, vaan jotain ihan muuta. Ainakin näin pari vegaani-ystävääni väittäisi, mutta minun tiedot perustuu ihan kuulopuheisiin. Pahoittelen väärinkäsitystä.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Valentine
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Valentine »

Anteeksi vielä OT, mutta pakko mietiskellä, että liekö tässäkään keskustelussa on ollut mukana yhtään kasvissyöjää (siis vegaania, vegetaristia tms. versiota), joka olisi noudattunut lihatonta ruokavaliota useampaa vuotta.

Tunnen nimittäin melkoisen monta "porkkananpurijaa", eivätkä he yleisesti ottaen ota äänekkäästi kantaa toisten ihmisten ruokavalioihin. Aikuiset ihmiset kun yleensä ymmärtävät, että jokainen syö niinkuin parhaaksi näkee.

Itse olen jättänyt punaisen lihan (siis lehmät, siat, lampaat jne.) pois ruokavaliostani tuossa viitisen vuotta sitten alunperin makuseikkojen vuoksi, ja kai sellaisten pienten henk.koht. etiikkakysymystenkin takia. Mutta syön edelleen kanaa, kalkkunaa ja kalaa (vaikka akvaristi olenkin), enkä tuomitse kenenkään lihansyöntiä, en hevosenlihankaan, vaikka hevostelu kuuluu myös minun elämääni. Ja vierailen kyllä mieheni sukulaisten lihakarjatilalla, enkä ole edes sonneja vapauttanut luontoon.. :mrgreen:

Selkeään eläinrääkkäykseen tulee tietysti reagoida, ja ilmoittaa asiasta eteenpäin. Toivottavasti keskustelun aloittajallakin on rohkeutta ottaa yhteyttä lähimpään eläinsuojeluvalvojaan (yhteystietoja löytyy netistä www.sey.fi ), joka voi käydä paikanpäällä katsastamassa tilanteen.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Keskusteluhan lähti siitä, että tuolla aiemin sanottiin että pelkällä porkkanan puremisella ei ihminen pärjää. Siihen taas ei mitenkään liity, mitä kukin itse syö. Itse en myöskään syö lihaa, enkä kanaa(kalkkunaa tm.). "KAsvissyöjä" en siis ole,mutta varmaankin voin silti puolustaa lihatonta ruokavaliota 8-) Varmaankin jossain vaiheessa jää kalakin pois, saapi nähdä.
Tunnen myös erään perheen, joka on kasvattanut lapset Kasvisruokavaliolla johon kuuluu maitotuotteet. Vaatii vaan sitä että katsoo mitä syö. Tekisi ihan hyvää monelle muullekkin, on nuo kansanvaivat(kolesteroli, diabetes..) sen verran yleisiä nykyään.

Vielä kun olisi se oma pikkukanala ja lampi josta onkia, niin sepä olisi :D

Itse olen vuosia sitten ilmottanut mm. yhdestä perheestä eläinsuojeluvalvojalle. Kyseisessä perheessä mm. viskottiin lemmikkijyrsijöitä päin seiniä, piestiin koiria(jotka sitten ammuttiin ja uusi tilalle), kun se ei ollutkaan itsestäänkouluttautunut pentukoira ym. Perheen tyttö puhui näistä, ja näin myös itse nämä jyrsijät, ja ne kivat jälje niissä kaapin ovissa :roll:
Valvoja otti osoitteen ylös ja ainakin lupasi käydä kun aikaa liikenee. Kannattaa ain asoittaa,jos on aihetta, valvoja ei kerro soittajan nimeä kenellekään, eikä sitä ole edes pakko sanoa.

JOskus kannattaa kuitenkin olla varma, että kyseessä on oikeasti aiheellinen juttu. Eräällä tilalla oli käynyt valvoja tarkistamassa, kun oli kuulemma eläimillä huono suoja,"avonaiset seinät" ja hirveästi likaista olkea ym. Kyseessä oli pihatto, jossa elukat saa kulkea vapaasti ulos ja sisään, ja kuivikkeita on paljon koska se on lämmintä :mrgreen: Oli tarkastajaa vähän huvittanut.
*laa la laa*
Valentine
Starting Member
Starting Member

No huhhuh.. Vikahan on tietysti koirassa, eikä suinkaan koulutuksen puutteessa.. [}:)]

Toisaalta minusta on parempi, että jos epäilyttää jonkun eläimen olosuhteet, niin asiasta ilmoittaa, ja asiantunteva ihminen voi käydä sitten varmistamassa eläinten olosuhteet. Ainakaan ei sitten jää yksikään tapaus ilmoittamatta, ja eläimien huono kohtelu ei pääse jatkumaan. Jos asiat on kunnossa, niin tuskin se kenellekään hirveää mielipahaa tuottaa, että tarkastaja käy piipahtamassa. Vaikka meitä on tietysti moneen junaan..

Niin, tarkoitin tuolla kommentillani (että onko kukaan oikeasti kasvissyöjä) sitä, että monesti toisten lihansyöntiä tai syömättömyyttä jossain olosuhteissa arvostelevat sellaiset ihmiset, jotka itse kyllä syövät lihaa, tai sitten ovat näitä tuuri-kasvissyöjiä (ollaan vegejä pari kuukautta). Mutta sitten vegaanit jne. leimataan yleisesti fanaatikoiksi, jotka yrittävät saada kaikki vegeiksi. Itse olen monesti joutunut selittämään, että vaikka minä en syö lihaa, niin kyllä te saatte syödä, kun olen "joutunut" kertomaan ruokavalinnoistani uusille ihmisille.

Kornein tilanne oli tosiaan se, kun menin ekaa kertaa miehen sukulaisten luo, jotka kasvattavat sonneja lihakarjana. Anoppi oli perhettä varoittanut, joten kanaa oli tarjolla, mutta kyllä isäntä suhtautui minuun aika pitkään epäluuloisesti. Siellä oli vähän aiemmin jotkut käyneet päästämässä sonnit aitauksesta "luontoon", ja kai hän epäili, että minä saattaisin keksiä jotain samanlaista.. Sonnit eivät tosin olleet pariasataa metriä edemmäs kotoa lähteneet, että vahinkoa sinänsä ei ollut tullut.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Valentine kirjoitti:No huhhuh.. Vikahan on tietysti koirassa, eikä suinkaan koulutuksen puutteessa.. [}:)]

Toisaalta minusta on parempi, että jos epäilyttää jonkun eläimen olosuhteet, niin asiasta ilmoittaa, ja asiantunteva ihminen voi käydä sitten varmistamassa eläinten olosuhteet. Ainakaan ei sitten jää yksikään tapaus ilmoittamatta, ja eläimien huono kohtelu ei pääse jatkumaan. Jos asiat on kunnossa, niin tuskin se kenellekään hirveää mielipahaa tuottaa, että tarkastaja käy piipahtamassa. Vaikka meitä on tietysti moneen junaan..
Joo jos kyseessä on tapaus, jota on aihetta epäillä. Ihan oikeasti kyllähän lähes aina tiedetään, milloin on syytä ilmoittaa, yleensä vaan pohditaan sitä, että kehtaako soittaa, kun on kyseessä naapurisopu tm.

Tässä tapauksessa kyseessä oli luomutila, jossa on ihan oikeasti siistit tilat ja eläimet käyskentelee pihalla puhtaina ja ruokaa yllin kyllin tarhassa, joka ympäröi pihattoa. Siis aivan selkeästi siisti tila, jossa ei ole mitään naputtamista kenenkään silmissä.

Lähinnä tarkotan vaan sitä, että kannattaa hetken aikaa katsoa, joku mikä näyttää aluksi omituiselta, voi ollakin ok. Esim. ihminen joka ei ole ikinä nähnyt lehmää, voi ajatella että pihattolehmiä pidetään huonosti, ja soittaa liioitellun puhelun, että lehmät seisoo pakkasessa joku lato vaan suojana. Tai että koira on ollut pihalla yksin jo viikon-sanoo ihminen, joka kävelee joka päivä talon ohi kello 15, eikä ketään näy. Oikeasti joku voi varsin hyvin käydä ruokkimassa ja lenkittämässä koiraa kun omistaja on lomamatkalla.
Jos ei ole selkeästi jotakin epäkohtaa, pitäisi ensin vähän selvittää, että miten ne asiat yleensä on. Jos lehmät seisoo pellolla tosiaan pelkkä lato suojanaan useamman päivän ilman, että kukaan on nähnyt ruokaa tm. ilmestyvän paikalle, sitten voisi soittaa.

Vie aikamoisesti turhaa aikaa valvojalta lähteä vaikkapa 150km päähän "piipahtamaan" katsomaan asiaa, joka on ok. Kuitenkin ne eläinsuojeluvalvojat tekee sitä ihan omillaan, eikä saa siitä tuntipalkkaa tm.vaan homma on ainakin aiemmin toiminut vapaaehtoispohjalta. Eläinlääkärit ym. asia erikseen.

Hlö jolle soitin mainitsemastani perheestä, sanoikin, että käy kun ehtii, ja että on tullut ikävämpiäkin ilmoituksia, joissa täytyy käydä ensin.
*laa la laa*
Valentine
Starting Member
Starting Member

Olet Tittis ihan oikeassa. :D

Hmm.. Teilläpäinkö eläinsuojeluvalvojalla on ihan jonoksi asti noita ilmoituksia? Täällä Kuopiossa kun äidin kanssa ilmoitettiin yhdestä lintuparasta moottoriliikkeessä, niin valvoja kiitteli kovin, että ilmoitettiin. Sanoi, että ihmiset hirveän vähän ilmoittavat epäkohdista..! 8O

Tosin äidin avokki, joka on toiminut aiemmin valvojana, sanoi että välillä hänelläkin oli tosiaan kiirettä, eikä aika meinannut enää leipätyön jälkeen riittää näihin eläinsuojelukäynteihin.. Taitaa olla vaihtelevaa tuo ilmoitusten määrä, liekö vuodenajoilla tms. vaikutusta asiaan?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Kyllä niillä vuodenajoilla tuntuu vaikutusta olevan. Ainakin näin meille puheli aikanaan maatalousoppilaitoksella asioita kertomassa käynyt els.valvoja.
Keväisin ihmiset päästävät kissojaan vapaiksi ja ne tuottavat asutusalueilla harmia ja syksyllä taas työllistävät nuo hylätyt "kesäkissat"
Pakkasten alettua tulee ilmoituksia koirista pihalla, samoin esim hevosista ja lehmistä. Ei ymmärretä sitä että, esim. voisi käydä ihan katsastamassa että onko sillä koiralla koppi johon se pääsee siinä narun nokassa tai tarhassaan. Tai että onko ne hevoset pihatossa niin että pääsevät kulkemaan itse sisälle ja ulos.
Usein ei myös ymmärretä sitä että esim. juuri se hevonen kasvattaa kyllä talviturkin ja kun kyseessä terve yksilö se pitää kyllä itsensä lämpimänä pysymällä liikkeessä tai syömällä.

Myös kesäisin kun on lämmintä tuntui olevan muotia noiden punakorvien vapautus luonnonvesiin valvojan mukaan.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Jokaisen oma asiahan se on mitä syö. Itse aikoinani, oiskohan 6 vuotta sitten, jätin broilerin pois, koska en voi ymmärtää miksi pitää syödä eläimiä, jotka on jalostettu sairaaksi, kasvatetaan sairaaksi ja pidetään ahtaasti. En halua moisen toiminnan tukemiseeen osallistua. Samalla jäi kalkkuna. Pikkuhiljaa sen jälkeen on punainen lihakin tippunut melkeen kokonaan pois, hirvenlihaa tulee syötyä. Ja kalaa jonkin verran, vaikka ne akvat kotona onkin.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

marip kirjoitti:Mä olen aina välillä ihmetelly sitä, että miten ihminen jolla on akvassa kaloja, voi harrastaa kalastusta ja syödä niitä kaloja. Sama jos koiran omistaja söisi koiranlihata valmistettua ruokaa :?
sos-84 kirjoitti:Hoh hoijaa... Ja ne joilla on navetta ja siellä lehmiä ei voi syödä naudanlihaa... Näin juuri. Tai joilla on undulaatteja ei syö mitään lintua... Ei ymmärrä tuota logiikkaa. Sori vaan.
millia kirjoitti:Kuinka moni syö meetvurstia (vaikka ei sitä enää taideta paljon kys. makkarassa käyttää) ja harrastaa hevostelua?
Entä kuinka moni nautakarjaa pitävä syö hampurilaisia?
Sikafarmarit vetävät varmaan myös maha pinkeänä joka vuosi joulukinkkua?

Ei kai se ole kiinni eläimen lajista jos lihansyöjiä ollaan?
No jos tuota ajatellaan lajitasolla, kuten suurimmassa osassa näistä mainituista tapauksissa, niin harva neontetran omistaja sentään syö neontetroja, lehtikalan omistaja lehtikaloja jne. Ja toisaalta harvassa ovat ne lohensyöjät joilta löytyy lohta kotiakvaariosta!

Sitten taas jos juttu laajennetaan sukulaislajeihin (vrt. akvaariokalojen omistajan ei tulisi kalastaa, undulaatin omistaja ei tulisi syödä lintuja), voidaan samaa rataa jatkaa niin, että koiranomistajan ei tulisi metsästää susia, kettuja eikä muitakaan koiraeläimiä, heinäsirkkojen omistaja ei saisi tappaa lainkaan hyönteisiä, jne, jne.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos harrastaa kasveja, ei saisi syödä mitään kasvillisuutta. Mimosa eli tuntopuu osoittaa selvästi että kasveillakin on tunto.

Itse olen sitä mieltä että "Kyllä ruoka on hyvää"! :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Valentine
Starting Member
Starting Member

Juu, Kuopiostahan kalastettiin Kallavedestä männä kesänä punakorvakilppari.. Selvisi kai ressu seikkailustaan ihan kunnialla, mutta jos olisi joutunut olemaan järvessä pidemmälle syksyyn, olisi paleltunut. Oli ilmeisesti kuitenkin saanut kiinni kaloja, ja siten ei kuollut nälkään. Aika jännää, että vankeudessa elänyt eläin oli itse tajunnut alkaa saalistamaan evästä.

Tuli juteltua kavereiden kanssa tuon tapahtuman aikoihin, että paljonkohan akvaariokaloja joutuu tällaisellakin järvipaikkakunnalla paikalliseen vesistöön, kun ei enää omistajaansa kiinnostakaan? [}:)]
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Eikä siitä ole kauaa kun oskari pelastettiin malaria-altaasta.
Eli itämerestä kauppatorinedustalta.

Tais olla 2005 kesällä jos en ihan väärin muista. Ihmiset oli raportoineet ihmeellisesti uivasta isosta kalasta.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Valentine kirjoitti:Juu, Kuopiostahan kalastettiin Kallavedestä männä kesänä punakorvakilppari.. Selvisi kai ressu seikkailustaan ihan kunnialla, mutta jos olisi joutunut olemaan järvessä pidemmälle syksyyn, olisi paleltunut. Oli ilmeisesti kuitenkin saanut kiinni kaloja, ja siten ei kuollut nälkään. Aika jännää, että vankeudessa elänyt eläin oli itse tajunnut alkaa saalistamaan evästä.

Tuli juteltua kavereiden kanssa tuon tapahtuman aikoihin, että paljonkohan akvaariokaloja joutuu tällaisellakin järvipaikkakunnalla paikalliseen vesistöön, kun ei enää omistajaansa kiinnostakaan? [}:)]
Täällä muutama vuosi sitten punakorva ongittiin kanssa Perhonjoesta [}:)] .. Ja itse olen todistetusti haavinut miljoonakaloja luonnon ojasta kesällä!! 8O
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Onko kukaan teistä syönyt mitään yleisesti akvaariossa pidettävää kalaa? Itse olen miettinyt noita malawi-ahvenia ja kultakaloja, ovat kumminkin ihan kalan kokoisia ja syövät täysipainoista safkaa, eivät kai ne kovin pahalta maistuisi. Platyt ja muut tirrit taas voisi paistaa kaiketi ihan vaikka muikun ohjeiden mukaan, omenakotiloihin voisi soveltaa etanaruokien ohjeistusta. Kiekkokalan uskoisin olevan erittäinkin hyvää, plekot todennäköisesti eivät olisi kovinkaan hyviä vaikka komeita ötöjä ovatkin.
Duis nonummy, magna at scelerisque ullamcorper, nulla odio feugiat lectus, ut vulputate ante risus sed nisl.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”