Casco-Kotikitin sekoitus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
BairiX
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Casco-Kotikitin sekoitus

Viesti Kirjoittaja BairiX »

Terves taas kaikki rakentelijat.
Milläs suhteella olette tuota kotikittiä sekoittaneet vai paketin ohjeen mukaan? Entäs viimeseen kerrokseen mihin tulee maaväri sekaan?
Cymoth
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Cymoth »

Moros,
Oma projektini taustan suhteen on vasta loppusuorilla, mutta ainankin omaan silmään lopputulos näyttää ihan kivalta, joten uskaltanen kertoa oman kokemukseni.

Sekottelin siihen kittiin aika reilusti paljon enemmän vettä kun ohje antoi. En varsinaisesti mitannut, mutta kaadoin tietyn verran sitä kittiä lautaselle, ja sitten lorautin vettä päälle, ja sekottelin pensselillä. Lisäilin vettä niin pitkään että se mönjä oli tasaista ja sen verran notkeaa että se oli helppo sivellä pensselillä. Ohjeistuksella siitä tuli mun mielestä liian paksua siveltäväksi, ja lastallahan se on tarkoitettukin laitettavaksi silloin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun väsäätte, niin olisiko mahdollista tehdä pieni koepala, ja katsoa miten kestävä se on, vai murtuuko miten helposti. Meinaan jos tekee sitä taustan ilman styroksia. Tuohon Woodrock-tyyliin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
BairiX
Junior Member
Junior Member

voisin tällä viikolla väsäillä koepalasen vaikka ensimmäisen paketin ohjeen mukaan... Eli haluatko et päällystän sillä esim. styroksin ja kaiverran stryroksin sitten pois?? Vai mitä meinasit?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Meinasin, jotta vaikka kauppakassin päällä. Samalla selviää, irtoaako se tuosta materiaalista.

Olen siis ajatellut hiekkatörmää, jossa voisi olla kantoja ja kiviä. Itse tausta syntyisi muovikelmun päälle (se kauppakassimateriaali). Päydälle jotain esineitä, korokkeiksi, joden päälle muovi levitettäisiin. Sen päälle siiten levitetään kittiä kerroksina, kunnes saavutetaan riittävä paksuus.. Tuo muovipinta korvaa siis lateksimuotin.
Lisäidean sain noista Woodrock-moduleista. Suodattimet ja lämmittimen yms tekniikan saa taaksi kätevästi piiloon.

Hiekkatörmää voi jäljitellä. Sellaisia osin veteen sortuneita rantatörmiä on Amazonilla tuhansia kilometrejä. Kuvasin niitä Perussa, Amazonin rannoilla, joten tiedän, mitä olen suunnitellut.

Auki on vain materiaali ja tarkka tekotapa.
BairiX
Junior Member
Junior Member

Ahaa juu nyt ymmärsin mitä meinaat. Enköhän minä voisi tuota jonkin näköiseen palaan testata tällä viikolla viimeistään viikonloppuna. Kirjottelen vaikka tähän sitten kun olen saanut testit tehtyä.
Jussi70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jussi70 »

Lasikuitua voi käyttää vahvikkeena. Joko lasikuitunauhaa tai harvaan kudottua kangasta, varsinaista suuntaamatonta mattoa ei saa varmasti kastumaan kotikitillä läpi asti eli se ei toimine.

Styroxin kanssa ainakin lasikuitu toimii mainiosti... voisi hyvinkin antaa riittävästi veto- ja taivutuslujuutta myös rakenteessa jossa ei ole styrox runkoa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Sika-laastista sain jopa 3 mm paksun taipuisan levyn. Kotikitistä moinen tuskin onnistuu.
BairiX
Junior Member
Junior Member

Elikkä teenkö tuon testin lasikuitukankaan kanssa vai ilman?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Jos sinulla lasikuitua on, niin ehkä pienet koepalat molemmilla tavoilla.

Lähinnä kiinnostaa, jotta pysyisikö tuollainen noin 50 cm * 5 cm ja vajaan sentin paksuinen levy kasassa, vai hajoaako jo siirrettäessä.
BairiX
Junior Member
Junior Member

JJärvelle että testi aloitettu ensimmäinen vedos kuivamassa huomenna lisää pintaan...

Sitten kaikille olen tekemässä Biologiselle suodattimelle koteloa styroksista ja tuossa sitä hiukan jo muovailinkin ja vedin ekan kerroksen tuota kittiä päälle ja nyt tuntuu että heitän koko roskan roskiin näyttää ihan hirveelle kts. linkki.

http://img244.imageshack.us/my.php?imag ... 005cp3.jpg

Elikkä nyt tarvittais hyviä vinkkejä et millanen siitä kannattas tehdä. Suodatin tulee kiinni päätylasiin koska altaassa on jo taustamaisema kiinni.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Katsoppa vähän ideaa vaikka noista woodrock-moduuleista.
Kuva
http://www.backtonature.se/sweden/montera_woodrock.html
jupeko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jupeko »

BairiX kirjoitti:ja nyt tuntuu että heitän koko roskan roskiin näyttää ihan hirveelle kts. linkki.
Hei, älä vaan heitä pois !!! voi olla ettei tulos ollut mitä odotit, mutta ei kuule ollenkaan paha kunhan laitat väriä pintaan ja veteen !! Älä heitä pois !!

Säästä ainakin siihen saakka, kun olet päätynyt johonkin muuhun ratkaisuun ettei tuu katumuksia.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Ainakin mä olen huomannut noita vulujuttuja tehdessä että vasta-valmistunut tausta tms. näyttää käyttökelvottomalta tai muuten vaan huonolta kuivilla. Kun sen heität altaaseen niin se näyttääkin jo aivan toisen näköiseltä.
Eli...ennen kuin heität sen menemään, niin tee se valmiiksi , meni sitten syteen tai saveen, ja laitat pönttöön ja katselet sitä viikon. Sen jälkeen voit todeta kannattaako se heittää menemään vai lahjoittaa se jollekkin toiselle joka ehkä pitää siitä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Minä siis haen kotikitillä tuota Woodrock-rakennetta, mutta ilman pintamuottia (negatiivia) ja styrokstaustaa. Siten ei saa aikaisesti aidonnäköistä kiveä eikä puuta, mutta kyllä veteen tulvassa lohjettutta hiekkatörmää, jossa on luolia ja kalojen sekä rapujen kaivamia koloja.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Ihan hyvähän tuo BairiX:in aihio on, sopivan väristä laastia vain kerros ja patinointi mustalla, niin se on jo ihan eri :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Paljon on muuten hinta-arvio tuollaiselle itsetehdylle taustalle?

Olen itsekkin monesti miettynyt tuollaisen tekoa, mutta tuota hintaa olen miettinyt monesti. :)

Uuden altaan mukana tulee ostetut kivitaustat, mutta jatkossa vois itse tehdä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Sehän on kovasti koosta materiaaleista ja välineistä kiinni. Veikkaan että jossain muutaman kymmenen ja parinsadan euron välillä on.

On mahdollista tehdä takaseinä, pääty (päädyt), pohjapenkereet ja koko sisustus.

Malli sitten luonnosta, ei kivimuurista eikä hautausmaan aidasta. . [;)]
BairiX
Junior Member
Junior Member

Tässä on se minun tuleva allas. Tausta otan pois tuon tehdyn juurakon, luolasta en vielä tiedä mitä mieltä olette pitäisikö poistaa? Allas tulee malawi-altaaksi.

http://img397.imageshack.us/my.php?imag ... uxxfa9.jpg

Pitäisikö minun/voiko tuota taustaa päällystää uudelleen tummalla värillä että saan samaan sävyyn nuo lisäpalat mitä olen tekemässä? Vai onko parempi antaa olla tuossa värissä ja yrittää hakee lisäpaloille sama väri?
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Mä kyllä pitäisin tuon juurakon, se on aika hauska, olkoonkin vain malawi allas.
Toi luola voisi olla aika kivan näköinen / sopeutua hyvin muuhun sisustukseen, jos siihen heittelisi kiviä päälle/ympärille. Sellaisia leveitä ja laakeita liuskekiviä muutama pääle ja ympärille pyöreämpää.
Mahtaisikohan siihen kosteaan kittiin tarttua kivet, niin saisi pitävämmän. Saisi siitä sellaisen 'kivikasa' luolan.
I'm #1 so why try harder?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”