Punakilpikonna lomahoidossa - hoitaja hieman ihmeissään

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Punakilpikonna lomahoidossa - hoitaja hieman ihmeissään

Viesti Kirjoittaja Cory »

Lupauduin tuossa jokin aika sitten kilpikonnan lomahoitajaksi. Kyseessä on naaraskilpikonna, kuulemma n. 10-15 vuotias. Nimeä en enää muista [:I] – se oli alunperin nimetty Simpsoniksi, kunnes ”poika” otti ja muni. ;) Nimi muuttui johonkin tyttömäisempään versioon, mutten muista millä formaatilla, joten olen kutsunut sitä vain tuttavallisesti otukseksi. Otus on ihan mukava tyyppi, utelias, maalaisjärjellä pääteltynä ”luontaisen” varovainen muttei ei arka, eikä lainkaan agressiivinen. No, en ole kokeillut tuuriani ja tunkenut sormiani näykkäisyetäisyydelle sen nenän eteen...

Omistajalta saamani ohjeet olivat ihan selkeiltä, ei siinä mitään, mutta kun tässä uteliaisuudesta olen hieman lukenut netistä sitä sun tätä pientä punakorvista, niin on alkanut tulla sellainen olo, että ohjeet olivat saaneet olla meikäläiselle konnattomalle tarkemmatkin... Kilpikonnistahan en oikeasti tiedä mitään, joten en osannut hirveästi kyselläkään. Mä olen perehtynyt vain koiriin ja akvaariokaloihin. :P Eli ennenkuin ryykään tekemään itsestäni naurettavan - tai joudun lynkatuksi - jossain matelijafoorumilla tms. niin ajattelin koklata josko täältä löytyisi jotain vinkkejä millä konnan jäljelläolevasta viikon hoitoajasta tulisi meille molemmille mahdollisimman mukava.

Kylpyjä varten otuksella on kissanhiekkalaatikon kokoinen muoviallas. Tänne olen sen myös saamieni ohjeiden mukaan ruokkinut ja sinne on sen myös ulostanut, ainakin kerran päivässä. Koska palju on niin pieni olen vaihtanut vettä useaan otteeseen päivässä, aina silloin kun siellä lilluu silmämääräisesti paljon ruoantähteitä/ulostetta/pölyä. Ilmeisesti otus pitää tästä, koska ne tallustelee paikalle lähes joka kerta kun huutelen allasta ja kömpii sinne about heti kun vesi on vaihdettu ja allas taas paikallaan kylppärin lattialla? Tai sitten se vaan on utelias.

Mutta kunnon uimapaikkaa otuksella ei siis ole. Sattumoisin minulla on 80 litrainen altaani tällä hetkellä tyhjillään, odottamassa siirtoa huoneesta toiseen. Toissailtana pohdin, josko sen voisi täyttää väliaikaisesti kilpparille uima-altaaksi, jos vain keksin mistä virittää väliaikaisen rampin konnan käyttöön? Mutta: voiko konnan kantaa jotain pöpöjä, jotka ovat kaloille haitallisia? Akvaario nimittäin tulee taas kalojen käyttöön kun konna lähtee takaisin kotiinsa. Vedet tietysti vaihdan välissä.

Kotona konnalla ei ilmeisesti ole mitään vakituista uimapaikkaa, mikäli omistajan juttuja oikein ymmärsin. Outoa, kun kyseessä on punakorva, tiedän, nyt kun olen punakorviin tutustunut paremmin. Omistajalla nimittäin on kyllä konna-akvaario olemassa, se vain on jostain syystä tyhjillään. Ehkä siksi että kotona on menossa remontti, mene ja tiedä. Mutta kunhan omistaja palaa, niin ajattelin suorittaa pienen mainoskampanjan siitä ”kuinka kovasti otus on vedessä viihtynyt”, niin ehkä hän innostuu täyttämään altaan taas konnan käyttöön.

Otus näyttää viihtyvän myös suht hyvin maalla. Okei, eihän sillä ole paljoa vaihtoehtoja, mutta tarkoitan siis sitä, että se on aktiivinen ja hiippailee ympäriinsä. Viettää yöt eteisessä kenkätelineessäni :roll: tai vessassa laatikoston alla.

Se mikä minua ehkä eniten huolestuttaa on otuksen vinkuminen. Aluksi ajattelin sen olevan vain hätääntymistä – jo perjantaina se nimittäin vingahteli lähes joka kerta kun sen nosti käsillä ylös. Sittemmin se on vingahdellut myös muulloin: selälle kellahtaessaan, silloin tällöin altaassa ollessaan ja lauantain pitkin päivää yrittäessään päästä ”jonnekin”, ts. yrittäessään kiivetä pitkin seinää... :roll: Olisin kuitannut tämän ihan normaaliksi äännähtelyksi, kunnes silmiini osui artikkeleja, joissa vinkuminen mainitaan merkitsevän sairastumista. Otus syö kyllä, ei paljoa, mutta joka päivä sille on ruoka maistunut. Se on aktiivinen päivällä eli tallustelee sinne tänne – tosin en tiedä minkälaisia torkkuja se ottaa minun ollessa töissä. Mitään eritteitä ei näytä tulevan silmistä eikä sieraimista. Onko otus pipi vai onko kyseessä normaali ääntely?

Mitään muuta ääntä siitä ei ole lähtenyt, ei pihinää, ei suhinaa, ei naksumista, ei huohotusta. Vinkuminen ei myöskään ole yhtäjaksoisesti jatkuvaa, t.s sitä siintyy päivittäin, mutta ei mielestäni koko aikaa. Äkkiseltään sanoisin että otus vinkuu kun se joutuu fyysisesti pinnistelemään, eli kiivetessään altaaseensa, pyristellessään käsistä pois tms.

Sen olen myös huomannut, että kun se likoaa vedessä pitkään, nahasta lähtee pintakerrosta tms. Normaalia ”nahanluontia”?

Kiitos etukäteen neuvoista. Omistajan toki saa puhelimitse kiinni, mutta hän on ulkomailla, joten ajattelin kokeilla ensin näin...
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Olipas paljon juttuja ja kysymyksiä!

No ensiksi: punakorvakilpisen kuuluu asua akvaariossa ja riittävän suuressa että se pääsee uimaan ja sukeltamaan. Mikäli konna on 10 - 15 vuotias naaras, pitäisi sen painaa noin 1,5 kiloa ja suoran kilven pituus olla noin 19 - 21 senttiä? Semmoselle neitoselle vähintään 150 senttiä pitkä akva, leveyttä joku 50 senttiä ja vettä vähintään 40 senttiä..eli vesitilavuus noin 300 litraa...
väliaikaisratkaisuksi käy kyllä 80 -litranen akva.

Konnalla olisi oltava mahdollisuus omatoimisesti kömpiä lämmittely- ja kuivattelutasolle, jonne on asennettu spottivalo niin että konnan kilven kohdalla lämpö on noin 35 - 40 astetta. Hyvänä lisänä matelijoille tarkoitettu UV-valo. Lämpö edesauttaa ruuan sulamista ja elintoimintoja. Valot pidetään kellokytkimillä päällä 12 tuntia: esim. klo 10 - 22, toinen valoista voi sammua aikaisemmin.

Ruokinta ei tarvise olla jokapäiväistä. Näin syksyisin-talvisin riittää varsin hyvin 2 ruokintapäivää viikossa, kesällä 3. Pääruokana kokonainen tuore kala silputtuna ruotoineen ja suolineen, useimmiten muikku. Tämän ohella B1-vitamiini, sillä pohjoisten vesien kalat sisältävät B1-vitamiinia tuhoavaa tiaminaasientsyymiä. B1-vitamiini on ihmisille tarkoitettu B1-vita ja konnalle riittää muikkupäivinä 1/4 300 mg:n tabletista. Lisäksi liitujauhoa eli kalsiumkarbonaattia. Kalsiumiin voi dipata syötettääviä muikunpaloja. Konna ruokitaan erillisessä ruokintavadissa ettei akvan vesi sotkeennu turhaan ruokien jäämistä.

Punakorva ei "vaihda nahkaansa" kuten liskot ja käärmeet kerralla: sitä irtoaa lähes jatkuvasti. Konnassa lilluu semmosta nahkahöttöä, ohutta ja sitä killuu myös akvan vedessä. Terveen konnan kilpipalat irtoavat myös kokonaisina, mitä ei pidä säikähtää. Kokonaisten kilpipalojen irtoaminen kertoo terveestä konnasta. Murusina irtoavat kilpipalat kertovat ruokinta- ja aineenvaihduntaongelmista, ehkä myös vääristä lämpötiloista konnan oleskelualueella.

Konna-akvassa (jatkuvakäyttöisessä) tulisi olla myös suodatin poistamassa ulosteiden kiinteitä osia ja tuota kuoriutuvaa ihoa. Suositeltavin on ulkosuodatin. Kuitenkin ellei suodatinta ole ollenkaan, vaikka suht.tehokas sisäsuodatinkin olisi hyvä. Sisäsuodatin täytyy suojata sillätavoin ettei konna pääse järsimään johtoja...

Konnan vinkuna viittaisi hengitystietulehdukseen. Terve konna puhisee, suhisee, sähisee ja vastustelee nostettaessa sätkimällä ja räpiköimällä vastaan. Uidessaan ja tullessaan pintaan innokas konna lähinnä mielestäni puhisee ja tuhisee, ei kuulu vinkunaa...
Viola & eläintarhantynkä
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Multa löytyy useamman vuoden kokemus kultakilpikonnasta ja valekarttakilpikonnasta jotka ovat jokseenkin punakorvaa vastaavia otuksia joten vastailen nyt parhaan taitoni mukaan, joku viisas vielä vahvistakoon :) .

Kyllä suokilpikonnan paikka on mielestäni akvaariossa eikä lattialla, jos punakorvallekkin on kunnon akvaario tarjolla niin enemmän aikaa se siellä vedessä todennäköisesti viettää. Onhan koko konnan ruuminrakennekkin vedessä elämista varten "suunniteltu" ja luonnossa punakorvat nousevat maalle vain lämmitelläkseen auringossa eivätkä koskaan lähde kauas vedestä. On siis mielestäni aika julmaa että konnalla ei ole ollenkaan mahdollisuutta päästä uimaan kunnolla. Ja ymmärtääkseni punakorva ei edes voi olla maalla ihan määrättömän kauan (siis jos sillä ei olisi mitään pientäkään kylpyallasta) kuivumatta ja kuolematta.

Omilla konnillani on parisataalitrainen allas (ovat kooltaan hiukan punakorvaa pienempiä) suodatuksineen ja lämmittelypaikkoineen, käsittääkseni punakorvalle suositeltu allaskoko liikkuu nykyisin jo jossain 400 litran tietämillä joka ei kyllä ole yhtään yläkanttiin.

Mutta allasasiahan on tietysti enemmän varsinaisen omistajan huoli ja sinuna varmaan jatkaisin kuitenkin konnan hoitamista näillä samoilla rutiineilla joihin se on tottunutkin.

Ajoittainen hengityksen vinkuminen on normaalia esim. kun konna nousee vedestä hengittämään, mutta jos hengitys vinkuu paljon voi se olla merkki hengitystietulehduksesta. Joka olisi tämän konnan kohdalla hyvinkin mahdollinen koska se elää lattialla koska lattialla monesti on paljon vetoa. Onhan konnalla kuitenkin asianmukainen lämmittelypaikka spottivaloineen ja parhaassa tapauksessa myös uv-valoineen?

Nahan irtoaminen on todennäköisesti normaalia nahanluontia, sellaista pientä "harsoa" on meidänkin konnien kaulassa aina pari kertaa vuodessa.

Mutta toivon tosiaan että konna saisi asianmukaisen altaan. Kannattaa muuten rohkeasti käväistä www.herppi.netissä ja ohjata konnan omistajakin sinne ohjeistusta saamaan.

Ja viola ehtikin ensin :) .
@nsku
Junior Member
Junior Member

kilppari

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Tuossa onkin jo tullut hyvää asiaa.

Itselläni oli punakorva 13-vuotta.

Kunnollinen allas, (punakorva on todella aktiivinen uimari) ja lämmittelypaikka on konnalle elinehto. Konna on altis vedolle lattialla, siitä saattaa olla perua tuo vinkuminen.
Altaan vettä ei tarvitse lämmittää, kunhan on huoneenlämpöistä, mutta lämpölamppu jäljittelee aurinkoa.

Akvaariosta sen verran, että altaan desifiointia suositellaan jos on ollut konnan käytössä. Kilpikonnahan saattaa levittää mm. salmonellaa, joten myöskään käsien pesua ei ole syytä unohtaa käsitelläsi konnaa / allasta.
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Kiitos vastauksista te ihanat ihmiset! Arvasin, että AW:stä löytyy apua tähänkin asiaan.
Viola kirjoitti:Olipas paljon juttuja ja kysymyksiä!
Juuh. Hoitaja on kieltämättä hieman innoissaan hoidokistaan. [:I] Eläimenähän tuo on mulle uusi tuttavuus, mutta aika vinkeäksi tuo on osoittautunut, joten olen tietysti utelias. Ja luonnollisesti pyrin tekemään parhaani sen hoitajana.
Viola kirjoitti:Mikäli konna on 10 - 15 vuotias naaras, pitäisi sen painaa noin 1,5 kiloa ja suoran kilven pituus olla noin 19 - 21 senttiä?
Painosta en osaa sanoa, mutta siinä 20 cm hujakoilla tuo kilven pituus on.
Viola kirjoitti:väliaikaisratkaisuksi käy kyllä 80 -litranen akva.
*Viltzu* kirjoitti:Mutta allasasiahan on tietysti enemmän varsinaisen omistajan huoli ja sinuna varmaan jatkaisin kuitenkin konnan hoitamista näillä samoilla rutiineilla joihin se on tottunutkin.
@nsku kirjoitti:Akvaariosta sen verran, että altaan desifiointia suositellaan jos on ollut konnan käytössä. Kilpikonnahan saattaa levittää mm. salmonellaa, joten myöskään käsien pesua ei ole syytä unohtaa käsitelläsi konnaa / allasta.
Niin, mullahan tuo enää hoidossa vain viikon. Täytyy vielä harkita tuota 80-litraisen käyttöä, koska kaloilleni se on kuitenkin tarkoitettu. Ne ovat nyt sunnuntaista lähtien olleet "evakossa" 40 litraisessa, mikä on liian pieni parven vakituiseksi asunnoksi. Salmonnellasta(kin) kuulin vasta netistä, mutta sen jälkeen olen ollut huolellinen käsien pesussa. Muutenkaan en ole konnaan tarpeettomasti juurikaan koskettanut/nostanut, kun ei se näytä siitä paljoa pitävän.

Olisiko mitään järkeä päästää sitä uiskentelemaan kylpyammeeseen? Sellainenkin taloudesta löytyy. Vai onko tuo ihan päätön ajatus? :mrgreen:
@nsku kirjoitti:Altaan vettä ei tarvitse lämmittää, kunhan on huoneenlämpöistä, mutta lämpölamppu jäljittelee aurinkoa.
No sen kylpylaatikon laitoin kylppärin patterin viereen - arvioin sen olevan lämpimin paikka. Mutta muuten en ole vettä mitenkään lämmitellyt. Hieman kädenlämpöä viilempää olen siihen aina hanasta laittanut.
*Viltzu* kirjoitti:Mutta toivon tosiaan että konna saisi asianmukaisen altaan. Kannattaa muuten rohkeasti käväistä www.herppi.netissä ja ohjata konnan omistajakin sinne ohjeistusta saamaan.
Samaa toivon minäkin. Herppi.nettiin mm. päädyinkin kun googletin punakorvakilpikonnaa. Kunhan omistaja palaa lomareissultaan, niin varmasti aloitan pikku mainoskampanjan konnan altaan puolesta! Kyseinen ihminen on työpaikkatuttu, ei mikään läheinen ystävä, mutta vaikuttaa silti ihan järkevältä naiselta. Hänellä on itseasiassa toinenkin kilpikonna, pienempikokoinen. Se on toisaalla hoidossa, pojalla muistaakseni, enkä tiedä siitä sen enempää. Ilmeisesti remontista johtuen nämä ovat nyt eri paikassa tai jotain.

Kiitos myös ruokintavinkeistä. Muikkua taidankin tänään ruokakaupassa käydessäni napata mukaan. B1-tabletteja mulla ei ole nurkissa valmiina. Voisin ehkä ostaa sitä ja syödä itse loput - kun tässä nyt on vain tuo viikko jäljellä. Tai antaa omistajalle mukaan kun tulee takaisin. Katsotaan jos osun apteekin kohdalle.
Viola kirjoitti:Punakorva ei "vaihda nahkaansa" kuten liskot ja käärmeet kerralla: sitä irtoaa lähes jatkuvasti. Konnassa lilluu semmosta nahkahöttöä, ohutta ja sitä killuu myös akvan vedessä.
Ok, tämä on hyvä tietää. Kiitos infosta! Maalaisjärjellä arvelin sen verran että mistään kovin vakavasta jutusta ei voi olla kyse, koska ruoka maistuu ja otus liikkuu suht virkeästi (tai siis enhän minä oikeasti tiedä mikä on virkeää kilpikonnalle, mutta ainakin se vaikuttaa virkeältä). Mutta mukava silti tietää, että kyseessä on ihan luonnollinen tapahtuma. Hyvä tietää myös noista kilpipalojen irtoamisista! Sitä ei ole tapahtunut, mutta jos niin sattuisi käymään, niin olisin varmasti säikähtänyt ilman tätä tietoa. 8O
Viola kirjoitti:Konnan vinkuna viittaisi hengitystietulehdukseen. Terve konna puhisee, suhisee, sähisee ja vastustelee nostettaessa sätkimällä ja räpiköimällä vastaan. Uidessaan ja tullessaan pintaan innokas konna lähinnä mielestäni puhisee ja tuhisee, ei kuulu vinkunaa...
*Viltzu* kirjoitti:Ajoittainen hengityksen vinkuminen on normaalia esim. kun konna nousee vedestä hengittämään, mutta jos hengitys vinkuu paljon voi se olla merkki hengitystietulehduksesta. Joka olisi tämän konnan kohdalla hyvinkin mahdollinen koska se elää lattialla koska lattialla monesti on paljon vetoa. Onhan konnalla kuitenkin asianmukainen lämmittelypaikka spottivaloineen ja parhaassa tapauksessa myös uv-valoineen?
Hmm, joo, tämä vinkuna erityisesti alkoi huolestuttamaan minua. Lattialla on varmaan vetoa, huoneistoni on sen verran vanhassa talossa, että se ei todellakaan voi olla kovin tiivis. Itse nyt tosin olen muutenkin vilukissa, joten minun tuntemuksiani ei tässä kannata niin kovasti tuojotella. Konnan tullessa nostin kuitenkin kaikkien huoneiden lämpötilan niin korkealle kuin sain (termostaattien mukaan 26C mutta tuskin se ihan sitä oikeasti on), jotta kaverilla olisi mahdollisimman lämmin, vaihtolämpöinen kun tietysti on. Vetoisuudesta tietoisena, olen myös laittanut "pahimpiin paikkoihin" ovien/kynnyksien kohdalle lakanoita yms. minimoidakseni vedon. Mutta minkäs teet, vanha talo, mikä vanha talo.

Taidan laittaa tekstiviestiä tuosta vinkumisesta omistajalle ja kysyä onko kuinka normaalia hänen mielestään. Konna on kuitenkin ollut hänellä jo vuosia, niin uskoisin hänen osaavan paremmin arvioida. Jos tarpeen, niin työpaikkani lähellä on eläinlääkäri, jossa voin varmaankin konnaa käyttää - omistaja on siellä käynyt sen kanssa mm. kynsien ja nokan(?) leikkuussa. Tosin julkisilla kulkeminen näillä keleillä ei ole varmasti konnalle kivaa. Mutta mulla ei ole autoa. Aion toki "pakata" konnan mahdollisimman lämpimästi, jos tähän tulee tarvetta.

Konnalle tuli mukana lamppu, joka on tarkoitettu tuohon lämmittelyyn. UV-valota se ei todellakaan näytä, eli ihan tavallinen (?) hehkulamppu ilmeisesti. Ohje oli pitää sitä päällä joka päivä, päivisin, mutta että yli 12 tunnin käyttö ei olisi konnalle hyväksi tähän aikaan vuodesta. Olen noudattanut tätä ohjetta. Voisin laittaa lampun alle vielä pyyhkeen, maton tai jotain, joka eristäisi lattiasta paremmin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”