Vai sinettäläisiä.

Tässähän ollaan samoilta seuduilta kotoisin.
Kyllä sekin tieto, että pH on happaman puolella, auttaa jo jotain. Mielestäni miljoonakaloja ei kannata sellaiseen veteen ottaa, vaikka ne olisivatkin Suomessa kasvaneita. Silloin, kun itse kasvatin miljoonakaloja pehmeässä ja happamassa vedessä, ne sairastelivat ja kuolivat nuorina vielä monen sukupolven päästäkin.

Tosiaan, eiväthän ne kaupassakaan kuole, mutta ei niitä kaupassa vuosikausia seuratakaan. Ne kuolevat hitaasti.
Jos päädyt noihin hohtomiljoonakaloihin (jotka ovat muuten tolkuttoman upeita kaloja), voisit tilata niitä Matkahuollon kautta jostakin pääkaupunkiseudun tai Tampereen liikkeestä. Samalla voisit tilata niitä vesitestejäkin kohtuuhintaan, vaikkeivät ne toki missään kovin halpoja ole. Ne kuitenkin riittävät kauan, kun ne kerran ostaa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
pH- ja nitraattitestit nyt ainakin kannattaa hankkia, ja jos olet perustamassa kokonaan uutta akvaariota, kypsytyksen aikana nitriittitestikin tulee tarpeeseen.
Ai niin, ja laskukaavojen sijaan akvaarion asutusta suunnitellessa kannattaa käyttää maalaisjärkeä. Samankokoisetkin kalat ovat kuitenkin luonteeltaan ja tilankäytöltään niin erilaisia, ettei pelkkään pituuteen kannata nojata.
Kun kerran aiot tehdä pohjaan kaksi eri aluetta, soraa ja hiekkaa, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että ne saa pysymään erillään. Jos niitä ei millään vallilla erota toisistaan, ne ovat sekaisin muutamassa kuukaudessa ja hiekka uppoaa soran alle pois monnisten ulottuvilta.
Kalastosta sen verran, etten ottaisi ainakaan kolmatta parvea. Ehkä jokin yksittäinen, kookkaampi kala noiden kahden parven lisäksi. Sen sijaan parvikokoja nostaisin reilusti niin, että miljoonakaloja voisi olla 15-20 ja neontetroja hyvinkin 30. Minulla oli joskus 10 neontetraa 63-litraisessa, ja ne hukkuivat jopa sinne.
Miljoonakalat liikkuvat aika lailla pintakerroksessa, kuten Nirppu sanoikin, ja neontetrat keskivedessä. Itse ottaisin tuohon isommaksi kalaksi pariskunnan vaikkapa keltakääpiöahvenia tai yhden paratiisikalakoiraan tai kaksi naarasta. Nuo ehdotetut hunaja- ja kääpiörihmakalatkin ovat mukavia otuksia, mutta viihtyisivät paremmin lämpimämmässä vedessä.