Itse asun myös tuollaisella nk. ongelma-alueella, missä sähkökatkot ovat enemmän kuin sääntö näin talviaikaan varsinkin. Itse olen tähän asti ollut tekemättä mitään sähkökatkojen aikaan. Ovat kestäneet joskus jopa yli 50h, mutta kyllä tuon aikaa happi riittää altaassa, tietyin ehdoin. Suuret sisäsuodattimet/mattosuodattimet ovat ongelmallisia siinä mielessä, että ne käyttävät vedestä happea varsin tehokkaasti. Tämä ei ole kuitenkaan ongelma jos satut omistamaan vetyperoksidia, jolla pystyt pitämään happitasapainon kunnossa ilman suodattimia/ilmapumppuja. Vetyperoksidia myy ainakin Suomen akvaariotekniikka - SATEK.
Lämpötilat ovat sitten ongelmallisempia. Voi pudota katsos nopeastikin, mikä toisaalta on hapen kannalla ihan hyvä, mutta saattaa stressata kaloja. Eipä nuo ole tuosta kovin pahaksi laittaneet. Ovatpahan niin kiekot ja plekot olleet pari päivää 20 asteisessa vedessä tai jopa alle, tuon nykyisen 30c sijaan.
Itse ostin tänään vetyperoksidia, kerrankin valmistauduin ajoissa talveen. Lähinnä siksi, että itsellänikin kun on nykyään käytössä kahdessa altaassa mattosuodattimet.