Malawin perustamisesta.

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
puffergirl
Starting Member
Starting Member

Malawin perustamisesta.

Viesti Kirjoittaja puffergirl »

Ollaan tässä suunniteltu että perustettaisiin 300 litranen malawiallas. Tähän asti on kokemusta vain tavallisista akvaariosta ja niistäkin suurin on vain 100 litraa. Eli ensinnäkin pitäisi kysellä tuosta suodatuksesta, eli varmaankin ulkosuodatin ,mutta tarviiko lisäksi myös sisäsuodattimen. Mites sitten suodatus teho ,koska luin että malawialtaassa saisi olla aika tehokas suodatus. Ja sitten taustasta ,eli tehtäisiin itse jos vaan osataan. Mitenkäs se menikään jos taustan valmistaa kanaverkosta ,mistä siihen saadaan ne kohoumat ,millä värjätään ja millä päälystetään? Eikö tuo kanaverkko sitten ruostu. Mites sitten styroksista valmistus? Sotkeeko tuo styroksi akvaariossa?
Sitten vielä kypsytyksestä ,eli olen kypsyttänyt kavaariota viimeksi 14 vuotta sitten ja sillonkin se tapahtu muistaakseni jollain kaupallisella tuotteella ,jonka jälkeen akvaario oli jo kypsä seuraavana päivänä. Miten voin käyttää tuota nykyista akvaariotani apuna uuden kypsytykseen?Niin ja voiko lämmittimen piilottaa sinne taustan taakse ,vain kuumeneko se siellä liikaa?
Anteeksi tyhmiä kysymyksiä ,mutta vastatkaa viisaammat.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Riippuu ihan kaloista, mutta kovia ovat torttua vääntämään eli tehokas suodatus on hyväksi.

perustietoa malaweista

Kypsytyksestä löytyy täältä foorumeilta paljon juttua ja kuten tuosta taustanteosta.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
puffergirl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja puffergirl »

Niin joo tehokas suodatus,mutta riittääkö siihen pelkkä ulkosuodatin? Olen jo lukenut tuon perustietoa malawista..Tausta asiakin selvisi. Mutta tuosta kypsytyksestä vielä ,eli jos otan toisesta akvaariosta vaikka suodattimen ja jonkin verran vettä ,saanko tuolla jo kypsytyksen käyntiin?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

puffergirl kirjoitti:Niin joo tehokas suodatus,mutta riittääkö siihen pelkkä ulkosuodatin? Olen jo lukenut tuon perustietoa malawista..Tausta asiakin selvisi. Mutta tuosta kypsytyksestä vielä ,eli jos otan toisesta akvaariosta vaikka suodattimen ja jonkin verran vettä ,saanko tuolla jo kypsytyksen käyntiin?
Älä vettä ota vaan hiekkaa ja kiviä ym. Vedessä ei ole ne hyvät bakteerit vaan se on pinnoilla ja pohjamateriaalissa.
Itse kypsytin edellisen altaan ottamalla entisesta kypsää hiekkaa ja uutta hiekkaa sekä muuta materiaalia pohjalle sekä kypsyneen suodattimen.

Minulla on malawissa pelkkä ulkosuodatin (joka on reilun kokoinen), mutta kalasto on vielä pientä. Kuitenkin kalaston kasvaessa olen miettinyt joko tuon Jukka Järven sitä pikkusuodattimen tekoa tai ostan sisäsuodattimen lisäksi.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Meillä on suunnilleen samankokoisessa malawaariossa suodatuksena Eheim 2026 (ulko), Eheim 2252 (sisä) ja mattosuodattimessa Eheim 1000. Aika sopivasti tuntuu olevan suodatusta.

Suosittelisin siis ulkosuodattimen lisäksi vielä tehokasta sisäsuodatinta ainakin. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”