Kyseisten evämuotojen naaraita ei ole ollut vielä koskaan saatavilla suomalaisista akvaarioliikkeistä, mutta ilmoittele ihmeessä, jos jostain sellaisia löydät.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Joskus saattaa vahingossa "tavallisten" naaraiden joukossa tulla erikoisempia naaraita, mutta oikeita ct- tai hm-naaraita en ole nähnyt. Erikoisin "vahinko", jonka olen nähnyt on doubletail naaras.
Itse olen saanut kasvatettua muutaman kruunupyrstöisen (ct) naaraan, mutta yhtään ei ole vielä myynnissä.
Voit itse kokeilla kasvattaa halutun evämuodon naaraita takaisinristeytyksen avulla. Ensiksi risteytät koiraan "tavallisen" naaraan kanssa. Tuloksena (ainakin teoriassa) on kahden evämuodon (huntuevä ja kruunupyrstö) suhteen heterotsygootteja yksilöitä. Risteytät poikueesta yhden naaraan isänsä kanssa ja (teoriassa) tuloksena pitäisi olla 50% huntueväisiä ja 50% oikeita kruunupyrstöjä.
Toinen vaihtoehto on risteyttää kaksi heterotsygootti-poikueen yksilöä keskenään ja toivoa parasta. Osumavarmuus on tosin pienempi, kuin takaisinristeytyksellä (25%).
Itse käytin jälkimmäistä keinoa ja sattumalta sain 6kpl kruunupyrstöisiä naaraita. Parhaillaan ohjelmassa on risteyttää näitä neitokaisia "ulkopuolisiin" kruunupyrstö-koiraisiin.