Aquaball 2010 vai 2012?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
gerb
Junior Member
Junior Member

Aquaball 2010 vai 2012?

Viesti Kirjoittaja gerb »

Aquaball 2010
* akvaarion koko 60-160 litraa
* pumppausteho 180-550 l/h

Aquaball 2012
# akvaarion koko 100-200 litraa
# pumppausteho 210-650 l/h

Kumpi parempi 140 litraiseen?

2012 on 27cm korkea ja altaani kehyksineen 40cm korkea. Suodatin mahtuisi juuri ja juuri.

Olen lueskellut että 2010 jäisi alitehoiseksi? :roll:

Tarviiko ostaa mitään lisävarusteita kun suodattimen ostaa?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Aquaball 2012 on parempi 160 litraiseen.

Paketissa taitaa olla kaikki peruskamat sisällä.
Ainaskin normaalisti on.

Varaosia saat sitä mukaa kun niitä tarvit.

Sitten on tietysti nuo vielä paremmat ulkosuodattimet joiden suodatin teho on huomattavasti parempi.

Kato muuten noita tarjouksia:
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... ouksia.htm
Esim tuo Fluval 4+ 49 Euroa in aika edullinen.
Itse toin saksasta nuo fluvalit 3+ ja hinta olis 38,90 euroo kpl. (2004)

Mun mielestä nuo Fluvalit on sisäsuodattimina parempia kuin Eheimin mallit.
Siinä on mukana toimiva happi suutin ja sen veden virtausta voi helposti säätää.
Suodatinmateriaaleja löytyy monia ja ne ovat helppoja itsekin leikata.
Mulla on itellä 2 Eheimiä ja 3 kpl Fluvalia ja jälkimmäinen vie voiton.

Mun mielipide siis .. . . . .
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Itsellä on 128-litraisessa altaassa tuo 2212 ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että ei kannata moista hommata edes tuon kokoiseen, saatikka isompaan. Se on tukossa jatkuvasti, sitä sais siivota varmaan joka päivä, eikä se silti jaksa pitää allasta edes auttavasti puhtaana. Laitoin kaveriksi 2210:n vaan ei sekään auttanut. Ensimmäinen suodatuskori on täynnä töhkää hetkessä ja ne alemmat ei vedä ollenkaan. Kalastona on 11 piikkisilmää ja yksi taistelukalakoiras, joten liikakansoituskaan tuskin on syynä siihen, että sontaa kertyy joka paikkaan enemmän kuin silmä sietää. Kasvit kyllä voi hyvin. :roll:
"Mä luin jostain..."
Moottorisaha
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Moottorisaha »

Mulla on 98l 2x2010 ja hyvin toimii. 2012 tuntui liian pitkältä 40cm korkeaan altaaseen, joten ostettiin ekana yksi, tehottomuuden takia vähän myöhemmin toinen. Kakkaa ei jää pohjalle, eikä hiekkaa todellakaan tarvitse pöyhiä. (hieno hiekka) Joka toinen viikko pestään toinen suodatin jne.
50L, 98L & 240L
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

En tiedä oleko väärässä mutta ei ne kalanpaskat sinne suodattimeen mene muuten kuin sitten vasta kun ne ovat hajonneet niin pieniksi että ne ns. kelluu.

Tossa tuli juuri tuo sisäsuodattimen funktio esiin hyvin.
Se on nimen omaan hyvä keräämään irtonaiset roskat akvaariosta ja sitä pitää puhdistaa usein.
Muuten tarkistappa suodattimesi karkeus jos se menee kovin nopeasti tukkoon. Hanki siihen karkeampaa suodatin mattoa niin se toimii paremmin kunhan se saa bakteerikannan kypsymään kunnolla.

Sitten taas tuo ulkosuodatin on hyvä suodatin joka puhdistaa vedestä kaikkea hyvin niin kauan kun siitä vesi virtaa läpi. Puhditetaan harvemmin kuin sisäsuodatin koska suodatinpinta-ala on yleensä moninkertainen verrattuna sisäsuodattimeen.

Ja alkuperäiseen vastatakseni vielä niin harkittuani asiaa vielä muutan kantaani sen verran että hommaa suodattimeksi iso ulkosuodatin niin sen kanssa ei tarvitse pelehtiä kovin usein.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Ei aquaballissa sinänsä mitään vikaa ole, mutta niiden kanssa kannattaa vaan toimia tyylillä "enempi parempi". Mun aquaballissa on ollut siinä piskuisessa lokerikossa hienosuodatuslevyä, karkeaa suodatuslevyä, substratia... aina sama homma. Jos ei mene tukkoon, niin sitten hituset lillii muuten vaan. Ne varsinaiset suodatuspatruunat taas on hankalia muotoilla itse, mikäli karkeampaa haluaisi, eikä se ole minusta enää edes tarkoituksenmukaista. Helsingin Akvaariokeskuksen sivulla on hyvä systeemi nykyään, kun ovat ottaneet näyttöön käyttäjien kokemukset suodattimista, sieltä saa hyvää osviittaa siitä, mitä se valmistaja lupaa ja mikä on sitten käytännössä totuus.
"Mä luin jostain..."
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Osta Eheim 1212 ja palanen keskikarkeaa 3 cm paksua suodatinmattoa. Kääräise matto rullalle ja ompele toinen pää rullasta kiinni. Pujota vesipallo rullan toisen pään sisään puoliksi.
Mulla on ollut tuollainen 40-litraisessa arviolta 1½ vuotta. Kerran olen maton palan huuhdellut, vaikkakin ihan suotta, koska ei se osoittanut mitään merkkejä tukkeutumisesta. On vaan aivan liian tehokas tuon kokoiseen altaaseen. Olen kääntänyt virtauksen niin pienelle kuin sen saa ja laittanut suodatinmaton palasen myös ulostuloon hillitäkseni virtausta.
Kyseisessä akvaariossa kasvatetaan kalanpoikasia, joten sinne syydetään myös isolla kädellä ruokaa. Luulisi että pohjalle kertyy sitä myöden reilusti moskaa, vaan ei, en tiedä minne ne sitten häviävät. Akvaario on aivan puhdas jatkuvasti. Laitoin hiljattain sinne Flubenol-kuurin tappaakseni hydrat. Samalla tuli tapettua hiekasta kaikki kierteissarvikotilot. Vieläkään ei ole moskaa ilmaantunut...on se vaan kumma. :o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”