Montako floraset-valaisinta 130L-akvaan?
Valvoja: Moderaattorit
Montako floraset-valaisinta 130L-akvaan?
Olen suunnittelemassa florasettejä pienempään altaaseeni, mutta riittääkö yksi, vai tarvitaanko kaksi valaisinta, kun altaan korkeus on 40cm, syvyys 40cm leveimmästä kohdasta ja pituus 80cm ja mallia erkkeri/panoraama?
Minulla on kokemuksia 128ltr purkista (80x40x40), jossa oli kaksi Osramin Flora-Set valaisinta. Noilla kahdella kippo valaistui sen verran, että vihannekset viihtyivät. Koitin samaa kahta lamppua myös 100x40x50 (eli 200ltr) purkissa ja se jäi onnettoman hämäräksi. Minä en yrittäisi yhdellä ainoalla ellei sitten ole tarkoitus tyytyä saniaisiin ja sammaleihin kasvivalikoimassa.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Minun mielestäni taasen yksi varmasti riittää, itselläni on ollut 60 x 60 x 60 kuutioaltaassa valaisimena yksi floraset ja kasvit kasvoivat suht kohtuullisesti, tosin en pitänyt siinä altaassa kuin vaatimattomia lajeja syystä että ei ollut hiilidioksidinlisäyksiä eikä mitään. Kuva altaasta on lokakuun 2005 kuukauden allas-kilpailussa. Itse laskeskelisin vähän hintaakin, jos ostat kaksi florasettiä uutena se tekee jo 200 euroa. Sillä hinnalla saa jo muikean monimetallivalaisimenkin, vaikkapa kauniin akvaariokäyttöön suunnitellunkin.
Tuohon mun kommenttiin vielä lisäystä senverran, että kasvien asettelulla sekä sillä, kuinka lähelle pintaa aiot lampun laittaa, on toki merkitystä. Kyllä se riittää, jos ei mitään paksuja pölyisiä kansilaseja käytä ja yritä konjakkikasveja niiden alla kasvattaa.
Sähkölaskukin rehottaa näillä elohopeilla
joten muistathan myös hiilidioksidi ja pmdd-lisät sen valon ohella, etenkin jos kalasto on niukka.
Sähkölaskukin rehottaa näillä elohopeilla

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulla on 100cm altaassa toistaiseksi yksi 80w floraset, valaisee juuri ja juuri ~60cm mitalta allasta, kunnolla noin 45cm mitalta. Suosittelen kahta valaisinta, kasvit kasvavat nätimmin ylöspäin eivätkä taivu valon perässä sivuilta keskelle
.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kiitän edelleen kommenteistanne. En sitä lamppua kuitenkaan tänään ostanut, kun ei niitäkään löytynyt. Nyt vielä harkitsen tilannetta ja mietin sitä monimetalliakin... Sellaisia kun vain ei myöskään ihan helposti löydy ja niitä tahtoisin kolme kappaletta, ei tosin kaikkia tuohon pikkualtaaseen, eikä kerralla
.
Katsellaan ja harkitaan.
Ja vieläpä niistä elohopeista, onko ne tosiaan sähkösyöppöjä verrattuna monimetalleihin? Jompaan kumpaan päädyn joka tapauksessa, kun tahdon molemmista altaistani avoimia ja kun olen nähnyt, että mikä ero on loisteputken "tasapaksulla" valolla verrattuna noiden HQI:n ja HQL:n tekemään valon ja varjon leikkiin.

Katsellaan ja harkitaan.
Ja vieläpä niistä elohopeista, onko ne tosiaan sähkösyöppöjä verrattuna monimetalleihin? Jompaan kumpaan päädyn joka tapauksessa, kun tahdon molemmista altaistani avoimia ja kun olen nähnyt, että mikä ero on loisteputken "tasapaksulla" valolla verrattuna noiden HQI:n ja HQL:n tekemään valon ja varjon leikkiin.
Täällä on 550L päällä 3 josta 2 käytössä, sanoisin että riittää varmasti.
Sen olen huomannut että menettävät ajansaatossa tehojaan aika paljon eli uudet polttimot kannattaa heti ostaa, jos käytetyt laitat (Aika kalliit). Kasvit kasvaa loistavasti noilla kahdellakin.
Sähköähän ne vie sen 80W
Sen olen huomannut että menettävät ajansaatossa tehojaan aika paljon eli uudet polttimot kannattaa heti ostaa, jos käytetyt laitat (Aika kalliit). Kasvit kasvaa loistavasti noilla kahdellakin.
Sähköähän ne vie sen 80W

Uutta matoa koukkuun...