![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Omistajalta saamani ohjeet olivat ihan selkeiltä, ei siinä mitään, mutta kun tässä uteliaisuudesta olen hieman lukenut netistä sitä sun tätä pientä punakorvista, niin on alkanut tulla sellainen olo, että ohjeet olivat saaneet olla meikäläiselle konnattomalle tarkemmatkin... Kilpikonnistahan en oikeasti tiedä mitään, joten en osannut hirveästi kyselläkään. Mä olen perehtynyt vain koiriin ja akvaariokaloihin.

Kylpyjä varten otuksella on kissanhiekkalaatikon kokoinen muoviallas. Tänne olen sen myös saamieni ohjeiden mukaan ruokkinut ja sinne on sen myös ulostanut, ainakin kerran päivässä. Koska palju on niin pieni olen vaihtanut vettä useaan otteeseen päivässä, aina silloin kun siellä lilluu silmämääräisesti paljon ruoantähteitä/ulostetta/pölyä. Ilmeisesti otus pitää tästä, koska ne tallustelee paikalle lähes joka kerta kun huutelen allasta ja kömpii sinne about heti kun vesi on vaihdettu ja allas taas paikallaan kylppärin lattialla? Tai sitten se vaan on utelias.
Mutta kunnon uimapaikkaa otuksella ei siis ole. Sattumoisin minulla on 80 litrainen altaani tällä hetkellä tyhjillään, odottamassa siirtoa huoneesta toiseen. Toissailtana pohdin, josko sen voisi täyttää väliaikaisesti kilpparille uima-altaaksi, jos vain keksin mistä virittää väliaikaisen rampin konnan käyttöön? Mutta: voiko konnan kantaa jotain pöpöjä, jotka ovat kaloille haitallisia? Akvaario nimittäin tulee taas kalojen käyttöön kun konna lähtee takaisin kotiinsa. Vedet tietysti vaihdan välissä.
Kotona konnalla ei ilmeisesti ole mitään vakituista uimapaikkaa, mikäli omistajan juttuja oikein ymmärsin. Outoa, kun kyseessä on punakorva, tiedän, nyt kun olen punakorviin tutustunut paremmin. Omistajalla nimittäin on kyllä konna-akvaario olemassa, se vain on jostain syystä tyhjillään. Ehkä siksi että kotona on menossa remontti, mene ja tiedä. Mutta kunhan omistaja palaa, niin ajattelin suorittaa pienen mainoskampanjan siitä ”kuinka kovasti otus on vedessä viihtynyt”, niin ehkä hän innostuu täyttämään altaan taas konnan käyttöön.
Otus näyttää viihtyvän myös suht hyvin maalla. Okei, eihän sillä ole paljoa vaihtoehtoja, mutta tarkoitan siis sitä, että se on aktiivinen ja hiippailee ympäriinsä. Viettää yöt eteisessä kenkätelineessäni

Se mikä minua ehkä eniten huolestuttaa on otuksen vinkuminen. Aluksi ajattelin sen olevan vain hätääntymistä – jo perjantaina se nimittäin vingahteli lähes joka kerta kun sen nosti käsillä ylös. Sittemmin se on vingahdellut myös muulloin: selälle kellahtaessaan, silloin tällöin altaassa ollessaan ja lauantain pitkin päivää yrittäessään päästä ”jonnekin”, ts. yrittäessään kiivetä pitkin seinää...

Mitään muuta ääntä siitä ei ole lähtenyt, ei pihinää, ei suhinaa, ei naksumista, ei huohotusta. Vinkuminen ei myöskään ole yhtäjaksoisesti jatkuvaa, t.s sitä siintyy päivittäin, mutta ei mielestäni koko aikaa. Äkkiseltään sanoisin että otus vinkuu kun se joutuu fyysisesti pinnistelemään, eli kiivetessään altaaseensa, pyristellessään käsistä pois tms.
Sen olen myös huomannut, että kun se likoaa vedessä pitkään, nahasta lähtee pintakerrosta tms. Normaalia ”nahanluontia”?
Kiitos etukäteen neuvoista. Omistajan toki saa puhelimitse kiinni, mutta hän on ulkomailla, joten ajattelin kokeilla ensin näin...