Intianvesitähdikin lisääntyminen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
toxic69
Member
Member

Intianvesitähdikin lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Nonni, akvaariosta löytyy tuota intianvesitähdikkiä. Tiedän, että se lisääntyy pistokkaista, mutta olen ilmeisesti nukkunut (ainakin) yhden biologian tunnin, kun mulla ei ole hajuakaan mikä on pistokas :mrgreen:

Kertokaas viisaammat ihmiset että mistä napsaisen kasvin poikki, että voin loppuosan istuttaa uudelleen. Kasveja on kovin vähän, joten niitä pitäisi saada lisää sekä ostamalla että nykyisten kasvien lisääntyessä.

Jotain juuriahan tuon intianvesitähdikin varresta törröttää, eli mitä todennäköisemmin sen kohdalta sitten napsaisen?

Jos joku on joskus ihmetellyt, että onko tyhmyydellä rajaa, niin voin omasta kokemuksesta kertoa ettei ole :mrgreen:
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Joo se pistokas on se latvapätkä, mikä tökätään pohjaan kasvaa. Itsekin olen tunneilla nukkumista harrastanut, mutta kun noita pistokkaita olen (huonekasveista) ottanut milloin mistäkin.
cosmo21
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cosmo21 »

Meillä intianvesitähdikki lisäntyy itsekseen, ei tarvitse pistokkaita istuttaa. Siis se pistokas tarkoittaa sellasta intianvesitähdikin osaa, jossa on juuret näkyvillä eli sen voi istuttaa. Intianvesitähdikin kasvaessa niitä ilmestyy. Kannattaa ennen leikkaamista antaa intianvesitähdikin kasvaa pintaan asti, että ei tule kitukasvuisuutta.
92 litrainen akva ja ihana mies
uggi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja uggi »

Taitaa olla aivan sama mistä sen katkaisee, kasvaa se kuitenkin pikkuhiljaa. Taitaa kasvaa vaikka jäisi pintaankin kellumaan.

Jos pätkäiset juuri lehtiparin yläpuolelta niin siihen ei jää rumaa torsoa näkyviin. Voit myös laittaa pidemmän varren vaakasuoraan pohjalle ja se alkaa puskemaan uusia versoja ylöspäin. Käytä vaikka kiviä painona tai survo ne pitkät varresta kasvavat juuret pohjahiekan alle.
247 + 128 + 88 + 54 l
toxic69
Member
Member

Kiitoksia kiitoksia :D
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mulla lillui irronnut vesitähdikin lehti tuolla akvaariossa ja se alkoi siitä lehdestä kasvattamaan uutta kasvia! Eli sen saa todella helposti lisääntymään..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Vähän myöhäinen vastaus, mutta kommentoimpa kuitenkin. Mulla on nuita intianvesitähdikkejä (ja muitakin köynnöstäviä) katkottu ihan minkalaisia paloja mistätahansa kohdasta ja kasvavat kuin pienet porsaat, joten olen päätellyt ettei se niin kovin tarkkaa ole. :)
I'm #1 so why try harder?
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Meillä intianvesitähdikin "roskapätkät" ovat ryhtyneet kasvamaan aasia-altaassa pinnasta ylös päin - juututtuaan kannon ja pintakasvillisuuden lomaan piiloon siivoavalta kädeltä. Ei taida tuo kasvi ihan helposti olla tapettavissa, leikkaa sen sitten mistä hyvänsä.
Saapi kasvaa, avoin allas kun kyseessä on.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Paluu biologian tunneille: [;)]
Pistokas on kasvista irrotettu osa, josta yritetään juurruttaa uutta kasvia. Niitä käytetään yleisesti monien lajien lisäämiseen. Pistokkaita on olemassa monenlaisia, yleisimmät ovat:

-versopistokas
-varsipistokas
-oksapistokas
-lehtipistokas
-juurakkopistokas
-rönsypistokas
toxic69
Member
Member

Kröhöm, siis kyllähän mä ton tiesin, todistuksessa biologian kohdalla kun komeilee puhdas 10...

Taitaa mulla iskostua tieto päähän hyvin, että kokeissa sitten osaan, mutta taidan unohtaa kaiken heti kokeen jälkeen... :mrgreen:

Joop, ainakin nuissa kouluaineissa. Hevosista tiedän KAIKEN ( lue = tiedän paljon mutta haluan tietää enemmän) ja toivottavasti myös akvaarioista kertyy katoamatonta tietoa vuosien varrella aivokoppaan... [;)]
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”