Muutama kysymys
Valvoja: Moderaattorit
Muutama kysymys
No niin, on ruvennut nuo malawit kiinostamaan ja tietoakin on löytynyt mutta vähän harrastajien kommentteja vielä kaipaisin. Olen ajatellut tämmöistä lajia kuin Pseudotropheus demasoni. Allas olisi vain 140l, joten montako kannattaa laittaa vai olisiko parempia vaihto ehtoja? Voinko ruveta muuttamaan jo olemassa olevaa vettä malaweille sopivaksi vai pitääkö vesi vaihtaa kokonaan? Paikallinen kauppias sanoo että pitää vaihtaa hiekka korallihiekaksi Ph nostamiseksi? Ovatko kaikki malwi ahvenet kaivinkoneita? Tällä hetkellä suodattimena toimii Eheimin aquaball 550l/h joka ilmeisesti on aivan liian tehoton? Kiitos jo etukäteen.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Malawissa ei kasva koralleja eikä siellä ole korallihiekkaa. Ruokasooda ja askartelukipsi korvaavat sen ja halvalla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Altaan koko vaikuttaa lähinnä siihen, kuinka paljon voit kaloja sinne ottaa. Omassa opaskirjassani lukee, että vettä pitää olla 15 litraa/kala, eli siitä voit laskea (n. 10-12 cm kalat). Itselläni on ihan tavallista akvaariohiekkaa. Eikä tuo liikkeissä myytävä vedenkovetusainekaan ole mielestäni kovin kallista. Kaikki malawit eivät kaiva ollenkaan. Suodattimesta sen sijaan en kyllä osaa sanoa, en edes tiedä mikä tuo omani on
Tässä nyt oli muutamia vastauksia, mutta olen itsekin vielä aika aloittelija, joten ohjeisiin kannattaa ehkä suhtautua varauksella
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tässä nyt oli muutamia vastauksia, mutta olen itsekin vielä aika aloittelija, joten ohjeisiin kannattaa ehkä suhtautua varauksella

Re: Muutama kysymys
Yhdestä malawi oppaasta luin että 160litraa ois tuo minimi koko mutta haitanneeko tuo20litraa ketään... Demasonit on aikas ärhäköitä kavereita en suosittele alle 10kpl parvea itselläni oli aluksi alta kymmenen parvi ja vahvimmat ajoivat heikoimmat henki hieveriin onneksi sain pyydystetty täältä aqua-webistä aikuisia demasoneja lisää niin rauhoittu tuo takaa-ajo.vege kirjoitti:No niin, on ruvennut nuo malawit kiinostamaan ja tietoakin on löytynyt mutta vähän harrastajien kommentteja vielä kaipaisin. Olen ajatellut tämmöistä lajia kuin Pseudotropheus demasoni. Allas olisi vain 140l, joten montako kannattaa laittaa vai olisiko parempia vaihto ehtoja? Voinko ruveta muuttamaan jo olemassa olevaa vettä malaweille sopivaksi vai pitääkö vesi vaihtaa kokonaan? Paikallinen kauppias sanoo että pitää vaihtaa hiekka korallihiekaksi Ph nostamiseksi? Ovatko kaikki malwi ahvenet kaivinkoneita? Tällä hetkellä suodattimena toimii Eheimin aquaball 550l/h joka ilmeisesti on aivan liian tehoton? Kiitos jo etukäteen.
Että minun mielestäni joku hiukan rauhallisempi laji olis jees. Tuota hiekkaa ei tarvitse vaihtaa korallihiekaksi! Suodatukseen/virtaukseen kannattaa laittaa potkua. Malawit vaan tykkää kunnon puhurista ja ovat myös kovia poikia ja tyttöjä kakkimaan...
Kävimpä tänään tuolla naapuri kaupungin liikeessä katselemassa malaweja. Kyselin kauppiaalta, minkälaisessa vedessä kyseiset malawit asustaa ja vastaus oli että ihan samassa kun kaupan muutkin kalat, Ph siinä7:än. Nyt jos laitan itselle kaikki arvot kohdalleen ja tuon kyseisen kaupan kalat kotiin, niin miten käy, onko kaikki huomenna hengettömiä? Jos taas laitan kalat samanlaiseen veteen kuin kaupassa, kannattaako Ph:ta ruveta edes nostamaan oikeaksi ja kuinka pitkällä aikavälillä se olisi tehtävä?
Maalaisjärjellä jos ajattelisin (jos sitä mulla olisi), niin jos kala on miljoonien vuosien aikana tottunut emäksiseen veteen, jossa on suoloja (ei juuri suolaa), niin tuskin se siellä kauppiaan altaassa on ehtinyt muutamien viikkojen/kuukausien aikana "sopeutua" happamampaan suolo-köyhään veteen.
Jos olisin itse tuossa tilanteessa, niin kun kalat on kotona, nostaisin pH:ta pikkuhiljaa, kunnes arvot on about järven tasoissa (n. 8).
Ja mä komppaan tuota cyaneorhabdosta. On nätti kala, eikä tarvitse 12 kalan parvea agressioita lievittämään.
http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=756
T:Jarkko
Jos olisin itse tuossa tilanteessa, niin kun kalat on kotona, nostaisin pH:ta pikkuhiljaa, kunnes arvot on about järven tasoissa (n. 8).
Ja mä komppaan tuota cyaneorhabdosta. On nätti kala, eikä tarvitse 12 kalan parvea agressioita lievittämään.
http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=756
T:Jarkko
No niin, kalat olis altaassa. Tosin allas vaihtuikin 280 litraseen. Kaloja on kahta lajia, Melanochromis maingano 6 kpl ja Maylandia lombardoi 6 kpl. Kolmas laji on harkinnassa mutta toistaiseksi mennään kahdella lajilla. Olen lisännyt veteen AquaDur nimistä jauhetta mutta tuntuu nostavan vain Gh arvoa joka tällä hetkellä 12. Eikös tuo ole liian korkea? Muut arvot, Ph 7,5 ja kh 4. Tuo Kh on liian matala, jos olen käsittänyt oikein?