Harrastuksenne eteneminen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Harrastuksenne eteneminen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Tulipa tässä mieleen semmonen jutu, et minä, joka kyllästyn harrastuksiin todella nopeasti olen harrastanut akvaarioita jo huhtikuusta 2005. Tiedän, että tämä ei kuulosta kaikkien korviin todellakaan pitkälle ajalle, mutta itselleni ja juuri omalla kohdallani tämä päälle puolitoista vuotta on pitkä aika. Tänä aikana ei ole tullut mieleenikään edes kerran lopettaa harrastusta ja myydä altaat pois.

Vastoinkäymisiä harrastuksen parissa on ollut toki. Ne perinteiset leväongelmat. Rehellisesti sanottuna pääsin levistä eroon vasta viime talvena. Kovaa kanttia on vaatinut välillä, kun haaveena on aina ollut sellainen rehevä allas, jossa kasvit kukoistaa. Nyt tuon 400 litrasen kanssa ollaan menossa hyvään suuntaan, mutta lähinnä pelottaa tuon 660 litrasen altaan perustaminen. Miten saan pidettyä levät aisoissa? kuoleeko kasvit jne... kysymyksiä riittää ja vastoinkäymisiä on varmasti ikävä kyllä tulossa.

Tämän aiheen pää pointtina on aloittaa keskustelu siitä, että miten teidän harrastus on edennyt, onko ollut notkahteluja hoidossa? kenties kaikki altaat laitettu myyntiin ja vuoden parin päästä taas kaivettu jostakin halpa allas? mukavaa olisi lukea teidän "tarinoita", kun itselläni on ollut todella tasaista tämä harrastus. No kyllähän noita altaita yhdessä vaiheessa täällä oli muistaakseni 6 kipaletta, mut onneksi järki tuli peliin ja päädyin pitämään käytössä vain kaksi allasta.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
kiekkoilija
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Mulla oli noin 10 vuotta sitten parhaimmillaan 6 akvaa eri kokoisia 100l-660l. + 2 punakorvaa, iguana iguana sekä 4 varvaskonna. Sitten meille syntyi kaksi tyttöä, jotka todella vei kaiken ajan hyvin pitkään. Silloin eläinten hoito innostus lopahti. Kaikki myytiin pois tai anneettiin lainaksi äidille.

Nyt kun tytöt on jo isoja oli aivan pakko ottaa ensin äidiltä 160l käyttöön ja sitten rescuena kaverin 100l. Ja taas oltiin koukussa. Sitten ostettiin 720l kiekkola. Ja kummasti taas alkaa näyttää siltä että meidän kämpässä olis taas tilaa about 300l akvalle... On tämä hullua tää akvaarioharrastus.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Ei etene 8-) . Parviin olen hankkinut täydennystä ja muutamia lajeja vaihtanut toisiin, pari allasta myynyt, kaksi rakentanut, tekniikkaa uusinut ja sisällön siirtänyt yläkerrasta alakertaan.
Vaativuustaso on "partamonni" :roll: . Joskus 'eläkepäivillä' ois varmasti kiva päästä esim. tasolle "nanoriutta" [;)] . Paljon ei tule uutta opiskeltua, kun on nuo "oikeat" opinnot ja perhe aikaa vievinä tekijöinä. "Kaikessa rauhassa kalojen kanssa", kuten jollain harrastajalla on allekirjoituksenaan. Mulle tän harrastuksen on tarkoitus olla lähinnä mielen lepuuttamista monnisten vipellystä ja taistojen temmellystä katsoessa.
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Minäpä aloitin v.2004 harrastuksen. Minä niin viisaana aloittelija aloitin 40-litraisella ja neontetroilla. Siellähän niitä oli 7kpl ja hyvin tuntuivat oleskelevan, kunnes niille tuli neontetratauti ja ne alkoivat kuolla kupsahtaa aina yksitellen. Altaaseen alkoi kerääntyä kotiloita ja levää; olin turhautumisen partaalla. No, kaikki neontetrat olivat kuolleet ja hankin sitten ihanan taistoherran. Nimesin hänet blondiksi (värityksen mukaan). Siellähän se sitten eleli iloisena kunnes yhtenä aamuna se oli kuollut mysteerisesti. Oletettavasti liian alhaiseen lämpötilaan.
Tässä vaiheessa luovutin ja pistin kimpsut ja kampsut kasaan ja varastoon.
Tästä vähän aikaa (n.1 vuosi) muutimme uuteen asuntoon. Siellä se sitten iski taas; akvaariokuume. Ja nyt olen iloinen 250-litran akvaarion omistaja. PLUS kaivoin tässä vähän aikaa sitten vanhan 40-litraiseni esiin ja nyt siellä asustelee sukarapuja.. Ja ehkä tulevaisuudessa uusi taistoherra jonka kanssa en aijo moGata.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

100-litraisella aloitettiin v. 1995. Se kävi nopeasti pieneksi ja siirryttiin 230-litraan. Ja eikä kauan kestänyt kun olohuoneen yhden seinän täytti 400 litraa ja siinä rinnalla 40 litraa. Välillä oli taas yhtäaikaa nelisatasen kanssa tuo 230 litraakin. Nyt on tulossa 720 litraa iki-ihanille kirjoahvenille ja rinnnalle jotain pientä ja sievää 125 litraan. Ja 40 litraa odottelee vielä tyhjänä. Mutta ahdasta alkaa olla kun kalat valtaavat makuuhuoneen ja takkahuone on pyhitetty kahdelle kilpikonnalle jotka "onneksi" ovat maallaeläjiä. Mutta kun ilman kaloja ei voi elää, vaikka "joutoajalla" vielä yhtä julkisen tilan allastakin huollan.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Mä laitoin ekan 'akvaarion' pikkutyttönä. Eli irtokarkkirasiassa oli kaverilta saatuja miljoonakaloja ja kasveja. Hyvin ne siinä pärjäs, ku vettä vaihto päivittäin.

Isä rakensi oikean akvaarion vähän ajan päästä siitä. Siinoli kaikenlaista kalaa... miljoonakaloja ja platyja. ja tetroja.. Varmaan murkkuiässä innostus laantu.. ja akvaario ruostu!!

Usean vuoden tauon jälkeen laitoin taas altaan.. 200 litrasen. Siitä ei menny kauaa, ku piti laittaa 550 litranen... ja vielä kolmas 100 litraa. Oli kilppareita yhessä ja muissa sekasin kaikenlasta... oli haimonneja ja niitä sinikirjoahvenia. Kalat sairasteli pilkkutautia ja muuta...

Ku laitoin kaks koiraa, niin pikkuhiljaa luovuin altaista. Naapureihin ne tais mennä. Yks niistä on siellä vieläki.

Nyt kesällä yli 10 vuoden jälkeen laitettiin yhdessä uuden miehen kans eka allas 190 litranen..pari kk siitä, piti isontaa... nyt niitä on 550, 390 ja 60 litraset!! Ja 60 vaihdetaan 90 litraseen!!
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Vuodesta 1981 alkaen olen harrastanut enemmän tai vähemmän ja vieläkään en ole harrastanut esim. kiekkoja, merivettä, murtovettä tai malaweja. Nyt olen parina viime vuotena päässyt etenemään harrastuksessani niin, että olen saanut tuotua erikoislajeja (synnyttäviä) tuolta Tukholmasta. Missään vaiheessa en ole pitänyt taukoa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Ekan akvaarion hankin vuonna 1994. Semmonen 100 litranen pytty jossa miljoonakaloja. Siitä harrastus kasvoi ja parhaimmillaan tais yhtäaikaa olla 6 allasta 100 -200 litrasia. Isä käski sillon vähän rajottaa altaiden määrää ku se pelkäs lautalattiansa puolesta vesivahinkoja.

Opiskelemaan lähtiessä kolme vuotta sitten altaiden lukumäärä oli tipahtanu kahteen ja sitte jätin vain tuommosen 100 litrasen itelleni. Nyt altaita on taas jo kolme ja semmosta 400-600 litrasta suunnittelen. Onhan niitä notkahduksia välillä tapahtunut, mutta varsinainen into ei ole laantunut näiden kahdentoista vuoden aikan jona olen akvaarioita harrastanu.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minulla alkoi aluksi 100 litrasesta jonka rinnalle tuli aika nopeasti 300 litranen ja 40 litranen sekä 26 litranen poikas-allas.

300 vaihtui 750litraseksi josta jouduin luopumaan muuton yhteydessä.

Nyt on rapeat 200 litranen ja 64 litranen sekä 40 litranen.
Ostos listalla on tänä syksynä malawiallas ja mahdollisesti kiekko-allas.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
matami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja matami »

Vasta tämän vuoden kesällä aloitin uppo-oudon harrastuksen. Kummasti olen säästynyt akvaarioilta koko elämäni; perheessä, sukulaisilla, kavereilla ei kellään ole ollut akvaariota. Yllätin itseni hankkimasta pikkuallasta (54 l) käytettynä, ankaran kirjallisen tutustumiskierroksen jälkeen - jonka aikana olin sata kertaa päättänyt, että ei sittenkään meille...

Pienenä on harrastus pysynyt: pienessä altaassa vain pieniä, ohimeneviä ongelmia (pikkasen levää, sain pois), pieniä kaloja (pikkumonnisia ja sinineontetroja) :mrgreen: Vaan suuresti hupia!

No, tottahan nyt jo seuraavaa allasta kinuan... mutta pienet ne rulaa edelleen - kääpiöpalloista näen valveunia 8O
Oikku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Oikku »

Eka akvaarion laitoin 90-luvun alussa (80litraa).Kun lapsosia alkoi siunaantuun niin allas oli muutaman vuoden varastossa josta sen otin pienen rempan jälkeen taas käyttöön v2000.
Haaveena oli kuiteski isompi allas jonka hankin parivuotta sitten (240 litraa).Nyt haluttas vielä yksi lisää ja suunnitelmissa siintää 180 litraa.
Ainoa jarru on armas puolisoni joka ei jaksa ymmärtää harrastustani ja pitelee kukkaronnyöreistä tiukasti kiinni (toisaalta ihan hyväkin :D )
numex
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja numex »

Harrastus alkoi 8-vuotiaana, kun sain ekan, muistaakseni 40-litraisen altaan. Muutaman vuoden katselin sitä, sitten pikkuallas vaihtui jo vähän isompaan, n. 85 litraiseen. Tuossakin vaiheessa hoito oli välillä mitä oli. Kaiken mahdollisen tiedon yritin imeä, mutta silloin se tietouskin oli vähän erilaista kun nyt. Harrastelin noiden kanssa hitusen yli 10 vuotta, kunnes oli edessä muutto omaan yksiöön. Asunto oli niin pikkuruinen, ettei allas sinne mahtunut, joten harrastus jäi muutamaksi vuodeksi. Nyt sitten kesällä meille löysi tiensä ensin 128-litrainen, ja nyt pitkän "kinuamisen" jälkeen (nihkeä isäntä) 63-litrainen kudetus/poikasallas. Tällä hetkellä tuntuu, että nämä riittävät. Isommasta en ole vielä koskaan edes haaveillut, mutta noita 100 litarisia saisi olla useampikin... sitten joskus :mrgreen:
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Mullakin on useissa asioissa käynyt niin että paneudun kaikella tarmollani johonkin ja tuntuu ettei elämään aina muuta mahdukaan, ja hetken päästä kyllästyn koko hommaan. Akvaarioiden kanssa tuntuu kyllä menevän ihan päinvastoin.

Jos ei joskus ikuisuus sitten kotona olleita altaita lasketa, aloitin harrastuksen vasta kuluvan vuoden alkupuolella. Ensin tuli 240-litrainen, seuraavaksi 58-litrainen ja muutama kuukausi sitten vielä tuo 120-litrainen. Jos olisi rahaa ja tilaa, altaita olisi paljon enemmän. Tuorein hankinta viime viikonlopulta on nuo neljä kaunista seepraplekoa, joita en taatusti olisi hankkinut jos vähänkin olisi sellainen mieli ettei kiinnosta tai jaksa hoitaa.

Huomaan tekeväni jatkuvasti suunnitelmia; seuraavaksi sellainen pieni rapula, (mihinkähän sen piilotan kun lupasin etten tuo taloon enempää altaita), kiekkola ja meriallas tulee sitten kun valmistun ja molemmissa pitää olla litroja vähintään 600..
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Minulla alkoi harrastus puolivahingossa noin neljä vuotta sitten. Olin joskus ajatellut, että akvaario voisi olla kiva, mutta sen pidemmälle ajatus ei ollut edennyt, kunnes kirpputorilla törmäsin myynnissä olleeseen 100-litraiseen.

Onneksi löysin tieni tänne A-W:iin jo harrastuksen alkuaikoina ja esim. se ensimmäisen akvaarion vitivalkea pohjasora tuli vaihdettua melko pian luonnolliseen hiekkaan. Nyt käytössä on reilu 300-litrainen ja uusia juttuja tulee haaveiltua ja suunniteltua harva se päivä. Välillä on ollut käytössä 2 allasta, mutta nyt mennään yhdellä. On viikkoja ja kuukausia, jolloin akvaario ei kauheasti innosta ja tulee tehtyä vaan pakolliset vedenvaihdot, ruokinnat ja kasvien karsinnat, mutta välillä taas menee puoli vuotta hirmuisessa akvahuumassa. Onneksi nuo vaihtelut eivät ole niin kovia, että tulisi innoissaan vaihdettua altaiden kalastoa mielialan mukaan.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Minulla harrastus alkoi kersana joskus 60-luvun lopulta.
Eka allas oli muistaakseni mummon 15L kurkkupurkki joka vaihtui nopeasti 80L "jättialtaaseen" . Sen jälkeen tuli faijan kasaama 130L ja sitten eka omatekele 200L tällöin eleltiin 1980 luvun alkua.
Sen jälkeen altaita ollut 2-3 koko ajan ja missään vaiheessa en ole ollut niistä luopumassa vaikka hiljaisempia aikoja on ollut kyllä joukossa.
Nyt tällä hetkellä taas noususuhdanne ja altaita tullut lisää ja varmaan tulisi vieläkin enemmän jos ei vaimo jarruttelisi. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Tähän asti edennyt, mutta nyt junnaa paikoillaan. No, ei se ainakaan vielä haittaa. :|

Vaan enpä sano, etteikö minulle kelpaisi muutama ylimääräinenkin tuon yhden akvaarion lisäksi... :mrgreen:
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Neljäs akvaario menossa, akvat järjestyksessä pienimmästä suurimpaan; 60l, 98l, 180l ja nykyinen 420l. Ekan akvaarion sain 12-vuotiaana. Harrastelin ahkerasti pari vuotta jonka jälkeen harrastus jäi vuosiksi. Sitten löysin harrastuksen taas ja nykyisen akvaarioni ostin 2kk sitten. Edelleen pysyn perus seura-akvaariolinjalla. En koe olevani vielä sillä harrastajan tasolla että kaipaisin haasteita esim. kiekoista. Saan iloa sekalaisista perusparvikaloistani ja kasvipusikoistani, ja sehän taitaa olla harrastuksen pääasia. [;)]
Pessimisti ei pety.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Noin 20 vuotta sitten sain akvaarion. Siitä lähtien sellainen on ollut. Varsinainen aktiiviharrastus alkoi kymmenisen vuotta sitten kun löysin sateenkaarikalat. Nyt noin vuoden verran olen liukunut suolaisen veden puolelle vaikka makeat altaat ja eritoten kasvialtaat kiinnostavat edelleen paljon. Niin, olihan tanganjika-allas lyhyen aikaa. Totesin sen liian vaativaksi minulle, makea tai suolainen on kätevämpi minulle.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Eka allas tuli joskus vuonna 2001, pari kuukautta sen jälkeen toinen, pikku purkkeja molemmat. Vuonna 2003 myin toisen pois, toinen jäi tyhjilleen, tai siis vedet sisässä, joku jaavansaniainen ja suodatin pörräsi, ilman kaloja ja valoja...

2004 sitten tuli 190-litrainen, pari kuukautta sne jälkeen toinen samanmoinen. 190-litrainen vaihtui 240-litraiseen, tuli 100-litrainen.... Tuli 360-litrainen. Toinen 190-litrainen lähti, tilalle tuli 550-litrainen.

Altaat on vähentyneet vuoden aikana paljon, nyt jäljellä on enää vaan 100-litrainen syystä että ei ole lisääntyneen koiraharrastuksen vuoksi aikaa hoitaa monia isohkoja altaita.

Siltikin mielessä käy jatkuvasti vaihtaa tuo 100-litranen johonkin 240-litraiseen... Olisi sellaiselle sopiva tila 100-litraisen paikalla :P
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Mä en ees vielä voi oikein sanoa harrastuksen ees alkaneen. :mrgreen: No, tavallaan on alkanut, tänään hankin hiekat ja täyttelen parasta aikaa akvaariotani ensimmäistä kertaa. :)

Joskus pentuna koulussa oli meidän luokassa akvaario ja sitä innokkaasti hoitelin, mutta siitä on jo aikaa varmaan 15 vuotta, enkä koko hommasta muista mitään muuta kuin että se oli niin kovin kivaa. :D
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Taidan olla akvaristina aloittelija. Kolmen vuoden päästä tulee vasta 50 vuotta täyteen. Eli akvaario on minulla ollut vuodesta 1959. No, totta puhuen välissä oli aikoinaan vajaan 10 vuoden tauko.

Harrastuksen tasokin on romahtanut. Altaiden määrä on tippunut 16:sta neljällä. Kaloja on ehkä kymmenesosa parhaiden vuosien määrästä. Vähiin ne käyvät ennen kuin kokonaan loppuvat.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Alkuvuodesta 1994 sain ensimmäisen altaan, 128 litraisen. Sitten paikallinen akvaarioliike lopetti vuonna 1997 ja sieltä hommattiin yksi myyntiallas (98 litraa). 1998 alkoi tehdä mieli isompaa allasta, mutta ehtona oli, että toisesta pitää luopua. No 250 litraa tuli ja 128 litraa lähti (harmittaa välillä vieläkin, että sen möin, oli hyvännäköinen kokolasiakva). Nyt sitten loppukesästä siirsin neljän vuoden yksinasumisen jälkeen 98 litraisen asuntooni (aikaisemmin en ole siirtänyt, kun olen saattanut olla 3-4 kuukautta poissa kesälomien aikana) ja sen rinnalle 54 litraa. Suvantovaiheita ja innostumisia on tullut ja mennyt. Nyt vasta parin vuoden ajan olen alkanut yrittämään jotain "poikkeavaa" (vaihdoin sorat hiekkoihin, nyt kokeilen elävän ruuan kasvatusta, hiilidioksidilannoitusta yms), mutta edelleen kalat ovat helppoja. Kiekoista kyllä haaveilen, mutta saas nähdä.

Tuo 250 litrainen toimii nykyään lähinnä vanhainkotina. Allas on siskon hoivissa ja se ei siihen kerran viikkoon vesiä jaksa vaihtaa, joten nyt mennään metodilla: paaaaaljon kasveja, vähän kaloja. Ainakin niin kauan, että itse taas muutan kotipuoleen jossain vaiheessa, sitten voisi taas kalastoa lisäillä siihen. Omat ongelmat harrastukseen tuo se, että lähimmät akvaarioliikkeet ovat 180-220km päässä. Mielelläni liikkeissä kiertelen ja katselen valikoimia, mutta tuo on rajoittanut kummasti (jep, on nettiä ja matkahuoltoa, mutta ei ne voita liikkeissä kiertelyä). Pakasteruokiakaan ei tule kaloille juuri annettua kotipuolessa, kun niitä ei tahdo oikein saada perille ja isommissa kaupungeissa tulee käytyä ehkä kerran tai kaksi vuodessa.

Nuo innostumisvaiheet on pahoja, silloin tuppaa menemään aika hyvin rahaa tekniikkaan (välineurheilija..). Nyt onneksi näihin kahteen akvaan ei enää hirveänä ole hankintoja, mutta tuohon 250 litraiseen pitäisi hommata isompi ulkosuodatin ja joskus ois vaikka monimetallit kivat.
khalleman
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja khalleman »

Minulla harrastus alkoi Maaliskuussa vuonna 2005. Ensimmäinen akvaarioni oli käytetty 140 litrainen. Sillä olen pärjännyt melkein kaksi vuotta ja nyt olenkin hommannut uuden, 432 litraisen akvaarion. Ensimmäinen akvaarioni oli vähän alkuinnostuksen myötä sekasortoinen .
Uutta akvaariota suunnittelin huolellisesti monta kuukautta. :P
-kalle-
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Nuijapäistä kaikki alkoi ~v.1990 ammeeseen rakennetusta altaasta ja tällä hetkellä kolme allasta käytössä 60, 100,200-litraset sekä kaksi tyhjänä.
Sekaan mahtunut altaita 17 - 375 litrasta.
Asukkeina ollut kaloja erilaisia, punakorvakilppareita, rapuja... ja ne sammakot :mrgreen:
Harrastukseen mennyt yli puolet eletystä elämästä...16vuotta.
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Nyt suunnilleen yli kolmeen vuoteen ei ole tullut juuri muutoksia. Jotain laitteita on hiljakseen lisätty tai korvattu paremmilla, kaloja on kuollut enkä ole montaa uutta ostanut. Viimeksi ostin kaksi golden-lehtikalaa 2003 vuoden lopussa. (on muuten paras värimuoto :))

Etenemistä olisi pohjasoran vaihtaminen parempaan ja uudet kasvit(lähinnä intianvesitähdikkejä), mutta sekin kysyisi rahaa... Abivuonna ei muutenkaan ole aikaa elämälle isolla Eellä. Silloin akvaariotakin hoidetaan minimiajalla ja -rahalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”