Mikähän kiekon silmiä vaivaa.

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

karihe
Advanced Member
Advanced Member

Mikähän kiekon silmiä vaivaa.

Viesti Kirjoittaja karihe »

Ostin tässä viikonlopulla 6 kiekkokalaa kaverilta joka oli lopettamassa harrastusta. Tällä yhdellä yksilöllä on silmissä jokin vaiva.
Edellinen omistaja kertoi sen tulleen kesällä eikä ole lähtenyt pois.
Tunnistaako kukaan mitä se voisi olla ja kannataako enää lähteä lääkitsemään jos ollut jo kesästä?

Kala syö kyllä mutta ei yhtä ahnaasti kuin muut, toki ollut vasta vuorokauden tässä altaassa.

Tässä kuva veijarista.
Kuva

Tässä kuva kaikista.
Kuva
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Harmaa kaihi ? No ei kai sentään, kiekkosi on luultavasti aikoinaan nirhannut silmänsä johonkin karkeaan ja bakteerit jylläävät siinä. Kesästä asti, jaa,a, epäilen vahvasti. Kokeile jotain laadukasta bakteerilääkettä .
In numbers of ten the power is in one.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Joo tuo nirhaisu olisi muuten ok mutta kun on molemmissa silmissä.
Onkos kaloilla tuota harmaa kaihia?

No tuota Tihen lääkettä kyllä löytyy mutta en alkaisi heti uutta allasta lääkitsee. Tai tarkemmin kun ajattelee niin tulisihan kaverit sitten lääkittyä pöpöjen varalta ennenkuin jossain vaiheessa siirrän muita kiekkoja altaaseen.
No turha lääkityskin on pahasta ja muut ovat ihan ok.
Taidan odotella huomiseen iltaan jos ei ala syödä paremmin niin sitten lääkkeet veteen.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Mulla on muistaakseni ollut parikin kertaa eri aikoina yhdellä parven kiekoista samanlainen ongelma. Silmät juuri samanlaisesti sumeena. Muistaakseni lisäsin silloin veden vaihtoja ja tarkkailin veden arvoja. Muistaakseni en lisännyt bakteerilääkettä vaan ongelma parani omia aikojaan. Tosin olen kyllä kerran karanteeniakvaariossakin lääkinnyt samanlaisia oireita olleen kiekon. Saattaa olla satuttanut itsensä, josta mahdollisesti silmiin on iskenut bakteeritulehdus.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Nuo kalat on myös aika iäkkään näköisiä. Enpä tiedä tuon "tihen" lääkeen turvallisuutta kun suurin osa aineesta on formaliinia joten ei ainakaan kannata yliannostella.
In numbers of ten the power is in one.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Tuukkis kirjoitti:Nuo kalat on myös aika iäkkään näköisiä. Enpä tiedä tuon "tihen" lääkeen turvallisuutta kun suurin osa aineesta on formaliinia joten ei ainakaan kannata yliannostella.
Olen käyttänyt Tihen lääkettä aikasemmin parissa altaassa ja mitään ongelmia ei ole ollut. :D Toisella kerralla kiekot alkoivat jopa kutemaan lääkkeen lisäyksen jälkeen. :mrgreen:

Mitä kalojen ikään tulee niin edellisen omistajan mukaan nuo snakesit olisivat 2 vuotiaita ja nuo pienemmät Blue diamondit 3 vuotiaita tuosta villistähän on paha mennä sanomaan mikä sen ikä on.

No oli miten hyvänsä niin eivät nuo kalliita olleet kokoonsa nähden joten kauppaan olen erittäin tyytyväinen. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

karihe kirjoitti:Onkos kaloilla tuota harmaa kaihia?
Periaatteessa kaikilla elukoilla silmän rakenne on sama voi esiintyä kaihia, joillakin koiraroduilla se on oikea tyyppivika :roll: . Tuosta jos vaikka tarkkaan kattoo niin ei ole kummassakaan silmässä enää kirkasta mustuaista.

Kuva

Kaihin syy on silmän linssin sameneminen. Linssi samenee ajan myötä kaikilla, kaihi ei siis ole tavallaan tauti sen enempää kuin tukan harmaantuminenkaan. Ikävämpäähän se tietty on mutta nykyään homma on hoidettavissa hyvin nopsalla ja helpolla leikkauksella. Kaihi kuitenkin alkaa tuolta sisältä, ei noin silmän pinnasta kuten tuolla kiekolla.

Samanlaista samenemista ihmiselläkin voi aiheuttaa raju raapaisu tai vaikka metallitöissä silmään lentävä siru tai kipinä. Meillä onneksi on apuna julkinen (tai yksityinen) terveydenhoito, keinot kertoa tapaturmasta avunantajalle ja luomi joka suojaa silmää sen ollessa pois pelistä. Luulisin että vesiarvojen tarkkailu auttaa tuohon, näyttää aika puhtaasti ulkoisen ärsykkeen tekemältä. Silmähän saattaa myös koteloitua ja "kuolla", silloin se näyttäisi paljon pahemmalta. Esimerkiksi voi Googlen kuvahaulla etsiä "world's ugliest dog", kuvat ovat sitten niin kuvoja että suositan jättämään katsomatta jos on heikkomahaisempi kaveri.

Kiekoista tosi vähän mutta silmistä pikkusen enemmän tietävänä luulisin että pitkäaikainen ärsytys on tehnyt hallaa kalalle. Hyvissä vesiarvoissa pitäminen kuitenkin pysäyttää pöpön ja voi jopa silmät parantaa. Kala voi kuitenkin olla terve ilman kirkkaita silmiäkin ;). Jos kaikki muu on ok ja pahemmaksi ei mene niin en sinuna hätäilisi.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos vastauksesta Adrianna .

Taidan sitten vielä odotella ja en aloita mitään lääkitystä.
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

No jopa on minulla kahdella vuoden ikäisellä kiekolla aivan samanlaiset toiset silmät, jotka myös sumenivat yhtäkkiä viime kesänä. Mikään lääkitys ei ole auttanut. Muuten voivat mainiosti ja tuntuvat hyvin silmällä näkevänkin. Aluksi sumea alue oli laajempi mutta nyt vain aivan keskellä ja on hyvin tarkkarajainen. Enpä tunnu minäkään muuta voida kuin seurata mitä tapahtuu jatkossa, ei kenties yhtään mitään...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Tuollaisia silmän "harmaantumisia" tulee kiekkokaloille ihan haavimisesta. (Mekaaninen silmävaurio) Ei anna aihetta lääkitykseen, jos ei parane viikossa itsekseen (hyvissä vesiolosuhteissa)

Jos ei parane itsekseen viikossa, laita jokin bakteerilääkitys.

Show must go on!
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Lunni kirjoitti:No jopa on minulla kahdella vuoden ikäisellä kiekolla aivan samanlaiset toiset silmät, jotka myös sumenivat yhtäkkiä viime kesänä. Mikään lääkitys ei ole auttanut. Muuten voivat mainiosti ja tuntuvat hyvin silmällä näkevänkin. Aluksi sumea alue oli laajempi mutta nyt vain aivan keskellä ja on hyvin tarkkarajainen. Enpä tunnu minäkään muuta voida kuin seurata mitä tapahtuu jatkossa, ei kenties yhtään mitään...
Tämä on jo vakavempi juttu. Oletko millä lääkkeelä yrittänyt kiekokalojen silmäsairautta parantaa?
opsu7-9
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja opsu7-9 »

Meillä ollu yhellä kiekolla poikasesta asti toinen silmä vähän "oudon" näköinen. Nyt kun kala kasvanut, on silmästä tullut juuri tuon värinen. Sen kummempia ilman tieteellistä syytä tai seurasta olen ajatellut sen vain olevan sokea. Alussa rakeiden syöminen näytti hankalalta -> iski usein ohi, mutta on harjaantunut nyt ja syö "tarkasti", kun vain rae putoaa terveen silmän puolelle näkökenttään.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

opsu7-9 kirjoitti:Meillä ollu yhellä kiekolla poikasesta asti toinen silmä vähän "oudon" näköinen. Nyt kun kala kasvanut, on silmästä tullut juuri tuon värinen. Sen kummempia ilman tieteellistä syytä tai seurasta olen ajatellut sen vain olevan sokea. Alussa rakeiden syöminen näytti hankalalta -> iski usein ohi, mutta on harjaantunut nyt ja syö "tarkasti", kun vain rae putoaa terveen silmän puolelle näkökenttään.
Täällä sama juttu yritti tänään tulla syömään mutta löi ohi ja sai tuskin mitään suuhunsa kun molemmat silmät tuolaisia. No nyt laitoin tuon hyväksi koetun Tihen lääkkeen altaaseen ja katsotaan miten käy.

Tuo kaveri varmaan pärjää jos akvaarioon syytää safkaa niin paljon että suuhun osuu ainakin jotain.
Nyt ei vaan ole mahdollista kun ovat karanteenissa uudessa isossa altaassa ja sinne olisi muutaman viikon päästä muita kiekkoja tarkoitus siirtää.
Eli pohja kaloina ovat ainoastaan testikaloina olleet levikset. Nuo veijarit ovat vieneet minulta täysin sydämmeni, niitä ei ruokkinut kukaan perjantai iltana koska olin saunaillassa ja kun tulin aamuyöstä kotiin niin ajatus ei kulkenut siinä määrin että kaloja olisin alkanut ruokkimaan.

Lauantai aamulla oli meno sitä luokkaa että tajusin kaveriden ruokaa kaipaavan.

Automaatti on altaaseen tilattu mutta nuo sakut näyttävät kuppaavan toimitusten kanssa. :mrgreen:

Ps. muut kiekot tappelevat ruuan kanssa eli niillä ei hätää. :mrgreen:
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Minulla oli sama vaiva lehtikalan kanssa. Sain kutuparin harrastusta lopettavalta henkilöltä.Toisen silmät olivat kuuleman mukaan olleet sameat jo iät,ajat.Säännölliset hoitorutiinit kuitenkin poistivat vaivan.Siihen tosin meni pari kuukautta.Eli hyvällä hoidolla saatat päästä vaivasta eroon. PS.olin itsekkin täysin varma kaihista,mutta eräänä aamuna ihmettelin ukon kirkkaita silmiä. :D Tsemppiä,ja minusta kalat näyttävät komeilta.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos, hyviä kavereita ovat. Kokeilin tänään ruokkia kädestä ja Blue Diamondit tulivat ensimmäisinä syömään ja yllätys oli kun tuo villi oli seuraavana joka uskalsi tulla ja tykästyi sormistani niin paljon että maisteli niitä pari kertaa.
Kun jatkoin surviaisen syöttelyllä niin lopulta nuo snakesitkin tulivat tuota silmä sumeeta lukuun ottamatta.

Se ei kuitenkaan piilottele vaan kulkee muun parvin mukana eli en ole heittänyt kiveä kaivoon sen suhteen.
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Et tietenkään luovu toivosta. Kala näyttää hyväkuntoiselta,eli ei ole mitään nälkäkuuria jotunut pitämään.Uusi paikka,ja tietenkin tuo vaiva tekee siitä varovaisen. Mun mielipiteitä,mutta ihan liian helposti monet luovuttaa,ja kalat pääsevät hengestään.Sitten vielä se että läheskään aina ei lääkitystä tarvitse,se hyvä hoito on parasta lääkettä. :D
Lunni
Member
Member
Viesti:

Laitoin bakteerilääkityksen ja Waterlifen Octozinin mutta ei mitään vaikutusta. Turkulaisesta akvaliikkeestä sain suoran mielipiteen että on reikätaudin oire ja tuo Octozin auttaisi, mutta yhtä tyhjän kanssa.
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mr Heckel »

Olen itse hoitanut tälläisiä sameita silmiä lämmöllä. Olen saanut ne lähes jokaisessa tapauksessa paranemaan. Mitkä tulee usein kalojen siirron yhteydessä. Kuljetus astian ollessa pelkkä muoviämpäri voi näitä silmävaurioita tulla hyvinkin. Täytyy muistaa, että kiekkokalan silmä on sen verran ulkoneva, että se naarmuuntuu helposti ämpärissä kuljettaessa. Puhdas muovikassi on minulla toiminut hyvin, kun olen sen sioittanut ämpäriin ja siihen sitten vesi ja kiekkokalat. Haavihan on myös syyllinen monesti silmien vaurioitumiseen. Ensin kiekkokala rimpuilee haavissa ja sen jälkeen poikkeusetta vielä ämpärissä ja vahinko on tapahtunut. Itse olen näitä kiekkokaloja harrastaessa joutunut lääkitsemään erittäin vähän. Yksinkertaisesti siitä syystä, että olosuhteet ovat totaalisesti kunnossa.
Suosittelen "lämpimästi" lämpöhoitoa tähän silmäsairauteen. Mutta muistutuksena vielä: hyvä tuuletus jotta veteen ei tulisi happivajautta. Lämpöä voi joutua pitämään hyvän aikaa.
Pitää vielä muistaa, että kalojen aineen vaihdunta nopetuu lämmön noustessa. Siinäkin on siis rajansa.
Markku Savolainen
Harrastuksen kohteena: Luonnon kiekot vuodesta 1982 ja Altumit 1997 alkaen.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Muuten hyvä, mutta kalalla oli jo tämä silmä oire kun se edellisen omistajan altaasta haavittiin muovipussiin jossa matkusti yksistään n15 km matkan. Eli silmät olleet kesästä asti tuolaiset harmaat.
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Onko varmuutta edellisen omistaja vesiarvojen kunnosta? Niistä kun jotkut ei tohdi kertoa, totuutta? Minä olen henkilökohtaisesti mitannut kuljetuksessa tulleen veden arvot. Niissä on jossain tapauksissa on ollut aika huomattavia poikkeuksia ilmoitettuun vesiarvoon.
Markku Savolainen
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Onko varmuutta edellisen omistaja vesiarvojen kunnosta? Niistä kun jotkut ei tohdi kertoa, totuutta? Minä olen henkilökohtaisesti mitannut kuljetuksessa tulleen veden arvot. Niissä on jossain tapauksissa on ollut aika huomattavia poikkeuksia ilmoitettuun vesiarvoon.
Markku Savolainen
Lunni
Member
Member
Viesti:

Lisään tähän väliin vielä että aluksi kokeilinkin tuota lämmön nostoa 32c asteeseen kahdeksi viikoksi, sehän usein auttaa kiekoilla. Hyvin, hyvin harvoin olen minäkin aikaisemmin joutunut mitään lääkettä käyttämään paisti nyt tämän edessä. Jotenkin on semmonen olo josko se olis joku loinen kun on nyt niin tarkkarajainen (?)
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Kyllä kahden viikon jälkeen pitää näkyä jo muutoksia parempaan suuntaan.
Ehkä kyse on kumminkin sitten vakavammasta "taudista".
Olen kyllä itse käyttänyt selvästi vielä korkeampia lömpötiloja, mutta en kyllä varauksitta voi suositella sellaisia lämpötiloja. Tuolloin kiekkojen tulisi olla jatkuvan silmällä pidon alaisia, ympäri vuorokauden.
Markku Savolainen
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Nyt päivä siitä kun Tihen lääkkeen lisäsin altaaseen ja silmäsairas kiekko alkoi syömään äsken kun annoin surviaisia.
Muut hyökkäsivät lasin viereen kun altaan luo tulin mutta tuo sairas jäi takaalalle.
Kun surviaisia altaaseen laitoin niin muut syömään hirveällä tohinalla paitsi tuo sairas. Meni hetki kun ensimmäinen surviainen lipui tuon sairaan suun eteen ja vau oli kuin kala olisi heränyt kuoleista, maistoi ensimmäistä ja sitten pohjalta poimimaan muita suuhunsa. :mrgreen:
Oletan että kalalla on näkö heikentynyt koska havaitsee ruuan vasta kun on muutaman sentin päässä mutta pääasia että alkoi syömään.
Nyt sitten odotellaan että häviääkö tuo samennus vai jääkö se? :|
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Ihan ilmoitus luontoisena kerron, että silmä kipeä kiekko on kuntoutunut hienosti. Silmässä vielä hieman harmautta mutta ei paljon tunnistaa minut kun tulen altaan viereen ja syö yhtä hyvin kuin muut.
Nyt meillä lähes kaikki kiekot tuossa isossa altaassa eli 11 kpl.
Heti siiron jälkeen kun koko porukka oli kasassa oli parvi käyttäytymistä havaittavissa.
Tässä kuva veijareista.
Kuva

Kiitos kaikille vastauksista. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”