Mysteeri uudessa akvaariossa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Mimosa X kirjoitti:Morrgan, miten teidän kalat voi, onko ok ?
Eipä tässä mitään sen kummempia. Kaikki kalat ja rapuset kunnossa, eilen sai taas seurata kiilakylkien kutupuuhia. :) Valitettavasti tuo porukan ainoa koiras ei oikein ymmärrä touhun päälle, vaan vikitteli niitä haluttomia tyttöjä, kun taas se joka jopa yksin yritti lehden alle kääntyä ei saanut minkäänlaista huomiota. On siinä varsinainen naistenmies.

Mutta juu, eipä näytä täällä olevan mitään ongelmia tuon PMDD:n suhteen.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

jarvij kirjoitti:Karanteeniakvaario on valmis muutamalle kalalle päivässä parissa. Tarvitsee vain kypsyttää suodatin erikseen vaikka ämpärissä.
Opiskelinkin tuolta sinun sivuiltasi karanteenialtaasta ! Tosi hyvä tietopaketti siellä muutenkin ! :D

Hyvä, että Morrganilla akvassa kaikki ookoo ! Kiitti myös sulle !

Mahtaako mysteeri selvitäkään... 8O
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Veden pH yleensäkin laskee seisotettaessa vettä. Hanasta tulevan veden pH on meilläkin yli 7,2-7,5, muutaman tunnin kuluttua samasta ämpäristä mitattuna yleensä n. 6,8. Turpeella laskee helposti 6,5:een ja alle. Rihmakalat yleensä tykkää :) Turvettahan noissa savi-turvepalleroissakin on.

Kääpiörihmakalat nykyään yleensä tuntuu olevan vähän herkempiä kaikelle mahdolliselle, kuin esim. hunajarihmat. Niillä on useammin myös sisäloisia tai muita tauteja, ehkä nykyisen viljelysysteemin takia?

Testit ilmeisesti valehtelevat aika usein, mitä olen täällä keskusteluja niistä seurannut. Kaupassa kannattaa aina muistaa tarkistaa parasta ennen-päiväykset, ainakin vanhat testiliuskat näyttävät ihan mitä sattuu :?
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kannattaa selvittää kuinka tuon pH:n mahdollisen eestaas sahaamisen saisi tasattua ennenkö hommaa lisää kaloja. Esimerkiksi tuolaisella 6.5-bufferilla voisi olla toivottu vaikutus. Laskee pH:mm kalastollesi sopivaksi (eli 6.5) ja ankkuroi sen siihen.

Ja karanteeniallas ei tosiaankaan ole hassumpi idea, etenkään sinun kalastosi kokoluokalla sen ei tarvitse edes olla mikään valtavan suuri. Meillä karanteenina toimii 20l faunaboxi, ja hyvin toimii. :D
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

-Tassu- kirjoitti: Testit ilmeisesti valehtelevat aika usein, mitä olen täällä keskusteluja niistä seurannut. Kaupassa kannattaa aina muistaa tarkistaa parasta ennen-päiväykset, ainakin vanhat testiliuskat näyttävät ihan mitä sattuu :?
Olen huomannut ettei monissakaan tippatestipakkauksissa ole parasta ennen merkintää. Kummallinen juttu tosiaan. Onneksi nyt JBL ainakin nykyään merkitsee päiväyksen.
Taju kirjoitti: Kannattaa selvittää kuinka tuon pH:n mahdollisen eestaas sahaamisen saisi tasattua ennenkö hommaa lisää kaloja. Esimerkiksi tuolaisella 6.5-bufferilla voisi olla toivottu vaikutus. Laskee pH:mm kalastollesi sopivaksi (eli 6.5) ja ankkuroi sen siihen.
Hmm, bufferi, laskee siis pH.ta. Onkohan aiheellista hankkia myös joku luotettavampi ja tarkempi Ph-testi jos alan muuttamaan pH.ta ? Mikä olis hyvä ? Onko elektroniset mittarit kalliita ? Jossain sivustolla kehuttiin jotain pH-testiä tarkaksi, nyt en muista mikä se oli. Oisko ollu Sera?

Nyt altaassa on n.7.2 pH ja alentaminen kai pitäisi tehdä tosi pienin askelin. Meillä vesijohtovesi on aika paljon emäksisempää, joku sanoi mitanneensa 8, voi se ollakin. Mulla tuo Wardleyn tippatestin taulukko loppuu 7.4.ään.
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Olen itse havainnut saman,että nykyisin kääpiörihmat on todella herkkiä kavereita.Mitään suurempaa muutosta eivät kestä.Kiekotkin tuntuu selviävän paremmin jos esim:on pakko tehdä suuri vedenvaihto tjms.Toivon teille parempaa jatkoa akvaarion kanssa,ja älä lannistu kyllä se siitä. :mrgreen:
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Jep. Aine laskee pH:ta, ja mikä tärkeintä, ankkuroi sen aloilleen, eli heilahtelua ei pitäisi tulla. Itse uskaltauduin laskemaan turpeella, ja hyvin on onnistunut, ei isoja heittelyitä vedenvaihtojen yhteydessäkään.

Itselläni tuo Wardleyn tippatesti on kyllä ollut ihan toimiva ja luotettava aina. Vaikka yläpäässä mittari loppuu lyhyeen, se ei minua henk.koht haittaa. Meillä kun on kanssa pääasiassa nuita mustan veden kaloja, eli alta seiskan pitäisi pysytellä anyway. :)

Tuon bufferin valmistajaa en nyt muista, mutta se löytyy täältä kyllä haulla. Pikkuhiljainen muutos onnistuu, kun annostelee aluksi alakanttiin ja lisää annostusta vaikka vedenvaihtojen yhteydessä varovasti vähän kerrallaan.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

urmutti kirjoitti:Olen itse havainnut saman,että nykyisin kääpiörihmat on todella herkkiä kavereita.Mitään suurempaa muutosta eivät kestä.Kiekotkin tuntuu selviävän paremmin jos esim:on pakko tehdä suuri vedenvaihto tjms.Toivon teille parempaa jatkoa akvaarion kanssa,ja älä lannistu kyllä se siitä. :mrgreen:
Juu, taitaa ne tosiaan olla aika herkkiä kavereita, kuten tässä on jo useampi todennut ja ennen hankintaanikin tuo tieto oli tullut monessa kohtaa vastaan.

Nyt kuitenkin akvaariossa on (aloittelijan)silmällä katsottuna kaikki kunnossa, mutta kääpiörihmakalaurosta olen tässä erityisen tarkkaan koittanut seurata. Sillä saattaisi olla jotain loisia. Yritin pyydystää sen rihmakakkaa eilen purkkiin, mutta huonolla menestyksellä... Eli odottelin kakan tippumista ja sit purkki veteen, ei onnistunut. :mrgreen: Jokseenkin huvittavaakin puuhaa tuo oli, ainakin viisivuotiaani mielestä. :D

Tarttis saada se mikroskooppi, parempi sellainen. Laitanpa joulupukille menevään listaan... No, ehkä kannattaa laittaa tytön listaan vaivihkaa kun emmää kuitenkaan mitään lahjoja saa... [;)]
Ei vaan, Lidlissä kuulema on ollut käypä mikroskooppi lähiaikoina myynnissä. Jospa sinne tulis pian joulun alla uus erä ! Toivossa on hyvä elää 8O :mrgreen:

Kiitos muuten taas kaikille jotka tässä on viestiä laittaneet.
Kiitti tsempistä urmutti ja muut :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”