380L altaaseen hiekkapohja, neuvoja
Valvoja: Moderaattorit
380L altaaseen hiekkapohja, neuvoja
Noniin, nyt sitten parin viikon päästä alkaa tämän altaan perustaminen, kun pääsen muuttamaan vihdoinkin uuteen asuntoon.
Kysymys...vaikea vastattava varmasti, koska kokemuksia on niin monta kun on harrastajaakin.
Mutta mitä mun tulis ottaa huomioon laittaessani hiekkapohjan kyseiseen altaaseen, ettei tapahdu niinkun tapahtui jo tuossa 89L altaassa, että kasvien juuret mätäni ja samoin pohja siltä kohtaa ?
Ilmeisesti laitan tuohon bilteman hiekkaa tai jotain sekoitusta.
Sora ois tietysti varmempi kasvien kannalta, omien kokemusteni mukaan. Juuret saavat happea.
Kysymys...vaikea vastattava varmasti, koska kokemuksia on niin monta kun on harrastajaakin.
Mutta mitä mun tulis ottaa huomioon laittaessani hiekkapohjan kyseiseen altaaseen, ettei tapahdu niinkun tapahtui jo tuossa 89L altaassa, että kasvien juuret mätäni ja samoin pohja siltä kohtaa ?
Ilmeisesti laitan tuohon bilteman hiekkaa tai jotain sekoitusta.
Sora ois tietysti varmempi kasvien kannalta, omien kokemusteni mukaan. Juuret saavat happea.
Paljoa en hienon hiekkapohjan hoidosta tiedä mutta kannattaa hankkia pohjalle kierteiskotilo armeija pöyhimään pohjaa. Itse olen pöyhinyt pienestä akvaariostani pohjaa käsin. Nostelen hikkaa hiukan sormillani. Tosin tämä ei onnistu jos on laittanu jotain lannoitetta hiekan alle.
Minulla kasvit ovat viihtyneet paremmin hiekassa kuin sorassa.
Minulla kasvit ovat viihtyneet paremmin hiekassa kuin sorassa.
120l taistelussa, 40l kasvialtaana
http://kuvablogi.com/blog/2013/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/blog/2013/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kierteiset pohjalla pitää aika hyvän huolen pohjasta. Lisäksi kannattaa lapolla imuroida pohjasta moskat vedenvaihdon yhteydessä. Tarpeeksi tehokas suodatin ja kierteiset pitävät kyllä pohjan aika siistinä, joten imuroimistakaan ei välttämättä kovin usein tarvitse tehdä. Hiekassa on se hyvä puoli että moska jää pinnalle ja se on helppo siivota siitä pois.
-
wantukka
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Juu hiekassahan on hyvät ja huonot puolet aivan, kuten sorassakin. Itse suosin hiekkaa. Kierteisiä vain altaaseen niin sitä on helpompi hoitaa. Silloin tällöin vaan joltain kohilta möyhii hiekkaa. Kierteisiä en ole kertaakaan poiminut altaasta, kun ei ne minua häiritse. Ne möyhii hiekassa ja todella harvoin näkee niitä lasissa tai kasveilla. Tämä nykyinen hiekka siis ollut altaassa syksystä -05 kierteisineen.
Hiekassa pysyy myös pohjaravinteet hyvin.
Hiekassa pysyy myös pohjaravinteet hyvin.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kompromissina hienon hiekan ja karkean harjusoran sekoitus:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... .php#pohja
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... .php#pohja
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Re: 380L altaaseen hiekkapohja, neuvoja
Oman kokemusteni perusteella ongelmia tulee hiekan kanssa vasta kun raekoko on ihan puuterihienoa, eli kyseessä sellainen aina mitä kaupasta ei saa jos ostaa hiekkapuhallushiekkaa.jupeko kirjoitti:Sora ois tietysti varmempi kasvien kannalta, omien kokemusteni mukaan. Juuret saavat happea.
Muista ostaa akvaariokaupasta pohjalannoitetta. Se laitetaan pohjalasille ja sitten hiekka sen päälle. Tetra Initial sticks käy taikka JBL Florapol. Yksi kokeilemisen arvoinen pohjaseos olis sellainen, että laittaa pohjalannoitteen päälle n. 1-2 cm kerroksen noin 1-3 mm raekooltaan olevaa soraa ja siihen sitten hienompaa hiekkaa päälle. Rakeet kyllä nousevat ajan saatossa ylös, mutta ei se varmaan haittaa. Pointtina tässä olisi se, että hieno hiekka estäisi kasviravinteiden karkaamisen, mutta kasvit saisivat ne paremmin vähän isompien rakeiden seasta.
Kuinka hyödyllistä toi pohjalannoite on? Kuinka kauan siitä riittää ravinteita kasveille? Onko tuo jollain tapaa parempi ratkaisu kuin tabletit tai veteen laitettavat ravinteet? Monta kysymystä...millia kirjoitti:Muista ostaa akvaariokaupasta pohjalannoitetta.
Niin mitäs hyötyä tuommoisest hiekka-sora sekoituksesta oikein on, kun ne sorat lopuksi kasutuu kuitenkin hiekan päälle?
Olen myöskin lukenut, että semmoinen 50-50 sekoitus hiekkaa-soraa on erittäin helposti tukkeutuva huono yhdistelmä. Että ilmeisesti kuitenkin sellainen suht tasakokoinen (hiekka tai sora) olisi se paras vaihtoehto?
Olen myöskin lukenut, että semmoinen 50-50 sekoitus hiekkaa-soraa on erittäin helposti tukkeutuva huono yhdistelmä. Että ilmeisesti kuitenkin sellainen suht tasakokoinen (hiekka tai sora) olisi se paras vaihtoehto?
I'm #1 so why try harder?
Itselläni on pohjalannoitepalloja, jotka kestävät vuoden ja kyllä on huomannut eron nestemäisiin litkuihin: nyt kasvit ovat ottaneet kunnon spurtin kasvussa. Pohjalannoite lähempänä juuria, joten omien kokemusten mukaan toimii paremmin kuin liuosmaiset ravinteet.simosk kirjoitti:Kuinka hyödyllistä toi pohjalannoite on? Kuinka kauan siitä riittää ravinteita kasveille? Onko tuo jollain tapaa parempi ratkaisu kuin tabletit tai veteen laitettavat ravinteet? Monta kysymystä...millia kirjoitti:Muista ostaa akvaariokaupasta pohjalannoitetta.
Mitäs sitten vuoden päästä? Ei kai sen lisääminen käytössä olevaan akvaarioon onnistu? Vai onnistuuko...?Zamora kirjoitti:Itselläni on pohjalannoitepalloja, jotka kestävät vuodensimosk kirjoitti:Kuinka hyödyllistä toi pohjalannoite on? Kuinka kauan siitä riittää ravinteita kasveille? Onko tuo jollain tapaa parempi ratkaisu kuin tabletit tai veteen laitettavat ravinteet? Monta kysymystä...millia kirjoitti:Muista ostaa akvaariokaupasta pohjalannoitetta.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tulee olemaan jatkossakin, kun soraa jo alunperin pannaan alueittain. Siellä missä soraa ei ole, jää hiekka pinnalle. Missä on vain karkeaa soraa, ei kellumisilmiötä esiinny lainkaan. Kivet eivät nouse, jos niiden alla ei ole hiekkaa.Askah kirjoitti:Lopputuloksena sulla on isot kivet päällä ja hiekka pohjalla, mikäli virtausta on jonkunverran. Varmasti on ihan hieno ratkasu ensimmäisen kuukauden ajan tuo "sekoitus"
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Alle 3 mm olis vielä hiekkaa. En myöskään suosittele soran kanssa hiekkaa. Kauhee viritys oli.mollylady kirjoitti:Olen myöskin lukenut, että semmoinen 50-50 sekoitus hiekkaa-soraa on erittäin helposti tukkeutuva huono yhdistelmä. Että ilmeisesti kuitenkin sellainen suht tasakokoinen (hiekka tai sora) olisi se paras vaihtoehto?
Ideana siis oli se, että kasvien juurilla ei olisi niin tiukkaa silloin kun ne pääsevet ravinteiden äärelle.
Erittäin hyödyllistä melkein kaikille kasveille. Ravinteiden riittävyys riippuuu kasvien määrästä, lajista ja siitä miten annostelit. Vuodesta kolmeen riittää. Etuna pohjalannoitteessa on se, että pohjaan ei tarvitse lisätä ensimmäiseen 1-3 vuoteen mitään. Nestemäistä lannoitetta pitää käyttää joka tapauksessa olipa hiekan alle laitettu lannoitetta tai ei. Kaikki kasvit eivät saa tarvitsemiaan lannotteita pohjasta ja toiset eivät saa kaikkia tarvitsemiaan ravinteita vedestä. Sitten kun hiekan alle laitettu ravinne on loppunut, voidaan käyttää ravinnetabletteja tai -kuulia joita lisätään niitä tarvitsevien kasvien juurille.simosk kirjoitti:Kuinka hyödyllistä toi pohjalannoite on? Kuinka kauan siitä riittää ravinteita kasveille? Onko tuo jollain tapaa parempi ratkaisu kuin tabletit tai veteen laitettavat ravinteet?
Jahas, eli pohjalannoitetta pohjalasin päälle ja sitten hiekkaa.
Mulla tosiaan lähti akvaariosta kaikki jaavansaniaiset pois ja juuri kaupasta ostetut Vallisneriat, koska juuret olivat mädäntyneet hiekassa.
Nyt siellä kitukasvuisesti kasvaa Konnanputki ja sitten joku muu kasvi jonka nimen olen unohtanut.
Ravinnetabletteja noille kasveille annoin.
Kokeilen tuota "pohjalannoitetta lasin päälle" juttua uudessa altaassa, saa nähd kuinka käy.
Silloin sitä hiekkaa ei ilmeisesti kannatakaan pahemmin pöyhiä käsinkään, ettei lannoitteet lähde veks.
Mulla tosiaan lähti akvaariosta kaikki jaavansaniaiset pois ja juuri kaupasta ostetut Vallisneriat, koska juuret olivat mädäntyneet hiekassa.
Nyt siellä kitukasvuisesti kasvaa Konnanputki ja sitten joku muu kasvi jonka nimen olen unohtanut.
Ravinnetabletteja noille kasveille annoin.
Kokeilen tuota "pohjalannoitetta lasin päälle" juttua uudessa altaassa, saa nähd kuinka käy.
Silloin sitä hiekkaa ei ilmeisesti kannatakaan pahemmin pöyhiä käsinkään, ettei lannoitteet lähde veks.
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Oletettavasti laitat noin 4-6 cm kerroksen hiekkaa. Muutenkaan ei ole hiekkaa tarve pyöhiä kuin arviolta 1 cm syvyydeltä, eikä sitäkään välttämättä jos palkkaat kierteissarvikotiloarmeija tekemään sen duunin puolestasi. Ravinteet ovat turvassa, paitsi jos kalastossasi on kaivureita. Meillä enkelipleko ruokaansa puolustaessaan kaivautuu samalla puolivahingossa hiekkaan ja vieläpä niin syvälle, että lannoitteet pöllyää veteen. Se aiheuttaa samennusta noin puoleksi vuorokautta. Levää ei ole tuon johdosta tullut, vaikka se pöllytteleekin noin kerran viikossa lannoitteet vesille...pitäisi varmaan ottaa kuva näytille kyseisestä akvaariosta että uskotte!jupeko kirjoitti:Silloin sitä hiekkaa ei ilmeisesti kannatakaan pahemmin pöyhiä käsinkään, ettei lannoitteet lähde veks.
Niitä jaavansaniaisiahan ei sitten kuulukkaan istuttaa hiekkaan, vaan sitoa vaikka kantoon tai muuten ne juuret mätänee aika helpostikin.jupeko kirjoitti: )...)Mulla tosiaan lähti akvaariosta kaikki jaavansaniaiset pois ja juuri kaupasta ostetut Vallisneriat, koska juuret olivat mädäntyneet hiekassa.
(...)
I'm #1 so why try harder?
Juu ei varmaan kuulu istuttaa Jaavansaniaisia hiekkaan.
Soraan istutettuna itsellä menestyi Jaavansaniaiset hyvin, sekä oli niitä kahdessa juurakossakin.
Marika vaan mainitsi hiekan pöyhimisestä ja totesi samaa ettei hiekkaa voi pöyhiä jos on lannoitteet pohjalla.
Täytyy koittaa peruslannoitteella ja hiekat päälle. Toivottavasti ei tule pettymystä kasvien kanssa.
Tai jos perustaa sen Malawialtaan, ni ei tarvitse kasveja ollenkaan
silloin ei tartte miettiä mitään.
Soraan istutettuna itsellä menestyi Jaavansaniaiset hyvin, sekä oli niitä kahdessa juurakossakin.
Marika vaan mainitsi hiekan pöyhimisestä ja totesi samaa ettei hiekkaa voi pöyhiä jos on lannoitteet pohjalla.
Täytyy koittaa peruslannoitteella ja hiekat päälle. Toivottavasti ei tule pettymystä kasvien kanssa.
Tai jos perustaa sen Malawialtaan, ni ei tarvitse kasveja ollenkaan
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ööh... Täällä jaavansaniaista kolmessa altaassa hiakkapohjassa ja oikein komeasti rehottaaapi. Sama istutusmenetelmä kuin esim. jättiläisvalluilla, ei ihan kokonaan juuria hiekan alle ja lannoite tabu suoraan viereen.
Hiekan alla hiekan ja JBL Florapolin seos.
Jos kierteisiä altaassa ei tarvitse pöyhiä, tai paljon kaivelevia kaloja. Esim plekoja tai tonkijoita.
Jos ei kumpiakaan niin esim ihan pelkällä tikulla tai sormilla voi tökkiä hiekkaa. Eli meillä yhdessä altaassa käytetty metodi: käsi altaaseen, sormet haralleen, upotus hiekkaan ihan pohjaan saakka, pientä liikuttelua sivuttain jonka jälkeen siirrytään seuraavaan kohtaan. Eipä oo pölissyt.
Hiekan alla hiekan ja JBL Florapolin seos.
suosittelen lämpimästi laittamaan perustusvaiheessa joko JBL:n florapolia tai tetran initia sticksejä hiekan alle seoksen.Marika vaan mainitsi hiekan pöyhimisestä ja totesi samaa ettei hiekkaa voi pöyhiä jos on lannoitteet pohjalla.
Jos kierteisiä altaassa ei tarvitse pöyhiä, tai paljon kaivelevia kaloja. Esim plekoja tai tonkijoita.
Jos ei kumpiakaan niin esim ihan pelkällä tikulla tai sormilla voi tökkiä hiekkaa. Eli meillä yhdessä altaassa käytetty metodi: käsi altaaseen, sormet haralleen, upotus hiekkaan ihan pohjaan saakka, pientä liikuttelua sivuttain jonka jälkeen siirrytään seuraavaan kohtaan. Eipä oo pölissyt.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)