Tiikerilumme
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Tiikerilumme
Luin tältä foorumilta tiikerilumpeista, ja minun alkoikin tehdä mieleni sellaista. Eikös se kasva 20-50 senttiä korkeaksi, joten mieleeni putkahti, että voisinkohan laittaa lumpeen 65 litraiseen? Akvaario on n.39 cm korkea, muistaakseni. Onko akvaario sille liian pieni, ettei se valtaa koko akvaariota? Luin myös, että siltä voisi leikata pintaan ulottuvat lehdet pois. Kuinkas isoja nämä pinnalle kasvavat lehden ovat, etteivät pimennä koko allasta. Akvaarioon tulee kirkas kasvilamppu, joten riittävä valonsaanti on kai turvattu. Millaista hoitoa tiikerilumme muuten tarvitsee? Onko kovin vaativa kasvi? Kiitos vastauksistanne 

Kyllähän tiikerilumme aluksi mahtuu akvaarioosi, mutta kasvaa melko varmasti liian suureksi. Suurimmat lehdet ovat noin kämmenen kokoisia (isonkin kämmenen). Muuten tiikerilumme on helppo hoidokki. Kannattaa katkoa pinnalle kasvavat lehdet, koska jos niitä ei katkota kasvattaa lumme vain ja ainoastaan kelluslehtiä ja peittää näillä koko akvaarion pinnan. 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Kyllähän tuo aika muhkeaksi tuppaa kasvamaan. Itse en ole antanut tehdä kelluslehtiä, mutta niistä kuulemma tulee kyllä niin isoja että helposti tukkii vaikka koko pienen altaan. Veden alla olevat lehdetkin oli mulla suurimmillaan 15-20 cm halkaisijaltaan, joten nypin niitäkin pois varjostamasta. Lasimonnit tosin viihtyy erinomaisen hyvin lehtien alla!
Minä ostin 60-litraiseen toisenlaisen lumpeen, jonkin punaisen. Se on taimi vielä, ja minua informoitiin että tämä laji jäisi pienemmäksi. Nyt kun muistin ruveta lajia selvittelemään, löysin Tropicasta lumpeen nimeltä Nymphaea pubescens. Kasvini lehdet muistuttavat noita alimmaisia pitkänmallisia. Onkos tälle suomenkielistä nimeä tiedossa? Ei näköjään tämäkään ihan pieneksi jää, joten siirto voi olla edessä.
Edit: Hahaa, löysin sellaisen suomenkielisen nimen kuin tähtilumme. Tieteellisestä nimestä tuolla olikin sitten väännetty kättä useammassa ketjussa, mutta kyllä tämä tähtilumme jää tiikeriä jonkin verran pienemmäksi. Ehkä voisi mahtuakin 60-litraiseen, ainakin jos karsii säännöllisesti!
Minä ostin 60-litraiseen toisenlaisen lumpeen, jonkin punaisen. Se on taimi vielä, ja minua informoitiin että tämä laji jäisi pienemmäksi. Nyt kun muistin ruveta lajia selvittelemään, löysin Tropicasta lumpeen nimeltä Nymphaea pubescens. Kasvini lehdet muistuttavat noita alimmaisia pitkänmallisia. Onkos tälle suomenkielistä nimeä tiedossa? Ei näköjään tämäkään ihan pieneksi jää, joten siirto voi olla edessä.
Edit: Hahaa, löysin sellaisen suomenkielisen nimen kuin tähtilumme. Tieteellisestä nimestä tuolla olikin sitten väännetty kättä useammassa ketjussa, mutta kyllä tämä tähtilumme jää tiikeriä jonkin verran pienemmäksi. Ehkä voisi mahtuakin 60-litraiseen, ainakin jos karsii säännöllisesti!
-
- Advanced Member
Eli lumpeet eivät tykkää pahaa jos niitä aina välillä karsii? Esim. leikkaa suurimpia lehtiä pois? Voiko irti leikattuja lehtiä tökätä lumpeen juureen, jos lähtisivät juurtumaan vai kannattaako heittää pois?
Onko tuo tähtilumme harvinainen, löytääkö kuinka helposti akvaarioliikkeistä? Millainen hoito ym.? Voitte laittaa myös kuvia jos on. Kiitos.
Onko tuo tähtilumme harvinainen, löytääkö kuinka helposti akvaarioliikkeistä? Millainen hoito ym.? Voitte laittaa myös kuvia jos on. Kiitos.

Lumpeesta voi kyllä aika raskaastikkin karsia lehtiä, eikä se siitä näytä kovin paljoa kärsivän. Vanhoja lehtiä on turha tökätä pohjalle sillä ei lähde siitä uutta taimea kasvattamaan.
Minulta löytyy kaksi tähti lummetta ja on hoidoltaan samanlainen kuin tiikerilumme eli kestää kaiken.
Löytyvyydestä en tiedä, mutta ainakin AW:ssa löytyy aina välillä. Mielestäni kyllä kasvaa isoksi ja isona ei tule mahtumaan 60 litraiseen.
Tässä kuva pienestä tähtilumpeestani.
http://kuvablogi.com/nayta/69813/
Minulta löytyy kaksi tähti lummetta ja on hoidoltaan samanlainen kuin tiikerilumme eli kestää kaiken.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

http://kuvablogi.com/nayta/69813/
Tiikerilumme kyllä mahtuu pieneenkin altaaseen! Sitä vain pitää karsia jatkuvasti. Itsellä on noita etu- ja keskialan kasveina n. 10 kpl ja jatkuvalla karsinnalla (ulommaiset lehdet pois + mahdolliset alkavat kelluslehdet) ne tekevät siis vain uposlehtiä. Harvemmin suuremmassakaan altaassa on mahdollisuutta (tai järkeä) antaa lumpeen kasvattaa kelluslehtiä. Itsellä valokansi, joten pinnalla olevia lehtiä en edes näkisi, kukat palaisivat lamppuihin kiinni ja kelluslehdet varjostaisivat muita kasveja. Aikaisemmin annoin niiden kasvaa, mutta kasvista tulikin sitten riesa...
Onko tuo pieni punainen alku tuossa etualalla tosiaan kasvava sellaiseksi jättiläiseksi?!

Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
-
- Junior Member
- Viesti:
Juu-u. Tuollaisesta tirppanasta mulla kasvoi tiikerilumme sellaiseksi, että vie nyt tilaa 500 litran altaasta about kolmanneksen
En ole viitsinyt kamalasti sitä harvennella kun on niin upean näköinen.

Terkuin, Mari P
http://www.rabbitrush.com/
http://www.rabbitrush.com/
Joo-o... mutta älkää antako sen kasvaa niin ei tule ongelmaa... toinen asia sitten jos välttämättä haluaa sen valtaavan koko altaan. Itse heittelin ensin yksitellen niitä lumpeita roskiin kun alkoivat vallata allasta ja luin täältä kamalia kasvujuttuja. Sitten tajusin että karsimalla ne ei todellakaan kasva suuriksi eli ihan huoletta voi pitää vaikka 60 litraisessa ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
Onko teillä sitten ehdottaa muita lumpeita tai mielellään punaisia/punertavia kasveja, jotka sopisivat 65-litraiseen piristämään vihreän akvaarion värimaailmaa? Virtaus tulee kai olemaan suht´koht kova, joten ei saa olla kovin hento kasvi jotteivät lehden sitten irtoa!
Valoa on jokatapauksessa tarpeeksi, siitä huolehtii upouusi kasvilamppu.
Lämpötila tulisi olemaan n. 23-25 astetta.
Onko lumpeita edes kovin pieniä? Siis kokonaan pieneksi jääviä..?

Onko lumpeita edes kovin pieniä? Siis kokonaan pieneksi jääviä..?

Hupsankeikkaa, katselin tuossa kuvia tiikerilumpeesta ja tähtilumpeesta ja nähtävästi minulta löytyy jälkimmäinenkin.. Kun en ole tiennyt sitä altaasta löytyvänkään, en ole osannut kiinnittää oudon väriseen "tiikerilumpeeseen" sen enempää huomiota. Olen tainnut myydäkin tähtilummetta vahingossa tiikerilumpeena..
Vai mitä tuumaatte, onko tuo etummainen lumme tähtilummetta? Siinä vihreän tiikerilumpeen lomassa..

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Vai mitä tuumaatte, onko tuo etummainen lumme tähtilummetta? Siinä vihreän tiikerilumpeen lomassa..