Haituvaa PMDD-lannoitteessa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anumaarit
Member
Member

Haituvaa PMDD-lannoitteessa

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Ostin aineet täältä AW.n kautta tein kuten ohjeissa luki n.2kk sitten. Säilyttänyt olen pullon jääkaapissa.
Tänään katsoin pulloa, kun vaihdoin vettä ja olisin laittanut lannoitetta altaisiin plaplaplaaa..niin pullossa kellui semmoista haituvaa?? Erehdyttävästi muistutti hometta!! 8O

Onko tällä parasta ennen päiväystä, eli siis kauanko tuo linimentti säilyy??
En siten uskaltanut laittaa akvaarioon..mitäs nyt :roll: ??

Edit: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi.
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Oliko pullo puhdas ja käytitkö keitettyä/tislattua vettä? Ainakin mulle tuli haituvaa jos pullo oli epäpuhdas. Aloin keittää pullot ja veden ennen litkun valmistusta ja nyt on pysynyt ihan hyvänä.

Tuttavani käytti litkut siitä huolimatta että haituvaa tuli, häntä ei häirinnyt eikä kasvejakaan [;)] Itse viskasin pois koska siinä näytti olevan selkeästi jotain kasvustoa...

Lisäys: siis onhan siellä pohjalla normaalistikin vähän sakkaa mutta tuo mun haituva ilmaantui siihen pinnalle ja näytti homeelta.
Anumaarit
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Enpä älynny keittää 1.5l pulloa :? Ihan semmoista kelluvaa karvamaista se on. Pitäisikö se sitten viskoa menemään!?
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Ostin juuri itsekin PMDD-lannoitetta. Purkin kyljessä luki, että pinnalle tai pohjalle moudostuva hötö on vaarantonta. Lainattu suoraan pullosta: "Liuoksen pinnalle tai pohjaan mahdollisesti muodostuva sakka on vaaratonta". En heittäisi menemään. [;)]
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
sani
Advanced Member
Advanced Member

Joulutonttu kirjoitti: Lainattu suoraan pullosta: "Liuoksen pinnalle tai pohjaan mahdollisesti muodostuva sakka on vaaratonta". En heittäisi menemään. [;)]
Sakka on eri asia kuin sellainen kasvusto... sakkaa on aina, se on hienojakoista eikä sellaista homehaituvaa. Mulla se homekasvusto liittyi ihan selkeästi epähygieeniseen pmdd:n tekoon kun nykyään sellaisia ei ilmesty.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

sani kirjoitti:
Joulutonttu kirjoitti: Lainattu suoraan pullosta: "Liuoksen pinnalle tai pohjaan mahdollisesti muodostuva sakka on vaaratonta". En heittäisi menemään. [;)]
Sakka on eri asia kuin sellainen kasvusto... sakkaa on aina, se on hienojakoista eikä sellaista homehaituvaa.

Jeps, asia on juuri näin. Eli sakka on vaaratonta mutta tässä ei liene kyse siitä.

Kannattaa hankkia lannoitteen sekoittamista varten ihan uusi pullo (esim. kaupassa myytäviä pakastemehupulloja) ja sekoittaa PMDD-paketin ainekset aina puhdistettuun veteen, jotta jotta lannoitteen säilyvyys olisi mahdollisimman hyvä.
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Vähän sivuaisin asiaa mutta itse tein muutama päivä sitten sekoituksen ja oli tosi hankalaa saada liukenemaan sitä karkeampaa raetta eikä se vieläkään ole kokonaan liuennut. Mikä kikka siinä? Skare; tämä on juuri sitä mitä Sinulta ostin siis.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Miulla meni muutama päivä ennenkuin kaikki ainekset liukeni. Kyllä ne sinne vielä liukenee, ravistele pulloa välillä. :)
sani
Advanced Member
Advanced Member

Mulla menee aina useampi viikko ennenkuin kaikki liukenee eli ei kiirettä...
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

oukkidoukki, ei siis hätäillä.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Olen minäkin käyttänyt PMDD:tä vaikka pulloon onkin ilmestynyt sellaista hötöä, ei mitenkään terveellisen näköistä, mutta ei ole mitään ongelmiakaan tullut.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

Siis purkin kyljessä yleensä on ohjeet, ostaisi melkein keneltä tahansa?
Olen epäröinyt pmdd:n ja sun muitten litkujen kanssa kun en niistä paremmin mitään tiedä.
Joten jos ostan tätä tököttiä, niin siitä ei synny katastrofia..? :twisted:
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

piude_85 kirjoitti:Siis purkin kyljessä yleensä on ohjeet, ostaisi melkein keneltä tahansa?
Olen epäröinyt pmdd:n ja sun muitten litkujen kanssa kun en niistä paremmin mitään tiedä.
Joten jos ostan tätä tököttiä, niin siitä ei synny katastrofia..? :twisted:
Itse olen rain-:ilta ostanut jos-vaikka-mitä akvaariojuttuja, aina on tullut ohjeet. Myös ihan nettikauppoihin luottaisin jotka tuota myyvät. Jos "tökötti" ei kelpaa niin ainahan voit ostaa liikkeestä "merkkitavaraa".
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
santtuliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja santtuliini »

Lueskelin tässä tätä aloitettua keskustelua ja mulle jäi epäselväksi, että voiko PMDD-lannoitetta käyttää, vaikka siellä olisi tässä keskustelussa kuvattua kasvustoa? Osa on näköjään käyttänyt ja osa ei.

Huomasin vain tänään vedenvaihdon yhteydessä, että PMDD-lannoitteeseen oli ilmestynyt tuollaista leijailevaa, hometta muistuttavaa kasvustoa. Heitänkö siis pois vai käytänkö lannoitetta huoletta? Ensi kerralla täytyy muistaa joko keittää pullo tai sitten ostaa käyttämätön pullo ja käyttää puhdistettua vettä...
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Minä en käyttäisi mutta saattaa tulla eriäviä mielipiteitä.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Lunni kirjoitti:Vähän sivuaisin asiaa mutta itse tein muutama päivä sitten sekoituksen ja oli tosi hankalaa saada liukenemaan sitä karkeampaa raetta eikä se vieläkään ole kokonaan liuennut. Mikä kikka siinä? Skare; tämä on juuri sitä mitä Sinulta ostin siis.

Jaaha enpä sitten ole huomannut tätä kysymystä ennen kuin nyt... kannattaa pistää yksityisviestiä vastaavissa tilanteissa, en lue kaikkia viestejä täällä AW:ssä vaikka moderaattorin asemassa tuleekin valvottua :)

Mutta asiaan, kaliumsulfaatti on tosiaan hankalaa saada liukenemaan. Kannattaa sekoittaa sitä aina pieni määrä kerrallaan veteen ja ravistella pulloa vaikkapa iltaisin TV:tä katsellessa niin kyllä se sitten ajan kanssa liukenee. Mutta tietysti PMDD:tä voi ostaa myös valmiiksi sekoitettuna, jolloin tämä hiukan hankala työvaihe jää kokonaan väliin...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

karihe kirjoitti:Minä en käyttäisi mutta saattaa tulla eriäviä mielipiteitä.
Eiköhän tämä pikku ero suhtautumisissa ole sitä perua että alkuperäiset, aineet itse hankkineet vanhan polven käyttäjät eivät pidä yhden pullon menetystä sen isompana juttuna kuin että tärväytyy aikaa sekoitteluun ja mittailuun. Hintahan on käytännössä täysi nolla, kun ajattelee että esimerkiksi itse aikoinaan laskin säästäväni näillä alkuinvestoinneilla useampia kymmeniä tuhansia markkoja verrattuna MasterGrown käyttöön. Nyt kun tuotteella tehdään rahaa on maksaville kuluttajille annettava toisenlaiset ohjeet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”