Virtausnopeus
Valvoja: Moderaattorit
Virtausnopeus
Olen tutkiskellut muutamia keskusteluita ja laskelmoinut, että ainakin eräällä harrastajalla oli ala-altaallisen järjestelmän veden virtausnopeus ala-altaasta takaisn ylös noin 4X koko systeemin tilavuus/h. Mielipiteitä sopivasta virtausnopeudesta?
Jos pääallas on noin 90l ja ala-allas noin 20-30l niin riittääkö nostopumpuksi Eheim 1048, jolla pumppausteho 600l/h? Siinä kerroin olisi noin 5.2 luokkaa.
PS: mielipiteitä Tunzen Doc Skimmeri 9002 vaahdottajasta?
Jos pääallas on noin 90l ja ala-allas noin 20-30l niin riittääkö nostopumpuksi Eheim 1048, jolla pumppausteho 600l/h? Siinä kerroin olisi noin 5.2 luokkaa.
PS: mielipiteitä Tunzen Doc Skimmeri 9002 vaahdottajasta?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Virtausnopeudesta en osaa sanoa kun minulla ei ole ala-allasta, mutta eiköhän nopeus pitäisi olla suhteutettuna siihen mitä l/h ylivuodosta saadaan menemään ala-altaaseen ?
Itsellä on nano reefpack 200 käytössä jossa toi 9002 on vaahdottajana. Ihan tyytyväinen olen ollut sen toimintaan ja on vielä hiljainenkin vaahdottajaksi.
Itsellä on nano reefpack 200 käytössä jossa toi 9002 on vaahdottajana. Ihan tyytyväinen olen ollut sen toimintaan ja on vielä hiljainenkin vaahdottajaksi.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
-
- Junior Member
Re: Virtausnopeus
Alla olevasta Eheimin kuvaajasta voidaan todeta että aika nuhaisesti tulee litroja 1,3m korkeuteen. Valitsisin hieman tehokkaamman.Tamu kirjoitti:Mielipiteitä sopivasta virtausnopeudesta?
...Jos pääallas on noin 90l ja ala-allas noin 20-30l niin riittääkö nostopumpuksi Eheim 1048, jolla pumppausteho 600l/h? Siinä kerroin olisi noin 5.2 luokkaa.
(Virtausnopeus on muuten eri asia kuin virtausmäärä (viilausta

Meillä on 120ltr ala-allas, 400ltr yläallas ja Eheimin 1250 nostopumppuna. Musta se tuntuu vähän pikkuiselta, pitäisi saada aikaiseksi vaihtaa tuo 1060 siihen tilalle. Alixin nanossa oli Compact 1000 nostopumppuna, siihen järjestelmään se passasi ihan mainiosti.Tamu kirjoitti:Edelleen on kuitenkin epäselvää se "oikea"/suositeltava virtauksen määrä alhaalta ylös? Millaisia numeroita teidän systeemeistä löytyy?
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Ei kai sillä ala- ja yläaltaan välisellä virtausnopeudella ole niin väliä. Kunhan vesi kiertää siinä määrin, että "paskainen" vesi päätyy vaahdottimeen. Muulla ei liene merkitystä. Eihän sillä kierrolla periaatteessa ole muuta merkitystä.
Tietysti mitä enemmän virtausta on sitä enemmän sitä kuona-ainetta kulkee vaahdottimen läpi ja näin ollen kannattaa kaiketi pyrkiä maksimoimaan virtaus.
Tietysti mitä enemmän virtausta on sitä enemmän sitä kuona-ainetta kulkee vaahdottimen läpi ja näin ollen kannattaa kaiketi pyrkiä maksimoimaan virtaus.