Sotkan Taso-kestääkö akvan painon pienellä säädöllä?(kuva)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Sotkan Taso-kestääkö akvan painon pienellä säädöllä?(kuva)
http://62.44.243.30/sotka/naytatuote.ph ... =5632&ea=1
Elikkäs tommonen on kyseessä.
Ajattelin et jos noihin "poikkitasoihin" tohon hyllyn alle laittaa vielä k-raudasta saatavia metallijalkoja,2 eteen ja 2 taakse.
Akvaariolla olis kokoa 120x(45x50 muistaakseni)
Ajattelin tällä lähinnä sitä et kun sieltä akvaariokeskukseta tulee se tarjous et jos se pöytä on hirveen kallis niin toi ois mun silmään nätti,mitään kaapistoja en halua.
Itsepiirtämäni pöytä on täysin samanlainen mutta toi alahylly tulee ihan lattiaan kiinni.
Juu,kattelin noita toisia samalla ja näkyi monessa samanmoisessa olevan painorajoitus alle 100 kiloa,joten unohdampa.
Tän viesti voi laittaa vaikka bittiavaruuteen ettei täytä turhaan tilaa.
Elikkäs tommonen on kyseessä.
Ajattelin et jos noihin "poikkitasoihin" tohon hyllyn alle laittaa vielä k-raudasta saatavia metallijalkoja,2 eteen ja 2 taakse.
Akvaariolla olis kokoa 120x(45x50 muistaakseni)
Ajattelin tällä lähinnä sitä et kun sieltä akvaariokeskukseta tulee se tarjous et jos se pöytä on hirveen kallis niin toi ois mun silmään nätti,mitään kaapistoja en halua.
Itsepiirtämäni pöytä on täysin samanlainen mutta toi alahylly tulee ihan lattiaan kiinni.
Juu,kattelin noita toisia samalla ja näkyi monessa samanmoisessa olevan painorajoitus alle 100 kiloa,joten unohdampa.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
Joo noi on tehty tosiaan kalustelevyistä jotka on joskus jopa ihan onttoa levyä. 
minulla on 40 litrasessa sotkan lipasto alla, mutta isompaan en laittais kuin akvaariota varten suunniteltua tasoa tai esim lekaharkkoalustaa.

minulla on 40 litrasessa sotkan lipasto alla, mutta isompaan en laittais kuin akvaariota varten suunniteltua tasoa tai esim lekaharkkoalustaa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Meillä on muuten tuollainen telkan alla ja vähän arvelutti laittaa siihen edes sitä telkkaria kun on niin painava....
Kestävyyden lisäksi kannattaa huomioida se, että nuo eivät kestä vettä lainkaan. Eli todellakin kannattaa harkita jalustaa joka on tehty akvaarioita varten ja joita pystyy säätämään säätöjaloilla.
Kestävyyden lisäksi kannattaa huomioida se, että nuo eivät kestä vettä lainkaan. Eli todellakin kannattaa harkita jalustaa joka on tehty akvaarioita varten ja joita pystyy säätämään säätöjaloilla.
Re: Sotkan Taso-kestääkö akvan painon pienellä säädöllä?(kuv
Btw. Nuo viestit voi sitten itse poistaa viestin ylänurkasta X:stä, jos ei kukaan vielä ole vastannut.Piipukka77 kirjoitti:
I'm #1 so why try harder?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ostin just kuukausi takaperin Sotka Plano tv-tason ja täytyy sanoa, että ei ole kalustelevy enää sitä pahvia mitä se ennevvanhaa oli. Kaluste painoi aivan syntisesti ja siitä muodostui erittäin tukeva hylly (jalat on onnettomat muovirimpulat, en asentanut siihen jalkoja ollenkaan), mikä olikin tarkoitus, että saa sellaisen laitoksen minkä päälle voi istuttaa ajoittain vieraan tai pari...tai miksei itsekin.
Media-hylly kaipaa tosiaan lisää jalkoja. Ilman pientä nikkarointia en tuon hyllyn päälle laittaisi 270 litraa vettä...Planon päälle voisi laittaa ilman mitään ylimääräistä (jalat ovat mielestäni ylimääräiset).
Media-hylly kaipaa tosiaan lisää jalkoja. Ilman pientä nikkarointia en tuon hyllyn päälle laittaisi 270 litraa vettä...Planon päälle voisi laittaa ilman mitään ylimääräistä (jalat ovat mielestäni ylimääräiset).
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Itse kävin Sotkassa ostoksilla. Halusin ostaa tämmöisen proviisorinlipaston tummana (löytyy kyllä).
http://62.44.243.30/sotka/naytatuote.ph ... =3578&ea=1
Kaapistoa kuitenkin tutkiessani huomasin, että laatikostojen välissä oli vain kaksi lankkua pystyssä. Joten päätin unohtaa koko homman. MUTTA... Sotkasta löytyikin samaa lipastotyyppiä pienempi proviisorinlipasto, jossa on kaapit molemmilla sivuilla ja keskellä 4 pientä laatikkoa. Keskituet olivat umpimäntyä ja seinämät. Joten tuumin asian näin, jos on lipasto, joka on umpimäntyä (viilua tietenkin) verrattuna melamiinikalusteeseen (vaikka olisikin akvakäyttöön), niin tasan se massiivimänty kestää enemmän kuin melamiinikaluste. Plus, että 150 litraisen altaan alle akvaariojalusta maksaa halvimmillaan 140 euroa (kaapisto) ja tuo lipasto maksoi 129,90euroa. Arvatkaa kumman ostin?
Nyt se sitten eilen koottiin ja illalla hieman naksui (liimat kai kuivui siinä), kun allas täytenä päällä pörisi. Mieheni sahasi vielä lisäjalat kaapiston alle (45mm:stä mäntytangosta), joten nyt siellä on 8 jalkaa. Pitäis muuten kestää "pienemmänkin" altaan paino. Uskon ja luotan ja olen varma.
Ja on muuten aika siisti tummaksi lakattuna (sitä kun ei tummana saanut).
Kaapistoa kuitenkin tutkiessani huomasin, että laatikostojen välissä oli vain kaksi lankkua pystyssä. Joten päätin unohtaa koko homman. MUTTA... Sotkasta löytyikin samaa lipastotyyppiä pienempi proviisorinlipasto, jossa on kaapit molemmilla sivuilla ja keskellä 4 pientä laatikkoa. Keskituet olivat umpimäntyä ja seinämät. Joten tuumin asian näin, jos on lipasto, joka on umpimäntyä (viilua tietenkin) verrattuna melamiinikalusteeseen (vaikka olisikin akvakäyttöön), niin tasan se massiivimänty kestää enemmän kuin melamiinikaluste. Plus, että 150 litraisen altaan alle akvaariojalusta maksaa halvimmillaan 140 euroa (kaapisto) ja tuo lipasto maksoi 129,90euroa. Arvatkaa kumman ostin?

Nyt se sitten eilen koottiin ja illalla hieman naksui (liimat kai kuivui siinä), kun allas täytenä päällä pörisi. Mieheni sahasi vielä lisäjalat kaapiston alle (45mm:stä mäntytangosta), joten nyt siellä on 8 jalkaa. Pitäis muuten kestää "pienemmänkin" altaan paino. Uskon ja luotan ja olen varma.

Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Joo viilu on yleensä sisältä lastulevyä mutta nykyään hienommalta nimeltä huonekalulevy.
En kyllä itse noihin mitään akvaa laittaisi. Taanoin juuri sotkassa olin tv tasoa katsomassa ja kyselin myyjältä että kestääkö 42" Tv painon.
Myyjä siihen että kestää hyvin ja hyppäsi istumaan tason päälle huonoin seurauksin. Alkoi sitten puolustella että oli väärin kasattu jne..jne..
Lopputulos oli se että haettiin Iskusta massiivimänty taso johon uskaltaisin laittaa akvaarionkin mutta hinta olikin sitten jo ihan eri luokaa eli jossain 500-600 euron välillä ja sillä rahalla saa jo kunnon akvaariokaapistonkin.
En kyllä itse noihin mitään akvaa laittaisi. Taanoin juuri sotkassa olin tv tasoa katsomassa ja kyselin myyjältä että kestääkö 42" Tv painon.
Myyjä siihen että kestää hyvin ja hyppäsi istumaan tason päälle huonoin seurauksin. Alkoi sitten puolustella että oli väärin kasattu jne..jne..
Lopputulos oli se että haettiin Iskusta massiivimänty taso johon uskaltaisin laittaa akvaarionkin mutta hinta olikin sitten jo ihan eri luokaa eli jossain 500-600 euron välillä ja sillä rahalla saa jo kunnon akvaariokaapistonkin.

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Joo, mulla on kokemusta myös näistä "apteekkarinlipastoista". Ostin tuon saman isomman 180-litraisen alle, mutta tosiaan mietitytti kun keskellä oli vain ohuet laudat.Kiiki74 kirjoitti:Itse kävin Sotkassa ostoksilla. Halusin ostaa tämmöisen proviisorinlipaston tummana (löytyy kyllä).
Kaapistoa kuitenkin tutkiessani huomasin, että laatikostojen välissä oli vain kaksi lankkua pystyssä. Joten päätin unohtaa koko homman.
MUTTA... Sotkasta löytyikin samaa lipastotyyppiä pienempi proviisorinlipasto, jossa on kaapit molemmilla sivuilla ja keskellä 4 pientä laatikkoa. Keskituet olivat umpimäntyä ja seinämät..
Noh, teetätin siihen puusepällä kaksi kokopuista levyä, niiden lautojen tilalle, pientä säätöä tarvittiin, mutta nyt se on todella tukeva ja uskaltaisin iskea siihen päälle isommankin altaan.
Ostin myöhemmin toista allasta varten tuon pienemmän lipaston, juurikin siksi kun siinä on tarpeeksi levyjä siellä sisällä.
Mutta pointtini on pienellä rakentamisella noistakin saa erittäin käyttökelpoisia akvaariojalustoja, eikä ainakaan laatikoista ole pulaa. Tuonne kaappiin voisi tunkea jopa ulkosuodattimenkin..

-
- Senior Member
HuuupS!
Pääsipäs näpit kirjoittamaan omiaan. Mitään viiluista pitänyt kirjoittaa, että se olisi samaa kuin massiivimänty. Liimapuulevyä tarkoitin. Eli lähempää tarkastellessa kaluste on liimapuulevyä, mutta massiivimänty-nimikkeellä ne sitä kaupassa myy. Sitä en sitten ossaa sannoo, että mitä EROA niissä sitten on, noviisi kun olen.
Heh... kävipäs ohraisesti käsityöihmiselle nyt... viilusta höpisi. Kyllähän mää nyt sen tierän, että mitä se on. *nolottaa*
Voi perssiin suti! Olisinpas tajunut tuon keskelle levyjen tuottamisen.
Toisaalta kyllä niitä kaappeja kaipasin, että olisi sitten pitänyt tehdä laatikoiden päätylevyistä hämylaatikosto-ovi-rakennelma. Juuri sen sisäsuodattimen takia... mutta eipä olis tarttenut sitten maalihöyryissä monia päiviä viettää.

Heh... kävipäs ohraisesti käsityöihmiselle nyt... viilusta höpisi. Kyllähän mää nyt sen tierän, että mitä se on. *nolottaa*
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Voi perssiin suti! Olisinpas tajunut tuon keskelle levyjen tuottamisen.

Osta 18mm liimapuulevyä ja tee se kaapisto itse.Kiiki74 kirjoitti:HuuupS!Pääsipäs näpit kirjoittamaan omiaan. Mitään viiluista pitänyt kirjoittaa, että se olisi samaa kuin massiivimänty. Liimapuulevyä tarkoitin. Eli lähempää tarkastellessa kaluste on liimapuulevyä, mutta massiivimänty-nimikkeellä ne sitä kaupassa myy. Sitä en sitten ossaa sannoo, että mitä EROA niissä sitten on, noviisi kun olen.
Heh... kävipäs ohraisesti käsityöihmiselle nyt... viilusta höpisi. Kyllähän mää nyt sen tierän, että mitä se on. *nolottaa*![]()
![]()
Voi perssiin suti! Olisinpas tajunut tuon keskelle levyjen tuottamisen.Toisaalta kyllä niitä kaappeja kaipasin, että olisi sitten pitänyt tehdä laatikoiden päätylevyistä hämylaatikosto-ovi-rakennelma. Juuri sen sisäsuodattimen takia... mutta eipä olis tarttenut sitten maalihöyryissä monia päiviä viettää.
Tavara on taattua mäntypuuta ja varmasti kestää.

Saa sopu hintaan ainakin tarjoustalosta ja puusepänliikkeistä.
Itselläni 128 l akvaario Jyskin 8 lokeroisen tilanjakajan päällä ja toistaiseksi kestänyt hyvin kirjoineen päivineen. Esitteestä en löytänyt kuin renkailla varustetun, joten ei ole sama kuin minulla.
Apteekkarin lipaston ostin myös, mutta arvelutti sen kestävyys, joten nyt sen päällä 28 tuumainen tv ja vidot.
Apteekkarin lipaston ostin myös, mutta arvelutti sen kestävyys, joten nyt sen päällä 28 tuumainen tv ja vidot.
-
- Senior Member
Joku oli laittanut apteekkarin lipaston päälle akvaarion ja kuva oli täällä jossain jutussa. Ei itse ollut huomannu, että lipasto oli notkolla. Allas oli aika pieni.. olisko ollu 60 litraa... eli en luottais noihin lipastoihin, ku jo noin pienellä painolla notkuu. Laittakaa etes joku levy vielä lipaston päälle akvan alle, että tulee lisätukea. Ilman niitä pystytukeja ei varmasti kestäis.
Oikeesti hyvä keino havaita tollaset virheet ennenku sattuu vahinko, on laittaa tänne kuvan akvaariosta ja varsinki jalustasta. Useempi silmäpari näkee paremmin...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oikeesti hyvä keino havaita tollaset virheet ennenku sattuu vahinko, on laittaa tänne kuvan akvaariosta ja varsinki jalustasta. Useempi silmäpari näkee paremmin...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Huomaa kyllä kun vedet on lattialla.justiina8 kirjoitti:Joku oli laittanut apteekkarin lipaston päälle akvaarion ja kuva oli täällä jossain jutussa. Ei itse ollut huomannu, että lipasto oli notkolla.

En käsitä mikä vimma ihmisillä on säästää juuri jalustasta joka on mielestäni tärkein elemennti akvaariopaketissa.
Ai että miksi tärkein? No siksi kun hommaa kunnon allaskaapin saa suodattimet ja tarvikkeet kaapiin piiloon ja turvallisen mielen siitä että kaapisto kestää altaan painon.
Tässä olisi hyvä vertaus kun ostatte uuden auton niin kuinka moni käy ostamassa autoonsa käytetyt talvirenkaat toivottavasti ei kukaan.
Ei tuolaiset apteekkarin lipastot ole tarkoitettu akvaarion alle.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Senior Member
En ymmärrä miksi ei mielestäsi! Jos vertaat liimapuulevyä ja melamiinilevyä, niin eikö liimapuulevy ole umpipuuta ja siten kestävämpi? Nimittäin ainakin minä mielummin vannon umpipuun nimeen, kuin minkään lastujen tai melamiinien. Ne esi-isätkin tekivät puusta vaikka mitä ja ovat vieläkin käytössä sukupolvesta toiseen.karihe kirjoitti: Ei tuolaiset apteekkarin lipastot ole tarkoitettu akvaarion alle.
Tässä muutama esimerkki, mitä on kaupoissa saatavilla. En itse ainakaan lähtisi yhtä näistä akvaarioni alle laittamaan! Ja huom. 3:ssa on lisätukijalat alla!
1. http://www.stemma.fi/product_detail?id=2001
2. http://62.44.243.30/sotka/naytatuote.ph ... m=463&ea=1
3. http://62.44.243.30/sotka/naytatuote.ph ... =4333&ea=1
Omassa Sotkan proviisorinlipastossa on tosiaan keskitukiseinät umpimäntyä ja jalkoja on lipastossa 8. Notta luulisi, että kestää vaikka sen 200kiloa! Mää ainakin luotan 120%:sti!
-
- Senior Member
Meillä on tuommonen jyskistä ostettu apteekkarin lipasto, ja sen päälle en panis allasta. Siellä ei taida olla mitään lisätukea sisällä kylläkään.
Kuten eräs neuvoi hyvin testaamaan lipaston/ alustan kestävyyttä... eli mene seisomaan lipaston päälle ja heilauttele itseäsi siellä päällä eri suuntiin... siis silleen nytkäyttämällä. Jos lipasto ei heilu mihinkään suuntaan, kestää varmasti!!
Kuten eräs neuvoi hyvin testaamaan lipaston/ alustan kestävyyttä... eli mene seisomaan lipaston päälle ja heilauttele itseäsi siellä päällä eri suuntiin... siis silleen nytkäyttämällä. Jos lipasto ei heilu mihinkään suuntaan, kestää varmasti!!

Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Advanced Member
Pitää kommentoida tuota ekan viestin Sotkan pöytää. Itseltäni tuollainen löytyy ja ostaessa esitteessä oli painorajoitus, maksimi taisi olla 70-80 kg (korkeintaan 90), joten eipä tuollainen paljoa kestä. Mallin rakenne on hyvä, kun tuo ylimmäinen levy on pystyjalkojen päällä kiinni, mutta enpä tuollaisen päälle uskaltaisi paljon painoa laskea.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Äidin 100cm pitkän ja 70l vetoisen tuulitunnelin alla on samainen lipasto ja kansi pettää jo alle vuoden käytön jälkeen. Vasen ovi ei enää avaudu, jos sen repii auki niin lipaston päällinen "retkahtaa" selkeästi alaspäin. Onnea kokeilulle, omaan asuntooni en moista pommia ottaisi...Kiiki74 kirjoitti:Sotkasta löytyikin samaa lipastotyyppiä pienempi proviisorinlipasto, jossa on kaapit molemmilla sivuilla ja keskellä 4 pientä laatikkoa. Keskituet olivat umpimäntyä ja seinämät.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Meillä on MP:n 200 litranen kalusteakvaario ja alustan päällä saa vaikka hyppiä ja se ei heilu.Drooms kirjoitti:vaikka näyttävät kamalan heikoilta, heikommilta kun noi?paul kirjoitti:Kestää. Ne on suunniteltu akvaariokäyttöön ja ovat huomattavasti tukevampia kuin tavallisest kaapistot.Drooms kirjoitti:kestääkö kalusteakvaarioiden alusta?
Esim juwelin kalusteakvaarioiden alustat näyttävät hirveen heikoilta.
40 ja 60 litraset on lipastojen päällä ja vaikka on poikittaistuet lisätty ja rakennetta molempii vahvistettu niin silti ne heiluu jos tönäsee. Myös olen lisälevyn väliin laittanut.
Malawi - hietikko-biotoppi
-
- Senior Member
Adrianna kirjoitti: Äidin 100cm pitkän ja 70l vetoisen tuulitunnelin alla on samainen lipasto ja kansi pettää jo alle vuoden käytön jälkeen. Vasen ovi ei enää avaudu, jos sen repii auki niin lipaston päällinen "retkahtaa" selkeästi alaspäin.

Hauskinta tässä on se, että 200litraiseni alla on varmaan jostain 60-luvulta liukuovilipasto, missä ei ole kuin yksi seinälevy keskellä. Lipasto on jotain viilua.

Tuo kestävyys riippu myös melkopitkälti kaapin rakenteesta, eli millä tyylillä on tehty. Toki myös materiaalilla on suuri merkitys kestävyyteen.Kiiki74 kirjoitti:Mun täytyy olla oikein superblondi etten oikeesti tajua, miten massiivipuu voi olla heikompi kuin joku kalustelevy (esim. melamiinilevy)?! Voisiko joku puualanasiantuntija kommentoida asiaa? Täytyy vissiin pistää metalliset tuet keskiseinämien ja päälikannen kulmiin varmuuden välttämiseksi.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!