Ja taas uusi aloittelija esittäytyy

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Amppari-79
Starting Member
Starting Member

Ja taas uusi aloittelija esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Amppari-79 »

Jep, eli olen Turun alueelta ja saan ostaa n.200litraisen akvaarion halvalla kaverilta. Muistaakseni se oli 220litrainen, mutta 200l ainakin... Minulla on neljä mukeloa ja yhdellä heistä todettiin infektioastma sekä on ilmeisesti allerginen kaikenlaiselle... Akvaarioharrastajaksi siis vaan: Eipähän aiheuta hengitysvaikeuksia ja on ilo silmälle. Sitäpaitsi minulla joskus oli pieni akvaario ja onnistuin "siivoamaan" sieltä kalat hengiltä. Siis pidin akvaarion liian puhtaana. Joskus myöhemmin laitoin poikaystävän Raimo-nimisen partaimumonnin kaveriksi sellaisen ison oranssin kotilon (nimeksi tuli Speedy, mutta lajista ei ole tietoa, kaveri puhui jotaon omenakotilosta??) ja pari sammakkoa. Ne neljä viihtyivät hyvin keskenään. Tuuripeliä anyway, koska kun olen lukenut tätä palstaa nyt, niin totesin, että parempi varmaan kysellä täältä ensin asiat ja vasta sitten alkaa hankkimaan kaloja sun muita ötököitä.

Eli: Haluaisin hankkia aivan vitivalkoista hiekkaa. Mistä sitä saa? Mistä saa katsottua erilaisia piileskelypaikkoja kaloille? Siis onko netissä suomenkielisiä sivuja, josta löytyisi kuvia eri kaloista/kasveista/kivistä ja mistä niitä sitten saa hankittua, kun johonkin kalaan/kasviin/kiveen mielistyy? Täytyykö lähteä Singaporeen tai Helsinkiin tai mitä ihmettä? Tuskin ainakaan kaloja saa postitettua.

Niin, siis mistä saa kattavaa tietoa, onko minun akvaarioni esim. kylmävesi akvaario vai mikä-ihme-akvaario ja saako sinne laitettua esim. rapuja/kotiloita/jotain muita erikois ötököitä kalojen lisäksi? Neuvoja neuvoja neuvoja........ -Kiiiiitooos. :)
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Lueppa täältä Alkeet foorumista, löytyy satoja jo valmiita viestiketjuja samasta aiheesta. Sitten kun jo tiedät mitä haluat niin neuvotaan sitten.

Ensimmäinen neuvo heti tässä, unohda se valkoinen hiekka jos et halua säikkyjä kaloja jotka ovat aina piilossa.

Ja tervetuloa mukavan harrastuksen pariin. :mrgreen:

Ja sitten toinen neuvo vastaisuuden varalle sammakot ja kalat eri altaisiin.
kiekkoilija
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Tere tulemast minunkin puolesta. Tutulta tuntuu tuo sinun mitä-mitä-mitä...
Ensimmäistä kertaa noi n10v sitten omistin akvaarion ja olin jossain nähnyt neontetroja halusin ehdottomasti ensimmäiseen akvaan niitä sitten näin sitä ja tätä ja tuota ja halusin sitten niitäkin. Sitten pitikin jo hankkia toinen akva ja kolmas ja parhaimmillaan oli 5 akvaa ja 3 terraariota... 8-)

Eli mitä tästä opimme. Kannattaa todellakin tutustua etukäteen mitä haluaa ja jos on mahdollista käy kattelemassa livenä miltä ne kalat näyttää. miten käyttäytyy yms. paras olisi jos näkisit kaloja kotialtaissa, vasta niissä kalat pääsevät oikeuksiinsa.

Jos on tarkoituksesi hankkia vain yksi akvaario, kannattaa tosiaankin miettiä mitä haluaa, aina kun tahtoo löytyä joku vielä ihanampi kala...
Ja vielä varoituksen sana. Ei se jää siihen yhteen :mrgreen:
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Sellainen huomautus näin alkuun, ettei akvaariokaan ole täydellisen allergiavapaa. Olen itse allerginen surviaisen- ja varmaankin myös muiden sääskien toukille, ja saan oireita myös jos annan kaloille muuta ruokaa ja sitten hieron nenää/silmiä. Akvaariovedestäkin iho joskus ärtyy. Kannattaa siis pitää kalanruuat purkeissaan eikä antaa muksun kovin paljon uittaa näppejään vedessä.

Sitten, tuota valkoista hiekkaa moni harrastusta aloittava tahtoo - ja melko poikkeuksetta vaihtaa sen pian pois. :roll: Ensinnäkin se on vaikea pitää riittävän puhtaana, koska pienikin lietteenhitunen tai levänalku näkyy heti. Toiseksi, useimmat kalat ovat vaalealla pohjalla huomattavasti säikympiä ja värittömämpiä kuin muulloin. Lisäksi valkoinen pohjamateriaali on usein kalkkikiveä, joka muuttaa akvaarion vesiarvoja - vaikka myyjä väittäisikin, ettei muuta. Kokemusta on. :)

Netistä löytyy aika joukko sopivia sivustoja, vaikkapa:
http://millia.aqua-web.org/index.htm
http://kapsi.fi/~skare/akvaario/asukit.html
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=101
http://laura.leka-airsoft.fi//index.php

Lisäksi kaloista löytyy kuvia ja juttuja akvaariokirjoista, vaikkakaan niiden kaikki tieto ei ole oikein ajan tasalla. Lajista kuin lajista myös löytyy kuvia, kun laitat lajin tieteellisen nimen Googlen kuvahakuun. [;)]

Kasveista taas löysin tällaisia sivuja:
http://koti.mbnet.fi/inia/kasvit.php
http://tiinanen.aqua-web.org/kasvit.html
ja aina kätevät Tropican sivut http://www.tropica.com/default.asp tosin eivät ole suomenkieliset.
Useimmissa akvaarioliikkeissä on kohtalainen, joskin aika lailla vaihteleva valikoima sekä kasveja että kaloja. Jos kaupassa ei ole juuri sitä, mitä haluaisi, voi liikettä pyytää tilaamaan niitä tai jopa tilata itse - matkahuollon kautta kulkee. :mrgreen: Ainakin muutama akvaarioliike lähettää kaloja ja muutakin ympäri Suomen. Tämän foorumin kauppapalstoistakin voi olla apua.

Kylmävesiakvaariohan tarkoittaa allasta, jonka veden lämpötila pyritään saamaan vastaamaan lauhkeita leveysasteita ja jossa pidetään esimerkiksi kultakaloja tai kotimaisia kaloja. Parisataalitrainen ei ainakaan kultakaloille kyllä oikein sovellu. :P
Tavallisin akvaarionpidon muoto on seura-akvaario, johon on koottu vaatimuksiltaan ja luonteiltaan yhteen sopivia kasveja ja eläimiä eri puolilta maailmaa. Vesiarvot, lämpötila ja sisustus pyritään sitten saamaan näille kaikilla sopivaksi. Geotooppiakvaario keskittyy tietyn mantereen, esimerkiksi Aasian, lajeihin, biotooppi taas pyrkii jäljentämään mahdollisimman tarkasti esimerkiksi jonkin tietyn joen asujaimistoa. Mitähän vielä on :roll: niin, lajiakvaario. Siinä pidetään nimensä mukaisesti vain yhtä kalalajia ja pyritään luomaan juuri sille ihanteelliset olot.

Rapujen ja kotiloiden sopivuus riippuu pitkälti sekä veden kemiallisista arvoista (joihin kannattaa ehdottomasti tutustua!) että kalojen koosta/petomaisuudesta/aggressiivisuudesta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Re: Ja taas uusi aloittelija esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Amppari-79 kirjoitti:Eli: Haluaisin hankkia aivan vitivalkoista hiekkaa. Mistä sitä saa?
Akvaarioliikkeistä. Joissakin on ollut ihan irtohyllykin josta hiekkaa voi kaapia. Valkoinen on vähän huono pohjaväri (tuossa selitetykin, kalat arkoja jne) ja lisäksi siinä näkyy kakka ihan tolkuttoman hyvin [:I] . Valkoisella voi tosin korostaa kivasti, vaikka laittaa kohtia kasvien tai kantojen alle/väliin/tms. joissa onkin eriväristä hiekkaa. Yllättävän nätin näköistä. Pohjamatskusta kannattaa lukea linkkikooste, hiekka vai sora? Itse olen taipunut tuohon hienoon hiekkaan, etenkin monniset vaikuttavat viihtyvän siinä paremmin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Hei ja tervetuloa! Akvaario sopii moneen allergiseen perheeseen, mutta esim. serkkuni oli niin kovasti allerginen, että he joutuivat luopumaan akvaarioharrastuksesta. Käsittääkseni hän reagoi juuri kalanruokiin, eli niistä kannattaa allerginen lapsi pitää erillään.
Pohjamateriaalista: Musta hiekkakin on kaunista, kalat eivät ole niin arkoja kuin valkoisella pohjalla. Taitaa vaan raekoko olla mustassa niin iso että se rajoittaa kovasti pohjakalavalikoimaa... Onhan sitä tarjolla vaikka minkälaista, myös neonväristä pohjasoraa, mutta ainakin omaa silmääni miellyttää enemmän luonnosta haettu ihan tavallinen hieno hiekka.
7330 tuossa jo kertoikin noista eri akvaariotyypeistä aika tyhjentävästi, eli siihen ei liene tarvista puuttua enempää.
Altaan kypsytys on tärkeää, ja siihen löydät näiltä sivuilta paljon hyviä ohjeita. Täällä on hyvä kysellä kaikenlaista, niin ei tarvitse nousta persus edellä puuhun, kuten minä tein... Löysin nämä sivut vasta jonkin aikaa akvaarion kanssa puuhailtuani, mutta siitä lähtien olen roikkunut täällä lähes päivittäin. On mukavaa lukea toisten kokemuksia ja ottaa opikseen ja saada uusia ideoita (Kiitos vaan kaikille kun on niin mukavaa!).
Tyhmiä kysymyksiä ei ole, ja hakua kannattaa kokeilla. Itse en ole onnistunut esittämään ainuttakaan kysymystä, jota täällä ei vielä olisi pohdittu...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”