Betta HM ja CT naaraat!

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
labby_reddy
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Betta HM ja CT naaraat!

Viesti Kirjoittaja labby_reddy »

Tervehdys!
Olen tilannut akvaariokeskustasta HM JA CT ukkoja, mutta myyjät eivät ole varmoja, tuleeko myös niiden kanssa puhtaita naaraita. Jos jolla kulla on sellaisia (Tampereella tai Helsingissa ja sen alueella), voisittekö myydä/antaa niitä minulle? :)
Olen harrastanut labyrinttikalojen viljelymisen enemmän kuin vuosi, olen kasvattanut colisa lalia:t (käääpiörihmat), betta splendens:it, macropodus:it, eli teidän naarat löytävät hyvän kodin ja työn. [;)]
anteeksi, jos kirjoitan jotain väärin. [:I]
sky is unlimited
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kyseisten evämuotojen naaraita ei ole ollut vielä koskaan saatavilla suomalaisista akvaarioliikkeistä, mutta ilmoittele ihmeessä, jos jostain sellaisia löydät. [;)] Joskus saattaa vahingossa "tavallisten" naaraiden joukossa tulla erikoisempia naaraita, mutta oikeita ct- tai hm-naaraita en ole nähnyt. Erikoisin "vahinko", jonka olen nähnyt on doubletail naaras.

Itse olen saanut kasvatettua muutaman kruunupyrstöisen (ct) naaraan, mutta yhtään ei ole vielä myynnissä.

Voit itse kokeilla kasvattaa halutun evämuodon naaraita takaisinristeytyksen avulla. Ensiksi risteytät koiraan "tavallisen" naaraan kanssa. Tuloksena (ainakin teoriassa) on kahden evämuodon (huntuevä ja kruunupyrstö) suhteen heterotsygootteja yksilöitä. Risteytät poikueesta yhden naaraan isänsä kanssa ja (teoriassa) tuloksena pitäisi olla 50% huntueväisiä ja 50% oikeita kruunupyrstöjä.

Toinen vaihtoehto on risteyttää kaksi heterotsygootti-poikueen yksilöä keskenään ja toivoa parasta. Osumavarmuus on tosin pienempi, kuin takaisinristeytyksellä (25%).

Itse käytin jälkimmäistä keinoa ja sattumalta sain 6kpl kruunupyrstöisiä naaraita. Parhaillaan ohjelmassa on risteyttää näitä neitokaisia "ulkopuolisiin" kruunupyrstö-koiraisiin.
-Sami-
labby_reddy
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mä on kokeillut monilla tavoilla. Olen ottanut CT koiraan ja tavallisen naaran ja jo F1:ssa tuli CT-pyrstöisiä poikasia. Myös jos F1 risteytetään isän kanssa, tulee kruunupyrstöisiä. Okei, se on helppo homma, mutta HM kanssa on vaikeampi. Jos otetaan HM sekä naaran että koiraan, F1:ssa vai pieni osa on HM, muut poikaset ovat Delta tai SuperDelta, koska hm-pyrstö on resessiivinen. Siksi haluaisin HM-naaran... :cry:
sky is unlimited
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Halfmoonien kanssa tuo takaisinristeytys ei toimi, sillä sitä aiheuttava geeni on jakautunut useisiin kromosomeihin. Se ei siis ole resessiivinen tai dominoiva siinä mielessä, kuin moni muu ominaisuus.

Kuten olet havainnut, halfmoonin risteyttäminen tavalliseen huntupyrstöiseen naaraaseen aiheuttaa eväruotojen haaroittumista aiheuttavan geenin heikkenemistä -> delta ja superdelta evämuotoja.

Itsekin kovasti etsin naaraita omalle kuparin väriselle superdelta koiraalle.
Täytyy vain pitää silmät auki akvaarioliikkeissä, jos tavallisten taistelukalanaaraiden joukosta löytyy yksilö(itä) jo(i)lla olisi haaroittuneet pyrstöruodot.
-Sami-
labby_reddy
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Niin, vielä double tail betta sopisi. Olen jostain lukenut, että, jos risteytytään Delta (tai superDelta) ja DT bettat, F1:llä pyrstöt ovat kuin superdeltalla, 3:1. DT:n mutaatiogeeni antaa sellaisia tuloksia. En tiedä, onko se totta.
sky is unlimited
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”